Office-beta med 2 millioner nedlastinger

17 innlegg i emnet

Skrevet

Siden 19. november 2009 har du kunnet laste ned betautgaven av Microsoft Office 2010 gratis, og siden den gang har over 2 millioner mennesker lastet ned betaversjonen. Dette tilsvarer omtrent 40.000 nedlastinger hver dag, og overgår Office 2007 når dette var i betaversjon.

office2010_tilt.jpg

pil.gif Så det store spørsmålet:

Nå når det finnes så mange gratisalternativer, hvorfor er vi så lojale til Microsoft Office – og hvor lenge vil lojaliteten vare?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

dette er ikke trolling:

Fordi det er penere!

Flere vet om det

Og de nye ser ikke "kontor" ut, de ser litt mer "futuristiske" ut, liker ikke designet til OpenOffice ) : .

Men OpenOffice/StarOffice har all den funksjonaliteten MS Office har ...vel, om du regner det folk flest bruker.

Lojaliteten blant nerdene varer vel så lenge vi kan piratkopiere det (jeg bruker OpenOffice så har rene ark :), om du klarer å få slutt på det vil det vel vare ut til generasjonen som er 19-20 nå blir voksne, da minsker markedsandelen deres VELDIG. ....tror jeg,

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

MS Office er jo også inkludert som prøveversjon i mange nye datamaskiner, samtidig som det er samme produsent som operativsystemet i seg selv. tror nok det bare er en selvfølge at folk velger det fordi det er så vanlig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

MS Office er - i mine øyne - enkelt og greit det beste. Hat testet OO og det er ikke i nærheten av MS Office.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fordi Office helt klart er bedre enn alternativene, men jeg sier ikke at de andre er dårlig eller ikke dekker behovene til mange. Og venligst ikke svar hvis du ikke har prøvd Office siden 4.2

/O

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hmm.. Dette er et vanskelig spørsmål. Jeg kan ikke svare for alle, men for meg personlig er det pga jeg er opplært i MS office. Jeg har bare alltid hatt det på pcen.

Testet ut OpenOffice for noen mnd siden, var første gang jeg prøvdte en annen versjon av office. Må si jeg ble overrasket over hvor likt det egentlig var.

EDIT: Men så lenge jeg trives og har penger til det. Velger jeg MS OFFICE.

Endret av Datasmurfen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det var ett godt spørsmål? Jeg bruker begge Office pakkene. MS og OO

Mest på grunn av jeg vil kunne jobbe med begge når jeg driver med data hjelp. Slik er det med og kjøre Windows OS, Linux og Mac.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

MS Office er bedre, etter min mening. Enkelt å greit (har prøvd OO, og syntes ikke det var like bra)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

De fleste har MS fra før av og da er det greit å bare fortsette med de filformatene.

MS ser også bedre ut, de andre gratis alternativene ser likt ut som MS gjorde i 2000, så for folk som ikke vet så ser OO 10 år eldre ut enn fks. MS 2007.

MS er liksom mer fremtidsrettet/ moderne om du vil, og når folk først har prøvd office 2007 så er ikke OO noe i forhold, rett å slett

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg merker egentlig ikke noe særlig forskjell på MS og OO. Bruker de begge, og jeg er fornøyd så lenge jeg får skrivd ut dokumentet :) Bruker OO i linux og MS i Windows. Fungerer greit, designen har egentlig ikke så mye å si, så lenge programmet er brukervenlig, så er jeg fornøyd.

Det er da iværtfall min mening...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

MS Office har mange fordeler ihht OO slik jeg ser det...

• Det virker! (OO virker også, men for full kompablitet må du installere ekstra ting)
  • Excel - OO har ikke engang begynt å nærme seg MS Office!
  • Outlook (og Exchange)
  • Og ikke minst layout! (MS er vel kanskje ikke kjent for å være innovative på dette feltet, men Office er unntaket som bekrefter!)

Så er det en ting til, som det er overraskende få som tenker på:

Support! - Dersom du kjøper en "retail-versjon" av MS Office så er Microsoft behjelpelige 24/7 med support!

Nå skal det sies at bedriftskunder i de fleste tilfeller _kjøper_ Open Office også, og derfor har supportavtale med disse, men for private så er det "umulig" å få support fra en faktsik help-desk dersom du bruker OO.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

ja si det ..

OO har onkly, og billigere support, MS office har noen ferske amatører som leser hjelpa høyt til deg hvis du er for treg å lese.

men folk er trege og redd for forandring, og fordi dem piratkopierer, så bryr de seg ikke om ville priser.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

På jobb bruker vi Sharepoint og det er avhengig av noen moduler fra MS Office, som feks dataarkvisninger, som gir en excel feeling i nettleseren. Dette er jo selvfølgelig fordi det er MS som utvikler Sharepoint. Sharepoint er jo forøvrig bedre i IE enn i FF fordi MS har satset hardt på å bruke egne komponenter. etter min erfaring er det mer styr med MS Office enn med OO. OO har lange hatt støtte for eksportering til PDF som har vært en av hovedgrunnene til at jeg har brukt OO i flere år ved siden av MSO. MSO 2k7 eksporterer som standard ut et format som 2k3 ikke kunne åpne helt uten videre og krevde manuell installasjon av plugin.

Så lenge Outlook er så suverent best på kalender og mail vil jeg alltid bruke MSO. Deling av kalendere er et must i min jobb og med merging av kalendere kan jeg fint se flere kalendere sammen.

En PRO versjon av ofice koster rett i overkant av 4000 kriner på komplett.no og den lille hjemmeutgaven koster rett under 1000lappen. Hvis man er hjemmebruker med ikke alt for særebehov som integrering av Sharepoint så vil jeg anbefale OO fordi det er gratis... men dersom du er an aktiv kontorbruker og har behov for integrering med andre produkter vil jeg jo bare rett og slett anta att du bruker MSO 2k7 pro.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har brukt MS-Office fra 1993 til nå i jobbsammenheng, men privat foretrekker jeg faktisk OpenOffice.org. Jeg føler ikke særlig lojalitet til den ene eller andre, men jeg har stor sans for å følge med på utviklingen innenfor open source. Grunnen til dette har å gjøre med det som vil og må tvinge seg frem, nemlig standarder.

Microsoft Office, med respekt å melde, bruker egne formater, og de såkalte "de facto" standardene som MS-Office før hadde, er nå såpass fragmenterte gjennom deres ulike utgivelser av officepakken at de sitter midt i problemet selv. Doc var en "de facto" standard, men nå er det docx som gjelder. Dessverre er det slik at mange privatbrukere sender sine docx filer til venner og bekjente, noe som gjør at mange legger skylden på bl.a. OpenOffice.org for manglende støtte.

Jeg priser Norsk (og andre lands) søken mot åpne standarder. Jeg spår at om 5 år så vil alle officepakker benytte samme standard og fungere 100% innenfor disse. Da er det hipp som happ hvilken programpakke man benytter. Alt vil fungere. Microsoft vil bli tvunget til å følge standarder de ikke selv lager alene. Det er ingen veg utenom dette.

Ny release candidate av OpenOffice.org, versjon 3.2 vil ha rimelig støtte for docx, men selvfølgelig ikke 100% siden formatet er proprietært.

Jeg trives med såvel OpenOffice.org som MS-Office, men ser for meg en fremtid med reell konkurranse der formatene kan benyttes likt. På jobb kan jeg ikke se at vi kan bruke OpenOffice.org, da jeg jobber i et multinasjonalt selskap med svært mange programmer som har utgangspunkt i MS produktene.

Hjemme har jeg bare ikke behov for det. Der kjører jeg stort sett Linux og open source. Fordelen med dette er at jeg nå har god kompetanse innenfor flere systemer enn MS, og jeg kan løse mange oppgaver gratis og uten om og men. En gammel Laptop med en liten Linux distro som booter rett i minnet kjører mye mye mye raskere enn Windows. De aller fleste oppgaver løses helt greit med en slik maskin i eget hjem.

Jeg håper at flere oppdager hvor mye det er å spare på å kjøre alternativer til MS, og da ikke bare Office. Det handler ikke bare om hva som er best fra et subjektivt ståsted, men det handler om å tilegne seg kompetanse. Å lære noe nytt skader ingen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har selv brukt Open Office.net i forbindelse med en powerpoint-presentasjon jeg hadde på forkurset til ingeniør-studiene. Det resulterte i kaos, ettersom jeg ikke kunne bruke min egen PC for å vise frem presentasjonen. Jeg måtte derfor lagre presentasjonen i et filformat Powerpoint kunne forstå, og det ødela fremvisningen på en slik måte at mesteparten av sidene "forsvant". Panikken bredte seg frem mens jeg stod der foran en del folk, for å si det mildt. Dog, jeg klarte å hente meg inn igjen ettersom jeg hadde pugget det meste ganske godt på forhånd. I tillegg skulle fremføringen være på engelsk.

I ettertid har jeg skaffet meg Office fra MS og hatt få kompatibilitetsproblemer siden. :)

Tvilsomt at dette er noe jeg kan si at OO.net har skylden for, men uansett. Fryktelig irriterende!

Uansett, bra at den offentlige sektor begynner å se mer etter åpen - og gratis - programvare. Det kan føre til store besparinger og forhåpentligvis en bedre hverdag for oss alle.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Alle greier å bruke office, det har vært der fra starten, og det er der enda. Derfor er vi så lojale... Dessuten har jeg aldri opplevd noen store feil i Word.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive