PC-en min bråker, Acer Aspire 5920G

11 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Heisann

I februar er det to år siden jeg fikk denne PC-en helt ny. Den har fungert som den skal, inntil nå i det siste. Jeg har hatt nedlastning på natta, det vil si at PC-en har stått på oppimot 20 timer. Det er kun da jeg har merket at den har begynt å bråke/støye. Ikke idet jeg setter på nedlastningen, men når jeg kommer tilbake til PC-en etter de 20 timene. Det høres ut som en av viftene er borti noe, enten er det støv eller ei, men jeg har prøvd å støvsuge og blåse utenfra, men har ikke gjort noe endring.

Det jeg lurer på, er om jeg kan åpne PC-en min og prøve å se om det er noe der, eventuelt å støvsuge. Jeg har hørt at hvis man åpner bærbare PC-er, vil garantien gå ut.

Informasjon om PC-en:

Acer Aspire 5920G

Prosessor: Intel Core 2 Duo CPU T7500 2.20 GHz

Minne: 2046 MB

32 bit

EDIT: Jeg har ikke overklokket den.

Endret av SlayOrz
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Om du har overklokket den er det nok ikke noe rart den bråker, er det slik også når du bruker den utenom nedlasting, at du har mange programmer åpne osv? Du kan åpne den og sjekke vifta, anbefaler å bruke Q-tips til å gjør vifta ren, for støvsugeren kan ødelegge viften.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det første som jeg tenker når jeg hører att en pc bråker, er at den har ett varmeproblem. Jeg har akkurat samme pc, og den bråker veldig mye! Du kan jo sjekke temperaturene med CPUID HWMonitor. Oppgi temperaturene som står der når den bråker.

Når det gjelder å skru opp pc'en for å rense viftem, så skal man egentlig ikke miste garrantien, men man må være forsiktig når man tar den opp. Og ikke bruk støvsuger om du skrur den opp. Dette kan lage statisk elektrisitet, og ødelegge pc'en helt! Bruk heller Trykkluft på Boks.

Endret av crazyjoey
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Slik ser temperaturene ut når jeg har på et spilt kalt Heroes of Newerth. Det tar en del av prosessoren. Temperaturen varierer litte grann.

temperaturPC.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du bør ikke overklokke en bærbar PC, nettopp fordi kjølingen ikke er tilpasset annet enn effekten som komponentene drar som standard. Når PCen i tillegg blir overklokket og kanskje får støv o.l. innvendig begynner den sakte men sikkert og seile akterut.

81 grader på prosessorkjernene er for høyt. Iallefall over tid..

Åpne lukene under PCen og fjern det du måtte klare av støv og skitt. Sørg for at PCen er avslått og at batteri er tatt ut. Bruker du støvsugeren så sørg for å bruk plastikkmunningen, og holde igjen vifter slik at de ikke får alt for høy hastighet. Vit at du likevel kan kortslutte PCen, så det gjøres på eget ansvar. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk. Skal prøve det, KongKlykken.

PS: Jeg har ikke overklokket PCen. Jeg glemte meg bort.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg er ening med KongKlykken med att man ikke bør overklokke bærebare pc'er. Ser på temperaturene dine nå, og den er veldig varm. Om du skal rense pc'en, så må du være forsiktig når du bruker støvsugeren. Statisk elektrisitet kan ødelegge pc'en, men når du har tatt av metall røret av støvsugeren, så bør det egentlig ikke skje. Jeg ambefaler deg å bruke trykkluft på boks. Det er også lurt å jorde seg selv når man renser pc'en for støv.

Angående temperaturene, så bør du prøve å rense så mye så mulig. Når jeg rensa min pc, så rensa jeg ikke godt nokk, men den gikk litt raskere ned når jeg avsluttet spillet. men med meg så går den nermere 100 grader, og da er det ille... Det kan hende du må fjerne tapen rundt viften, så du kan fjerne alt støv rundt viften og kjøleribbene (mener å huske att de er plasert rundt viften, og er under isalasjonsteip)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå har jeg skrudd opp pcen og renset den med "trykkluft på boks". Jeg så det var en del støv der, spesielt ved viften. Etter jeg var ferdig, skrudde jeg den sammen, og skrudde den på. Resultatene er de samme - like varm...

Men den lyden jeg snakket om tidligere, er nok ikke viften. For det første; jeg synes lyden ikke kom derfra, og for det andre; det skjer aldri når PCen er på sitt varmeste, men kan ikke si noe for sikkert.

Noen andre forslag?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Eneste som kan bråke bortsett fra viftene er harddisken. Er det litt metallisk "klakkelyd", burde du sjekke om disken er skadet på noe vis. Last ned trialversjonen av dette programmet og kjør noen sjekker: http://www.hdtune.com/

Se om det er noen advarsler under "health" og se om du finner feil ved en "Error scan". :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg kan si deg en ting: Denne pc'en har jeg selv, og den blir veldig varm i alle spill, iværtfall de som krever litt av pc'en. Du er ikke den eneste som sliter med dette varmeproblemet på denne pc'en ;)

Klikkelyder? Det kan komme fra Harddisken, men jeg vet ikke om det er riktig eller ikke.... Om du hører lyden veldig mye fra venstre side av touchpad'en, så kan det være HDD'en (Harddisken) som lager lydene... Men om det er HDD, så er det merkelig at den bare lager lyder når den ikke er på det varmeste..... Jeg er ikke sikker på dette, siden jeg ikke hører noen klikkelyder fra min (utenom når den jobber....)

Blir den varm bare når du spiller, eller blir den varm over tid med "lette programmer" som kjører ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det er vel like viktig å gjøre rent der luften blir sugd inn i maskinen. Ikke luft inn = dårlig kjøling.

Endret av Edder
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive