64 bit eller 32 bit Ubuntu?

5 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Hei!

Er en av mange med en 64 bits prosessor og kjører 64 bit Vista som skal bli 64 bit Windows 7 så fort Packard Bell får ut fingeren og sender ut oppgraderinga jeg har krav på og som jeg har bestilt. Har allerde hatt Windows 7 på laptopen i snart 2 måneder så akkurat det er ikke noe tvil om at jeg skal ha.

Har 6 GB med ram og vet at 32 bit OS ikke kan utnytte mer enn 4 GB med ram.

Så er spørsmålet bør jeg gå for 32 bit Ubuntu fortsatt eller prøve 64 bit Ubuntu. Har tidligere prøvd med 64 bit Ubuntu på den gamle pcen min som også hadde 64 bit prosessor, og det funka jo, men mange programmer ville ikke fungere så jeg gikk over til 32 bit Ubuntu, dete var tilbake i 2007.

Så har de bedra utvalget med programmer som fungerer på 64 bits Ubuntu?

Noen synspunkter på dette? :)

Endret av William S
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

I linux/unix (per i dag)

Gir nesten ingen glede av 64 bits prosessor, selv om det funger.

Ikke noe vits i med en 4 kjerner prosessor (så sant man ikke er veldig krevende linux bruker).

Mest på grunn av programvaren ikke er så store at det er mye hensiktmessig å ha mere en 3 GB med minne.

Men du får uansett gleden når linux distribusjonene blir større (og du installerer mange programmer i linux).

For å si det slik (er ingen linux expert, men har litt erfaring) så er en 64 bits linux distribusjon bare (kernel 2.6.xxx) bare bygget på for å kjøre 64 bits kode.

Men de fleste programmene i linux er forsatt 32 bits (altså programmene i seg selv ikke takler så mye mere minne en de 3 GB uansett.) men en fordel å drive med mutitasking eller om man vil ha mye programvare i sin linux distibusjon.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kjører selv 64bit Ubuntu og ser ingen grund til å ikke gjøre det...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kjører selv 64bit Ubuntu og ser ingen grund til å ikke gjøre det...

Gjør egentlig det selv, siden det er like greit, med en DVD plate og en dobbelkjerne prosessor, så er det like greit..

Men må nok si, jeg ikke merker de store forskjellene.

Men vi vil nok merke mere etterhvert når 32 bits operativsystemet blir for utdatert og sluttes å produseres.

Men vi snakker nok om 3 år for windows, kanskje 10 år for linux/unix? mest på grunn av fattige land ikke har råd å oppgradere.

Det finnes ikke så mange windows programmer/spill som krever 4 GB med ram, selv om det er en fordel å ha, ved bruk av flere programmer.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Meget murlig at Linux-Desktop kommer til å ha 32 bit støtte i all overskuelig framtid, men at 64bit støtten er på plass er det ikke tvilom. Tenker da på bøde Desktop og Server :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive