[LØST] Server og epost løsning for liten bedrift

11 innlegg i emnet

Skrevet

Hei.

Vi er en liten bedrift som idag har 1 server med 2 stk eksterne brukere.

Dette er nå Windows home server som vi har brukt i en oppstarts periode som har fungert fint.

Det vi ønsker nå er å oppgradere denne med mulighet for 5 brukere og itillegg ha exchange for synkronisering mot mobil.

Jeg lurer på på hvilken program vi bør kjøpe.

OS?

Epost server?

Office?

Antivirus?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Heisann, jeg ville vel foreslått en Exhcange server om det er billig nok (dette vet jeg ikke alt for mye om)

så etter noen billigere alternativer.

Windows / Linux OS

http://www.geocities.com/mailsoftware42/ Open Source Epost Servere

Office 2007 / Open Office

Avast / AVG / Avira / Trend

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Heisann, jeg ville vel foreslått en Exhcange server om det er billig nok (dette vet jeg ikke alt for mye om)

så etter noen billigere alternativer.

Windows / Linux OS

http://www.geocities.com/mailsoftware42/ Open Source Epost Servere

Office 2007 / Open Office

Avast / AVG / Avira / Trend

Det må nok bil windows pga Mamut som vi bruker

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

sorry for å spørre og offtopic (ikke meningen å ødelegge tråden)

Hvorfor skal en velge å kjøre dette selv?

Bruke tid å ressurser i et firma på dette når andre (leverandører o.l.) tilbyr dette sikkert en god del proffere mht sikkerhet og drift

Spør for jeg har tenkt på dette selv noen ganger men fallt på å bruke arbeidstiden på jobb og ikke å knote selv :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For meg så høres det ut som at 5 brukere og egen exchange-server er overkill. Hva slags epostsystem har dere den dag idag?

Det er nok gode grunner for begge deler, både hvorfor drifte selv og hvorfor outsource. Fordelen med å outsource er jo at man kan konsentrere seg om sin egen kjernevirksomhet i større grad. Så lenge man finner en god leverandør.

Anbefaler Windows 7 64bit (det er fremtiden uansett). Sålenge man ikke har programmer som absolutt ikke kan kjøres på dette så er det liten grunn til å ikke kjøre det. Du nevner også at dere har 2 eksterne brukere. DirectAccess er kjekt da. Bitlocker for å beskytte bedriftsdata er også nyttig.

Kanskje Gmail er en løsning? Man får syncet der også. og man får bruke sitt eget domene. eks. ola.nordmann@firmanavn.no

Office 2007 fremfor Open Office. Rett og slett for å bruke det "alle" andre bruker. sånn at kompabilitet ikke er et issue. Men her er jeg litt mer usikker. Vet at OpenOffie har støtte for nyeste docx format. Klarer det de mest avanserte regnearkene osv. fra office nå?

Antivirus: Trend eller Symantec Endpoint Security.

Hva slags system bruker dere for backup?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for svar.

Å outsource har sine baksider.

Jeg synes det er greit å ha kontroll selv. og kan rette på ting der og da.

Backup

Det er 2 disker som speiler hverander(mot harddisk kræsj)

og nettlagring av de viktigste filene.

Ser nå at vi må finne en bedre løsning her.

Har tenkt på å sette en marskin et annet bygg (lager) som kjører sikkerhetskopi mot servren.

Epost.

Takk for tips med Gmail.

Men aktivitetslista som er så fin med Exchange server. slik at man får alarm på mobiltelefonen på møter og gjøremål

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er akkurat ett av punktene som er en fordel med å ha det innenhus ja. I tillegg stiller man helt fritt til at man vil ha den og den oppdateringen og dette programmet der og da.

Backupserver i annet bygg som kjører sikkerhetskopi mot server høres ut som en god ide ja. Viktig å vurdere hvor mye data man har "råd" til å miste. Det er gjerne lurt å kjøre backup hver kveld/natt. En annen ting med å kun kjøre to disker som bare speiles er jo at feil og slettinger som blir gjort blir speilet de også. har man backup kan man gå "tilbake" dersom det er nødvendig.

Jeg vet ikke om det er "tilfredsstillende nok". Men man har jo Google Calendar som også kan synces mot mobil. denne kan synce med outlook-kalenderen også. om du ikke vil synce google mot mobil så kan du jo synce mobil mot din egen lokale pc via blåtann, da får du outlook-tingene dine inn på den måten. Jeg har ikke mye kunnskaper om Google Calendar men tror det er en mulig løsning som kan være verdt å kikke nærmere på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Som Microsoft Konsulent så må jeg si at her ville jeg kjørt enten.

Microsoft Small Business Server / Microsoft Essential Business Server (hva en som passer for din bedrift) sammen med en antivirus løsning av ditt valg SBS har Easy setup av Exchange/Active Directory/DHCP/Sharepoint/backup mm....

Et annet alternativ kan være og kjøre en Microsoft Hosted løsning, jeg mener dersom du skal outsources hvem er best til å passe på dine microsoft produkter ? Microsoft kansje ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

MS SBS 2008 Server må være en god løsning hvis du ønsker å kjøre dette selv.

Du kan jo fint sette opp en server med hardware og lisenser for ca 20-30k alt etter HW behovet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

MS SBS 2008 Server må være en god løsning hvis du ønsker å kjøre dette selv.

Du kan jo fint sette opp en server med hardware og lisenser for ca 20-30k alt etter HW behovet.

Ser ut som om det blir denne.

Men jeg trenger ikke noe utenom Microsoft SBS, antivirus og office? og maskinvare selvfølgelig!

Endret av ZIEVEN
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ser ut som om det blir denne.

Men jeg trenger ikke noe utenom Microsoft SBS, antivirus og office? og maskinvare selvfølgelig!

Stemmer, her klarer du deg godt med kun SBS om du vil hoste dette selv. Du trenger også som du selv nevner Antivirus, og Office både på server og klienter.

For Exchange trenger du også statisk ip fra din internett leverandør.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive