Kjøpe en brukt prosessor

14 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Hei.

Har et ASUS P5QL PRO hovedkort, liggende, som jeg har tenkt å kjøpe prosessor til.

I løp av sommer 2010 blir det en bedre brukt eller ny prosessor, men er usikker på når den beste tiden er å kjøpe prosessor, intel har en vane å øke prisene etter flere velger noe nytt, jeg er ikke så opptatt av å ha det nyeste og det beste, men noe som funger greit til det meste f.eks core 2 duo E8500. Håper helst å kjøpe noe brukt, siden jeg syns viftene fra intel, er ren søppel, siden jeg sikkert kommer å kjøpe noe nyere om kanskje 1 år (noe som quad Q9550s) altså 4 kjerner med 65 watt effektforbruk.

Vet at intel prosessorene fint bør overleve i 5 år, så brukt er ikke dumt, men vanskelig å finne steder å kjøpe, når de fleste ikke selger ting med tap.

Prosessor støtte:

http://www.asus.com/Product.aspx?P_ID=YYermRswb7n46yAX&content=specifications

Billigste ny prosessor jeg finner er Intel Core 2 Duo E7500 til ca 800 kr, prisen er ikke så ille, men prosessoren gir ikke så mye mere ytelse sammenlignet med en core 2 duo E6600 @ 2.69 Ghz. Vet ikke hvordan overklokking, funger men skulle tro en E8400 eller bedre, er bedre på overklokking.

Virtulasering bør de fleste prosessorene ha i dag, dessverre ikke 7000 serien.

Men har noen erfaringer med å handle på ebay f.eks noe som http://global.ebay.com/INTEL_CORE_2_DUO_E8500_317GHZ_FSB1333_6MB_CACH_TESTATO/140381507153/item ?

Det er jo kjedelig å oppleve at den jeg kjøper av, ikke leverer varene, eller leverer defekt/pirat kopi produkter som funger dårlig, verstefall tyvgods. Så jeg ønsker helst å finne en seriøs butikk, litt kjedelig å betale 1500 kr for en dobbelt kjerne, da er det bedre med en Q9550 som koster ca 200 kr ekstra.

Ønsker ikke å kjøpe både ram og hovedkort, nytt, siden jeg vil bruke opp komponentene jeg har fra før av, kommer nok å bruke XP en stund til, siden noen spill ikke funger like bra i windows 7, som jeg har på andre maskiner.

Fikk også lyst til å kjøpe ram brikker f.eks http://global.ebay.com/KINGSTON_2GB_KIT_Ddr2_800mhzpc2_6400_-_USED/120528620769/item men går vel mye av det samme, som prosessoren DDR2 ram går vel bare prisen opp der også?

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Angående handling fra ebay, så har dem et tilbakemeldingssystem. Har brukeren negativ karakter der bør man tenke seg om. Begge selgerne du har funnet har fått kun positive tilbakemeldinger. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Pass på toll og slikt. Vet ikke om det er moms og toll på de varene men er jo alltids lurt og sjekke. Også husk og sjekk og spør litt om prosessoren har blitt brukt til ekstrem overclocking for da er jo levetiden forkortet endel sikkert.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvordan gjør man det med fortolling?

Er det slik at hvis man ikke fortoller varen selv, så må man både betale mva + gebyr?

Ingen som kjenner til noe selgere lignende i

Norge? Så slipper jeg å tenke på mva og problemer hvis det skulle skje noe.

Finnes det noen seriøse bruktbutikker i utlandet?

Noe tilsvarende http://gdb.no/ ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Søk etter toll på pc utstyr på google. Les litt på andre forumer. Jeg fant ut av det ikke er mva på spill og filmer hvertfall.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Angående handling fra ebay, så har dem et tilbakemeldingssystem. Har brukeren negativ karakter der bør man tenke seg om. Begge selgerne du har funnet har fått kun positive tilbakemeldinger.

Jeg kom å tenke på en ting.

Hvordan kan vi vite, at ikke selgeren har solgt varene til venner, som sier det er greit? Når de har fått dårlig produkt? Kan være flere som er med i en svindel. Men tror ikke det er tilfelle.

Det kan være uansett venner, familie fra selgeren. Det som er største problemet, er hvis jeg blir lurt, er det veldig vanskelig å komme videre, annet å fraråde andre å handle hos samme person.

Hvis en vare sendes fra andre siden av verden, kan det både være selgeren og transportfirmaet som er skyld i at en vare ikke kommer frem.

Kan også være tollvensenet roter bort varer, eller tror det er noe farlig.

Nå tror jeg det er veldig vanskelig å lage en billig pirat kopi av intel sine prosessorer, men sikkert ikke umulig.

Hvis jeg spør selgeren om prosessoren er overklokket tror jeg ikke får helt riktig svar, selgerene pynter nok litt på sannheten for å få solgt produktet.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har noen erfaringer med Amazon.co.uk? Å handle forskjellig ting.

Det er vel snakk om en bedrift, ikke salgsportaler som finn.no og qxl samt ebay?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du kan ikke vite om det er juks/svindel, så du må bare ta sjansen. Tvilsomt at han har fått 300 familiemedlemmer/venner til å bydd på noe han selger slik at de har vunnet budrunden, for så å lagt til positiv kommentar. MEN man vet aldri.

Piratkopier av prosessorer tror jeg er lite lønnsomt og mildt sagt umulig, med mindre man er mangemilliardær. Fåtallet har økonomi til å produsere noe som helst med nm-teknologi.

Ellers står det at prosessoren er ny, som jeg tolker som at den er ubrukt. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har ganske god erfaring fra Amazon.co.uk og Amazon.com. Har bestilt mye rart derifra, og har aldri blitt skuffet. Frakten er som regel rundt 4-7 dager. Det er også en sånn pakkesporings-funksjon på siden også, lignende Komplett.nos.

Amazon har store lagre rundt om i verden, men ca. 40% av alle produktene er det partnere, kalt Associates, og tredjeparts selgere som står bak.

Men det er ikke noen tvil om at det er ei super side.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ring tollvesenet, hvis ikke jeg husker feil er nummeret: 03012

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har ganske god erfaring fra Amazon.co.uk og Amazon.com. Har bestilt mye rart derifra, og har aldri blitt skuffet.

Hvordan er det å bestille noe derfra?

Tester med noen billige blueray, dvd filmer, men fikk ordrebekreftelse, men når jeg prøver å finne bestillingen på siden eller ta kontakt med selgerene der, finner jeg ingen informasjon om det.

Hvordan er dette nettstedet når man bestiller filmer for maks 200 kr, går det greit i tollen, eller kommer tollvensenet å mistenke at filmene er pirat kopier å må betale 1000 kr i gebyr?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei!

Overstiger kjøpesummen kr 199,- så må du betale kr 210- i toll, og hvertfall i enkelte tilfeller moms(er litt usikker, men jeg fikk det nylig).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei!

Overstiger kjøpesummen kr 199,- så må du betale kr 210- i toll, og hvertfall i enkelte tilfeller moms(er litt usikker, men jeg fikk det nylig).

Men hva hvis summen er totalt 200 kr med frakt?

må jeg manuelt fortolle varen som en moms fri vare?

Vil jeg få besjed om at varen må fortolles, klareres før jeg mottar varen, eller er det avsenderen som må gjøre det (i dette tilfellet Amazon.co.uk) som gjør det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du vil få kravet når du henter/får pakken. Om du får moms, det kan jeg ikke si.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive