Oppgraderingsstatus: Forumet v3

11 innlegg i emnet

Skrevet

Heisann kjære brukere!

Ville bare bruke et par minutter på å fortelle om noe at det som kommer til å endre seg når vi oppgraderer vårt supportforum.

Først og fremst kommer det til å bli en endring i organisering av forumet, herunder forumkategorier og underforum.

Fra dagens kaos organisering av forumet har vi totalt 13 hovedkategorier, noe som vil bli redusert til 9. Underforum reduseres fra ca. 130 til ca. 70. Dette kan høres veldig drastisk ut, men jeg kan forsikre dere om at ikke noe innhold vil bli fjernet fra noen kategorier, men blir flyttet til passende forum. Per i dag har vi en del mer eller mindre inaktive forumdeler, noe som vi blir kvitt med den nye organiseringen.

Om det er interessant å få en oversikt over nøyaktig hva som blir gjort med forumorganiseringen, kan jeg gjerne snekre sammen en liste.

Videre kan jeg fortelle at vi kommer til å ha utvidede innloggingsmuligheter. Dette innebærer at vi vil støtte innlogging ved hjelp av både OpenID og Facebook Connect. De aller fleste databrukere i dag har en Facebook-konto, og det vil derfor være mulig å benytte seg av påloggingsinformasjon på Facebook for å logge på forumet. Ved å synkronisere din bruker med Facebook kan du automatisk oppdatere blant annet profilbilde, avatar og statusoppdateringer med forumet.

OpenID vil også være støttet, selv om dette alternativet ikke er spesielt utbredt i Norge. OpenID brukes av over en milliard brukere, og tilbys på omlag 50.000 nettsteder verden over. Med OpenID kan du logge inn på et nettsted ved hjelp av en innloggingslink, og passord og brukerinformasjon styres fra din identitet. Du kan med andre ord styre hvilken informasjon om deg som skal oppgis på hvert nettsted du er registrert på.

Forumnytt - en oppgradert kjernefunksjon

De fleste av våre aktive brukere benytter seg av oversiktssiden "Forumnytt". Denne siden strekker seg tilbake i mange mange år, og har nå endelig fått en meget etterlengtet oppgradering.

Forumnytt vil nå fungerer som en mer integrert del av forumet, blogger, galleri og din egen aktivitet. Forhåpentligvis har vi klart å bevare det "gamle kjente og kjære", men samtidig lagt til ny funksjonalitet og design. Ved hjelp av litt AJAX-snacks kan du laste de forskjellige visningen på Forumnytt raskere og enklere.

Andre stikkord jeg kan nevne i forbindelse med oppgraderingen er: Søkemotoroptimalisering (SEO), lignende emner, personlige samtaler, feilmeldingssenter og rapporteringssenter. Total oversikt over alt som er nytt vil komme i en egen artikkel under lanseringen.

Og, for ikke å glemme; Forumet.no vil få et splitter nytt, sprekt design..

Vi håper dere vil sette pris på den kommende oppgraderingen av Norges mest kunnskapsrike community!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Høres flott ut, når var det dette skulle rulles ut?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vi ønsker ikke å gå ut med noen eksakt dato, selv om vi har en intern dato på dette.

:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ser frem til det jeg iallefall. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Håper dere blir kvitt en del gamle rester og program linker som ligger på siden.

For ikke å snakke om gamle tester fra 2005

Håper også på at en kan bli kvitt noe av den nyttårsaftens opplevelse når en åpner itpro.no

det blinker i alle retinger på siden.

Men jeg gleder meg litt, og jeg fikk innbydelse til å være med, men jeg fikk ikke tid til det slik som jeg ønsket

Endret av Terumo
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er forumet som skal oppgraderes i første omgang, Terumo. Ikke hele ITpro. Hvis resten av sidene skal oppdateres vil det nok bli en betarunde også. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er forumet som skal oppgraderes i første omgang, Terumo. Ikke hele ITpro. Hvis resten av sidene skal oppdateres vil det nok bli en betarunde også. ;)

Da syns jeg at de skulle gjøre det som trengs for å få opp et nytt forum. :rolleyes:

Jeg vet at det er tidkrevende, men det er tidkrevende for nye medlemmer også som skal igjennom mye gammelt. :o

Hva mener dere andre da????

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

En totalrenovering av siden vil nok ta en god del lengre tid, så at det deles i flere etapper er bare bra, spør du meg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Innholdet vi har på ITpro.no er det som har formet nettstedet i flerfoldige år, og har gjort nettstedet til det det er i dag.

Vi kan ikke fjerne alt innhold, fordi det er noen år gammel. Det samme prinsippet gjelder for forumet. Jeg kan ikke slette alle emner og innlegg fordi det er gammelt.

Det er mange brukere som vil kunne få hjelp til sine problemer ved å søke seg frem og bruke forumet som en ressursdatabase. Innholdet er formet av brukerne - for brukerne.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det jeg må spørre deg Terumo om er hva du tenker på når du sier "det er tidkrevende for nye medlemmer også som skal igjennom mye gammelt".

Nye brukere blir møtt med det som er aktuelt nå på nettsiden, både på forsiden og i forumet. Det er svært lite som blir hentet fra fra 2005 og lagt på forsiden. Og hvorvidt nye brukere svarer på gamle tråder ser jeg ikke på et stort problem i lengden. Dette er isolerte tilfeller, og noe som kan påregnes i ethvert større forum på internett. Alt aktivt innhold i forumet blir uansett fremhevet i Forumnytt, og alt aktuelt innen nyheter, artikler og guider kommer på forsiden.

Så jeg ser desverre ikke et grunnlag for å fjerne god og nyttig informasjon som vi har samlet opp gjennom årene. Det er et godt arkiv for andre å søke gjennom for å finne informasjon som de finner relevant.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette høres jo fabelaktig ut! :)

Litt oppussing her og der hadde nok neppe skadet, men ikke la ITpro drukne i attraktive Web 2.0 klisjèr med tanke på for mye Ajax og dynamiske løsninger. Husk at noen av oss ser på oss selv som veteraner og foretrekker mye 'enkelt og greit'.

Å introdusere blogger og andre alternative skriverier fra brukerens side syns jeg høres ut som en fantastisk god idè, disse bloggene bærer på mye potensiale. Det jeg kunne ønsket meg å se var enda mer funksjonalitet til bloggene, kanskje til og med lage deres egen bro fra et separat blogg-CMS til ITpro som en portal? Per i dag er IPB sin blogg-løsning noe villedende. Samt det faktum at man ikke kan personliggjøre bloggen på noen som helst måte, uten å benytte seg av utvidelser som "sidebokser". Dette er noe dere absolutt bør se nærmere på når de andre, mer viktigere oppgavene er unnagjort ;)

Personlig har jeg knotet med utvidelser til BBCoden i forumet, men uten å komme med en backend-integrasjon, dog føler jeg dette også er et viktig steg å ta. Binde bånd med Prisguiden enda litt mer og muligens håve inn en eventuell provisjon av salgene som blir gjort fra ITpro. Da tenker jeg hovedsaklig på lenkene til Prisguiden det blir skrevet om i Forumet.

Ellers høres alt dere har på agendaen kjempe bra ut! Stå på, dere gjør en glimrende jobb :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive