Om Joomla! til nettside

6 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Heisann.

Jeg vurderer å bruke Joomla til min nettside for enklere endring etc. Og i den forstand har jeg noen par spørsmål:

- Kan Joomla brukes med HTML?

- Kan Joomla kun brukes grafisk? (vil helst programmere selv i HTML) Eventuelt hvordan setter jeg opp programmering i HTML med Joomla?

- Jeg vil legge inn en ny mal for websiden min. Er det mange å velge mellom i Joomla?

Håper noen her inne med erfaring kan svare meg ;)

Polaro.

Endret av Polaro
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Siden det ikke ser ut til at du har vært mye innom webutvikling før, kan jeg avklare et par ting.

- HTML brukes til formatering av nettsider. Dermed bruker Joomla! allerede HTML til å vise innholdet i nettleseren din.

- Jeg skjønner ikke helt hva du mener med andre punkt. Joomla! er en publiseringsløsning som bruker PHP og en MySQL-database til å administrere og organisere innhold på en nettside. Videre vises innholdet ved hjelp av HTML, for å forklare det veldig enkelt. Dermed er det ingen grunn til å bruke Joomla!, om du selv ønsker å programmere nettsiden. Dersom du ønsker å bruke en Joomla!-template uten å bruke Joomla!, vil dette ikke være mulig uten å kode den selv.

- Joomla! har et stort utvalg både gratis og kommersielle utseender du kan ta i bruk.

Håper dette svarte på noe av det du lurte på :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har nå installert Joomla på nettsiden min, og dette fungerer veldig bra. Det jeg tenkte på var at siden jeg er villig til å lære meg programmering, at jeg kunne bruke Joomla-kontrollpanelet til å logge meg inn og programmere på siden min med vanlig HTML. Foreløbig driver jeg bare siden uten å programmere selv, noe jeg synes blir mindre personlig. Så det jeg egentlig tenkte på var å programmere selv ved å bare logge meg inn på administratorsiden fra hvor som helst.

Polaro.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bare for å klargjøre litt hva du lurer på. Tenker du på å kode (html er KUN til utseende og ikke et programmeringsspråk) template til joomlainstallasjonen eller tenker du på å programmere (om man kan kalle det det) tillegg til joomla ved hjelp av php, html, javascript etc.

Dersom du er på jakt etter å lage template til joomla, kan du blant annet sjekke ut denne siden.

Dersom det er mer snakk om å lage extentions etc til joomla kan du feks begynne hos joomladin.

Ellers er jeg ikke helt med på idéen din om å logge inn for å kode/prgrammere fra hvor som helst. Joomla er ikke lagt opp for dette, og det vil antakeligvis bli en temmelig tungvint arbeidsmetode. Dersom det er det du er mest på jakt etter ville jeg heller anbefalt feks http://eyeos.org/ slik at du kan få litt bedre verktøy å jobbe med.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvis du vil se hvordan det var før jeg begynte med Joomla, kan du gå inn her: Gammel Polaroweb (der brukte jeg en enkel template fra one.com). Jeg tenkte at jeg kunne få en web-basert FTP (kontra den one.com har fra før), slik at jeg kunne fikset på siden uansett hvilken pc jeg bruker bare den har nett og det var dette i hovedsak jeg ville bruke Joomla til.

Foreløbig kan jeg kun HTML og CSS, men når jeg får tid skal jeg begynne å lære meg PHP. Så jeg tenker på å programmere til min egen nettside, Polaroweb.com. Du ser at egentlig kjøpte jeg domene for å lære meg programmering, men så fant jeg ut at jeg virkelig ville bruke den til noe :)

Fortsatt noe uklart? :D

Polaro.

Endret av Polaro
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nå er du absolutt på rett vei ;)

Rekkefølgen du nå har valgt er superb for enhver som ønsker seg kunnskap om webprogrammering.

Per i dag ser man at Javascript blir mer og mer aktuelt, hvis jeg var deg hadde jeg sett på generell Javascript programmering og noen lette rammeverk :)

På PHP siden bør du begynne å leke deg med variabler, arrays og funksjoner, deretter ville jeg beveget meg mot MySQL databaser. Husk at noen lærer best av eksempler, andre lærer best av ren dokumentasjon - En blanding av disse to ender som regel godt.

Husk at vi er her for å assistere deg, så ikke nøl med å opprette en tråd i webutvikling-kategorien.

Lykke til! :)

Endret av Big-Mama
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive