[LØST] Instalere Windows xp uten å slette noe?

63 innlegg i emnet

Skrevet

problemet mitt nå er att eRecovery har blitt heeeeeeeeelt borte fra pc'en uten grunn. har ikke peiling på hvorfor den er borte. har googlet litt, men fant ikke en som skulle funke på acer aspire 5920G
Sier det en siste gang: Installerer du et nytt operativsystem på maskinen, det være seg dual-boot eller singel-boot, med en "vanlig" installasjonscd/dvd vil Acers gjennopprettingsprogram slutte å fungere. Det er ikke noe poeng å lage gjennopprettingsimage med Acer eRecovery når du ikke får gjennopprettet imaget etterpå. Gjennoppretting på Acer eRecovery forutsetter at MBR er den orginale som maskinprodusenten har laget, når du installerer et nytt operativsystem vil MBR overskrives og da vil ikke du kunne starte opp Acers recoveryverktøy rett etter oppstart ( Alt + F10 )

MBR (master boot record) inneholder partisjonstabeller som forteller systemet om innholdet på harddisken. Blir det orginale Acer MBR'en overskrevet vil du miste tilgangen til den skjulte partisjonen der recoveryprogrammet kjøres fra.

503486.jpeg

Bilde fra et program som kan lese/endre innholdet i partisjonstabellen i MBR

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg får vell ikke gjennopprettet imaget, men jeg må vell brenne den på cd å teste den FØR jeg instalerer XP? men recoverypartisjonen min er vell ødelagt den da? siden jeg hadde dobbelt med vista en gang før? men jeg har fortsatt 2 recovery partisjoner, men da har jeg sikkert ikke tilgang til de?og skal prøve det med den acer programmet jeg mistet.

EDIT:

jeg prøvde å instalere erecovery nå, me det funka ikke. kom opp en feilmelding og på den stod det:

Not D2d System, eRecovery cannot be installed

og hvorfor kom den opp? er det fordi jeg hadde dobbelt med vista før?

og siden jeg ikke får instalert dette programmet, kommer jeg vell ikke inn på recovery partisjonene? og da får jeg vell heller ikke tilbakestilt maskinen til fabrikkinstillinger??eler får jeg tilgang til partisjonen via linux?

Endret av crazyjoey
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

EDIT:

jeg prøvde å instalere erecovery nå, me det funka ikke. kom opp en feilmelding og på den stod det:

Not D2d System, eRecovery cannot be installed

Mulig du finner løsning på problemet ditt her (Engelsk) , eller google "Not+D2d+System+eRecovery" ellers så er du ute å kjøre.

How To Repair The Acer D2D Recovery.

http://ezinearticles.com/?How-To-Repair-Th...y&id=794500

Alternativet er å kopiere et "HD'en" med et HD kopieringsprogram, fra same type PC. Du kan jo og sjekke med Acer Support på mail eller telefon.

Ser ut til at et liknende problem ble løst i denne tråden:

http://www.fixya.com/support/t223496-d2d_recovery

BTW

Jeg fikk lastet ned filen fra Link #1.

Endret av BlackHawk
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Mulig du finner løsning på problemet ditt her (Engelsk) , eller google "Not+D2d+System+eRecovery" ellers så er du ute å kjøre.

How To Repair The Acer D2D Recovery.

http://ezinearticles.com/?How-To-Repair-Th...y&id=794500

Alternativet er å kopiere et "HD'en" med et HD kopieringsprogram, fra same type PC. Du kan jo og sjekke med Acer Support på mail eller telefon.

Ser ut til at et liknende problem ble løst i denne tråden:

http://www.fixya.com/support/t223496-d2d_recovery

BTW

Jeg fikk lastet ned filen fra Link #1.

det var link en jeg lasta ned fra...

men skal prøve dette over her. viss ikke det funker, så får jeg vell ikke tilbakestilt maskinen til fabrikkinstillinger? viss ikke det er lunux ubutnu som er instalert inni windows som gjør att jeg får opp feilmeldingen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

nå er jeg inne i ubuntu, men jeg bare lurer på en ting angående recovery partisjon. er dette filene i en recoverypartisjon?: http://i37.tinypic.com/2ex4vh2.jpg

og viss dette er en recoverypartisjon, så kan jeg vell på en eller anen måte lage en .img fil av dette og brenne på cd??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

nå er jeg inne i ubuntu, men jeg bare lurer på en ting angående recovery partisjon. er dette filene i en recoverypartisjon?: http://i37.tinypic.com/2ex4vh2.jpg

og viss dette er en recoverypartisjon, så kan jeg vell på en eller anen måte lage en .img fil av dette og brenne på cd??

Se ut til at det er filer og mapper som normalt ligger i C:\ "rot"

Jeg kjenner ikke til programmer som kan åpne og lese recovery partisjoner.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Se ut til at det er filer og mapper som normalt ligger i C:\ "rot"

Jeg kjenner ikke til programmer som kan åpne og lese recovery partisjoner.

linux ubuntu fant denne partisjonen. navnet på den var: 3,5 GB medie

og 3,5 GB er den ene recoverypartisjonen, sier da datamaskinbehandling i windows. men da er vell det bildet en recoverypartisjon????

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

linux ubuntu fant denne partisjonen. navnet på den var: 3,5 GB medie

og 3,5 GB er den ene recoverypartisjonen, sier da datamaskinbehandling i windows. men da er vell det bildet en recoverypartisjon????

Jeg kjenner ikke til linux ubuntu heller, mye mulig du har rett og at disse fillene og mappene ligger inne i recoverypartisjonen, størrelsen burde jo passe ganske godt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg kjenner ikke til linux ubuntu heller, mye mulig du har rett og at disse fillene og mappene ligger inne i recoverypartisjonen, størrelsen burde jo passe ganske godt.

ok. da får jeg vell prøve å lage en bootbar .img fil av den da..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

jeg ville bare si att det har skjedd noe med den andre recoverypartisjonen min. den er på 12 GB og den var EISA confirugert. nå er den bare utdelt, og den som var på 3.5 GB den er nå NTFS.

var det dette dere advarte meg mot når jeg da har 2 OS på en pc? at recoverypartisjonene blir sånn??jeg har ikek instalert Windows XP enda. men viss recoverypartisjonene er ødelagte, hvordan stille pc tilbake til fabrikk instillinger da??

EDIT:

kan systemrestore få de rettet opp igjen??

Endret av crazyjoey
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

jeg ville bare si att det har skjedd noe med den andre recoverypartisjonen min. den er på 12 GB og den var EISA confirugert. nå er den bare utdelt, og den som var på 3.5 GB den er nå NTFS.

var det dette dere advarte meg mot når jeg da har 2 OS på en pc? at recoverypartisjonene blir sånn??jeg har ikek instalert Windows XP enda. men viss recoverypartisjonene er ødelagte, hvordan stille pc tilbake til fabrikk instillinger da??

EDIT:

kan systemrestore få de rettet opp igjen??

Er recoverypartisjonene blitt ødelagt er det ikke mulig å få den tilbake til fabrikk instillinger uten at du har en harddisk fra en lik PC du kan kopiere med et HD kopi program. Dette var noe som spesielt TheMetalGod advarte mot.

Mulig dette kan hjelpe deg:

Acer Aspire System Recovery Partition: http://www.pctechbytes.com/2009/08/11/acer...very-partition/

Endret av BlackHawk
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er recoverypartisjonene blitt ødelagt er det ikke mulig å få den tilbake til fabrikk instillinger uten at du har en harddisk fra en lik PC du kan kopiere med et HD kopi program. Dette var noe som spesielt TheMetalGod advarte mot.

Mulig dette kan hjelpe deg:

Acer Aspire System Recovery Partition: http://www.pctechbytes.com/2009/08/11/acer...very-partition/

den linken der funka bare med hvordan man bruker recoverypartisjonen. men uansett, hva er farlig med partisjonene, når jeg har vista CD som jeg bare kan instalere fra viss pc'en krasjer?? men det jeg sa om systemrestore har hjulpet meg før, men er ikke det noe som bare stiller tilbake pc'en noen dager før, og alt du har lagt inn på maskinen etter den datoen du velger i systemrestore blir borte?? og da mener jeg også att f.eks: noe du formaterte til NTFS blir tilbake til EISA ??? kan hende jeg tar veldig feil her, men det var ett spørsmål?? men trenger man virkelig recoverypartisjoner??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvor fælt du skulle klusse :P

Har samme laptop som du har og kjørte en liten stund dualboot, da Vista på den pc-en var helt ubrukelig. Da ble det kun XP på meg. Er det slik at du ønsker å ha Vista der?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvor fælt du skulle klusse :P

Har samme laptop som du har og kjørte en liten stund dualboot, da Vista på den pc-en var helt ubrukelig. Da ble det kun XP på meg. Er det slik at du ønsker å ha Vista der?

det jeg hadde tenkt var å bruke XP til å spille med, men vista skal fortsatt vere brukbart. men det med att jeg ikek spiller i vista, er fordi det lagger, fordi det går treigt på internettspill, osv og derfor tenkte jeg å bruke Vista til skole siden det går treigt og XP til andre ting som jeg kan gjøre hjemme.

men jeg lurer fortsatt på det andre jeg skrev over her :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

det jeg hadde tenkt var å bruke XP til å spille med, men vista skal fortsatt vere brukbart. men det med att jeg ikek spiller i vista, er fordi det lagger, fordi det går treigt på internettspill, osv og derfor tenkte jeg å bruke Vista til skole siden det går treigt og XP til andre ting som jeg kan gjøre hjemme.

men jeg lurer fortsatt på det andre jeg skrev over her :P

Tviler på om du kan bruke systemrestore hvis Vista installasjonen din er ødelagt, men kommer du inn i Vista kan du jo prøve.

Jeg ville ringt Acer Computer HelpdeskTlf: 800 84 880 (gratis) for å høre om de har noen gode råd, etterpå kan du jo eventuelt installere Vista fra CD/DVD'en.

Strengt tatt trenger du ikke revoverypartisjonen når du har Vista på CD/DVD, problemet kan jo være drivere, men de skal du finne hos Acer, og det kan være lurt å ha backup av de også.

Vil råde deg og til å lage recovery CD/DVD'er når du får PC'en i gang igjen. Å begynne å prøve å feile uten å ha en backup å falle tilbake til er en risikosport jeg aldri gir meg ut på.

Som en kuriositet vil jeg nevne at jeg gjennomrettet en HP der HD'en var kryptert (firma PC) med mine Acer recovery DVD'er. Den trodde den var Acer en stund. Mangelet drivere selvfølgelig. Som det sto i en av artiklene jeg linket til så bruker de fleste PC fabrikanter samme metoden for å lage recoverypartisjon.

Formaterte og la inn XP i etterkant med lisensnummeret den hadde :-)

Forstår du liker å prøve deg fram, husk altid backup slik at du kan komme tilbake til utgangspunktet hvis det feiler.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

den linken der funka bare med hvordan man bruker recoverypartisjonen. men uansett, hva er farlig med partisjonene, når jeg har vista CD som jeg bare kan instalere fra viss pc'en krasjer?? men det jeg sa om systemrestore har hjulpet meg før, men er ikke det noe som bare stiller tilbake pc'en noen dager før, og alt du har lagt inn på maskinen etter den datoen du velger i systemrestore blir borte?? og da mener jeg også att f.eks: noe du formaterte til NTFS blir tilbake til EISA ??? kan hende jeg tar veldig feil her, men det var ett spørsmål?? men trenger man virkelig recoverypartisjoner??

EISA=Extended Industry Standard Architecture (EISA) er en datakommunikationsbus til PCere fra 1988,

tror du blander dette med FAT filsystem. Du kan konvertere fra FAT til NTFS, men ikke tilbake.

Vil du fortsatt ekspimenter er det et program her som kan lastes ned:

http://www.diydatarecovery.nl/DiskPatch.htm

DiskPatch is designed to tackle the most common issues that prevent you from accessing your data: a corrupt MBR (Master Boot Record), corrupt partition tables, accidentally deleted partitions, corrupt boot sectors, and 'bad' sectors.

Endret av BlackHawk
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tviler på om du kan bruke systemrestore hvis Vista installasjonen din er ødelagt, men kommer du inn i Vista kan du jo prøve.

Jeg ville ringt Acer Computer HelpdeskTlf: 800 84 880 (gratis) for å høre om de har noen gode råd, etterpå kan du jo eventuelt installere Vista fra CD/DVD'en.

Strengt tatt trenger du ikke revoverypartisjonen når du har Vista på CD/DVD, problemet kan jo være drivere, men de skal du finne hos Acer, og det kan være lurt å ha backup av de også.

Vil råde deg og til å lage recovery CD/DVD'er når du får PC'en i gang igjen. Å begynne å prøve å feile uten å ha en backup å falle tilbake til er en risikosport jeg aldri gir meg ut på.

Som en kuriositet vil jeg nevne at jeg gjennomrettet en HP der HD'en var kryptert (firma PC) med mine Acer recovery DVD'er. Den trodde den var Acer en stund. Mangelet drivere selvfølgelig. Som det sto i en av artiklene jeg linket til så bruker de fleste PC fabrikanter samme metoden for å lage recoverypartisjon.

Formaterte og la inn XP i etterkant med lisensnummeret den hadde :-)

Forstår du liker å prøve deg fram, husk altid backup slik at du kan komme tilbake til utgangspunktet hvis det feiler.

med backup mener du backup av viktige filer som jeg er helt avhengig av, eller mener du systemet? jeg har noen gamle registerendringer fra Ccleaner.

men det nummeret du ga meg der, tror nok jeg kan få gode råd der, håper bare de i andre enden av telefonen snakker norsk :) men skal starte å ta backup av D disken FØR jeg instalerer windows XP.men jeg kommer jo inn i vista, så jeg kan jo prøve systemrestore, men da mister jeg en del jeg har lakt inn. det er omtrent 1 måned siden jeg hadde dualboot med vista og vista :)

Men jeg lurer fortsatt på om jeg kan lage en bootbar CD av de filene som var på den 3,5 GB partisjonen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

med backup mener du backup av viktige filer som jeg er helt avhengig av, eller mener du systemet? jeg har noen gamle registerendringer fra Ccleaner.

men det nummeret du ga meg der, tror nok jeg kan få gode råd der, håper bare de i andre enden av telefonen snakker norsk :) men skal starte å ta backup av D disken FØR jeg instalerer windows XP.men jeg kommer jo inn i vista, så jeg kan jo prøve systemrestore, men da mister jeg en del jeg har lakt inn. det er omtrent 1 måned siden jeg hadde dualboot med vista og vista :)

Men jeg lurer fortsatt på om jeg kan lage en bootbar CD av de filene som var på den 3,5 GB partisjonen :)

De skal snakker Skandinavisk i alle fall. Med backup mener jeg minimum personlige filer slik som bilder og dokumenter.

Helst recovery CD/DVD slik at du kan gjenopprette hele HD'en og /eller partisjonen. Tror ikke de gamle registerendringer fra Ccleaner nytter i dette tilfellet..

Med mine recovery DVD'er (2stk) ble PC'ens HD slik den var da disse ble laget. har bare erfaring fra den HP'en jeg "gjennopprettet". Tar du system restor så må du i allefall ta backup av det du har lagt inn i etterkant, men du mister "bare" programmer som du har installert etter at system restorpunktet ble laget.

Om du kan lage en bootbar CD av de filene som var på den 3,5 GB partisjonen kan jeg ikke svare på.

Du lærer utrolig mye av dette og får god erfaring :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

De skal snakker Skandinavisk i alle fall. Med backup mener jeg minimum personlige filer slik som bilder og dokumenter.

Helst recovery CD/DVD slik at du kan gjenopprette hele HD'en og /eller partisjonen. Tror ikke de gamle registerendringer fra Ccleaner nytter i dette tilfellet..

Med mine recovery DVD'er (2stk) ble PC'ens HD slik den var da disse ble laget. har bare erfaring fra den HP'en jeg "gjennopprettet". Tar du system restor så må du i allefall ta backup av det du har lagt inn i etterkant, men du mister "bare" programmer som du har installert etter at system restorpunktet ble laget.

Om du kan lage en bootbar CD av de filene som var på den 3,5 GB partisjonen kan jeg ikke svare på.

Du lærer utrolig mye av dette og får god erfaring :-)

ok. men jeg BØR vell ta backup av de filene på recoveryharddisken som jeg kommer inn på??for viss jeg får til å lage en kjørbar CD av det senere så kan vell det hjelpe meg med å formatere pc'en siden det er windows filer. men må bare vente til personlige filer overføringen er ferdig, så skal jeg gjøre det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

instalasjonen av windows XP finner ikke harddisken min. hva gjør jeg da??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

instalasjonen av windows XP finner ikke harddisken min. hva gjør jeg da??

Fra bidraget mitt i denne tråden:

For at XP-installasjonen skulle finne SATA-harddisken min, så måtte jeg forandre SATA-modus i BIOS fra ACHI til IDE. Den problemstillingen, kommer jeg tilbake til.

Tapp F2 under oppstart for å åpne BIOS, sett SATA-controller fra ACHI til IDE. Lagre og exit (F10), restart maskinen med XP-plata, så skal installasjsonen finne harddisken.

Les gjerne bidraget mitt gjennom før du fortsetter...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du må ha en Windows XP SP2 eller nyere for og finne sata disken på laptopen din. Om du ikke har SP2 eller nyere så må du lage en slipstream av den, evnt lage en floppy disk med drivere til hardisken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du må ha en Windows XP SP2 eller nyere for og finne sata disken på laptopen din. Om du ikke har SP2 eller nyere så må du lage en slipstream av den, evnt lage en floppy disk med drivere til hardisken.

har sp2. hardisken min er IDE og ikek sata harddisk tror jeg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Maskinen din leveres med Serial ATA hard disk drives...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Maskinen din leveres med Serial ATA hard disk drives...

i bios står det noe med IDE men husker ikke i farten, kan hende jeg så feil. men uansett, xp fant harddisken min nå, men jeg fikk bluescreen når jeg prøvde å starte opp for første gang etter instalasjon. hva gjør jeg da? reinstalere?

Endret av crazyjoey
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive