store problemer med å komme på internett medNextGenTel.. trenger hjelp!

9 innlegg i emnet

Skrevet

jeg skjønner ikke det her...

har en mini-pc hvor jeg har brukt trådløs config til naboen frem til idag da jeg fikk min egen internett hos NGT. jeg kobler opp slik som anvist på brukerveiledningen. har ingen telefon, men jeg har direkte kontakt fra veggen. montøren var her å sjekket om det var i orden, og det var det. såh... jeg kjører en CAT5-kabel fra port 1 på routeren (som fulgte med NGT-pakken) til pc'en min, men når jeg kjører brukerveiledningen, så får jeg ikke koblet det hele opp mot internett! jeg har fjernet alt av brannmurer, restartet samt forsøkt å kjøre ipconfing /renew uten at det hjelper. jeg finner selvfølgelig IP-adresse, standard gateway og det der.

jeg går til http://10.0.0.1, og der får jeg opplyst dette:

530754.jpeg

(kun internett jeg ikke får koblet til...)

så ja, prøver jeg f.eks å koble til www.vg.no på IE/FF/Opera, så får jeg altsså ikke koblet til...

jeg prøvde også å kjøre en tilkobling direkte til stasjonær PC, men samme problem der...

nå skriver jeg denne posten via trådløsnettverket til naboen min. når jeg koblet alt til istad, hadde jeg selvfølgelig deaktivert trådløsen samt alle de andre stod allerede på "frakoblet" eller "deaktivert"...

trenger despeart hjelp her! noen som vet hva som er gæærnt?!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei

Du sliter med og få kontakt med gatewayen, så lenge den er slik, vil du ikke få nett. Er du helt sikker på at din kobling har blitt aktivert?

Kan hende mannen som installerte boksen for deg, gjorde det en dag i forveien, eller så du må vente på en spesiell dato du har fått vite av NextGentel. Før du får internett.

- DearDevil90

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

altså jeg fikk beskjed av NGT OG montøren at alt skal være klappet og klart til surfing og sånt. han montøren sjekket enda om han fikk kontakt med linjen, og det gjorde han. jeg ringte NGT hvor jeg fikk beskjeden om at linjen var klar til bruk.

men så lurer jeg på en ting... jeg har IKKE fått noe brev NGT med noe passord... trenger jeg det, eller...? jeg har dog kundenummeret på plass...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Heisann :)

Tenkte jeg kunne hjelpe deg på vei med denne brukeveiledningen for den ruteren du har. Følg alle stepene i veiledningen og se om det hjelper. Her er linken: http://www.nextgentel.no/brukerveiledning/...d_i_pakken.html

Trykk på neste helt nederst på siden for å gå videre.

Endret av DeathAngel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

den har jeg fulgt sikker 10 ganger nå... fremdeles INGEN løsning... :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis du bruker Vista:

Start --> Kontrollpanell --> Klassisk visning --> Velkomstsenter --> "Koble til internett"

------

Passord:

Med kablet tilkobling til ruteren trenger du ikke noe passord - du ER tilkoblet nettverket (lokalt) når det brukes kabel. Med trådløst nettverk trenger du passord for å koble deg til.

Internett:

PPPoE-protokoll for å koble til internett via internettleverandør krever et passord - den krever både brukernavn og passord. Hos Telenor er brukernavnet det samme som epostadressen, og passordet blir tildelt av Telenor (nytt passord kan fås via SMS). Jeg kjenner ikke til Nextgentel, men jeg gjetter på at de har lignende løsninger.

Jeg aner ikke hvilket arbeid montøren utførte, men han har trolig gjort alt klart (via sin egen PC?) og testet at ting fungerer. Jeg tror du bør unngå å "tukle" med oppsett i ruteren før du har en noenlunde peiling på hva som er årsaken til problemet. Ruteren er trolig satt opp korrekt med passord og brukernavn av montøren.

Oppsett på egen PC:

De fleste PC-er jeg har vært borte i "henter inn" opplysninger fra ruteren når du forsøker å koble til internett første gangen - altså når du kobler til ruter-->PC med kabel og forsøker å åpne Internett Explorer.

Jeg bruker kun trådløs tilkobling selv. Hos meg har dette "fikset seg selv" etter at jeg har koblet til nye PC-er til det trådløse nettverket. Det er mulig at jeg har brukt Vista delingssenter 1 av gangene for å koble til internett, men jeg husker ikke detaljene siden jeg sjelden kobler til nye PC-er. "Vista Velkomstsenter" hadde slike løsninger.

Du finner "Vista Velkomstsenter" i Start --> Kontrollpanel --> Klassisk visning.

Ett av valgene der er "Koble til Internett". Prøv denne først hvis du bruker Vista?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

usj. beklager så meget, men jeg bruker win xp.... er vel kanskje like greit for meg å vente til mandag også evt ta kontakt med support da...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det kan se ut som routeren din ikke er satt opp til å motta gateway fra internettleverandøren. sjekk i brukermasnualen til routeren hvordan du gjør dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sjekk LED-lysene på ruteren.

- Fast grønt lys på "WAN" eller "Internett" betyr at det er forbindelse men ikke overføring av data mot internett.

- Blinkende grønt betyr at data overføres og at det er forbindelse.

- De samme prinsippene gjelder for LAN (forbindelse mellom PC og ruter)

Hvis WAN lyser er forbindelse mellom ruter og internettleverandør trolig i orden.

Hvis LAN lyser er forbindelse mellom ruter og PC trolig i orden.

- Hvis det er problem med en av disse prøv å restarte ruteren (power OFF - vent 30 sekunder - power ON - la forbindelsen opprettes og stabiliseres ca. 30-60 sekunder). Mange rutere har ikke AV/PÅ knapp, så "power OFF" betyr at du må ta ut ledningen fra strømadapter til ruter. Denne metoden vil fremtvinge at tilkobling opprettes (hvis du er heldig).

------

Jeg begynner å bli litt "rusten" på løsninger i XP, men XP inneholder en haug av "feil valg" som kan virke naturlige å velge hvis man skal fikse problemer med nettverk. Sjansene er store for at man roter seg bort istedenfor å fikse noe. Dette gjelder spesielt for "Veivisere" for ulike nettverkstilkoblinger som finnes i Kontrollpanel.

Jeg foreslår ingen metoder fra Kontrollpanel før vi har peilet inn årsaken bedre - om problemet er mellom PC og ruter eller mellom ruter og internettleverandør.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive