Tips angående kjøp av HD-Kamera.

8 innlegg i emnet

Skrevet

Heisann!

Jeg er en gutt på 17 år som er ute etter å få kjøpt meg et videokamera til noen tusen som varer noen år.

Jeg har kikket en del rundt på nettet og forelsket meg i de fleste Canon kameraene.

Har fått høre at det ikke er spesiellt lurt å kjøpe et HDD kamera grunnet fare for kræsj, og "dure-lyd" under filming...

Det jeg ønsker er da nødvendigvis et flash-basert kamera, eller minnekort-basert.

Vil ha et kamera som er mulig å "oppgradere" senere, med f.eks mikrofon og lignende. Samt full HD samt annet snacks

Jeg har følgende spørsmål:

Hvilket HD-kamera er å anbefale? Med tanke på mye kamera og kvalitet for pengene...

Gjelder f.eks et Canon kamera fra USA sin garanti her i Norge? Blir det 25 % moms uansett, eller er det mulig å unngå?

Er det noe ustyr som er viktig å få tak i? (untatt stativ og bag)

Håper at det er noen der ute som kan svare meg på dette :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Med minnekort, tenker du da på Mini-DV?

Ellers vil vel i teorien garantien på kamera fra USA gjelde i Norge. Det vil dog være snakk om vanlig amerikansk garanti, så dersom kamera slutter å virke etter 1 år er det egentlig bare å sette i gang å kjøpe nytt. Kjøper du det i Norge vil vel forbrukerloven i hvert fall gi deg tre år (mest sannsynlig 5 uten at jeg er helt sikker på tallene) og i dermed gi deg verdens beste forbrukerrettigheter. Moms "må" du betale (finnes sikkert muligheter til å slippe unna, men ikke uten å samtidig nedgradere "garanti" fra 5 til 1 år og bryte norsk lov).

Forresten: Hva har du tenkt å filme? Du nevner stativ, men har du også planer om at kamera skal være såpass bærbart at du vil kunne bruke det tilsvarende til et kompaktkamera? Hvilken prisklasse har du tenkt deg?

Endret av xastor
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Med minnekort, tenker du da på Mini-DV?

Ellers vil vel i teorien garantien på kamera fra USA gjelde i Norge. Det vil dog være snakk om vanlig amerikansk garanti, så dersom kamera slutter å virke etter 1 år er det egentlig bare å sette i gang å kjøpe nytt. Kjøper du det i Norge vil vel forbrukerloven i hvert fall gi deg tre år (mest sannsynlig 5 uten at jeg er helt sikker på tallene) og i dermed gi deg verdens beste forbrukerrettigheter. Moms "må" du betale (finnes sikkert muligheter til å slippe unna, men ikke uten å samtidig nedgradere "garanti" fra 5 til 1 år og bryte norsk lov).

Forresten: Hva har du tenkt å filme? Du nevner stativ, men har du også planer om at kamera skal være såpass bærbart at du vil kunne bruke det tilsvarende til et kompaktkamera? Hvilken prisklasse har du tenkt deg?

Med minnekort var jeg egentlig ganske åpen for det meste, så Mini-DV var ikke så langt unna.

Får kikke litt rundt etter et billig kamera da i Norge ;)

Jeg har egentlig tenkt å filme litt i spesielle hendelser, som konfirmasjon og lignende. Samt skole prosjekter, fritid...

Hadde tenkt å ha et nokså bærbart kamera, ikke så lite at det får plass i lomma, men noe hendig og... ja..

Angående prisklasse er litt sånn at jeg tenker at 4-5 tusen er en litt usynlig grense. Så visst det er noe litt over er ikke det krise... :D

Takk for raskt svar :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Vil anbefale deg å kjøpe i Norge.

Husk at norsk kjøpslov er ganske så strengt, sammenlignet med andre lovverk.

Da du som regel har 2 års garanti på det meste, (minimum 2 måneder) opp til 5 år på det som er beregner å vare lengere. Du slipper å sende produktet til produsent eller butikk i utlandet, men greit om du ikke bor alt for langt unna et produsent verksted.

Kamera, bør holde, fint i 2 år. Kanskje også 5 år om vi ser bort i fra batteri og og minnebrikke.

Har ikke mye erfaringer med videokamera, men vet at Toshiba Camileo P30 til ca 1300 kr ikke er så dårlig kjøp. Med støtte for 1080p video er ikke så dårlig i dagslys ute.

Men da er ikke filming inne i mørke rom og bevege rask på kameraet som er noe man bør bruke kameraet til, ellers blir bilde litt i dårligste laget.

Ved å kjøpe et dyrere kamera, ville jeg prøve å se etter noe som bruker SSD disk eller CF/SDHC brikker (en del større) ekstra LED lys (for bedre filming i mørket), stereo microfon. Byttbart batteri.

Nå vet jeg ikke om alt det finnes ennå.

Hvis jeg skulle anbefale et billig kamera er helt klart http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=580874 greit med et 8 GB SDHC kort.

Men husk at det er januar salg, Så tror ikke du vil angre, men kanskje du finner noe ennå bedre under 2000 kr? Så kan du vente i 1-2 år med å kjøpe noe nytt.

Til utendørs bruk, på sommeren. funger det nok greit, men på vinteren kan kameraet fungere ustabilt.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Canon

Forskjellige merker

Sjekk gjennom listen(e). klikk sammenligne på dem du finner spennende og finn ut hvilket du foretrekker (pris/funksjoner/storleik/etc). Lenk til dette så kan folk lettere komme med "forbedringer" og generelle tilbakemeldinger.

Ellers ville jeg foreslått at du heller går for en av de mer kjente og etablerte merkene ettersom disse som oftest har kvittet seg med barnesykdommer og har generelt god optikk. Tester er også en god idé, og kameranavn+review er en klassiker hos google.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Canon

Forskjellige merker

Sjekk gjennom listen(e). klikk sammenligne på dem du finner spennende og finn ut hvilket du foretrekker (pris/funksjoner/storleik/etc). Lenk til dette så kan folk lettere komme med "forbedringer" og generelle tilbakemeldinger.

Ellers ville jeg foreslått at du heller går for en av de mer kjente og etablerte merkene ettersom disse som oftest har kvittet seg med barnesykdommer og har generelt god optikk. Tester er også en god idé, og kameranavn+review er en klassiker hos google.

http://www.pixmania.com/no/no/4258504/art/...-legria-hf.html

Er ikke dette ganske rimelig? Og greit? :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du bør helst være forsiktig å handle hos Piximania.

Les gjennom http://www.dinside.no/832962/pixmania-skurk-eller-engel før du bestemmer deg.

Går enkelt å bestille, men å klage på en vare, eller kontakte kundeservice kan bli vanskelig om du er litt uheldig,

Husk at nødvendigvis trenger ikke prisen, og utsendet, si om produktet er bra.

Om du er uheldig kan kameraet være like dårlig å filme innendørs som et http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=580874 så les testet før du bestemmer deg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei! Lenge siden jeg har sagt noe...

har kikket en del på utenlandske sider, etter Canon Legria HF S11. Men finner den ikke noe særlig billig...

Så derfor ser det ut til å bli en Canon Legria HF200, siden denne er god Norsk pris på...

Noen motsigelser? Og evt. hvilket minnekort bør jeg kjøpe? Class og størrelse?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive