guide til å sette opp VPN server i Server 2008 for noobs

16 innlegg i emnet

Skrevet

Hei

Har en domene server som kjører Windows Server 2008. Jeg skal sette opp en VPN server på denne slik at klienter kan synke filer når de er på farta.

Men jeg får ikke satt opp dette. Får bare en feildmelding.

Kan dere skrive en guide til meg som hjelper meg helt fra Scratch?? Er et hobbyprosjekt så er litt noob.

Mvh

Jonass

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Får bare en feildmelding.

..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jonass: Kan du forklare feilmeldingen nærmere, evt. laste opp et printscreen av feilmeldingen?

Og gi oss gjerne informasjon om hva du har gjort så langt og hva som evt. skulle virke av det du har satt opp :)

kroider911: Neste gang kan du vel spørre om han kan utdype, i stedet for å bare sitere uten og si noe mer? :) :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Her er feil meldingene som oppstår:

feil1.png

så står dette i loggen:

feil2.png

Endret av Jonass
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg går ut ifra at du har dll.fila iprtmgr.dll liggende under C:\Windows\System 32-mappa?

Evt. så kan du hente ned ei ny dll-fil fra en eventuell lignende server for å prøve å erstatte den du allerede har.

Dette for å sjekke om dll-fila kan være skadet.

Står det noe mer relevant under details-fanen i loggen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

nope. Noen som har en slik fil å sende?

Edit: Faser over til Windows Server 2008 R2 nå. Får se om det hjelper.

Endret av Jonass
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis du ikke finner noen så kan jeg lete litt på en av serverne på jobben i morgen :)

Evt. om R2 hjelper på da, sannsynligheten er stor :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Men nå som vi er inne på server.

Det er ikke noen måte å få klient innloggningen like enkel som på XP?

Slik at en klient slipper å huske datamaskinnavenet hele tiden når man skal på lokal

nå må man skrive feks npr man skal på domene fra en lokal bruker Domene\Brukerkonto, og hvis man skal på en lokal konto så må man skrive Datamaskinnavn\Brukernavn

Det er ikke muligheter for at man får en slik innloggning som det er i Windows XP. med rullegardinliste hvilket domene man skal ha?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har ikke opplevd og få alternativet om å skrive inn maskin/domenenavn på klient etter at klienten er innmeldt i domene, men jeg har ikke testet dette noe på Server08 enda.

Antar at Microsofts supportsider for Windows Server 2008 kan hjelpe deg, evt noen her inne som har vært borti lignende problem :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har ikke opplevd og få alternativet om å skrive inn maskin/domenenavn på klient etter at klienten er innmeldt i domene, men jeg har ikke testet dette noe på Server08 enda.

Antar at Microsofts supportsider for Windows Server 2008 kan hjelpe deg, evt noen her inne som har vært borti lignende problem :)

Hvis Windows 7 blir innmeldt i et domene så blir det sånn.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Aaah, nyttig nyttig info! :)

Hold oss oppdatert om hvordan det går med dll-fila og sånt :)

Meget mulig at det er flere dll-filer også, men at iprtmgr.dll er den første i rekken som kreves for at routing and remote access skal fungere skikkelig.

Men det ser du om R2 fikser biffen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei igjen.

Kanskje det å endre fra Windows Server 2008 Enterprise til Windows Server 2008 Standard gjøre susen?

Noen som vet om en annen VPN løsning som kan kobles opp mot AD?

Hva er forskjellen mellom Standard og Enterprise?

Endret av Jonass
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Windows Server 2008 R2 Enterprise is an advanced server platform that provides more cost-effective and reliable support for mission-critical workloads. It offers innovative features for virtualization, power savings, and manageability and helps make it easier for mobile workers to access company resources.

Windows Server 2008 R2 Standard is the most robust Windows Server operating system to date. With built-in, enhanced Web and virtualization capabilities, it is designed to increase the reliability and flexibility of your server infrastructure while helping save time and reduce costs. Powerful tools give you greater control over your servers, and streamline configuration and management tasks. Plus, enhanced security features work to harden the operating system to help protect your data and network and provide a solid, highly dependable foundation for your business.

Guide for oppsett Server 2008 + VPN Del 1

Guide for oppsett Server 2008 + VPN Del 2

Mere guide..

Har du litt lesestoff..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Men nå som vi er inne på server.

Det er ikke noen måte å få klient innloggningen like enkel som på XP?

Slik at en klient slipper å huske datamaskinnavenet hele tiden når man skal på lokal

nå må man skrive feks npr man skal på domene fra en lokal bruker Domene\Brukerkonto, og hvis man skal på en lokal konto så må man skrive Datamaskinnavn\Brukernavn

Det er ikke muligheter for at man får en slik innloggning som det er i Windows XP. med rullegardinliste hvilket domene man skal ha?

Jeg vet ikke om det er nøyaktig dette du er ute etter, men om du skal logge på lokalt så skriver du bare .\<brukernavnet> i userfeltet for innloggingen..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg vet ikke om det er nøyaktig dette du er ute etter, men om du skal logge på lokalt så skriver du bare .\<brukernavnet> i userfeltet for innloggingen..

Jeg legger til litt ekstra informasjon her,avhengig av nettverksoppsett så blir ofte maskiner meldt inn i et domene, mens brukere logger inn i et annet. For at en da automatisk skal kunne ha brukerdomene som aktiv innloggingsdomene og ikke maskindomenet, så kan dette settes i group policy. Kan gi sti senere om det er behov for det. Fungerer veldig fint hos hos, vi lar ulike maskiner ha ulike domener for brukere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Synes det er veldig enkelt å gjøre som i XP da. Velge fra en rullegardinsliste:D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive