[LØST] Handle fra auksjonsmarked som f.eks QXL.no

10 innlegg i emnet

Skrevet

Hei,

er det noen som har erfaringer med Qxl.no, altså når dere kjøper varer fra privatpersoner.

Så sant personene, har gode rykte fra tidligere, så er vel det stor sannsynlighet for at personen er ærlig, men kjedelig f.eks å kjøpe en Playstation 3 80 GB til ca 1500 kr som vises å være både amerikansk, og defekt. Når de ikke var opplyst i teksten. Som også er vannmerket fra en større bedrift.

Er det trygt å oppgi kredittkort nummer under kjøpet av varene til privatpersoner?

Eller er det bare QXL som får tilgang til kredittkort opplysninger? Og QXL gir en garanti om selgeren ikke sender ut varen, så er ikke pengene tapt?

Er det lite sannsynlig, at man kjøper tyvgods eller piratkopier når man handler på slike steder? Så sant prisene ikke virker litt usannsynlige ut?

Når man handler fra privatpersoner kan man ikke gjøre så mye, annet å gi selgeren dårlig rykte, når bare kjøploven gjelder, så har man vel ikke åpent kjøp som internett handel eller garanti, annet en den selgeren gir.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ser ut som QXL virker seriøst, men ikke så enkelt å overføre penger mellom Payex siden det må vist gjøre manuelt.

Men ellers sier de som jobber i QXL at de tør å garantiere at jeg ikke blir lurt, siden selgeren har hatt gode erfaringer tidligere. Men man vet jo aldri.

Men tror jeg prøver noe billig LED pærer å kjøpe først siden det er ikke så dyrt om det verste skulle skje.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har god erfaring både med qxl og finn, men det har hendt at folk har fått en kasse murstein i posten, i steden for pcen som de kjøpte.

Slik jeg tenker er at hvis du har navnet til personen du skal kjøpe av, og dette navnet stemmer overens med adresse o.l. på f.eks gulesider, så kan du "lett" spore opp personen hvis det viser seg at du har blitt svindlet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Sant.

Skriv opp navn, tlf, og all informasjon du får tak i.

Får du bare fornavn, og ringer du med skjult id, sier du er en eller annen form for mann som kunne spurt om fult navn, og spør om det, og bare legger på. Har selv gjort det.

Er jo en fordel da, å handle fra noen i nærheten, så du slipper å kjøre til Finnmark for "å gi han en "hyggelig" prat".

Men vær obs, og hvis tilbudet er for godt til å være sant, så er det ofte det også .. :)

EDIT:

Har god erfaring med både finn og qxl, venter nå på en import-pakke fra qxl, og har handlet mye på finn.no..

Endret av Flandersen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå er jeg mere redd for å handle tyvgods, piratversjoner og handel fra ulovlig virksomheter f.eks pyramide salg og barnearbeid.

Siden det kan kjøperen bli tatt for.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har du handlet "i god tro", som det heter, vil du nok ikke bli straffet hvis det viser seg at varen du har bydd på er ulovlig (pirat/tyvegods/osv). I tillegg vil nok varen du handler fra QXL allerede befinne seg i Norge, hvis ikke annet er spesifisert.

En annen ting som er litt kjipt med slike auksjonsnettsider er at varen du handler kan være ødelagt eller delvis ødelagt. Det er en sjanse å ta, men som regel er det du handler legitimt og du vil få varen du har betalt for. Men man kan jo sjekke tilbakemeldingene selgeren har på sin profil og på det viset danne seg et bilde over seriøsiteten. Dette gjelder forøvrig de aller fleste auksjonssteder. :)

Jeg selv har kjøpt høyttalere fra QXL for en god stund siden, og de ble levert raskt og effektivt uten noen skavanker eller annet tull.

Bilen min handlet jeg via Finn.no. Dog, ikke usett. Møtte fyren, prøvekjørte osv før jeg handlet den. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Har du handlet "i god tro", som det heter, vil du nok ikke bli straffet hvis det viser seg at varen du har bydd på er ulovlig (pirat/tyvegods/osv).

Hvis selgeren bare har positiv erfaringer, og varen er ikke uvirkelig billig, så er det vel god tro? Eller må man handle på f.eks elkjøp, lefdal, komplett osv hvis man skal kalle det god tro?

Har bestilt en LED pære til ca (fastpris på) 55 kr med frakt (varen er ny) men blir bestilt fra kina men det er 2 ukers leveringtid, fra QXL selgeren har veldig godt rykte men ikke sikkert noe. siden jeg betalte på forhånd. Tror ikke jeg vil motta murstein eller noe annet.

Hvis en annen selger f.eks brukte prosessorer, eller andre komponenter, er det lite sansynlig at produktet blir defekt rett etter jeg har mottatt det? Det er nok lite sansynlig men alt kan jo skje på brukte produkter.

Dessverre så er det nok mye auksjoner på slike steder omtrent som netthandelen.no. Der kan det skje at en 50" LED skjerm blir solgt for 400 kr (av de personene som er villig å betale), men så nekter selgeren å selge produkter med tap, men det er vel ikke ulovlig, men er litt dårlig.

Har noen andre hatt erfaring/blitt lurt av enten Finn.no eller QXL? Samme om det er liten eller stor verdi?

Har sett tv2 hjelper der, http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/omfattende-vaskepulverjuks-avsloert-3140101.html at større og seriøse butikker f.eks rema 1000 har kjøpte falske puma klær http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/rema-1000-solgte-falske-pumaklaer-3133356.html sånn sett er nok finn.no & Qxl selgerene (privat personer) mye verre en rema 1000 som tidligere går for å være en seriøs butikk.

Jeg handler nok bare der, hvis jeg ikke finner produktet i butikk, eller at prisene er ca halvparten av butikkpriser.

Tror det blir verre å handle utenlands på slike steder, siden selgeren kanskje gjør noe feil med fortollingen og personen som mottar varen må betale større gebyr på grunn av selgeren ikke gjør en god jobb.

Bilen min handlet jeg via Finn.no. Dog, ikke usett. Møtte fyren, prøvekjørte osv før jeg handlet den.

Du skrev vel kontrakt med selgeren? Og sjekket varen før kjøp, siden å kjøpe noe til en verdig på over 20 000 kr er kjedelig om du kjøper noe ulovlig, biler kan man kjøpe gjeld med kjøpet.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du handler i god tro når selgeren fremstiller varen som ekte i beskrivelsen, og at i tillegg bilder osv tilsier det samme. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du handler i god tro når selgeren fremstiller varen som ekte i beskrivelsen, og at i tillegg bilder osv tilsier det samme. :)

Hva vil du si om?

http://www.qxl.no/pris/hjem-moebler-hvitevarer/hjem-interioer/belysning/forbud-mot-gloedepaerer-kjoep-led-paerer-naa-fri-frakt/v/an598431938/

Jeg vet ikke om jeg får en slik pære (med merke Osram) som kommer fra kina. Men det virker jo seriøst ellers.

Er det slik at man egentlig må betale MVA (skatt) når man handler fra privat person?

Når jeg handlet hos http://gdb.no/ så måtte jeg betale med 25% MVA på en brukt prosessor.

Sånn sett blir vel det litt dyrere. Men kanskje man er fritatt for skatt i det tilfellet med QXL eller finn.no?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Osram er en kjent produsent av lyspærer, så at det er av dårlig kvalitet trenger du nok ikke tenke på. Og når det gjelder selgeren, så har også han KUN positive tilbakemeldinger så han også virker god.

Prisen du betaler for varen er det beløpet du oppgir når du byr. Etter budrunden kommer eventuelle fraktomkostninger på din regning, hvis ikke selgeren dekker dette. :)

GDB er en nettbutikk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive