Kortsluttet ekstern harddisk

10 innlegg i emnet

Skrevet

OK - beklager at jeg plager dere med nok en "kortsluttet harddisk tråd", jeg har søkt rundt på de fleste gode norske IT-forumene og blir egentlig bare mer forvirret jo mer jeg leser... Så jeg tenkte det kunne være lurt å presentere mitt tilfelle for å forhåpentligvis få noe hjelp av flinke folk der ute. Here goes:

Jeg har en Western Digital My Book Premium på 320gb (modellnummer: WD3200JS-00PDB0) som mest sannsynlig er kortsluttet. Jeg hørte ikke disken starte opp når jeg koblet i firewire eller USB (har prøvd på forskjellige maskiner). Disken er også tatt ut av sitt originale kabinett og prøvd med et nytt uten hell.

Jeg har lest litt om dette å putte disken i fryseren, vil det kunne hjelpe meg..? Noen andre tips?

Fant denne på eBay (identisk modellnummer som min ødelagte disk):

http://cgi.ebay.com/Western-Digital-...item3efae83f23

Vil et være lett og trygt for meg å bytte over PCB-kortet?

Og hva vil sjansen være for at det funker? Vil koste meg ca 2500NOK å få disken fra USA til leiligheten min, noe det vil være verdt dersom jeg kan være sikker på at disken vil rulle og gå igjen. (Jeg fikk til svar på dette på et annet forum at om det skulle virke måtte diskene være produsert samme uke)

På forhånd tusen takk for all hjelp!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Da du tok den ut av kabinettet koblet du til med SATA da?

(linken virker ikke)

Å bytte PCB kort blir nok vanskelig om man ikke har gjort det før eller fått opplæring i det, dessuten må det være identisk som det som er i nå for at det skal funke og ikke ødelegge disken ytteligere.

Vet ikke om Western Digital selger PCB kort til sine disker løst.

Å putte disken i frysern er neppe noen god ide da PCB kan knekke når det varmes opp og kortet vil bli fuktig.

Korrosjon kan oppstå på PCB.

Om det er vært det kommer an på om det som er på disken er vært noe... Det tryggeste er vel i så fall å sende til et data verksted så de kan se om det er noe håp om å bytte PCB.

Endret av Kakeshoma
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nedkjøling vil trolig ikke hjelpe noe selvom det skulle vise seg at du får liv i disken. grunnen til dette er at varmeutviklingen i kretsene i harddisken ganske kjapt vil gi deg ny krasj. Jeg ville ha avskrevet denne løsningen først som sist :)

Bedre tro har jeg på bytte av pcb. Dette gjør selv proffe databergings-firma.

Du må trolig få tak i en harddisk med identisk PCB som sagt, men om dette er i samme produksjonsuke kan jeg ikke se er relevant. Det dem mente var kanskje at slike kort hele tiden blir gjort oppgraderinger på ( og / eller produseres av flere leverandører ) og i så måte kan bli vanskelig å finne.... Dette blir bare vill tipping.

Jeg ville ha spurt vedkommende nærmere om denne påstanden dersom det lar seg gjøre. Jeg har ikke helt troen på denne påstandens relevans nemlig (påstand om samme produke)

Det er forøvrig lett å bytte pcb. Du løsner bare alle skruene som fester dette fast under hdd'en og vipper løs kontakten mellom rammen og kortet (støvtett multiplugg mellom ytre og indre kretser i harddisken).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk begge to! Fryseren har jeg utelukket nå; check. Mitt lyseste håp er da at jeg kan bruke et PCB-kort fra en annen disk. Ligger en del på eBay ser jeg: http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trksi...-All-Categories

Kunne jo kjøpt en for så å få et dataverksted til å bytte det for meg så er jeg i det minste sikker på at det blir riktig gjort (selv om det ikke burde være store jobben...)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå har jeg fått et nytt PCB-kort fra en kar i Kina som påsto at jeg kunne bytte BIOS-chipen med den som er på mitt PCB-kort for så å montere det på disken. Altså, nytt PCB-kort med den gamle BIOS-chipen på disken.

Jeg ringte med IPnett og forklarte dette, men de mente det var helt meningsløst og veldig dumt å prøve på dette da jeg spurte om dette var en jobb de kunne gjøre. Jeg skulle vel klart å bytte PCB-kortet selv, men BIOS-chipen er det værre med. Spørsmålet mitt er da: sa denne kameraten på IPnett dette for å få meg til å levere inn disken hos de til recovery eller stemmer dette han sier? (Han kommer sikkert til å lese dette, han sa han pleide å surfe innom steder som dette for å hjelpe folk/drepe myter om disker i frysebokser osv ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Aldri hørt om noe BIOS chip som sitter på HDDen...

Hvordan så den ut?

som denne? chip2.jpg

Man bør ha verktøy egnet for akkurat dette om man skal gjøre det selv, det er lett å knekke chipen man skal ha ut.. Og om du hadde brukt en kniv eller skrutrekker hadde du nok ødelagt PCBet også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har ikke disken eller det nye PCB-kortet her akkurat nå, men BIOS-chipen sitter på selve PCB-kortet, ikke harddisken. Jeg har ikke tenkt til å gjøre dette selv, derfor poster jeg her for hjelp/tips ;)

Jeg ser ikke bildet du har postet, det står bare "Postet bilde"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Anyone?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har disken din en egen strømledning du må sette i stikkontakta? Og har du målt om den virker?

Å bytte en IC på en HDD er nok ikke så lurt uten å sende disken til folk med peiling. Hvis IC'n er overflatemontert og montert på den siden av kortet som du kan se på utsiden av harddisken så er det mulig med riktig verktøy og kompetanse.

Hvis IC'n er av den typen som Kakeshoma linker til, som går gjennom kortet (uten at jeg kommer på hva det heter i farta), så er det desto enklere å bytte den, men jeg hadde ikke gjort det uten å sende den til en plass der de har støvfrie rom slik som de har på HDD-verksteder. Det minste lille støvkorn er stort som et fjell i forhold til avstanden mellom disken og leserhodet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Her er et bilde av disken, det er det grønne kortet vi ser her jeg har fått tak i et nytt av og som han som solge det til meg sier jeg må bytte over BIOS-chipen fra... fix92: den hadde egen strømledning, ja og den virker.post-17690-1266257710,89_thumb.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive