Active directory oppsett

10 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Hei

har et lite hjemmenettverk med.

• Windows server 2003 (testversjon)
  • Windows XP medicenter
  • Windows vista
  • windows 7 RC

Fått til å sette opp domene server. (standard oppsett)

Får også logget på domene (administrator + mitt brukernavn).

Men om jeg logger på mitt brukernavn, har jeg nesten ingen brukerrettigheter, ikke engang å logge av eller å slå av maskinen.

Det funger greit med administrator kontoen.

Fint om noen kan si hvordan jeg setter opp administasjon rettigheter i AD.

Har testet med å legge til brukerrettigheter men det funger ikke etter restart av arbeidstasjonen.

Hvordan setter man opp proxy server?

Hvordan setter jeg opp (F:/) ekstern harddisk på serveren til å bli (H:/) home mappe til (bruker1)?

og (D:) til (D:) felles harddisk?

I active directory?

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei

har et lite hjemmenettverk med.

• Windows server 2003 (testversjon)
  • Windows XP medicenter
  • Windows vista
  • windows 7 RC

Fått til å sette opp domene server. (standard oppsett)

Får også logget på domene (administrator + mitt brukernavn).

Men om jeg logger på mitt brukernavn, har jeg nesten ingen brukerrettigheter, ikke engang å logge av eller å slå av maskinen.

Det funger greit med administrator kontoen.

Fint om noen kan si hvordan jeg setter opp administasjon rettigheter i AD.

Har testet med å legge til brukerrettigheter men det funger ikke etter restart av arbeidstasjonen.

Etter du har satt opp domenet må du melde maskiner inn i domenet, husk da på at du har en domenekonto på klientene og en lokal konto. Regner også med du har satt opp brukere (deg selv), du kan da gå på "users and computers" og fine brukeren din, finn fanearket som heter "Member of" og legg til brukeren din der. da legger du brukeren din under administrator gruppen, slik at den spesifikke brukeren få rde samme rettighetene som administrator kontoen.

Hvordan setter man opp proxy server?

Hvordan setter jeg opp (F:/) ekstern harddisk på serveren til å bli (H:/) home mappe til (bruker1)?

Dette kan du gjøre under fanearket profile på profilen på brukerkontoen din i AD, her kan du sette opp H som home.. Den vises som H, men kan være en annen bokstav på Server (for eksempel F:)

Du kan også benytte et log on script for å få dette til å fungere..

@echo off
net use H: \\MyServer\MyShare
net use LPT1: \\MyServer\MyPrinter [/codebox]

og (D:) til (D:) felles harddisk?

I active directory?

[color=#0000ff]Denne kan du bare dele som et vanligt share, og sette full controll på share folder rettigheter, og styre tilgang med NTFS...

Du kan også mappe opp disse diskene dine manuelt på klienter.. det kan enkelt gjøres ved å høyreklikke på sharet i My network places, og velge mapping.. så vises dette som en disk i My comuter.[/color]

har desverre ikke noe server i nærheten som viser deg dette visuelt... spør om du sitter fast.. tror jeg har noen veiledinger på dette en plas om jeg får lete litt.

Endret av Peik
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg får se litt mere på dette i morgen.

Fikk det delevis til å funger, men etter en restart, så finner ikke arbeidstasjonen igjen serveren?

DNS/IP adressen.

Selv en ping blir mislykket.

Men skal teste mere i morgen.

Når jeg melder arbeidstasjonen inn i AD, trenger jeg å sette Fast IP manuelt på arbeidstasjonene?

Merkelig nok selv om jeg setter en bruker i AD som domain administrator (så får jeg bare endret innstillingene på arbeidstasjonen) hvis jeg bruker (Administrator) kontoen, ikke hvis jeg bruker andre kontoer som har admin rettigheter?

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg får se litt mere på dette i morgen.

Fikk det delevis til å funger, men etter en restart, så finner ikke arbeidstasjonen igjen serveren?

DNS/IP adressen.

Her er det nok noe feil i oppsettet ditt..

Selv en ping blir mislykket.

Men skal teste mere i morgen.

Når jeg melder arbeidstasjonen inn i AD, trenger jeg å sette Fast IP manuelt på arbeidstasjonene?

Ja, om du ikke har DHCP role kjørende på Server, eller en annen enhet på nettverket som deler ut IP adresse, så må du sette statisk ip i samme subnettet som server.

Merkelig nok selv om jeg setter en bruker i AD som domain administrator (så får jeg bare endret innstillingene på arbeidstasjonen) hvis jeg bruker (Administrator) kontoen, ikke hvis jeg bruker andre kontoer som har admin rettigheter?

Skjønte ikke helt hva du mente her.. men kan snakkes i morgen... så får vi nok orden på det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

DHCP server på servern ordner dette problemet. Regner med at det er en helt "standard" router du har. Da konfigurerer du bare DHCPen, deaktiverer DHCP serveren på routern. Da er d Serveren som deler ut nettverksinformasjon, og da skal klientene finne den:D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Får fint koblet mot internett.

Tror jeg kobler direkte til en switch (har en til overs) siden det er flere i huset som ønsker å bruke DHCP som ikke har så mye teknisk peiling.

Men er windows 2003 server mere sikkert en vanlig router?

Når jeg har bare koblet en svitch i mellom maskinene?

Fikk ikke satt opp nettverket mot windows 7 (windows server 2003) får bare sjekk DNS oppsettet.

serveroppsett.th.png

Finnes det noen gratis antivirus som funger på windows server 2003?

AVG free, Avlast Microsoft secure, funger ikke.

http://w32.clamav.net/ kan kanskje fungere, men vet ikke om det er til så mye beskyttelse?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har du Statisk IP på Servern???

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Skal være fast IP adresse på serveren.

Men må pinge ip adressen, om jeg pinger domene får jeg at maskinen ikke er tilgjengelig.

Men kan være noen andre instillinger som gjør at det blir feil ip adresse?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Om du bruker en anne DHCP tjeneste en den som er i Server, så må du få klienten til å peke mot server og ikke mot for eksempel router..

DHCP fra router gir deg feil DNS, som peker mot nettopp router, og ikke Server.

Du kan enkelt sette opp DNS mot server i TCP/IP oppsettet på klienter, men du må gjøre det manuelt.

Om du benytter DHCP på server, så skal jo DNS peke mot serveren, og serveren skal da sende ut korrekt DNS om du har stilt inn at klienter skla motta dette automatisk.. dette betinger jo at du har satt opp DHCP korrekt påserver.

Fint om du kan beskrive hvlke interne IP adresser du harbenyttet i nettverket ditt, da er det litt enklere å se feilene.

Gi oss gjerne ip adresser du har på Server, evt router om denne står som DHCP server.

ta en ipconfig /all og paste inn i en spler her på klienter og server.. så ser vi på det.. no problemos.. dette gir oss nok info til å se IP og routing problemer..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ruteren (standard) 192.168.1.1

Serveren

IP: 192.168.1.100

SM: 255.255.255.0

gateway: 192.168.1.1 (må ha på denne for å få internett)

DNS (samme IP som serveren)

IP adressen på arbeidstasjonen økes med 1 siste tallet, ellers alt likt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive