Nettside - Joomla?

13 innlegg i emnet

Skrevet

Hei.

Har nå tatt på meg oppgaven til å sette opp en hjemmeside for min bestefars bedrift. Jeg har lest en del rundt, men klarer ikke bli riktig klok.

Jeg har kommet frem til at et CMS-system vil være det beste, da jeg ikke har mye erfaring innen webutvikling.

For å sette opp Joomla, hva trenger jeg? Vet at jeg trenger et webhotell og domene, men hvordan fungerer dette?

Vil det være slik at så snart jeg får webhotellet på plass så vil alt gå på skinner?

Håper dere kan gjøre meg mere klok :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Som allerede nevnt må du kjøpe domene og webhotel. Når du her kjøpt det, får du informasjon om FTP.

Så laster du ned filezilla HER. Der du logger på med infoen, så laster du joomla opp og confrigrurerer den med en msql database.

Så tar det lit tid å sette seg inn i jomla + du må jo kunne lit html og css for å kode et desin til siden for å få den finm. Du kan kjøpe på netet men.

Det e min erfarig med jomla.

Og hvorfor har du tat på deg oppdraget om du ikke kan mye om webutvikling :P? Er ikke bare bare og lage et fint dein til siden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Der ble jeg straks mer klok :) Satser på å ordne webhotell allerede i morgen så jeg kommer i gang.

Jeg tok på meg oppdraget da jeg ble spurt av min mor. Hun har tuklet med Frontpage ett års tid, og ville gi stafettpinnen til meg da hun har mer enn nok å gjøre!

Det er vel forklaring nok for hvorfor jeg har begitt meg ut på det her :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jepp, lykke til ;)

Hade vert kult å set siden du lager når den e ferdig ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei.

Har nå tatt på meg oppgaven til å sette opp en hjemmeside for min bestefars bedrift. Jeg har lest en del rundt, men klarer ikke bli riktig klok.

Jeg har kommet frem til at et CMS-system vil være det beste, da jeg ikke har mye erfaring innen webutvikling.

For å sette opp Joomla, hva trenger jeg? Vet at jeg trenger et webhotell og domene, men hvordan fungerer dette?

Vil det være slik at så snart jeg får webhotellet på plass så vil alt gå på skinner?

Håper dere kan gjøre meg mere klok :P

Joomla trenger et hotell med SQL og PHP (mer eller mindre samtlige hoteller der ute)

Det store spørsmålet er vel allikevel om du har behov for joomla. Ettersom det virker som at din bestefar ikke har hatt behov for en hjemmeside før kan man vel anta at hjemmesiden ikke har det største behovet for oppdateringer. I så tilfelle blir det antakeligvis mye greiere med en enkel statisk hjemmeside.

Å sette opp joomla for et nettsted som trenger velkommen, kontakt og 3-4 bilder av hjemmesnekrede gyngehester (feks) gir begrepet "skyte mygg med kanon" en ny dimensjon.

De fleste template til joomla (som jeg har sett) er også snarere lagt opp tilsvarende til ITpro. Det blir også gjerne vanskeligere å lære seg å skreddersy et template til Joomla enn det blir å lære å lage en enkel statisk hjemmeside.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Valg av publiseringsløsning:

Jeg er enig med det xastor sier over. Dersom nettsiden skal være av et relativt lite kaliber, vil Joomla! muligens ikke være det rette systemet å gå for. Jeg vil derimot anbefale Wordpress. Begge deler er to av dagens mest populære publiseringsløsninger, men du vil få mye mer unødvendige funksjoner med i Joomla! enn du vil få i Wordpress, ved oppsett av en enkel nettside.

Min erfaring sier også at du vil finne flere gratis utseender til Wordpress, som er tilpasset mindre nettsider, enn det du vil finne til Joomla!. Som xastor sier er ofte temaer til Joomla! tilpasset større nettsider med mye innhold.

Dersom det skal drives kommersiell virksomhet fra nettsiden, er det viktig at du leser lisensavtalen til utseende du velger. Grunnen til dette er at det ikke er alle som tillater kommersiell bruk av sine gratisutviklede temaer. Lisensavtalen vil også gjelde dersom du selv modifiserer utseende.

Du kan også ta en titt på denne artikkelen som jeg skrev for en tid tilbake.

Som xator også sier er det mulig å gå for en statisk nettside. Denne vil da i ditt tilfelle mest sannsynlig bestå av enkel HTML og CSS, og vil på mange måter kanskje være det beste valget om det er en liten side som ikke skal oppdateres ofte. Når din mor jobbet i Frontpage, laget hun en statisk nettside. Dersom du ønsker å utvikle ditt eget utseende, uten å modifisere et eksisterende utseende i en publiseringsløsning, vil dette være det rette valget. Dette fordi det er mye mer avansert å lage egne utseender til publiseringsløsningene.

Du har da to valg. Du kan lære deg HTML og CSS for deretter å kode dette selv, som anbefales dersom du ønsker å lære deg hvordan man lager hjemmesider. Eller du kan bruke et WYSIWYG-program (What You See Is What You Get), som enkelt vil la deg designe din egen nettside, mens koden automatisk genereres i bakgrunnen. Dersom sistnevnte blir valgt vil jeg ikke anbefale deg å jobbe i Frontpage, da dette programmet generer mye feilkode. Dreamweaver anbefales mye heller til denne oppgaven, og om du ikke kan finne en trial til dette eller ikke ønsker å punge ut, er det nok flere her på forumet som er villige til å foreslå gode og gratis subsider.

Webhotell og domene:

Som nevnt over er det rimelig enkelt å installere de fleste publiseringsløsninger. Etter at du har mottatt tilkoblingsinformasjon fra den leverandøren du velger å bruke til webhotell og domene, kobler du til med FTP og laster opp filene til publiseringsløsningen du har valgt. Hvordan du skal fortsette derifra, med tanke på konfigurering og opprettelse av database vil være forklart nærmere i read me-filen du finner i nedlastingen. Om dette er uklart er det bare til å be om ytterligere hjelp til installasjon her.

Wordpress har følgende krav for å fungere:

PHP versjon 4.3 eller nyere

MySQL versjon 4.0 eller nyere

Joomla! krever følgende:

PHP versjon 4.3.10 eller nyere (støtter ikke versjon 6 enda)

MySQL versjon 3.23 eller nyere

Edit: Kravene over er på ingen måte en sammenligning av de to systemene. Det ene er heller ikke bedre enn det andre fordi det krever nyere versjoner. Videre kan du nærmest gå ut i fra at de fleste webhotell med støtte for PHP og MySQL kan kjøre systemene, selv om det lønner seg å sjekke opp i dette på forhånd.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg kan annbefale denne hosten, bare kjøpt domene så vi de fikse det for deg (Garantert)

http://www.navhost.com

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Videreutvikling av mas:

Les posten til Stian. Gir mye og god informasjon. Jeg vil allikevel stille spørsmål rundt hvor vidt du egentlig har behov for wordpress.

Det blir i grunnen litt vanskelig å foreslå noe konkret uten mer informasjon rundt selve prosjektet, så det første du egentlig bør sette deg ned og tenke over er HVA hjemmesiden egentlig skal inneholde.

Ettersom din mor har tuklet med Frontpage i et år for å sette opp hjemmesiden, ser jeg egentlig for meg at ingen i familien helt vet hva som skal ut på hjemmesiden. Det blir derfor gjerne greiest dersom du/dere planlegger HVA hjemmesiden skal inneholde FØR dere setter igang med eventuelle CMS-systemer. Dersom siden skal oppdateres ofte, feks at din bestefar skal føre arbeidsblogg over prosjekter han jobber med eller det er planer om å selge produkter på hjemmesiden, vil det absolutt være en fordel med et CMS system. Dersom det bare er snakk om generell/statisk informasjon som sjelden/aldri oppdateres, vil det være like greit å droppe all dynamikk og nøye seg med noen enkle html-dokumenter. Dersom siden lages av noen enkel html-dokumenter vil den på genrell basis også være mer responsiv enn en tung cms-side med lite innhold.

Som sagt hadde det vært enklere å veilede deg dersom du kunne gitt litt informasjon om hva siden skal inneholde, men forløpig ser jeg for meg at det som behøves er en enkel hjemmeside. Det er fullt mulig å utvide funksjonaliteten på denne dersom din bestefar føler behov for å oppdater hjemmesiden oftere, men en blogg uten innhold ser i hovedsak bare trist ut.

Ang host kan du sjekke ut denne lenken:

http://webhoteller.no/delt-hosting/sammenlign-webhotell

EDITPEDIT:

Uten å vite noe særlig om navhost, vil jeg ikke si at tilbudet var til å hoppe i taket av. Jeg ville heller valgt en webhost som tilbyr ubegrenset trafikk (selv om det er godt mulig at du ikke benytter all trafikken). Det blir kjedelig å plutselig få en "ekstraregning" fordi siden ble mer populær enn først antatt, eller at du mister potensielle kunder fordi siden laster tregt (båndbredden strupes fordi du har gått over godkjent trafikk).

At navhost også er et norsk selskap som IKKE oppgir org.nr hjelper heller ikke akkurat på førsteinntrykket.

Endret av xastor
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei og takk for veldig gode svar!

Behovet for hjemmeside tidligere har vært der, men det har ikke vært ressurser til å drive dette. Nå har bedriften vokst kraftig og har opp mot 110 ansatte.

Det som skal være på siden er litt dokumentasjon, bilder av prosjekter og kontakter v/bedriften. Jeg får nesten sette meg ned og snakke med mams og høre hvilke tanker hun har før vi går videre med dette. Jeg kan tenke meg at siden kommer til å bli oppdatert i hvert fall en gang i måneden. Jeg vet ikke hva som vil være det beste alternativet, men som dere også påpeker, vil det kanskje være dumt å gå for noe som man egentlig ikke har behov for. Sveis, konstruksjoner, montering. Trykktanker, varmevekslere. Sandblåsing/lakkering. Vedlikehold, sveising, mekanisk- og rørarbeid, platearbeid er noe av det som bedriften driver med.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Fin og informativ tråd og gode råd. (- webhost utan org.nr).

Det er flott at du ønskjer å lage heimeside, men ditt første prosjekt bør kanskje ikkje vere for ei bedrift med 110 tilsette. Prøv i det minste ut ulike ting på ei privat hobbyheimeside først. Forslaget mitt er i første omgong at du lanserer ei svært enkel informativ side først, medan du prøver ut ting. (Med kontaktinformasjon og eit bilde du eig av bedifta og din bestefar, litt om historie og produkta du nemner.)

Kanskje er det viktigste du gjer å sette deg inn i disse tingene for å kunne vere ein litt krevjande kunde seinare. Ei så stor bedrift bør helst kjøpe inn hjelp til dette eller ha erfarne folk til dette. (Eg er ikkje designer eller webhoster). Aller førs bør du og bestefar din (og styret?) ha lagt ein plan for kva de vil med sida.

Ta ein prat med dit lokale Innovasjon Norge-kontor om dette. Ikkje sikkert du/bestefar treng betale mykje sjølv, men uansett vil du ha nytte av å ha nokon å diskutere nettstrategien med...

Endret av Øyvind Heimset Larsen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

EDITPEDIT:

Uten å vite noe særlig om navhost, vil jeg ikke si at tilbudet var til å hoppe i taket av. Jeg ville heller valgt en webhost som tilbyr ubegrenset trafikk (selv om det er godt mulig at du ikke benytter all trafikken). Det blir kjedelig å plutselig få en "ekstraregning" fordi siden ble mer populær enn først antatt, eller at du mister potensielle kunder fordi siden laster tregt (båndbredden strupes fordi du har gått over godkjent trafikk).

At navhost også er et norsk selskap som IKKE oppgir org.nr hjelper heller ikke akkurat på førsteinntrykket.

Hehe, sikter vel til gratishost der jeg, 2GB.

Så kan du forarde med ett annet domene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg vil ikke anbefale å gå for en gratistjeneste når det kommer til hosting av nettsiden til en bedrift. Gratistjenester har ofte en hel del restriksjoner, både med tanke på det tekniske og særskilte regler for bruk av tjenesten. Uten at jeg har satt meg inn i regelverket til Navhost, har jeg tidligere vært ute for gratishoster som overtar eierskapet til innhold på deres servere og ellers urimelige krav. Backup-rutiner er også fraværende hos mange.

Kjente og pålitelige tilbydere som f.eks One.no og Domeneshop.no har også så lave priser på sine minste pakker, at det vil lønne seg å heller velge en pakke fra dem. Videre er du sikret bedre oppetid og support dersom noe skulle skje.

Edit: Som både xastor og du selv sier, tror også jeg at du bør sette deg ned med de rette personene og finne ut hvilket innhold som skal være på nettsiden. Dersom man ikke vet hva nettsiden skal brukes til, er det umulig å sette seg ned å lage noe som er egnet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei og takk for veldig gode svar!

Behovet for hjemmeside tidligere har vært der, men det har ikke vært ressurser til å drive dette. Nå har bedriften vokst kraftig og har opp mot 110 ansatte.

Det som skal være på siden er litt dokumentasjon, bilder av prosjekter og kontakter v/bedriften. Jeg får nesten sette meg ned og snakke med mams og høre hvilke tanker hun har før vi går videre med dette. Jeg kan tenke meg at siden kommer til å bli oppdatert i hvert fall en gang i måneden. Jeg vet ikke hva som vil være det beste alternativet, men som dere også påpeker, vil det kanskje være dumt å gå for noe som man egentlig ikke har behov for. Sveis, konstruksjoner, montering. Trykktanker, varmevekslere. Sandblåsing/lakkering. Vedlikehold, sveising, mekanisk- og rørarbeid, platearbeid er noe av det som bedriften driver med.

Ettersom hjemmesiden antakeligvis vil oppdateres 1+ ganger per måned, vil jeg påstå at det absolutt kan være en fordel med et CMS-system. Tviler på at det er behov for wordpress eller andre blogg-/nyhets-tjenester ettersom jeg ikke helt klarer å se for meg hvilke nyheter som er interessante å legge ut/blogge om. Joomla har også en ganske solid "tekstbehandler" til "artikler".

Jeg vil også tippe på at oppdateringene i hovedsak vil være oppdateringer av produktportfolio, priser (skal det være butikkløsning også?) etc, og derfor i hovedsak vil foregå ved oppdatering av tekster og i en mindre grad tilførsel av nye (informasjon om den nye trykktanken etc).

Bedriften har 100+ ansatte, jobber med diverse mekanisk arbeid (skiftarbeid?) og det kan da også være en tanke å kanskje legge ved et intranett for bedriftens ansatte som gjerne inneholder timeplan (når skal DU på jobb?), møtekalender, jobbkalender (DEN arbeidsoppgaven må være ferdig i går), kanskje noe kontaktinformasjon, en eller annen form for nyhetsskriv (bedriftsnettavis) etc.

Joomla har massevis av extentions som vil kunne løse alt dette.

Så over til noe helt annet. Din mor plukket på hjemmesiden i et år i frontpage og jeg har et inntrykk at du snarere er kunnskapssøkende enn kunnskapsrik når det gjelder webdesign/-programmering. Bedriften har 100+ ansatte og man kan vel derfor anta at omsetningen er på noen 10-talls millioner. Så (forhåpentligvis) uten å være frekk: Kan det kanskje være en idé å få noen som faktisk vet hva de driver med til å lage hjemmesiden? Resultatet vil (nesten) garantert bli bedre enn det din familie vil få til (for øyeblikket) og hjemmesiden vil også (igjen antakeligvis) være klar til bruk tidligere. Ulempen ved akkurat dette er selvfølgelig at det vil koste noen kroner (avhengig av hvilket behov/forestillinger dere ser for dere).

Dersom du bestemmer deg for å lage hjemmesiden selv, vil jeg foreslå at du installerer Wamp (windows) eller Mamp (OSX) og installerer joomla på denne (slik at du kan jobbe med utformingen av hjemmesiden uten å måtte laste opp filer til en ekstern server hele tiden).

Compass Designs har laget en veldig grei veiledning for å sette deg inn i å lage template til joomla som kan være grei å begynne med. (det finnes også WYSIWYG editorer som lager templates til joomla. Noen andre på forumet har sikkert en lenke til disse).

HTMLDog er forresten en oversiktlig nybegynnerguide til HTML-programmering.

Når du så føler at du har en hjemmeside som begynner å ligne på noe, kan du pakke sammen hele joomla som ligger på maskinen din og legge denne ut på hjemmesiden webserveren. Et videre steg kan da være å lage en utstillingstråd på forumet her og få tilbakemeldinger på design før siden offisielt publiseres.

Endret av xastor
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive