Jordomreise, hvilken mobiloperatør?

10 innlegg i emnet

Skrevet

Heyo!

Jeg skal reise jorden rundt fra og med starten av mars. Jeg vil gjerne kunne ringe de jeg reiser sammen med, og gjerne også hjem til Norge i ny og ne. Tellerskrittene blir gjerne svinedyre i utlandet, men det er store forskjeller mellom operatører, Jeg har også hørt snakk om operatører som spesialiserer seg på å fungere globalt, og som har en okay pris stort sett i hele verden. Kjenner noen til noen gode løsninger? Tar imot alle konstruktive tanker!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er få oversikter over abonnementer og priser til utlandet, virker det som så det tror jeg du nesten må sjekke manuelt og eventuelt se hvem som tilbyr beste priser. Husk at prisene kan variere fra land til land...

Et annet alternativ kan være å kjøpe kontantkort i de landene du er innom og ringe slik, hvis du nå har muligheten til det. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

One word.. IRIDIUM !!!

Ganske så sikker på at disse har de laveste prisene i snitt..

Global dekning +++

Pris pr minutt er jeg ikke helt sikker på da der er flere år siden jeg solgte slike i forindelse med fiskefartøy etc som lå langt ute i havet og uten for normal GSM/NMT dekning.

Då får telefonen i mobiltelefon størelse.. og slipper å henvende deg til forskjellige leverandører, priser, et...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg hørte mye positivt om Lebara, men de har bare godpriser fra Norge til numre registrert i utlandet. Er mobilen norsk, betaler man likevel for innkommende anrop.

Lebara i utlandet er ikke lønnsomt, altså. Tok tid for meg å finne det ut, så håper googlere har glede av min erfaring.

Sjekket Iridium, og det er altså satellittelefoner. Det er vrient å finne ut hvordan man skaffer dem, og hvor mye telefon og bruk koster. Tipper det blir for dyrt uansett.

Så langt ser det ut som det er lurest å skaffe seg et lokalt nummer. Da kan folk hjemmefra ringe billig med f.eks. Lebara.

Ellers er det realistisk at de store aktørene, som NetCom og Telenor har de beste avtalene med utenlandske aktører. Det undersøker jeg nå. Skal vi tro VG, bør du dessuten selv velge nett når du ankommer et nytt land.

Jeg kommer til å ta de lange samtalene via Skype, som jo er gratis. Håper å finne med trådløst nett her og der.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

gikk på en smell med lebara en gang der, anbefaler ikke dem eller noen norske for den saks skyld.

Endret av katjakatt
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Lyst til å være litt mer spesifikk? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tipset må være og ha to mobiler.

Der du på den ene har ett telefonnummer som du har på alle reisedokumenter, finnes sikkert noe rimelig som lebaba etc.

Og den andre lokale sim-kort som du surfer via etc.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Skal man være mer enn en uke på ett sted i utlandet er det bare for vennegjengen å kjøpe seg lokale kontantkort. Mye billigere enn å ringe med norske mobiler. Når det gjelder hvilke selskaper som er best globalt er jo dette vanskelig.

Alle de norske har jo oversikt over ringepriser i utlandet, men sum a sumarum så er dette en stor jobb når man skal sammenligne mange land. En annen ting er at om man i utlandet skal kjøpe abonnement som er mulig å ringe i utlandet med så krever det ofte en lokal bankkonto, ergo veldig mye fjas bare for å ringe litt billigere.

Ergo. Det enkleste er nok som pillegate nevnte ja. 2 mobiler, eller 1 mobil med plass til 2 simkort som er blitt noe mer normalt nå. Da kan vennene få tak i deg ved å ringe det norske nummeret ved krise og lokale nummeret ved vanlig prat.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sattelittelefon er kjempedyrt og bare for proffbruk. Ikke noe å dra rundt på til verdensomreise. Kjøp lokalt simkort  - evt telefon med mulighet for å ha to simkort, bare husk å switche til rett kort når du bruker telefonen. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Uansett om det er dyrt eller ikke, jeg ville ihvertfall hat med 1 satellitt telefon da det er fortsatt store deler av verden der du kun får signaler over satellitt
fint å ha denne i bakhånd hvis det skulle skje noe når dere er midt i ødemarken og det ikke er mobil dekking

Mobil vill fint fungere rundt store byer og sånn, men hvis dere er utpå havet eller i ødemarken så er ikke det alltid at det er signaler på mobil og siden dette er jordomreise så er dette liten pris å betale for å ha kommunikasjons muligheter uansett hva som skjer 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive