Trenger hjelp til Datamaskin til mor

9 innlegg i emnet

Skrevet

Har lovt min kjære mor at jeg skal hjelpe henne å finne en ny maskin. Hun har en gammel bærbar fra ca. år 2000, som så vidt starter.

Vi har sett litt sammen, men jeg personlig har aldri vært så flink til å velge det beste til en rimelig penge. Jeg ser talla, oppdaterer meg bitte litt, men vet fint lite om komponentene passer bra i lag.

But down to business.

Kriteriene for denne datamaskinen:

Stasjonær MED skjerm

- Windows 7 (hun ønsker 4 giga ram så jeg regner med 64 bit er veien å gå, med mindre noen har et godt argument mot 64 bit windows 7, dvs at den er lite brukervenlig o.l)

-En god prosessor, 2 eller 4 trinns. Dette blir en kontor pc, mye brukt til bilder og litt spill til en 5 år gammel gutt.

-Et godt skjerm og hovedkort til en rimelig penge. Trenger ikke å være state of the art, men greit om det kan vare til gutten er 8-9 år gammel. Dvs at dette blir en pc som varer en 5-6 år.

-Minimum 500 gigabyte hardisk, helst 7200rpm, men det spørs jo hvor rimelig dette lar seg gjøre

-Ram 4 giga+ (som overnevnt)

-Strømforsyning må jo matche resterende (dette er vel det jeg har minst peiling på, annet enn at dyrt er bra......)

-Skjermen skal helst være 19-22 tommer.

Hun ringte komplett og ble anbefalt disse maskinene:

alt

Var helt klart at selger var mest ivrig på at hun kjøpte denne, og mente denne passet ypperlig til lagring av litt bilder, samt spill for en 5 år gammel gutt. Må si at jeg synes prisklasse og sjanger er noe jeg stusser litt på.

alt 2

Disse skulle begge konfigureres med 4 giga ram, 64 bit vista, skjerm, og det som trengs. Dermed hadde prisene på hennes kontorpcer kommet seg på henholdsvis 8500 og 9500 kroner (+-)

Dette synes jeg er dyrt etter hennes behov (beklager om jeg tar feil men mener du faktisk kan få bærbare pcer nesten på samme nivå ikke langt fra den pengen)

Hadde satt pris på om noen kunne hjelpe oss/meg med dette dilemmaet. Ønsker at hun får en pc hun kan ha i mange år, som vil være et godt hjelpemiddel i hverdagen. Hun har vel det man kaller helt "ok" pc kunnskaper og vil klare normale utfordringer, noe som får meg til å lure på om vi skal på 32-64 bit.

Er det også noe rett i det jeg tror at prisen burde ligge nærmere 7-8000 komplett med skjerm?

Håper på hjelp, rører litt rundt i grøten her.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kjøp en av disse EEE pcene til henne ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

En EEE-PC er ikke i nærheten av å dekke behovene Åsmund, så det tror jeg er temmelig utelukket.

En 5-åring spiller vel ikke de aller tyngste spillene, og når ungen begynner å ta tak i tunge spill vil kanskje det meste i maskinen være moden for utskifting likevel. Husk at en helt grei skjerm på 22" gjerne koster opp i mot 2000kr. Så totalprisen for PCen kan da fort nærme seg 10000kr, men alternativer finnes

Et alternativ som kan bli billigere (og bedre) er hvis du er villig til å sette sammen PCen selv. Jeg har satt opp et oppsett for deg her: http://www.prisguide.no/profil/lister/111690 Samlet pris ca 8000kr hos amentio.no.

Denne har en vesentlig mye bedre prosessor, minne og skjermkort enn det de fra komplett kan hoste opp. Samtidig er den mer oppgraderingsvennlig grunnet komponenter med nyeste teknologi. Skjermkortet kan naturligvis reduseres mer for å barbere av ca 300kr av prisen.

Prosessoren er av typen Intel Core i5 med fire kjerner, som er noe av det nyeste Intel har kommet med. Sokkelen prosessoren sitter i er også ny, som vil si at den er meget oppgraderingsvennlig i en god stund fremover. Minnet er av typen DDR3, som naturlig nok er arvtageren til DDR2 og gir muligheten til bedre ytelse enn sin forgjenger.

En harddisk med 500GB lagringsplass har også fått plass i handlekurven. :)

I tillegg har jeg lagt med en skjerm på 22" fra BenQ med god oppløsning (1920x1080, eller full HD som det kalles), som samtidig har en fornuftig pris. Windows 7 med 64bit arkitektur er også vedlagt, som gir rom for enda mer minne hvis det blir nødvendig i fremtiden.

Uansett, PCen vil være rask og skal kunne håndtere det meste som blir kastet på den. Den er ingen spesielt god spill-PC, men enkle spill skal kunne gå fint.

Å sette sammen en PC selv kan ses på som en enorm utfordring for mange, da dette er noe de fleste ikke ser for seg at en "vanlig person" skal kunne klare, men dette er selvfølgelig tøv. Man trenger ikke være "rakettforsker" for å klare dette ettersom det meste er meget godt forklart i manualene som følger med. Samtidig er det utallige guider over dette på nett med bilder og det hele. :)

Eneste man må gjøre er å ta seg god tid, ikke stresse og være litt forsiktig. Med sistnevnte tenker jeg naturligvis på statisk elektrisitet, så derfor bør man ikke ha klær som er av fleece eller ull på seg, eller sette sammen PCen på et golv som er av teppe. Før man tar i komponentene bør man passe på at man er utladet for statisk elektrisitet og derfor ta borti kabinettet en tur. Følger du disse enkle reglene vil du unngå å ødelegge komponentene i PCen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du kan jo forsøke å utvide horisonten utenfor komplett

Ellers trengs det litt mer informasjon.

Du sier at dette blir en kontorpc. Også snakker du om bildebruk. Med kontorpc regner jeg med en maskin som er rask nok til å kjøre Office/OpenOffice, og med bildebruk forestiller jeg meg picasa (eller tilsvarende programvare). Dette kan du fint gjøre med hvilken som helst PC på markedet for øyeblikket.

4GB minne er alltids kjekt det, men allikevel vil jeg si at dette blir litt overkill til bruken som er tiltenkt. Det er allikevel absolutt en fordel å få fatt i 64bit OS først som sist uavhengig av om maskinen har 2GB eller 4Gb i kjøpsøyeblikket (alltid kjekt å slenge inn litt ekstra minne i ny og ne)

Ellers lurer jeg på hvilke spill din bror(?) spiller. Spill med aldersgrense 5-10 har sjelden behov for mer skjermkort enn et som er integrert på hovedkort (absolutt ingen behov for å kjøpe maskiner som heter "Gamer-ettellerannet") og dersom dette plutselig skulle finne på å endre seg en gang i fremtiden er det vel ikke vanskeligere enn å finne et billig skjermkort (da) og sette dette inn. Garantert mer valuta for pengene enn å kjøpe et skjermkort i dag fordi det kanskje er en mulighet for at dette vil bli brukt om 5 år.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

- Windows 7 (hun ønsker 4 giga ram så jeg regner med 64 bit er veien å gå, med mindre noen har et godt argument mot 64 bit windows 7, dvs at den er lite brukervenlig o.l)

Personlig har jeg 4GB RAM og Windows 7 Ultimate 32bit.

Grunnen er at så lenge du ikke OVERSTIGER 4GB (Delvis 6GB) så taper du faktisk ikke mye på og ha 3bit system.

Windows 7 finner og kan da bruke 3.25 (eller 3.75) Av minnet. Så her kan du gå veldig enkelt til verks.

http://www.elkjop.no...er-aspire-x3810

Denne fant jeg og for og korte ned speccs.

Prosessor: OK (Intel Celeron E3300 2.5GHZ)

Skjermkort: OK (Nvidia GForce 310)

RAM: OK (4GB)

Hardisk: OK (500GB)

Skjerm: Acer Monitor kr 995,-

Mange lurer også på antivirus. og om man skal kjøpe dette. Samt for eksempel. Office 2007 osv.

Her har du noen gratis alternativer.

Antivirus: AVG, AVAST, Microsoft Essential, Panda Cloud.

Office: Office 2010 Beta OpenOffice

Totalt: 4990,- ink skjerm!

Håper dette hjelper.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takker for mye god tilbakemelding her.. KongKlykken: Hadde datamaskinen vært til meg selv hadde jeg nok vurdert ditt oppsett, evt vurdert å bygge selv. Men hun ønsker ikke å la meg bygge pc til henne av den enkle grunnen at sist gang vi lot en venn som hadde drevet å bygd en del pcer, gjøre dette, så kortsluttet pcn uten at vi helt forsto hvorfor etter et par år. Personlig tror jeg det ikke har noe med byggingen å gjøre , men hun ser helst at det gjøres av de som selger. Forøvrig var det et veldig bra alternativ, skulle ønske jeg kunne sikte meg inn dit. (må nok innrømme at jeg har litt kalde føtter for å bygge pc selv hehe.. )

xastor: Det blir snakk om utdanningsmessige spill (ikke veldig grafikk krevende). Er jo ikke mange hundre kronene +- 2 giga ram i dag så ser vel helst at vi gjør det først som sist.

-Når det gjels bilder kan du nesten tenke deg et bildeprogram som følger med et digital kamera eller lignende. Ikke photoshop og ++.

winxzy: sistnevnte har en celeron prosessor.. Er ganske kritisk til disse prosessorene. Er de fremdeles på listen over de mest råtne prosessorene som er å få oppdrive, eller er det et greit alternativ ?=)

Men takker, skal prøve å gå litt grundigere til verks selv også så får vi se om noen av tilbakemeldingene hjelper!:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Åja, så ikke at den skulle brukes av flere før nå, sorry :)

Jeg kan jo foreslå mine specs (Ble tilsammen rundt 5000,-kr)

Hovedkort: Asus P5Q Pro Turbo

Pros: Pentium Dual-Core Socket 775 64bits (LGA?)@ 2.50GHz

RAM: Kingston DDR2 4GB

Skjermkort: Nvidia GeForce GTX 275 @ 896mb ram

Kabinett: Aplus Moonlight 2 (Med en fancy A+ som lyser blått på døren)

Vær nøye på kabinett om dere skal kjøpe et av de nye skjermkortene i dag sånn at det får plass i kabinettet :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

xastor: Det blir snakk om utdanningsmessige spill (ikke veldig grafikk krevende). Er jo ikke mange hundre kronene +- 2 giga ram i dag så ser vel helst at vi gjør det først som sist.

-Når det gjels bilder kan du nesten tenke deg et bildeprogram som følger med et digital kamera eller lignende. Ikke photoshop og ++.

Okeis. Da vil jeg anta at maskinvaren har svært lite for seg pdd. Selvfølgelig greit å kjøpe en maskin som holder en stund, men jeg ville heller brukt 5000 på en maskin nå (for å bytte ut essensielle parter om 2 år) enn å bruke 10000 (for å bytte ut alt om 4). Du vil få svært mye mer for pengene på denne måten.

På sett og vis er vel faktisk da EEE Top blandt de litt penere alternativene.

Ellers er vel denne det billigste alternativet på listen du fikk.

Fyller nok ikke samtlige behov, men fordelen med stasjonære maskiner er at det er svært enkelt å fylle ut behov etter hvert som de kommer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå har mor fått et nytt tilbud fra komplett. denne gangen følgende med modifikasjoner fra selger :

http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10394

Prosessorer - Bytt til : Intel Core™ 2 Quad Q8300 Quad Core, 2.5Ghz, Socket 775, 4MB, 95W, 1333Mhz, Boxed w/fan

DDR2 minne - Bytt til : Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5 Kit w/2x 2GB XMS2-6400 dimm's, CL5-5-5-18, 800MHz

Du kan også velge å oppgradere skjermkort, men inntil videre tror jeg ikke at det er behov for det på flere år enda:-)

Anbefalt skjerm:

Skjerm - BenQ 24" LCD G2420HDB 1920x1080, 40000:1, 5ms, VGA/DVI

Da anbefaler han henne å gå opp til 4 giga ram. men burde ikke han da også anbefale windows 64 bit eller kan de siste 500-600 mb ram ligge som overskudd uten særlig tap med vanlig windows?

Er dette et kurrant skjermkort?

og tror dere 250giga ram vil holde? :-)

Er dette en prismessig god pc? :-) Har allerede fått mye god hjelp her, problemet er at vi ikke skal bygge (jeg kunne godt tatt utfordringen men det vil hun ikke... ) og at det er en jungel av pcer der ute...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive