[LØST] Kjøpe ny smartphone, forslag?

8 innlegg i emnet

Skrevet

Hei.

Har nå kommet til det stadiet hvor en vanlig mobiltelefon ikke lenger kan utføre de oppgavene jeg ønsker. Dermed skal jeg gå til innkjøp av en smartphone. Jeg vet ikke hvor mange enheter som oppfyller mine kriterier, det er derfor ønsker jeg noen innspill fra dere.

For det første må den ha vanlig tastatur (qwerty), altså et tastatur som er ca likt tastaturet på en PC. Jeg ønsker også at den skal kjøre Android, iallefall ikke Symbian. Skjermen må være touch, men som sagt vil jeg ha tastatur i tillegg, gjerne som man kan slide ut fra under telefonen.

Jeg har sett en del på HTC G1, men tar gjerne imot andre forslag. Denne er heller ikke til salgs i Norge (annet enn fra privatpersoner på Finn og QXL), så den bestilles fra utlandet. Noen erfaringer med denne?

Har også sett så vidt på HTC Touch Pro, men denne selges med Windows Mobile. Noen erfaringer her?

Noen som vil anbefale en av dem overfor den andre?

Dersom enheten som foreslås ikke er til slags i Norge ulåst, må den kunne bestilles ulåst fra f.eks. eBay. Jeg ønsker ikke å måtte låse den opp selv.

Takker for innspill og anbefalinger!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

men denne selges med Windows Mobile. Noen erfaringer her?

Windows mobile er ikke spesielt touchvennlig. Selv om dem påstår dette med versjon 6.5 av oset, stemmer det ikke helt. Det er mange deler av OSet som er uforandret fra versjon 5. Ser man på kalenderen f.eks, er du nødt til å ta frem stylus-pennen for å kunne utnytte seg av dens funksjoner. Slik er det også i andre steder på OSet. Noen er kjempefornøyd med å holde på slik, andre (slik som meg) er pisslei å måtte bruke fingerneglen, ellr stylusen... :) Har HTC Touch Diamond, med WM 6.1.

Les tester av WM 6.5:

http://blogs.zdnet.com/cell-phones/?p=2213

http://gizmodo.com/5374876/windows-mobile-...excuse-for-this

http://www.engadget.com/2009/10/06/windows...ile-6-5-review/

Har noen kompiser med HTC Hero (som har android). Den telefonen er unektelig kul og meget god i bruk, synes jeg. Har dog ikke prøvd den så veldig lenge.. :)

De andre telefonene du nevner vet jeg ingenting om, men ville vært forsiktig med å bestille fra utlandet. Du vil vel få store problemer mtp garanti o.l.?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Så vidt jeg er kjent har vel hverken Hero eller Diamond fulltastatur (QWERTY). Dette er et absolutt krav.

Takk for kommentaren angående Windows Mobile, da styrer jeg nok unna dette. Ser dog på muligheten til å kjøpe Touch Pro og få tak i en portet versjon av Android til denne enheten, men da blir det igjen en del arbeid.

Det er sant det du sier om garantien, den er fraværende. Dette er i bunn og grunn ikke noe stort problem for meg, da det muligens er eneste muligheten jeg har for å få den telefonen jeg ønsker. Touch Pro selges jo også i Norge, men nå styrer jeg mest sannsynlig unna denne grunnet WM.

Da sitter jeg foreløpig igjen med G1, med mindre jeg har tatt helt feil angående tastaturene på Hero og Diamond.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei.

Jeg har selv HTC Touch Pro, og er veldig fornøyd med denne. Det er jo Touch Flo program som er lagt "over" Windows grensesnittet, så mer tilpasset bruk av finger... Men, jeg er nå ikke så negativ til å bruke pinne heller jeg. Dersom man skal bare bruke fingre hele tiden, så tar alt så stor plass på skjermen, og da må man ha veldig stor skjerm for at det skal fungere bra (for eksempel HTC Touch HD, Iphone osv), men det er vel ikke noen slike med fullverdig tastatur, dersom man ser bort fra på skjermen.

Så dersom det er veldig viktig å bare bruke fingre, så kjøp en med stor skjerm, men klar deg uten et fysisk tastatur...

Ellers så liker jeg også HTC Touch Pro 2, men er vel ikke så store endringer fra HTC Touch Pro, så vet ikke om det er verdt prisforskjellen. :)

Jeg liker veldig godt HTC, som du sikker skjønner, så kan hende jeg er litt subjektiv i denne sammenhengen. :)

Mvh

Bert

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er vel et ganske begrenset utvalg av Android-telefoner med fysisk tastatur foreløpig, såvidt jeg har sett. La merke til denne fra LG for litt siden: http://gizmodo.com/5358727/gw620-lgs-first...e-gets-official men ble vel ikke akkurat "blown away" av designet på den heller.

Har tenkt å kjøpe telefon selv snart, men sitter selv litt på gjerdet ettersom det virker som "alle" kommer med Android-modeller nå for tiden. Synes selv også at HTC Touch Pro2 ser veldig bra ut, og hadde det ikke vært for at den kjører Windows hadde jeg nok allerede kjøpt den. Synes at fysisk tastatur virker besnærende, men er ikke noe absolutt must for meg. Jeg håper egentlig at Sony Ericsson vil slippe Xperia X3 med Android som det går rykter om.

http://gizmodo.com/5319495/android+based-s...nd-large-images

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

bert:

Har selv et godt øye for HTC, selv om jeg ikke har hatt hendene på andre en Hero og G1. Som sagt er tastatur noe som er veldig viktig, så dette kan gå på bekostning av touchen.

Når det gjelder Touch Pro og Touch Pro 2, har jeg fått det inntrykket at det er flere gode forbedringer i 2-eren. Så blir nok denne dersom den serien blir aktuell.

Så det ser vel kanskje ut til at jeg fremdeles blir sittende igjen med Touch Pro og G1. Har også en liten finger på G1 grunnet Android. Har nå derimot søkt rundt på nettet en del og det er ikke utenkelig at en Android-versjon blir portet til Touch Pro 2 av entusiaster.

rune f:

Så du mener at det kanskje er best å ha litt tålmodighet de kommende månedene? Og ja, jeg er enig med deg i at Touch Pro 2 hadde vært et absolutt kjøp, dersom den hadde kjørt Android.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

rune f:

Så du mener at det kanskje er best å ha litt tålmodighet de kommende månedene? Og ja, jeg er enig med deg i at Touch Pro 2 hadde vært et absolutt kjøp, dersom den hadde kjørt Android.

Tja... vanskelig å si. Jeg er litt sånn som ikke investerer i en ny gadget med mindre jeg får følelsen av at "Den MÅ jeg ha", men det meg. Jeg har venner som er oppgitt over at jeg fortsatt bytter batteriet i en 3. gen. iPod istedet for å kjøpe ny. Jeg gidder rett og slett ikke så veldig ofte å investere tid til å sette meg inn i nye brukerinterface. Men det vil alltid komme noe bedre om en måned eller to, så å hele tiden vente på det blir litt fåfengt, da venter man for evig. Så det blir vel en vurdering av:

1. hvor stort behovet ditt er for et mobilbytte
  2. hvor mye av behovet som er must-have i forhold til nice-to-have
  3. hvor lenge det sannsynligvis er til å kommer til å bytte igjen

Slik jeg ser det så vil all lav score på pkt. 1 og 2, og høy verdi (lang tid) på pkt 3. bidra til å gi deg mer tid å bestemme deg for din "ultimate nye mobiltelefon". Dette er såklart slik jeg ser det ut fra mine interesser. Denne vurderingen tar f.eks. ikke hensyn til folk som interesserer seg i gadgets og ønsker å være på bleeding edge teknologimessig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takker for gode svar!

Jeg har kommet frem til at jeg mest sannsynlig går for HTC G1, selv om denne snart har vært på markedet i 1 år. Dette er derimot det alternativet jeg kan se for meg som støtter oppimot alt det jeg ønsker at telefonen skal inneholde.

Som du sier Rune, så kan jeg ikke vente på noe nytt hele tiden. Jeg har derimot en vondt følelse av at det kommer en nyere telefon som har akkurat det jeg ønsker rundt juletider.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive