2 routere,hvordan gjøre det best?

13 innlegg i emnet

Skrevet

Hei

Det ble slik at dlink- 635 tok kvelden(død), så jeg stakk å kjøpte ny dir855 og koblet denne opp og alt ok.

Så synes jeg det var litt dårlig at 635`en tok kvelden, så jeg registrerte meg på Dlink sine hjemmesider og vips så sender de en splitter ny 635....god service der må man si.

MEN,da sitter jeg med 2 stk routere og da lurte jeg på hvordan man kan gjøre det beste ut av det.

Skjønner at jeg må forandre ip oppsettet på den 635 så den ikke krasjer med 855.

Situasjon er som følger.

Dlink 855 står i kjeller oppkoblet mot stasjonær PC

Her fra går det opp 2 stk kabel til 2 etg(til begge barne rom,her tenker jo jeg at jeg kan koble opp den nye 635 og vips få kjempesignaler oppe i huset også?

Har mye som er på trådløs nett.

2 stk PS3

3 stk laptop

1 squeezebox + 1 squeezebox reciever

Hvordan kan jeg best ha nettverket med 2 routere? ser at den nye dir 855 også har 2 "nett" 2,5hz og 5hz

Som man ser av ting og tang så er det en del streaming med musikk(squeezebox) og film (PS3)

Håper det er litt å brynje seg på og kom med forslag til oppsett.....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du finner spesifikasjoner på hvordan koble DIR-635 (eller andre rutere) i DLink supportdatabase (velg DIR, velg modell 635, klikk GO - kapittel "Troubleshooting" --> "Ho to connect to an ADSL router"). Koblingsmetoden beskrives som "Secondary router".

Sitat fra Troubleshooting (klikk for å vise/skjule)

Connect to ADSL router

Many ADSL modems nowadays have some routing functionality and have NAT enabled. In other words they are ADSL routers. Hence adding the DI-router will introduce another routing (NAT) device on your network.

You can use just your DI-router as a router and set the ADSL-router into bridge mode,

OR

You can connect your DI-router to ADSL-router and leave both operating as routers.

But since both devices are routers you will need to decide if you want to use DI-router as your second router or use it as just a wireless/wired hub.

If you want to use it as second router:

In this case you need to connect a network cable from ADSL-router to the WAN port of the DI-router. Make sure you are getting a link light on WAN port of DI-router. Connect your computers to one of the LAN ports of DI-router or wirelessly (if your DI-router supports wireless).

Set the WAN port of the DI-router to 'Dynamic IP (DHCP)' option (it is router's default setting).

Note: if your DSL-router uses 192.168.0.x addresses on LAN, you need to change the IP address of DI-router under HOME > LAN from default 192.168.0.1 to something else. Change it to 192.168.2.1. Apply the settings and reboot your computer.

If you want to use it as a hub:

In this case you need to connect a network cable from the DSL-router to LAN port of the DI-router. You may need to use a crossover cable here. Make sure you are getting a link light on that port of the DI-router. Connect one of your computers to one of the LAN ports of the DI-router or wirelessly.

Note: if your DSL-router uses 192.168.0.1 addresses on LAN, you need to change the IP address of the DI-router under Setup > Network Settings before proceeding with the setup. Change it to 192.168.0.200. Apply the settings. Then relogin into the DI-router via its new IP: 192.168.0.200, then go to DHCP and disable DHCP. Click on Apply. Connect the DI-router to your DSL-router and reboot your computer.

Note on how to open ports:

- If you are using your DI-router as second router, in order to open ports to one of the computers on your LAN you need to:

1. Set your DI-router's WAN port with static IP address. The IP should be from the same range as LAN address of the DSL-router. Default Gateway on the WAN port of the DI-router should be pointing to the LAN address of the DSL-router.

2. Open necessary or all ports (DMZ) in your DSL-router redirecting them to the WAN port of the DI-router.

3. Open necessary ports in your DI-router redirecting them to the desired computer on your network.

- If you are using the DI-router as a hub, no port opening is required in it. You just need to open ports in the DSL-router.

Slike beskrivelser kan kreve at du holder tunga rett i munnen når du skal følge dem, men vi har ihvertfall fått disse til å virke i noen tråder på forumet her. Trickset med å følge slike beskrivelser er å sortere opplysningene selv ("lage sin egen oppskrift") på en måte man forstår. Jeg pleier å la folk SE opplysningene før jeg våger meg på forklaringer.

Det er beskrevet 3 ulike tilkoblingsmetoder i det samme avsnittet. Jeg tror "Secondary router" er mest egnet her, men jeg har oftere foreslått de andre metodene fordi de krever mindre forklaring (og har dekket behovet godt nok i noen tilfeller). Den aller enkleste metoden er å koble den andre ruteren som en hub (koble kabelen inn på LAN-port istedenfor WAN-port). Jeg har foreslått hub-løsningen i tilfeller hvor vi trengte en RASK og ENKEL løsning, og det har noen ganger vært i tilfeller hvor trådstarter begynner å miste motet fordi de andre løsningene blir for kompliserte.

Jeg har ikke egen erfaring med 2 rutere koblet "Secondary router", så her vil du forhåpentligvis få svar fra noen andre enn meg.

Siste tråd hvor denne tilkoblingsmetoden ble brukt var "Hvordan sette statisk IP-adresse". Her ble den ene ruteren brukt som en trådløs "mottaker" for en annen ruter, men oppsettet er nøyaktig det samme som for "Secondary router". Løsningen i denne tråden ble litt for komplisert etter min smak (jeg mistet oversikten over detaljene), men løsningen virket slik den skulle.

------

"Secondary router" eller en av de andre metodene er bare ment som forslag. Her er det mulig at du kan få bedre forslag fra andre på forumet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei

Lurte på om det er mulig å logge seg på sin ruter fra utsiden,(jobber offshore) for å kunne styre den der, uten at noen maskiner hjemme er slått på? har dlink 855

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei

Lurte på om det er mulig å logge seg på sin ruter fra utsiden,(jobber offshore) for å kunne styre den der, uten at noen maskiner hjemme er slått på? har dlink 855

Det skal gå, du må skru på dette i adminpanelet til routeren. Vet ikke nøyaktig hva det heter i din router, men hos meg må jeg aktivere "https (remote administrating)".

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jepp, nå kom jeg frem til Enable Remote Management , men så stopper det for meg.så kommer det Remote Admin Port som jeg setter til 1080, så leser jeg i "hjelp" at det da skal være url http://my.domain.com:1080/ for å komme inn til routeren fra internett?? her er det jeg stopper opp og ikke får til.

må jeg inn i inboundfilter å lage en regel der?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei, du må vite din eksterne ip-adresse - altså den ipadressen ruteren får fra din internettleverandør. Denne kan nok endre seg ved jevne mellomrom.

Tilgang til rutergrensesnittet blir da http://ruterens eksterne ipadresse:1080

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Okey, ja men da blir det noget vanskligere enn det jeg hadde forestillt meg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Du kan se din eksterne IP enkel ved å gå inn på feks http://www.ip-adress.com/ (eller en annen, hauer av disse sidene f.eks http://www.moanmyip.com/ :D )

Fleste rutere har også noe som heter DDNS (dynamic DNS) som kan setter opp til automatisk oppdatere din ip til en DDNS leverandør ( feks dyndns.org, men kommer ann på hvilke leverandører ruteren støtter)

Da registrer du feks gringol.dyndns.org , og legger inn brukernavn\passord i rutere, så vil den oppdatere det domenet med riktig IP hvis den endres.

Da trenger du kun å huske http://gringol.dyndns.org:1080

Endret av Nesse
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det var en genial løsning, men etter å ha registrert meg og satt dlinken Dynamic DNS der jeg tror den burde stå så kommer jeg ikke inn via web allikevel?? er det noen intillinger som jeg har glemt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvis du har aktivert remote administrering på port 1080 så må du kanskje åpne denne porten under brannmur delen også.

Ruteren må også stå helt ut mot internett, dvs. at den må ha den eksterne ipen på wan porten. Dette ser du som regel på status el. i konfigurasjonsvinduet.

Har den 192.x 172.x , eller 10.x på wan interface får den en privat ip fra en annen ruter eller modemet fra nettleverandør.

Hvis det er tilfelle, må du først åpne port 1080 inn fra denne enheten mot ruteren. Siden det er den som står ut mot internett.. :) Blir fort en del vanskeligere med for mange "smarte" bokser...

Endret av Nesse
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Statusen på ruteren,noe til hjelp,og hvor åpner man porten?

Connection Type : PPPoE

QoS Engine : Active

Cable Status : Connected

DNS Status : Online

Network Status : Established

Connection Up Time : 0 Day 4 Hour 49 Min 03 Sec

Authentication & Security : PAP

IP Address : 88.91.5.54

Subnet Mask : 255.255.255.255

Default Gateway : 88.88.0.128

Primary DNS Server : 130.67.15.198

Secondary DNS Server : 193.213.112.4

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Se på remote admin inbound filer som er rett under der du aktiverte remote admin.

Der kan du velge hvilke iper som kan nå den utenfra. Prøv med allow all.

Har du testet det utenfor nettverket ditt? Ikke alle routere som lar deg bruke det fra innsiden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

"okey, har bare testa det innafra"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive