Nettverk og server for liten bedrift

11 innlegg i emnet

Skrevet

Heisan.

Jeg og noen til planlegger å starte en liten bedrift innenfor barnevernfaglig arbeid.

Vi trenger et datasystem hvor fire stykker kan koble seg til samme server for rapportskriving o.l.

I min nåværende jobb bruker vi Citrix, men jeg har ingen kunskap utover det å bruke det.

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg i retning av hardware og software. Hva trenger jeg av utstyr og hvordan er prisalternativene?

Vennlig hilsen

Ronny

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hva med outsorcing? Flere leverandører tilbyr tilgang til vanlig programvare nettopp via Citrix. Citrix er bare et slags skall for å levere programvare, du sier ikke noe om hva slags progravare dere skal bruke. Vanlig Office pakke? Økonomi? Spesiell programvare?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Outsourcing og citrix høres ikke dumt ut. Ser du nevner det er barnevernfaglig arbeid. Der er gjerne sensitive data osv. med i bildet da? Da er det ikke dumt å ha en citrixløsning slik man ikke springer rundt med laptop med sensitive data på, og samtidig kan jobbe fra hvor som helst (via citrix).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tusen takk for responsen :)

I forhold til programvare vil del meste dreie seg om office maler, Men i tillegg vil det være behov for en klientdatabase samt et fakturaprogram.

Det er riktig at det vil være snakk om sensitive dokumenter som er untatt offentlig innsyn. Som sagt bruker vi Citrix i min nåværende jobb (Statlig barnevern) så jeg regner dette som sikkert :)

I den planlagte bedriften er det likevel snakk om et nettverk innenfor fire vegger og ingen dokumenter skal i nærheten av internett. All jobbing med dokumenter vil bli foretatt fra kontoret. Ingen laptoper. Men sikkerheten er viktig.

Vennlig hilsen

Ronny

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er ikke noe problem å ha filer liggende på en filserver, som er tilknyttet internett på vanlig måte bak en brannmur. Men nå kjenner jeg ikke regelverket i detalj, så er litt usikker her. Men har vært borti f.eks advokatkontorer som har outsourcet hele driften og kjører kun via Citrix hos 3.part. Uansett, Citrix er som sagt tidligere bare et slags skall, eller en måte å levere applikasjoner på. Selve serverdelen kan kjøres lokalt i deres nettverk eller via 3.part med VPN/SSL kryptering.

Det du bør være klar hvis du skal ha alt i eget hus er følgende:

1. Dere er få ansatte og det er lite sannsynlig at dere har en person med nok dybdekompetanse til å drifte alt sammen selv.

2. Det fordrer igjen at dere må engasjere en 3.part til å gjøre litt arbeid innimellom, med besøk. Koster penger, regn med ca 1000,- pr time.

3. Dersom dokumenter o.l fullstendig skal være utenom internett, samtidig som dere skal ha tilgang til internett på deres vanlige pc'er, så kreves det desto mer arbeid og utstyr og evt software for å få dette til. Fullt mulig, politiet og kriminalomsorgen har løsninger på dette via kombinasjoner av Citrix, brannmurer og VLAN. Men igjen, det øker både inversteringskostnadene, samt driftsutgifter betydelig.

4. Sikkerhet innebærer mer enn å bare sikre mot utilsiktet innsyn/uautorisert tilgang. Det innebærer bl.a infrastruktur som sikrer siste oppdateringer av programvare, sikring mot datatap (backup), sikring mot nedetid (redundans, batteriback - UPS, osv). Alt dette gjør at kostnader blir en god del høyere kontra outsourcing.

Men så klart, fleksibilitet og og bedre kontroll med dataene er viktige momenter. Slik jeg tolker ditt kunnskapsnivå innenfor dette, så vil jeg sterke anbefale å innhente tilbud på igangsettelse og drift fra flere selskaper. En annen ting å tenke på, er at dette ikke er et datasystem du etterspør, men en komplett pakke med både server(e), nettverksutstyr (switcher, brannmur osv), programvare og drift/support. Bildet blir rimelig komplekst, selv om dere er få ansatte.

For å ha noenlunde oversikt over kostnader og kostnadsnivå, bør du spørre deg selv følgende:

1. Hva er akseptabel nedetid på systemet? Hvor lenge kan dere overleve uten tilgang til deler eller hele systemet? Tilgjengelig hele døgnet? Hvis katastrofen intreffer, hva slags reserverløsninger har dere?

2. Ting går galt, det er et tidsspørsmål. Planlegg reserverløsninger FØR du setter i drift nye systemer, da blir det billigere og bedre totalt sett.

3. Backup er et kapittel i seg selv, innhent ekspertise på dette, med mindre dere har ansatte som har solid erfaring på dette fra før. Ingenting er verre enn tiden etter en større hendelse, hvor du omsider har fått systemene opp igjen, men all data er borte for evig og alltid pga backupen har sviktet uten at noen visste det....

4.Hvis dere har svært høye krav til sikkerhet, må noen ta den kjedelige jobben med å lese gjennom logger osv på daglig basis. Det er liten vits å logge rubbel og bit av aktivitet hvis ingen noensinne leser logger. Lesing av logger uansett hvor pent og flott evt rapporter ser ut, krever et visst kunnskapsnivå for å tolke loggene. Hjelper lite med fine grafer i mange farger hvis ingen skjønner hva som står der. Før eller siden vil en eller annen sikkerhetshendelse oppstå og da er fordelen å være kjent med dette så tidlig som mulig, så evt skade blir minimal. Et virusutbrudd lokalt kan f.eks være svært destruktivt. Og ja, kjør sentralisert antivirus, så en administrator får automatisk beskjed om det skulle opptså noen problemer her.

5. Vurder også kryptering av lokale PC'er, uansett valg av sikkerhetsløsninger ellers. Over tid, vil det enten du liker det eller ikke, samle seg sensitiv informasjon. Eks autopålogging i diverse browsere... en gullgruve for de med uærlige hensikter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Tusen takk for den gjennomgangen. Du har helt rett i at min kunnskap om dette er relativt begrenset. Jeg tror jeg forstår poenget med Citrix. På jobben har vi en liten duppeditt med Windows og Citrix loginvindu. Serveren ligger faktisk i et annet fylke.

Dette med Outsourcing er forøvrig nytt for meg.

Har jeg forstått at dette nærmest handler om å leie et firma til å ta seg av hele bøtteballetten i forhold til server, backup og sikkerhet osv?

Endret av Ronny
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Outsourcing kort og godt: du leier inn folk til å drifte nettverket ditt, inkl. svitsjer, rutere, modem, brannmurer, pc'er, servere, sikkerhetsløsninger, backup, oppdateringer og alt som det måtte innebære.

Veldig kjekt hvis man er få i bedriften og it-kunnskapene ikke er de aller beste :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tusen takk for den gjennomgangen. Du har helt rett i at min kunnskap om dette er relativt begrenset. Jeg tror jeg forstår poenget med Citrix. På jobben har vi en liten duppeditt med Windows og Citrix loginvindu. Serveren ligger faktisk i et annet fylke.

Dette med Outsourcing er forøvrig nytt for meg.

Har jeg forstått at dette nærmest handler om å leie et firma til å ta seg av hele bøtteballetten i forhold til server, backup og sikkerhet osv?

Stemmer det.

Du kan enten outsorce den interne driften, dvs noen kommer innom/fjerndrifter deres servere, eller at dere bruker en ASP løsning hvor dere bruker Citrix på PC'ene som går mot servere hos en 3.part, lik sånn du har det i dag.

I det siste tilfelle har dere ikke noe annet enn en billig brannmur lokalt og noen pc'er, resten går via internett med kryptering i tillegg. Altså betydelig mindre utstyr og stæsj som dere må drifte selv.

Men vær klar over at dere mister litt fleksibilitet med en ASP løsning, i tillegg til at datene faktisk befinner seg et annet geografisk sted enn jobben din. De som drifter dette har naturligvis full tilgang til alle data, men det vil også en 3.part som drifter deres egne servere ha uansett. Så dere er på en måte nødt til å "stole på" leverandøren deres, hvis ikke må dere drifte alt selv.

Men som regel har en ASP leverandør ganske gode rutiner, samt full kontroll på backup/redundans osv. Som regel klarer en ASP leverandør å holde høyere oppetid enn en klarer selv, grunnet man som regel har mindre ressurser til å duplisere alle komponenter i en liten bedrift.

En siste fordel, er at man alltid har noen å skylde på/plage på tlf da når ting ikke virker ;)

En siste ting, sørg for at du innimellom tar en egen minibackup av det aller mest nødvendige hvis du går for en ASP løsning. Just in case leverandøren driter seg totalt ut og mister mye kundedata (har skjedd før) eller går konkurs.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg anbaler aldri citrix løsninger til mine kunder idag, da RDS er Like gode (ink. sikkerhet) og koster mindre.

Dersom det ikke er behov for Remote Accsess har Citrix nul verdi.

La oss si 5 Årsverk ved bedriften din. Så ville jeg nok kjøpt/brukt En Small Bussiness server Løsning, og leid inn Konsulenter til å Hjelpe deg med sikkerheten/Drift Rundt Dette.

Fordelen med SBS er at det er så enkelt og administrerer at det kan dere gjøre selv og dere trenger ikke ha inn konsulent for og opprette en ny bruker osv...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tusen takk for alle inspill. Er en god del klokere nå :)

Bare ett spørsmål til: Kan noen anbefale et godt program for behandling og lagring av klientopplysninger. Gjerne noe som kan åpne en wordmal direkte når jeg er inne på en spesifikk klient? Noe lignende ODA eller Familia hvis noen har hørt om det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Tusen takk for alle inspill. Er en god del klokere nå :)

Bare ett spørsmål til: Kan noen anbefale et godt program for behandling og lagring av klientopplysninger. Gjerne noe som kan åpne en wordmal direkte når jeg er inne på en spesifikk klient? Noe lignende ODA eller Familia hvis noen har hørt om det.

Har aldri prøvd det selv og vet dermed ingenting om hvilke tilpasninger som må gjøres, men når State of Oregon var på utkikk etter et slikt system for Department of Human Services, endte de opp med SugarCRM. Professional-utgaven har Sugar Plug-ins for Microsoft Office. Det finnes dessverre ikke oppdatert norsk språkpakke.

Endret av lah
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive