Ubuntu 9.04 nekter å instalere seg inni windows

15 innlegg i emnet

Skrevet

hei.

jeg har nå prøvd å instalere ubuntu inni windows (windows XP), men det fungerer ikke. for det første, blir instalasjonen plutselig borte, og den kommer ikke opp under oppstart...så jeg aner ikek hva som er feil...når jeg hadde vista (som jeg fortsatt har, men ikke kommer inn i) ville det instalere seg, men når jeg valgte ubuntu under oppstart kom det melding om intet root-filsystem.

håper noen her inne har peiling på hva som er galt

- crazyjoey

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg er veldig forvirret på hva som er problemet ditt og hva du prøver på. Jeg antar at du har en harddisk som du vil ha

to operativsystemer på ? En Linux-versjon og en Windows-versjon som dual-boot ?

Del harddisken din i to partisjoner først. Jeg antar at du har windows installert fra før ? Da må du ihertfall bruke et partisjonerings program til å krympe den partisjonen og lage en partisjon til av det resterende til Linux. Gjør helst ikke denne krympingen av harddisken mens du kjører operativsystemet siden harddisken er i bruk. Det er best å ha et sånt partisjonerings program på cd som man booter opp fra og gjør jobben fra der. Etter partisjoneringen boot opp med Linux cd og installer på den andre partisjonen og da vil man ved oppstart få GRUB sin oppstartsleser hvor du skal få valget om å velge hva slags operativsystem du vil loade.

Forklar litt bedre hva du har gjort og hva problemet er nå :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg er veldig forvirret på hva som er problemet ditt og hva du prøver på. Jeg antar at du har en harddisk som du vil ha

to operativsystemer på ? En Linux-versjon og en Windows-versjon som dual-boot ?

Del harddisken din i to partisjoner først. Jeg antar at du har windows installert fra før ? Da må du ihertfall bruke et partisjonerings program til å krympe den partisjonen og lage en partisjon til av det resterende til Linux. Gjør helst ikke denne krympingen av harddisken mens du kjører operativsystemet siden harddisken er i bruk. Det er best å ha et sånt partisjonerings program på cd som man booter opp fra og gjør jobben fra der. Etter partisjoneringen boot opp med Linux cd og installer på den andre partisjonen og da vil man ved oppstart få GRUB sin oppstartsleser hvor du skal få valget om å velge hva slags operativsystem du vil loade.

Forklar litt bedre hva du har gjort og hva problemet er nå :)

beklager, ble litt rotete mens jeg skrev det...

problemet mitt er att når jeg instalerer ubuntu inni windows, så kommer det opp en feilmelding: Intet root-filsystem er oppgitt. feilmeldingen kommer etter restarten, da jeg velger ubuntu. men dette skjedde mens jeg er i vista, prøvde å instalere via windows xp, men da blir instalasjonen bare borte...

og det du sa om partisjonering, kan jeg desverre ikke gjøre, pga jeg allerede har 4 partisjoner, der 2 av dem er recovery, og 4 partisjoner er maks per harddisk...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

max 4 primær-parisjoner ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

max 4 primær-parisjoner ;)

maks så da kan jeg ha mer enn 4 partisjoner? men bare 4 primærpartisjoner??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, du kan lage noen utviddete parisjoner om jeg ikke tar helt feil. Det er et valg man har under installasjonen av Ubuntu.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, du kan lage noen utviddete parisjoner om jeg ikke tar helt feil. Det er et valg man har under installasjonen av Ubuntu.

så det vill si att jeg kan instalere ubuntu på en utdelt disk?? altså ingen partisjon, men bare utdelt disk?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei. Om du ikke har parisjoner har du ikke noe filsystem og uten noe filsystem er harddisken bare en rund roterende plate.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei. Om du ikke har parisjoner har du ikke noe filsystem og uten noe filsystem er harddisken bare en rund roterende plate.

ok, så da går vell ikke det da, siden jeg ikke har mulighettil å lage flere partisjoner (selv om det ikke er primærpartisjoner)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hørt om Ubuntu 9.10 xD

Sitter her nå med nyinstallert Ubuntu 9.10 installert inni Windows XP, prøv det.

vi sees på skolen når svineinfluensaen har gitt seg.

EDIT: glemte partisjonsproblemet ditt jeg !

Endret av Kim dantax9
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hørt om Ubuntu 9.10 xD

Sitter her nå med nyinstallert Ubuntu 9.10 installert inni Windows XP, prøv det.

vi sees på skolen når svineinfluensaen har gitt seg.

EDIT: glemte partisjonsproblemet ditt jeg !

ja, har hørt om 9.10. men jeg får ikek lastet ned filen, så gratis cd er bestilt :) håper du blir frisk igjen :)

partisjonsproblemet kan vi kankje glemme snart? tror jeg har funnet en løsning på google, men jeg vet ikke om den funker, skal teste senere

EDIT:

noen som vet om hvor jeg finner språkpakker til windows XP home edition? klarte å instalere på feil språk :)

Endret av crazyjoey
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Lykke til med 9.10 :-) Personlig synes jeg det uten tvil er den beste Utgaven av Ubuntu fram til nå. Den virker rett og slett mer polert og ferdig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Lykke til med 9.10 :-) Personlig synes jeg det uten tvil er den beste Utgaven av Ubuntu fram til nå. Den virker rett og slett mer polert og ferdig.

Håper det funker denne gangen... Men må jo vente en stund på CD'en da :) Men uansett, så skal jeg prøve å få til 9.04. Ser ut til att den vil instalere seg i Vista, men ikke i XP.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Om du installerer 9.04 kan du lett oppgradere til nyeste versjon med komandoen:

sudo apt-get dist-upgrade

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg startet opp igjen Vista idag, og når jeg da startet Firefox, så sa den " Alle nedlasninger er ferdige". nedlastningen var ubuntu 9.10, sikkert derfor jeg ikke fikk lastet den ned i XP.

brant den på en CD, og instalerte (i vista) men når jeg restartet pc'en, og valgte ubuntu, kom meldingen opp:

Intet root-filsystem er oppgitt

dette kommer vær gang jeg instalerer inni windows... noen som vet hvorfor den kommer?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive