FPS - hvor mange trenger man?

11 innlegg i emnet

Skrevet

Hei,

har nå en diskusjon pågående med et par venner på Facebook;

hvor mange FPS trenger man? Er litt usikker på dette selv, og etter

å ha lest litt rundt tenkte jeg det kunne være passende med en

diskusjon her.

Så... Noen spørsmål jeg ville ha svar på;

• Hvor mange FPS (Hz) kan det menneskelige øyet oppfatte?
  • Er det noen stor forskjell i framerate på CRT vs. LCD/LED?
  • Har lysstyrke på skjerm/omgivelsene noe å si på hvor mange FPS man kan få med seg?
  • Hvor mange FPS kreves for den optimale spillopplevelsen?

//GaMeLOvEr

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvor mange FPS (Hz) kan det menneskelige øyet oppfatte?

I teorien blir alt under 24Hz oppfattet som "lag" (eller 23 komma ett eller annet), sies det. Men har opplevd at 20FPS også kan virke flytende.. Det kan selvfølgelig komme av at måleren i spillet er feilaktig. Dette punktet er jeg noe usikker på..

Er det noen stor forskjell i framerate på CRT vs. LCD/LED?

Ja. dagens normale LCD-skjermer kan kun vise 60Hz, mens CRT hadde opp mot 100Hz eller mer. LED-skjermer er forøvrig LCD-skjermer med LED som bakgrunnsbelysning. Nothing more. :)

Har lysstyrke på skjerm/omgivelsene noe å si på hvor mange FPS man kan få med seg?

Selvsagt. En mørk skjerm viser jo lite farger og fargenyanser, så når øyet ikke oppfatter forandring i farger og lysstyrke vil det jo bli vanskeligere å oppfatte endriger i bildet.

Hvor mange FPS kreves for den optimale spillopplevelsen?

Varierer fra spill til spill, men har du godt over 24FPS burde du være fornøyd. Jeg pleier å ha på vertical sync, slik at skjermens oppdateringsfrekvens blir et FPS-tak.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Øhm, tenkte mer på MAKSANTALL jeg, da. Ikke hvor få det må være for å lagge, men hvor mange man kan spille med før man ikke lenger får noe særlig utbytte av høyere FPS.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis man får det til å ligge dønn stabilt på 24, trenger man ikke mer. Filmer blir for eksempel produsert med stabile ~24FPS... Men siden skjermkort aldri klarer å holde jevn FPS vil man helst ha litt slingringsmonn. Dette avhenger av PC og spill, men en fin regel er vel å ha et tak på det samme som oppdateringfrekvensen til skjermen... Ser i allefall ikke poenget med noe høyere FPS enn det, da de "bildene" ikke vil bli vist uansett. Bortkastet FPS, liksom... :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis man får det til å ligge dønn stabilt på 24, trenger man ikke mer. Filmer blir for eksempel produsert med stabile ~24FPS... Men siden skjermkort aldri klarer å holde jevn FPS vil man helst ha litt slingringsmonn. Dette avhenger av PC og spill, men en fin regel er vel å ha et tak på det samme som oppdateringfrekvensen til skjermen... Ser i allefall ikke poenget med noe høyere FPS enn det, da de "bildene" ikke vil bli vist uansett. Bortkastet FPS, liksom... :P

Teknisk sett blir de vist, jo, om skjermen takler det.

Noen som påstår at ting blir supermye bedre med 120HZ kontra 70-80Hz... Tviler på at "joe the plumber" kan se forskjell på 80 og 120Hz sånn uten videre. Det diskusjonen handlet om, you see.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Aha, ok.. :)

Jo, det kan vel være så at bildet "virker mer smooth" med høyere oppdateringsfrekvens. De nye LCDTVene blir jo levert med opp til 200Hz, og plasmaskjermer med tre-stegs oppdatering, som tilsier det tredoble eller mer (hvis jeg husker riktig). Dette skal visstnok gi bedre kontrast og glattere bilde når det er i bevegelse, men dette er noe jeg ikke har lest meg skikkelig opp på eller erfart selv. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Øyet oppfatter maks 72 fps og minst 60.

En TV har jo bare 24 FPS ca, og blir ikke oppfattet som lag, men spiller du på en PC er 60 FPS optimalt, under 60 legger du allerede merke til lag.

Alt over 60 i spill er vel bare til show off:P

Nå brukes jo 120 hertz skjermer til 3D så man får 60 hertz på hvert øye.

Endret av Kakeshoma
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Øyet oppfatter maks 72 fps og minst 60.

En TV har jo bare 24 FPS ca, og blir ikke oppfattet som lag, men spiller du på en PC er 60 FPS optimalt, under 60 legger du allerede merke til lag.

Alt over 60 i spill er vel bare til show off:P

Nå brukes jo 120 hertz skjermer til 3D så man får 60 hertz på hvert øye.

Har lest at TVer har innebygget blurring som tilsvarer 3 frames pr. frame, altså det tilsvarer 3 frames for en frame på en TV å fade over i en ny en, som igjen blir en relativ frekvens på 72 FPS.

Poenget mitt i diskusjonen på Facebook var at alt over 70-80 FPS pr. øye er overkill da man ikke vil klare å se noen merkeverdig forskjell.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har lest at TVer har innebygget blurring som tilsvarer 3 frames pr. frame, altså det tilsvarer 3 frames for en frame på en TV å fade over i en ny en, som igjen blir en relativ frekvens på 72 FPS.

Poenget mitt i diskusjonen på Facebook var at alt over 70-80 FPS pr. øye er overkill da man ikke vil klare å se noen merkeverdig forskjell.

:thumbup:

nettopp :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nøyaktig hvilken FPS er ikke så farlig, bare den er stabil. Personlig trenger jeg 125FPS for å kunne spille CoD4.. 91 på laptop (litt gamlere)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Poenget er.. Jo høyere FPS eller Hz du har jo mindre er sjansen for at øyet registrerer "feil/lag"

kan lett sammenlignes med en lyspære der målet er å få den tilsynelatende se ut som den lyser jevnt. Om den blinker 1 gang pr.sekund kan dette lett sees. Men derimot om den blinker 100 ganger pr.sekund vil dette se jevnere ut.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive