[LØST] Trådløs harddisk

6 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg trenger tips og råd angående trådløs harddisk.

Jeg har hørt om "NAS-greier", men vil ikke ha noe netteverksopplegg.

er trådløs noe å gå for. Regner med at overføring vil gå mye tregere,

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Selv benytter jeg meg av ett komplett MAC system, men vil tro dette fungerer på noe likt vis i ett Windows basert system (om det er det du benytter)..

Har ett media center stående med en ekstern HDD på 1TB tilkoblet via. Firewire 800. Det jeg gjore var å dele denne disken fra media centeret. Media centeret er forøveri tilkoblet en Time Capsule, så det gjør altså at den eksterne HDD`n blir trådløs.

Hastigheten husker jeg ikke, men det beror litt på hvilken teknologi du benytter deg av. Ett stikkord er at "Det blir aldri bedre enn det svakeste leddet".

Vet ikke om dette hjalp deg noe, men det er varfall løsningen min..

Lykke til :)

Mvh

Kim

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

det er til min mor, hun trenger mer kapasitet til bilder.

Jeg vil kjøpe en WD 1,5 TB, som jeg er veldig happy med, og som har fått gode score på bl.a. komplett. men min bror er overbesvist om at vis den ikke er trådløs, så vil hun ikke bruke den, siden det blir for mye kabler. Jeg er meget uenig i det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er det ikke bare å spøre henne om hun ville brukt en kablet en :P?

Uanset, ville selv valgt en kablet, regner med at en trådløs må ha ekstern strøm, så da blir det jo samme sak om du kjøper en som ikke trenger ekstern strøm. Blir jo 1 kabel uanset :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Regner med at din mor har trådløst nettverk i heimen. Hvis ikke er hun alt vant med å koble til kabler. Finn en ekstern harddisk med nettverkstilkobling og plugg denne til den trådløse ruteren.

Ja det blir nettverksopplegg, men alternativet er å koble til med kabel. Har ikke hørt om ekstern harddisk som bruker bluetooth (ikke at det ville vært særlig funksjonelt) eller tilsvarende point-to-point tilkoblinger.

Dersom det er sikkerhet du er bekymret for, kan jeg glede deg med at det antakeligvis ikke finnes noen som her interesse av å bryte seg inn på nettverket til din mor. Skulle dette allikevel bekymre deg, er det ikke verre enn å sette en skikkelig kryptering på nettverket (WPA-2) og i tillegg skjule SSID. For å være virkelig sikker kan du i tillegg låse nettverket til MAC-adressen til din mors datamaskin. Samtilige sikkerhetsråd som er nevnt er dog fullt mulig å komme seg gjennom med den rette kunnskapen, men vil allikevel være sikrere enn en harddisk som kommuniserer trådløst direkte med maskinen.

EDIT: Når jeg tenker meg om finnes det sikkert trådløse harddisker som kommuniserer med en USB-dongle, men da må man fortsatt "plugge inn" harddisk før bruk.

Endret av xastor
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg tror jeg går for en vanlig jeg. Mor er ikke så datakyndig, og av all enkelhet blir å koble opp vi nettverk litt for mye styr.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive