[LØST] Instalere Windows xp uten å slette noe?

63 innlegg i emnet

Skrevet

hei.

jeg bare lurer på om det går ann og instalere windows xp på en partisjon på pc'en min uten å slette noe.viss dette er mulig så vill jeg gjerne ha en forklaring på hvordan jeg gjør det. og viss det ikek er mulig, hvorfor ikke?

på forhånd, takk for svar

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

det er mulig, ta en titt på denne linken :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er mulig, ved bare å droppe å velge formatter, og vel "ikke formatter".

Men da vil man få flere "document & settings" og "system32" mapper.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

PS: til moderatorne :P han har postet samme tråden 2 ganger xD

Endret av ©ordante
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

PS: til moderatorne :P han har postet samme tråden 2 ganger xD

Dette har jeg løst ;)

Videre som folk sier så er det mulig men det er ikke og anbefale.

Personlig ville jeg anbefalt backup av ting du vil ha (via Linux Live CD - om du ikke har tilgang til windows)

Og videre lage en clean install. Flere installs av OS (av erfaring) har en tendens til og kluddre til andre ting og skape problemer.

Der har du et eksempel.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette har jeg løst ;)

Videre som folk sier så er det mulig men det er ikke og anbefale.

Personlig ville jeg anbefalt backup av ting du vil ha (via Linux Live CD - om du ikke har tilgang til windows)

Og videre lage en clean install. Flere installs av OS (av erfaring) har en tendens til og kluddre til andre ting og skape problemer.

Der har du et eksempel.

jeg beklager dobel tråd. det var klikk pc akkurat da. men skal prve det som er over her når jeg kommer hjem fra skolen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er mulig, ved bare å droppe å velge formatter, og vel "ikke formatter".

er disse mappene så farlige da??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Disse mappene er kritiske i windows for og si det slik.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Må nesten kommentere spørsmål og forslag her...

Hva slags type installasjon er det du skal fikse? Er det en preinstallert pc uten skikkelig installasjonsplate blir den vanskelig for menigmann og kunne gjøre annet en en gjennoppretting (som overskriver all informasjon på c-partisjonen )

La oss tippe på at dette ikke er tilfellet og trådstarter har en vanlig installasjonsplate...

I så fall:

Ja, det fungerer fint å installere XP på nytt uten å miste informasjonen på C: ( der XP ligger fra før av)

De fleste med litt peiling på data vet at en ikke bør mikse flere operativsystem på samme harddisk-partisjon. ( du kan med andre ord se bort fra slike forslag ). Her er det to fornuftige løsninger på problemet ditt + den winxzy kom med:

1. I stedet for en reinstallasjon (clean-install) velger du heller å utføre en reparasjonsinstallasjon over de dataene som ligger på c: partisjonen. Kort forklart vil operativsystemet installeres på nytt, mens installerte programmer, snarveier, skrivebordsbakrunn, dokumenter osv.osv. blir liggende urørt. Det eneste du trenger å gjøre er å kjøre Windows Update og så har du maskinen oppe å gå igjen. Uten å tape personlige filer.!

2. Lag en ny partisjon (eller tøm en allerede eksisterende partisjon) og installer XP i denne. Du har nå en dual-boot konfigurasjon (med forbehold om at den første installasjonen fungerer). Du kan dermed logge på to forskjellige installasjoner av XP på samme datamaskin.

Om reparasjonsinstallasjon: Denne overskriver alt i C:\Windows derfor er det lurt å lage seg en slipstreamed XP installasjonsplate med SP3, slik at du slipper en bråte med restarter i forbindelse med Windows Update.

Videre bør du lese/printe ut denne siden før du går i gang: Foreta en erstatningsoppgradering (ny installasjon) av Windows XP

Denne artikkelen beskriver hvordan du foretar en erstatningsoppgradering, eller ny installasjon, av Microsoft Windows XP. Dette kalles også en reparasjonsinstallasjon. Den installerer Windows XP på nytt i samme mappe. Det kan hende du vil foreta en erstatningsoppgradering hvis installasjonen av Windows XP må repareres.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

jeg har ikek xp fra før av. jeg vill bare ha xp ved siden av vista (altså på D: disken, ikke C) og å lage ennda en partisjon går ikke, pga jeg har allerede 4 partisjoner (som er maks på en harddisk) og pc'en er en laptop. men så da er det vell bare å kjøre en linux live cd å ta ut alt som er der til en ekstern harddisk?? og etter det instalere på D partisjonen??grunnen til att jeg vill ha dual boot er att jeg synes vista begynner å gå litt treigt+ att jeg begynner å bli lei av vista. men da er det vell bare å ta backup og ta clean install på D partisjonen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

jeg har ikek xp fra før av. jeg vill bare ha xp ved siden av vista (altså på D: disken, ikke C) og å lage ennda en partisjon går ikke, pga jeg har allerede 4 partisjoner (som er maks på en harddisk) og pc'en er en laptop. men så da er det vell bare å kjøre en linux live cd å ta ut alt som er der til en ekstern harddisk?? og etter det instalere på D partisjonen??grunnen til att jeg vill ha dual boot er att jeg synes vista begynner å gå litt treigt+ att jeg begynner å bli lei av vista. men da er det vell bare å ta backup og ta clean install på D partisjonen?

Nå er det ikke så enkelt å installere linux eller vista på ekstern harddisk. (bios må støtte USB boot) eller vil du trenge oppstart CD eller diskett.

Hadde heller valgt (linux/windows) på en harddisk.

Bruk ekstern harddisk til backup. Siden USB2 er så mye tregere en Sata.

Nå går det ann å bruke virtual PC eller vmware player for å sette opp virtuelt operativsystem. Bare det krever mere av maskinen.

Har du vurdert windows 7 RC? Om du kjenner noen som har det tilgjengelig er det bare å teste.

Bedre en vista, men XP er helt klart det beste for eldre og mindre laptop.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå er det ikke så enkelt å installere linux eller vista på ekstern harddisk. (bios må støtte USB boot) eller vil du trenge oppstart CD eller diskett.

Hadde heller valgt (linux/windows) på en harddisk.

Bruk ekstern harddisk til backup. Siden USB2 er så mye tregere en Sata.

Nå går det ann å bruke virtual PC eller vmware player for å sette opp virtuelt operativsystem. Bare det krever mere av maskinen.

Har du vurdert windows 7 RC? Om du kjenner noen som har det tilgjengelig er det bare å teste.

Bedre en vista, men XP er helt klart det beste for eldre og mindre laptop.

og hvem sa att jeg skulle instalere på ekstern harddisk????og vista har jeg på C partisjonen på harddisken inn pc'en, men jeg skal jo ha XP på den samme hardisken bare på en anen partisjon... så nå siterer jeg meg selv:

så da er det vell så enkelt da?? eller er det ikek så lett?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har du en laptop regner jeg med at du har en preinstallert pc med bacup-system. I såfall er sjansen stor for at du ødelegger recovery-funksjonen på maskinen... Ting er ikke så beint fram som du tror ;)

Du kan jo fortelle hva slags maskin du har slik at vi slipper å gjette?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Råder deg til å prøve denne guiden fra ITpro. Har ikke prøvet den selv, ikke så enkelt kanskje, men det skal gå.

Har du installert Windows Vista, men savner Windows XP? I denne guiden ser du hvordan du kan få lagt inn Windows XP dualboot sammen med din allerede installerte Windows Vista.

http://itpro.no/art/12614.html

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Råder deg til å prøve denne guiden fra ITpro. Har ikke prøvet den selv, ikke så enkelt kanskje, men det skal gå.

Har du installert Windows Vista, men savner Windows XP? I denne guiden ser du hvordan du kan få lagt inn Windows XP dualboot sammen med din allerede installerte Windows Vista.

det er dette jeg vill ha..

har en Acer Aspire 5920G

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg sier ikke at du gjør det, men du kan møte på hindringer langs veien når du skal installere XP på en maskin som kommer med Vista preinstallert.

Møter du på problemer, så kan det være en idé å ta en titt på det som står under her

Her siterer jeg meg selv som svar og løsning på en tråd fra 2008:

''Ettersom jeg har lest at flere har hatt problemer med dette, selv om de følger oppskrift til punkt å prikke, så ble jeg nysgjerrig selv, og dykka ned i problemstillingen.

Jeg har forresten en Acer Aspire 7720G med Vista Home edition (der finner du driverne for din maskin også), preinstallert (uten Vista-dvd).

www.acerpanam.com under Drivers & Downloads, finner en driverne for XP til laptopen.

For at XP-installasjonen skulle finne SATA-harddisken min, så måtte jeg forandre SATA-modus i BIOS fra ACHI til IDE. Den problemstillingen, kommer jeg tilbake til.

Etter partisjonering av harddisken og installering av XP, opprettet jeg en mappe som jeg la på C: i Vista (du får jo åpnet partisjonen til Vista fra XP og sett og åpnet diverse filer).

Denne kalte jeg bare XP boot (navnet har ikke noe å si), så åpnet jeg XP-plata med utforsker og mappen der som heter I386.

Fra den kopierte jeg filene: NTLDR og NTDETECT.COM og limte de inn i XP boot-mappa.

Så skal det lages en boot.ini-fil, og da gjorde jeg følgende:

Gå ned til start, høyreklikk på Min datamaskin og velg Egenskaper.

Velg så fanen Avansert og klikk på Innstillinger for Oppstart og gjenoppretting.

I neste vindu, klikk på Rediger, kopier teksten som åpnes i notisblokk og lukk vinduet.

Klikk Avbryt i de neste vinduene for å lukke de (du vil ikke lagre uønskede forandringer med boot.ini-fila på systemet ditt).

Åpne så en ny, tom notisblokk og lim inn det du kopierte. Lagre som boot.ini og legg den fila sammen med de andre to i XP boot-mappa.

Deretter installerte jeg .NET Framework 2.0 (som må til for å få Easy BCD, eller Vista Boot Pro til å fungere i XP).

Installerte så Easy BCD og åpnet programmet (kan være at du får en slags feilmelding, men det er bare å ignorere. Om du ikke får programmet til å fungere, så last ned en eldre versjon).

Deretter velger du Manage Bootloader, prikk inn foran Reinstall the vista Bootloader, og under der, klikk på Write MBR, lukk programmet og restart maskinen.

Nå skal Vista starte opp. Installer Easy BCD i Vista, velg Ad / Remove Entries og da ser du at Vista skal ligge der alt som type: Windows Vista / Longhorn på Drive C:\ Klikk på Add entry og under drive finner du stasjonsbokstaven XP er installert på for å få fram operativsystemet XP i det øverste vinduet, velg så Drive C:\ igjen (ettersom det er der det skal bootes fra), ved Type: velger du det som er korrekt med XP og gi den et ønskelig navn.

Klikk på Save, lukk programmet og restart.

Nå skal dualboot fungere.

Jeg orker ikke å drive å forandre SATA-modus i BIOS, ettersom hva jeg skal boote opp (Vista starter ikke i IDE-modus og XP starter ikke i ACHI-modus.

Nå ligger det drivere hos acerpanam, men de gjelder for å installere fra en floppydiskett under installasjonen av XP (en trykker F6 når du får beskjed om det på skjermen).

Floppydiskettstasjon, er det ikke mange som har lenger, så…

Uansett, last ned og pakk ut de driverne til skrivebordet i XP, slik at de ligger i en mappe (ACHI). Boot opp Vista, åpne enhetsbehandling og skriv ned hva SATA-kontrolleren heter (min heter: Intel®82801HEM/HBM SATA ACHI Controller).

Boot så tilbake i XP.

Oppdater driveren, ved å høyreklikke på SerialATA-controlleren i XP gjennom Enhetsbehandling.

Velg at du vil ''innstallere fra en liste eller en bestemt plassering'', så videre: ''Ikke søk, jeg vil velge vilken driver som skal installeres''. klikk på: '' Har diskett'' og bla deg frem til mappen AHCI (som du tidligere har plasserer på skrivebordet til XP).

Marker iastor.inf, klikk Åpne, finn så maskinvaren i lista som heter det samme som ovennevnte Vista-kontroller. Klikk neste og Ja, så restart maskinen.

Tapp F2 for å åpne BIOS, sett SATA-controller fra IDE, til ACHI. Lagre og exit (F10), restart maskinen i XP, så skal den være klar for å boote i ACHI-modus.

En annen måte å gjøre dette på, er å lage en unattended XP-plate, dvs at du lager en mappe med innholdet på XP-CDen over til hardisken, så slipstreamer man drivere og annet som en måtte ønske til samme plassering med programmet n-lite. Da kan du også få med disse ACHI-driverne for XP. Imaget brennes så ut med Nero, eller et program som brenner ISO.

Da benyttes denne til å installere XP med.''

Her er den tråden: http://itpro.no/supportforum/index.php?sho...amp;hl=dualboot

Her finner du modifiserte drivere for skjermortet ditt: http://forums.laptopvideo2go.com/topic/137...p-32bit-nvidia/

Lykke til! :)

Endret av pijano
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

det er dette jeg vill ha..

har en Acer Aspire 5920G

Forsto etter hvert hva du var ute etter og husket denne guiden.

Vurderte denne løsningen selv etter å ha kjøpt en Acer Aspire 7720G for litt over et år siden.

Hadde stor problemer med det trådløse nettverkskortet bla.

Fikk etter en måneds slit med prøving og feiling lagt inn nye drivere og nå fungerer den greitt, blir ikke så mye brukt da fruen som skulle ha den mistet interessen før hun fikk begynt.

Har ikke testet det ut men det er jo godt forklart.

Redigert:

Ser at pijano kom med et godt innlegg som sikkert er til god hjelp, mens jeg skrev denne kommentaren.

Endret av BlackHawk
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Husk bare på at du ikke vil få gjennopprettet Vista siden du ødelegger Acers gjennopprettingsfunksjon ved å følge disse forslagene. Skal du på død og liv fikle med dualboot på en preinstallert maskin anbefaler jeg deg å lage et gjennopprettings-image med et frittstående program (ikke avhengig av at Acer D2D Recovery systemet fungerer)

Runtime Software har dette gratis-programmet: DriveImage XML Dette krever også at du har en livecd som du kan kjøre programmet fra den dagen du skal gjennopprette (BartPE for eksempel) ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Husk bare på at du ikke vil få gjennopprettet Vista siden du ødelegger Acers gjennopprettingsfunksjon ved å følge disse forslagene. Skal du på død og liv fikle med dualboot på en preinstallert maskin anbefaler jeg deg å lage et gjennopprettings-image med et frittstående program (ikke avhengig av at Acer D2D Recovery systemet fungerer)

Runtime Software har dette gratis-programmet: DriveImage XML Dette krever også at du har en livecd som du kan kjøre programmet fra den dagen du skal gjennopprette (BartPE for eksempel) ;)

det du sier med att jeg ikek kan reinstalere vista, kan jeg ikek bare instalere det på C disken med Vista dvd'en?? og ifølge det jeg har lest her, vill det si att det ikke er så lett å bare instalere XP på D partisjonen og finne fram driverene som ligger i en mappe på vistaen(bla meg gjennom etter instalasjon av xp og finne mappa i vista)???

eller er det mer komplisert??

det jeg leste litt over her, skjønte jeg ikke så mye av. men skal kankje se tilbake til det.

men det med den recovery greia, går det an og få den recovery partisjonen på CD og ha den på CD så jeg f.eks kankje kan slette recovery partisjonen?? og btw: det er 2 recoverypartisjoner...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

så linken din nå.. ser ut til att det som står her er greit. men, da kan jeg vell bare instalere på D partisjonen som jeg har fra før?? og da slipper jeg vell å lage en ny. men jeg lurer fortsatt på hvordan jeg får recovery partisjonen på en bootbar CD.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

så linken din nå.. ser ut til att det som står her er greit. men, da kan jeg vell bare instalere på D partisjonen som jeg har fra før?? og da slipper jeg vell å lage en ny. men jeg lurer fortsatt på hvordan jeg får recovery partisjonen på en bootbar CD.

Jeg har ikke prøvet dette selv. Det har pijano, så jeg råder deg til å lese og følge det han skrev hvis/før du går videre.

Jeg vet ikke om du kan legge recovery partisjonen på en bootbar CD, men så lenge du ikke formaterer hele HD'en så skulle den ligge inntakt.

Råder deg til å lage recovery CD'er som Acer foreskriver før du går i gang.

Så lenge du holder deg til D partisjon kan jeg ikke tro at du ødelegger noe, kan kanskje ødelegge Vista oppstart så det er viktig at du har Vista CD slik at du kan kjøre "repair my computer" som i punkt 4 i veiledningen.

Husk at du altid kan risikerer at PC'en ikke vil starte opp og at du da kanskje vil trenge Vista eller XP for å reinstallere OS.

Limer inn dette som jeg fikk fra Acer support, greitt å ha.

Slik tar du en recovery via harddisk:

Dette gjøres ved å holde ned ALT-tasten, også trykke F10-tasten flere ganger når du ser Acer logoen ved oppstart.

Da kommer du inn i Acer e-Recovery Managment.

Velg fabrikk standard eller factory default.

Merk at dette sletter all data på C harddisken. Data på D harddisken vil fortsatt beholdes.

Vårt standard passord er: 000000 (hvis ikke dette er endret av deg).

Husk å ta backup av filer som du ikke kan miste, feks. bilder, musikk osv.

Recovery (i Windows) harddisk:

Trykk Alt + F10 inne i windows. Da starter Acer eRecovery Managment.

(eller Start -> Alle programmer -> Acer Empowering Technology -> eRecovery)

Trykk på "Ominstaller"/"Restore" og velg fabrikkstandard/factory default og følg veiviseren.

Brenne ut Recovery CD:

Trykk på "Lag disk"/"Burn Disk" og velg fabrikkstandard/factory default og følg veiviseren.

Recovery via CD/DVD

Start PC:en, trykk F2 mange ganger (slik at du kommer inn i BIOS).

Velg Boot -> flytt CD/DVD ROM til toppen av listen. Marker CD/DVD ROM og trykk F6 (gjentas om ikke CD/DVD ROM står på toppen av listen).

Sett inn den første CD:en/DVD:en og trykk F10 og Yes.

Da vil maskinen starte på nytt og begynne å lese fra platen som står i CD/DVD ROM.

Med Vennlig Hilsen

Norwegian Technical Support

Acer Computer Helpdesk

Tlf: 800 84 880

Endret av BlackHawk
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har ikke prøvet dette selv. Det har pijano, så jeg råder deg til å lese og følge det han skrev hvis/før du går videre.

Jeg vet ikke om du kan legge recovery partisjonen på en bootbar CD, men så lenge du ikke formaterer hele HD'en så skulle den ligge inntakt.

Råder deg til å lage recovery CD'er som Acer foreskriver før du går i gang.

Så lenge du holder deg til D partisjon kan jeg ikke tro at du ødelegger noe, kan kanskje ødelegge Vista oppstart så det er viktig at du har Vista CD slik at du kan kjøre "repair my computer" som i punkt fire i veiledningen.

Husk at du altid kan risikerer at PC'en ikke vil starte opp og at du da kanskje vil trenge Vista eller XP for å reinstallere OS.

holder meg nok til D partisjonen.

det du sier med att det kan bli ødelagt så jeg må instalere på nytt igjen?det er vell bare å ta systemrestore fra vista plata så er vell det løst? det hjalp min gamle pc en gang da den nektet å starte vista.kom bare bluescreen.

men uansett. det med recovery cd som acer foreskriver? den skjønte jeg ike helt? hvordan lage og hvordan gjøre det og hvorfor gjøre det? kan hende svarene står lenger oppe i debatten, men siden jeg er på vei ut døra, så rekker jeg ikke dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Brenne ut Recovery CD:

Trykk på "Lag disk"/"Burn Disk" og velg fabrikkstandard/factory default og følg veiviseren.

problemet mitt nå er att eRecovery har blitt heeeeeeeeelt borte fra pc'en uten grunn. har ikke peiling på hvorfor den er borte. har googlet litt, men fant ikke en som skulle funke på acer aspire 5920G

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

problemet mitt nå er att eRecovery har blitt heeeeeeeeelt borte fra pc'en uten grunn. har ikke peiling på hvorfor den er borte. har googlet litt, men fant ikke en som skulle funke på acer aspire 5920G

Sjekk på Acer sinn supportside om du ikke kan laste ned eRecovery derfra.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Måtte ut en tur derfor et knapt svar forrige gang. Har søkt litt rundt.

Ser ut til at Acer eRecovery Management kan lastes ned herfra.

http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_5920.html

eller

http://acer-erecovery-management.software.informer.com/

Endret av BlackHawk
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive