[LØST] Bluescreen - Pc'en tok kvelden

18 innlegg i emnet

Skrevet

Etter to uker med daglig BSOD, fikk jeg idag to BSOD'er, jeg har reagert på det, men har aldri tenkt så langt at jeg ikke har automatisk omstart etter systemfeil, så jeg har aldri lest hva som stod i meldingene der.

Tidligere idag da jeg satt å hørte på musikk, begynte musikken å hakke ekstremt mye, akkurat som da du brenner en cdplate å hører på musikk, det rett og slett lagget. Jeg tenkte ikke egentlig over saken, men stoppet musikken.

Nå for 30 minutter siden, kom jeg tilbake etter å ha sett CSI og slo på pc'en etter en hvilemodustime. Alt hadde kræsjet, fant ut at CTRL + ALT + DEL funka fint, avslutta alle programmene som hadde kræsja, inkludert explorer.exe, når jeg skulle starte opp explorer.exe, skjedde det ingenting og pc'en jobba som faen. Jeg slo av pc'en og slo den på igjen. HP opplegget kom fram, men ingenting skjedde vidre. Ser ut som pc'en har stått ubrukt en stund og at en skjermbeskytter med ingenting har kommet på. Det kommer altså ikke opp Windows eller booting, ingenting annet skjer etter at det står HP.

Noen anelse hva det kan være og hva jeg kan gjøre?

Reinstallere er ikke ett svar, jeg har ikke noen CD siden pc'en er Fauske Vidregående sin og jeg låner den, går jeg til ITfyrene på skola kommer de til å se på meg med et spørsmålstegn å lure på om de skulle gjøre noe, fordi de rett og slett ikke er vandt til mennesker og kan ikke å være høffelig, og ikke minst så kan de ikke en drit, unnskyld orbdruket, om pc!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

EDIT: Posten er mer hjernenotat enn svar, så den bør egentlig leses nedenfra og opp. /EDIT

Ville nesten tippet på at det er harddisken som har tatt kvelden (selv om jeg finner det litt merkelig).

Gidder ikke å sjekke egen HP-maskin, men jeg mener at det er F2 du trykker for å komme inn i BIOS. Sjekk under første(?) valget om BIOS i det hele tatt finner disken. Du kan med fordel også gjerne sjekke om det er muligheter for å slå av bildevisning under oppstart (slik at du får festelig hvit skrift istedet for den feiende flotte HP-logoen).

Dersom maskinen fortsatt forstår at det står en harddisk i den, kan det også hende at det er bootmanageren til XP som av en eller annen grunn har forsvunnet (noe som ikke akkurat skal skje så lenge du ikke har gjort noe veldig spesielt). Det kan derfor være en fordel å forsøke å boote ved hjelp av XP-cd og forsøke startup-recovery med denne (lenge siden XP så husker ikke helt hvordan, men det er snakk om kommand-vindu og fixmbr).

En tredje mulighet er at skjermkort/drivere til skjermkortet har funnet ut at de ikke likte seg i maskinen din, og at Windows faktisk slår seg på. Problemet blir at skjermkortdriverne som XP bruker til å vise seg frem i all sin herlighet ikke funker og skjermen derfor blir svart. Enkleste måten å finne ut av alle mulighetene på er derfor å trykke F8 som en gal mens maskinene booter. Forhåpentligvis (så sant det ikke er noe av det overnevnte som er skyld i problemet) vil du da få opp en mulighet til å starte XP i Safe Mode/Sikkerhetsmodus. Dersom du kommer inn her (best å kjøre uten nettverk) har du mulighet til å avinstallere driverne til skjermkortet og starte på nytt. XP vil da, igjen forhåpentligvis, starte som normalt (dog med røten oppløsning på skjermen) og du kan forsøke å installere drivere på nytt.

Endret av xastor
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette kan også være et resultat av malware-infeksjon. Anbefaler deg i så måte å ta en titt på veiledningen som du finner her: http://itpro.no/supportforum/index.php?showforum=172

Får du ikke startet opp PCen på normal måte kan du, ved å trykke F8 under oppstart, få startet Windows i sikkerhetsmodus. Der vil du forhåpentligvis kunne gjennomføre trinnene i veiledningen. Iallefall steg 1, for å se om noe snusk blir funnet. :)

Kjører du combofix og hijack this, må du få noen til å ta en titt på loggene som blir produsert.

Videre kan det være kjekt å få tatt en titt på dump-filene som blir opprettet etter en blåskjerm. De ligger her: C:\Windows\Minidump\ pakk dem inn i en rar/zip-fil og last dem opp slik at vi kan ta en titt. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

For å redde ut dataene dine anbefaler jeg deg å kjøre en live cd. Følg guiden som står beskrevet her: SLAX Standard Edition Live CD

Fint om du kan poste HELE bluescreen meldingen, eller deler av den. Slik som flere andre her sier, prøv å komme inn i bios. Mulig det er en malware infeksjon.

Edit: Vil også henvise til bluescreen håndboken

Endret av Datasmurfen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

EDIT: Posten er mer hjernenotat enn svar, så den bør egentlig leses nedenfra og opp. /EDIT

Ville nesten tippet på at det er harddisken som har tatt kvelden (selv om jeg finner det litt merkelig).

Gidder ikke å sjekke egen HP-maskin, men jeg mener at det er F2 du trykker for å komme inn i BIOS. Sjekk under første(?) valget om BIOS i det hele tatt finner disken. Du kan med fordel også gjerne sjekke om det er muligheter for å slå av bildevisning under oppstart (slik at du får festelig hvit skrift istedet for den feiende flotte HP-logoen).

Dersom maskinen fortsatt forstår at det står en harddisk i den, kan det også hende at det er bootmanageren til XP som av en eller annen grunn har forsvunnet (noe som ikke akkurat skal skje så lenge du ikke har gjort noe veldig spesielt). Det kan derfor være en fordel å forsøke å boote ved hjelp av XP-cd og forsøke startup-recovery med denne (lenge siden XP så husker ikke helt hvordan, men det er snakk om kommand-vindu og fixmbr).

En tredje mulighet er at skjermkort/drivere til skjermkortet har funnet ut at de ikke likte seg i maskinen din, og at Windows faktisk slår seg på. Problemet blir at skjermkortdriverne som XP bruker til å vise seg frem i all sin herlighet ikke funker og skjermen derfor blir svart. Enkleste måten å finne ut av alle mulighetene på er derfor å trykke F8 som en gal mens maskinene booter. Forhåpentligvis (så sant det ikke er noe av det overnevnte som er skyld i problemet) vil du da få opp en mulighet til å starte XP i Safe Mode/Sikkerhetsmodus. Dersom du kommer inn her (best å kjøre uten nettverk) har du mulighet til å avinstallere driverne til skjermkortet og starte på nytt. XP vil da, igjen forhåpentligvis, starte som normalt (dog med røten oppløsning på skjermen) og du kan forsøke å installere drivere på nytt.

Jeg skjekka hardsiken, og alle tester ble gjennomført uten noen problemer. Jeg har desverre ikke noen XP plate, ettersom pc'en ikke er min, så den kommer jeg meg ikke langt med akkurat.

Har også prøvd sikkerhetsmodus, siste instillinger som funket, men ingenting skjer. Tviler på at det er skjermkortet, da ville ikke HPmerket kommet opp o_O

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For å redde ut dataene dine anbefaler jeg deg å kjøre en live cd. Følg guiden som står beskrevet her: SLAX Standard Edition Live CD

Fint om du kan poste HELE bluescreen meldingen, eller deler av den. Slik som flere andre her sier, prøv å komme inn i bios. Mulig det er en malware infeksjon.

Edit: Vil også henvise til bluescreen håndboken

Som jeg skrev på første posten har jeg ikke tenkt på å slå av automatisk restart ved systemfeil, så jeg fikk aldri tid til å lese bluescreenmeld.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Desom du har fått testet harddisken og minnet og alt ser bra ut, er det som KongKlykken sier... Malware (les virus, trojaner, rouge).

Prøv å få installert malwarebytes og scan maskinen med denne.

Med HP er det også et kjent problem med varmegang, så det kan også være at prosessoren blir overopphetet og stenger seg selv ned. Da må maskinen inn til service for å få byttet kjølepasta ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Desom du har fått testet harddisken og minnet og alt ser bra ut, er det som KongKlykken sier... Malware (les virus, trojaner, rouge).

Prøv å få installert malwarebytes og scan maskinen med denne.

Med HP er det også et kjent problem med varmegang, så det kan også være at prosessoren blir overopphetet og stenger seg selv ned. Da må maskinen inn til service for å få byttet kjølepasta ;)

Hvordan mener du at jeg skal kjørre Malwarebytes når jeg ikke en gang får bootet pc'en?>_>

Har testet alt, og det ser helt fint ut. Vifta jobber som faen annethvert minutt, høres ut som en kraftig storm jo :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sorry. Så ikke at du ikke får startet maskinen... Gjelder dette også safemode?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sorry. Så ikke at du ikke får startet maskinen... Gjelder dette også safemode?

Haha, en ide å lese hele innlegget ;)

Gjelder alt egentlig.

Har prøvd å started i sikkerhetsmodus med og uten nett, prøvd siste instillinger som virket, ect. Har skjekka harddisken og run-it test i biosen, har ikke sett hvordan det gikk med run-it testen nå siden jeg måtte ha litt frokost, men hardisktesten var helt okey. Så jævli frustrerende å vite at all jobbinga mi på skola ligger på pc'en og ingen andre plasser, filmer osv kan bli borte.

Om jeg tar med meg pc'en til ITfyrene på skola så kommer de til å le av meg siden jeg i deres øyne "Failer", ettersom at Ubuntu oppdateringen failet første gangen jeg oppdaterte, og de vet ikke en gang hvordan man installerer noe i terminalen, så det er sånn liten krig mellom oss hvem som er smartest, så vil liksom få fiksa det selv :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Haha, en ide å lese hele innlegget ;)

Gjelder alt egentlig.

Har prøvd å started i sikkerhetsmodus med og uten nett, prøvd siste instillinger som virket, ect. Har skjekka harddisken og run-it test i biosen, har ikke sett hvordan det gikk med run-it testen nå siden jeg måtte ha litt frokost, men hardisktesten var helt okey. Så jævli frustrerende å vite at all jobbinga mi på skola ligger på pc'en og ingen andre plasser, filmer osv som jeg skulle uploade på IPT (www.iptorrents.com) kan bli borte.

Om jeg tar med meg pc'en til ITfyrene på skola så kommer de til å le av meg siden jeg i deres øyne "Failer", ettersom at Ubuntu oppdateringen failet første gangen jeg oppdaterte, og de vet ikke en gang hvordan man installerer noe i terminalen, så det er sånn liten krig mellom oss hvem som er smartest, så vil liksom få fiksa det selv :(

Hhar du prøvdt guiden for å redde ut filene ? (den som jeg la ved lenke til)

EdIT: ville også ha kjørt memory test: http://www.memtest.org/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hhar du prøvdt guiden for å redde ut filene ? (den som jeg la ved lenke til)

EdIT: ville også ha kjørt memory test: http://www.memtest.org/

liker ikke ubuntuen, den er så.. anneledes, haha :D

Skal kjøre en memorytest etterpå, 9 min som er igjen på run-it testen o.o

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hmm si fra når du er ferdig med memorytesten ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

I all frustrasjon gikk jeg igjennom alle cdplater på pcrommet til pappa. Fant tilfeldigvis en XPpro CD, satte den inn etter å ha kjørt en memtest med Ubuntucdplata mi. Fikk bluescreen: 0x000007B (0xf78DA63C, 0xC0000034, 0xc0000034, 0x00000000, 0x00000000 - altså, minne ettellerannet. /frustrasjon

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

I all frustrasjon gikk jeg igjennom alle cdplater på pcrommet til pappa. Fant tilfeldigvis en XPpro CD, satte den inn etter å ha kjørt en memtest med Ubuntucdplata mi. Fikk bluescreen: 0x000007B (0xf78DA63C, 0xC0000034, 0xc0000034, 0x00000000, 0x00000000 - altså, minne ettellerannet. /frustrasjon

0x000007B

I følge google er det hdd / cdrom feil

(0xf78DA63C,

Usikker

0xC0000034,

Usikker

0xc0000034,

Usikker

0x00000000, 0x00000000

I følge google er det Disse er minnefeil, tipper det er to minne/ram brikker i laptop.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Datasmurfen skal hjelpe meg med diverse når han kommer hjem fra jobb, men om det er noen som leser dette akkurat nå, så lurte jeg på om noen av dere viste hvordan jeg får flyttet over filene til f.eks eksternhardisken min eller cdplate UTEN å boote siden jeg ikke får bootet?

Jeg er ekstremt rastlaus og har lyst til å få dette til å funke, jeg er dødsfrustrert, og jeg vet at om jeg leverer inn pc'en på skolen for å få hjelp av folket der, ser de at jeg er en pirat og kommer til å klikke i vinkel pga det, plus at jeg har masse filer som de mest sansyneligvis ikke vet hva er, og om de vet hva det er, så vet de ikke hvor det er som jeg MÅ ha.

Vær så snill?:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har kommet med forslag å bruke en live cd for å kopiere ut filene.

Har også nevnt å skru ut hdd og bruke en ide/sata-usb for å kopiere ut filene. Er vel opp til TS å avgjøre saken nå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

.

Har også nevnt å skru ut hdd og bruke en ide/sata-usb for å kopiere ut filene. ken nå.

Er mer opp til brodern om når han er i humør til å høre på meg så jeg får lånt kabelen, jeg er med jeg!:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive