Hjelp til VPN oppsett

6 innlegg i emnet

Skrevet

Hei!

Trenger litt hjelp til oppsett av følgende;

Jeg har tre lokasjoner. Jeg skulle gjerne hatt en løsning som koblet disse tre sammen, slik at alle lokasjonene vil komme i samme IP subnett og maskiner kan kontakte hverandre over VPN linjen.

Jeg har vært i kontakt med Telenor, men jeg synes deres løsning var ganske så dyr.. (over 1500 pr lokasjon pr. måned).

Jeg har også sett litt på dd-wrt, men dette virker som endel oppsett for å få til å fungere. Finnes det noen bokser på markedet som vil gjøre denne jobben enklere?

Takker på forhånd for alle svar.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

IP VPN fra ISP er det aller enkleste, da de står for kryptering og routing. 1500 pr mnd er jo ikke all verden, hvis du får noenlunde hastighet og SLA på de.

Ellers må du inn med IPSec, f.eks med med 3 windows2003/2008 maskiner satt opp med routing og RRAS i mellom.

Det siste er jo det som definitivt tar mest tid og er vanskeligst å feilsøke på når feilen oppstår.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for svar. At ISP setter dette opp hadde selvfølgelig vært det enkleste. Det kommer ikke til å være koblet på datamaskiner på de to lokasjonene, kun butikkdata og betalingsterminaler, og vi snakker en samlet datamengde på kanskje 1MB hver dag til hovedkontoret. Synes derfor 54000,- eks mva pr år var mye å betale for en slik løsning sett i det lyset..

Jeg tenkte derfor på noen cisco bokser eller lignende som hadde slike muligheter, men ser ut som de kune har gateway to gateway. Kan jo selvfølgelig sette to bokser på hovedkontoret, men er åpen for andre forslag.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ikke store bidraget, men kanskje dette kan være til hjelp?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis ikke du vil sette opp VPN site-to-site med f.eks Windows servere eller linux bokser, så må du bruke en firewall som støtter dette. Eks: Checkpoint, Juniper, Cisco ASA.

Men regn med å bruke noen uker med testing og feilsøking hvis ikke du har satt dette opp før. IPSEC er det som er mest aktuelt i disse dager, PPTP er mindre brukt.

Prisen på skikkelige firewaller som støtter site-to-site VPN koster gjerne like mye som IP-VPN, hvis du regner med lisenser og supportavtaler, samt tiden det tar å sette det opp.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg har tre lokasjoner. Jeg skulle gjerne hatt en løsning som koblet disse tre sammen, slik at alle lokasjonene vil komme i samme IP subnett og maskiner kan kontakte hverandre over VPN linjen.

Muligens ikke helt det du søker, men jeg bruker Hamatchi . Variabel, men holder til mitt bruk. Og den jeg bruker er GRATIS.

Endret av crazybear
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive