Får ikke nett via wifi på multimodem

6 innlegg i emnet

Skrevet

Hei.

En kompis av meg har fått Multimodem idag av NGT. Problemert er at vi ikke får nett via trådløst.

Nett får vi via kabel, og alt blinker som det skal. Når vi prøvde og koble via vista, fikk vi bare lokalt. via XP gikk det ikke. etter at vistamaskinen er koblet på, så begynner internettlyset og lyse rødt etter noen minutter. Røde lyse indikerer at noe er feil med nettet. Noen tips til hva som kan være galt?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Noe feil i oppsettet av modemet ?

... eller på PC?

Siden multimodemet fungerer greit med kabel er egentlig internettforbindelsen i orden, så vi behøver bare finne ut av den delen som gjelder trådløst nettverk.

Vanlig tilkobling til et usikret nettverk er bare å koble seg til med en trådløs PC - ikke noe passord eller noen ting. For sikret nettverk (kryptert, med passord og WEP-nøkkel) skal du kun oppgi passordet når du kobler til første gang.

Sikring av trådløst nettverk er en vanlig del av oppgaven når nettverket settes opp, så jeg gjetter på at det kanskje har skjedd noen feil på denne oppgaven. Oppgaven med å sikre trådløst nettverk er ikke nødvendig for å få nettverket til å virke, så man kan gjerne skru av slik sikring når man feilsøker.

Å koble seg til trådløst nettverk første gang:

Høyreklikk eller venstreklikk på nettverksikoner nede på oppgavelinjen, for å finne hvilke menyvalg de tilbyr. Vista og XP har sine egne løsninger, men ofte finnes det programmer fra leverandør av datamaskin eller trådløst kort som gjør oppgaven enklere. På en XP-maskin hadde jeg "Intel Wireless", mens på Vista-maskinen jeg bruker her har jeg "ConfigFree" fra Toshiba.

I Vista fungerer "Nettverks og delingssenter" greit nok på selve tilkoblingen, men du må innom meny på venstre side "Koble til et nettverk". Jeg har ikke prøvd noen andre funksjoner enn dette.

I XP fungerer "Vis trådløse nettverk" greit på selve tilkoblingen. Både her og i Vista merker du det trådløse nettverket du skal koble deg til i en liste (klikk på navnet på det trådløse nettverket. Klikk på knapp "Koble til", og oppgi passord hvis nettverket er sikret (kun passord, ikke WEP-nøkkel eller noe annet komplisert).

Selv bruker jeg vanligvis andre metoder enn de jeg har beskrevet her. Den som var lettest å forstå var "Intel Wireless" som jeg har på en XP-maskin, siden den også tilbyr en forståelig måte å slette et nettverk hvis noe er feil.

Den verste metoden jeg har vært borte i er "Trådløs nettverksveiviser" og andre veivisere i XP. Disse er omtrent komplett uforståelige, og er trolig rettet mot helt andre oppgaver enn å koble til internett.

Troubleshooting hvis noe er feil:

Vi forsøker først å finne ut HVOR feilen oppstår ved å sjekke LED-lys på modemet. Hvis WLAN lyser grønt eller blinker grønt er forbindelsen (trådløs) mellom PC og ruter OK.

Hvis du feilsøker trådløs forbindelse så deaktiver kabel-forbindelsen (på den PC-en du feilsøker trådløst på) mens du feilsøker (enten deaktivere via ikon på oppgavelinjen, eller koble fra kabel, eller annen smart metode som du selv har). Tilkobling via kabel har en høyere "rang" enn den trådløse, så denne blir foretrukket hvis kabel er tilkoblet samme nettverket. I feilsøking bør du kunne switche mellom 2 ulike tilkoblinger ved behov, og ofte må du kunne velge blant flere metoder også.

Hvis du har 2 PC-er kan en god løsning være å la den ene være tilkoblet nettet med kabel (slik at du har internett), og bruke den andre PC-en til å feilsøke den trådløse delen.

Siden jeg ikke vet HVOR problemet er bør du trolig sjekke LED-lys på modemet før jeg kommer med noen tips.

- WAN eller INTERNETT eller DSL skal lyse eller blinke grønt - dette er tilkobling til internett.

- LAN skal lyse eller blinke grønt hvis du er tilkoblet med kabel.

- WLAN skal lyse eller blinke grønt hvis den trådløse forbindelsen er OK (mellom modem og PC)

Jeg tror det er bedre om jeg drøyer konkrete forslag litt inntil du har sjekket LEDs. slik at du unngår kompliserte forslag hvis det ikke er nødvendig.

Endret av Morten58
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Alle LED funker. De lyser grønt og blinker. Men internett-Led blir rødt etter noen minutter.

Jeg prøvde og gå inn på modemet, men har ikke brukernavn og passord. username som admin og passord som admin funket ikke, heller ikke bare admin som username

Endret av Mariuz
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bruk den PC-en som er tilkoblet med kabel for å logge inn på modemet.

Du må oppgi fabrikat og modell på modemet hvis jeg skal kunne sjekke guider på nettet. Vanligvis bruker Nextgentel IP-adresse 10.0.0.1 på modemene sine, mens Telenor bruker 10.0.0.138

Du har temmelig sikkert brukt riktig IP-adresse siden du kommer inn på innloggingsboksen, så da er det passordet som er feil (mest sannsynlig). Passordet skal være det samme som brukes for å logge seg på trådløst nettverk. Dette har du selv satt opp hvis nettverket er sikret/kryptert.

IP-adresse til PC og modem finner du med IPCONFIG eller IPCONFIG /ALL (hvis du trenger å sjekke).

XP: Start --> Kjør --> cmd (OK) --> ipconfig /all

Vista: Her kan du bruke Start --> Alle programmer --> Tilbehør --> høyreklikke på Ledetekst --> Kjør som administrator --> ipconfig /all

------

Jeg har aldri vært borte i at selve internettforbindelsen blir borte når man kobler til trådløst nettverk. Jeg TROR du kan ha satt opp noe "vilt" på deler av dette.

Blant de forslagene jeg tror kan være nyttige er å resette modemet og sette det opp på nytt. Jeg skulle helst funnet ut av årsak før jeg foreslår dette, og sørge for at du har en god oppskrift på fremgangsmåten.

Når det gjelder Nextgentel er det andre enn meg som har mer peiling, så du bør ta imot svar fra de som har NGT selv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Modemet var ferdigkonfigurert da han fikk det. Skal stikke innom nå og sjekke litt. poster videre om jeg ikke finner feilen.

Edit: Da var det fikset. NGT kundeservice tok saken. Var noe med personlig passord til routern for og komme inn på nettet

Endret av Mariuz
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ferdigkonfigurert?

Da har han trolig fått en lapp/brev med opplysninger om epostadresse, passord og noen andre ting.

La være å endre på noe i modemet inntil videre, for her kan vi heller sjekke ting før vi gjør noe. Jeg tviler på at de har satt opp noe "vilt" i konfigurasjonen.

EDIT:

Jeg har svart på haugevis av tråder om internett eller trådløst nettverk, men dette problemet er NYTT for meg. Jeg har aldri vært borte i at trådløst nettverk fører til at WAN-forbindelsen mistes, men jeg har vært borte i at WLAN-forbindelsen blir borte haugetalls av ganger.

Her er problemet trolig knyttet til selve modemet og ikke til PC/nettverkskort.

Her ville jeg selv valgt å kontakte kundeservice pr. telefon eller mail og bedt om forslag derfra. Jeg kan eventuelt bidra med å utelukke at årsaken skyldes egne feil før han kontakter kundeservice. Egen feilsøking er temmelig håpløst når problemet er slik det blir beskrevet.

Endret av Morten58
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive