[LØST] Vannkjøling med vann ifra vasken? og rekkefølge på komponenter?

8 innlegg i emnet

Skrevet

Hei.

Jeg bare lurte på en ting, hva skjer hvis man tar og blander sånn frostveske eller hva det er, og vann ifra springen og bruker det i vannkjølinga?

Og hva skjer hvis du har forlite/formye frostveske?

Trur det er frostveske det som følger med her.

Og hvis noen hadde giddi og sagt rekkefølga komponentene skal stå i så hadde det vært fint.

Jeg har:

Tank, pumpe, chipsett block, cpu block, raditor

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei.

Jeg bare lurte på en ting, hva skjer hvis man tar og blander sånn frostveske eller hva det er, og vann ifra springen og bruker det i vannkjølinga?

Og hva skjer hvis du har forlite/formye frostveske?

Tank, pumpe, chipsett block, cpu block, raditor

Jeg ville brukt: Tank, pumpe, cpu block, chipsett block, radiator. Jeg ville brukt rent vann, helst destilert, i tilfelle lekasje da det ikke leder strøm og derved kanskje unngå skader på komponenter.

Frostveske er vel strengt tatt bare for å hindre frysing og frostskader, inneholder og noe antikorrosjonstoffer, er neppe nødvendig i et PC kjølesystem, hvis det ikke utsettes for temperaturer under 0°C

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Springvann burde man ikke bruke, for det inneholder ting man ikke bør bruke til slikt. Bruk destillert vann, eller ta is fra fryseren som har dannet seg der og smelt det. Dette er ikke et 'hardt' vann som i springet. Springvann brukes ikke til etterfylling på batterier heller av den grunn

Endret av KarpeSkrotum
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Enkelt diagram.

(et resultat av alt for mye fritid for øyeblikket)

http://www.iknowit.no/media/vannkjoling.pdf

Når det gjelder vann... stikk til nærmeste bensinstajon å handle "batterivann", 2 flasker er greit å ha.

Det er destillert rent og pent vann uten ulumskheter og god smak :P

Når det gjelder frostvæske.. er det egentlig bare bull med tanke på kjølegenskaper.

Ved bruk av frostvæske vil greit nok kokepunktet i væsken øke men kjølegenskapene vil bli dårligere (dvs. evnen til å ta til seg og transportere vekk varme blir redusert).

MEN! om man skal se litt på det så vil vannet og innsiden av kjøleblokker ol. skape en form for korrosjon ol. dette er nærmest uungåelig her på denne kloden kalt Jorden selv om mesteparten av kula da faktisk er vann.. forstå det den som vil :)

Så en liten "dæsj" med frostvæske vil jeg anbefale deg, MEN!! viktig!! ikke den blå vanlige Glykol, men den du er ute etter er den RØD beregnet å utviklet for aluminiums motorer/kjølekanaler/blokker. (dvs. mest mulig fri for silikater, fosfater, nitritt, amin og borat)

Regner med du kan handle et elller annet "PC produkt" som gjør det samme uten at jeg vet hva det heter, men hos meg er det det som finnes på nærmeste bensinstasjon 10min unna som gjelder og ikke 3 dager ventetid og post fra evt. noe som Komplett.no.

så det.. neh ute å røyke igjen og litt kaffe. Det er harde dager for tiden heheheh!!

EDIT!

En annen ting.. når du da har spist opp Troikaen som du handlet på bensinstasjonen etter "batterivann-handleturen" og er ferdig oppmontert, er det en grei regel med tanke på fylling av systemet å få fjernet luft FØR du tar ibruk pcen.

Den måten jeg bruker/har brukt på de systemer jeg har bygd er ganske enkelt å koble opp alt som det skal være, fjerne strøm til disker cdrom etc.

og "jumpstarte" PSU med en ledning for å så kjøre kjølesystemet uten belasting av PC.

På denne måten får du luften sirkulert (etterhvert) ut til tanken og den vil gå ut av systemet.

(det kan lønne seg og stoppe systemet i noen minutter for å så gjenta prosessen, evt. bevege litt på kabinettet fra side til side for å luften til å bevege seg)

Legger ved et par bilder på jumpstart av PSU

Den grønne er styrestrøm som det hele dreier seg om. (klikk for å vise/skjule)

image_4.png

PINOUT (klikk for å vise/skjule)

image_2.png

Endret av kroider911
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk kroider911 fikk svar på alt jeg lurte på;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk kroider911 fikk svar på alt jeg lurte på;)

Tror ikke du får destillert vann andre plasser en på apotek i dag, det vanlige batterivannet er filtrert, men rent nok til batteriet.

Anbefaler Biltem hvis du har de i nærheten.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Tror ikke du får destillert vann andre plasser en på apotek i dag, det vanlige batterivannet er filtrert, men rent nok til batteriet.

Anbefaler Biltem hvis du har de i nærheten.

Poenget er at det er fritt for partikler/mineraler og avionisert noe batterivann er. (avionisering er rett og slett fjerning av mineraler osv.)

Så batterivann er rent på lik linje med destilering.

Endret av kroider911
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Oljekjøling er interessante saker. Det innebærer å fylle hele kabinettet med klar mineralolje. Det gjør altså ikke noe at oljen kommer i kontakt med komponentene, fordi den ikke leder strøm. Du kan også bruke matolje, men det er mindre trygt, og langt mer grisete. Olje leder varme mye bedre enn luft, og har høyere tetthet, så det kjøler bedre.

Sjekk ut Youtube!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive