Filezilla og passord

4 innlegg i emnet

Skrevet

Hei

Jeg bruker Filezilla for å overføre filer via FTP. Kopierer så URL fra et dokument for å legge det ut på min hjemmeside som er laget i wordpress. Dokumentet er der, men ekstrene brukere må da oppgi brukernavn og passord. Det skal ikek være nødvending. Hvordan unngår jeg dette?

Hilsen

Øyvind

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Feil adresse på url? (ftp://home.dinserver.no/~brukernavn/sjekkdenne.xxxx) istedenfor (http://home.dinserver.no/~brukernavn/sjekkdenne.xxxx)

Forskjellen mellom FTP og HTTP

File Transfer Protocol, eller FTP er en protokoll som brukes til å laste opp filer fra en arbeidsstasjon til en FTP-server eller laste ned filer fra en FTP-server til en arbeidsstasjon.

Det er slik at filer som blir overført fra én enhet til en annen for at filene skal være tilgjengelig på Internett.

Når ftp vises i en URL betyr det at brukeren kobler til en fil server og ikke en webserver og som noen form for filoverføring skal finne sted.

De fleste FTP-servere krever at brukeren må logge seg på serveren for å kunne overføre filer.

I kontrast, Hyper Text Transfer Protocol, eller HTTP, er en protokoll som brukes til å overføre filer fra en webserver til en nettleser for å vise en webside som ligger på Internett.

I motsetning til FTP, der hele filene er overført fra én enhet til en annen, og kopiert inn i minnet, HTTP bare overfører innholdet av en webside i en nettleser for visning.

FTP er en to-veis-system som filer blir overført frem og tilbake mellom serveren og arbeidsstasjonen. HTTP er en én-veis-system som filene er transportert bare fra serveren på arbeidsstasjonen webleser.

Når http vises i en URL betyr det at brukeren kobler til en webserver, og ikke en fil server.

Filene er overført, men ikke lastet ned, og derfor ikke kopiert inn i minnet av mottakerenheten.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Feil adresse på url? (ftp://home.dinserver.no/~brukernavn/sjekkdenne.xxxx) istedenfor (http://home.dinserver.no/~brukernavn/sjekkdenne.xxxx)

Forskjellen mellom FTP og HTTP

File Transfer Protocol, eller FTP er en protokoll som brukes til å laste opp filer fra en arbeidsstasjon til en FTP-server eller laste ned filer fra en FTP-server til en arbeidsstasjon.

Det er slik at filer som blir overført fra én enhet til en annen for at filene skal være tilgjengelig på Internett.

Når ftp vises i en URL betyr det at brukeren kobler til en fil server og ikke en webserver og som noen form for filoverføring skal finne sted.

De fleste FTP-servere krever at brukeren må logge seg på serveren for å kunne overføre filer.

I kontrast, Hyper Text Transfer Protocol, eller HTTP, er en protokoll som brukes til å overføre filer fra en webserver til en nettleser for å vise en webside som ligger på Internett.

I motsetning til FTP, der hele filene er overført fra én enhet til en annen, og kopiert inn i minnet, HTTP bare overfører innholdet av en webside i en nettleser for visning.

FTP er en to-veis-system som filer blir overført frem og tilbake mellom serveren og arbeidsstasjonen. HTTP er en én-veis-system som filene er transportert bare fra serveren på arbeidsstasjonen webleser.

Når http vises i en URL betyr det at brukeren kobler til en webserver, og ikke en fil server.

Filene er overført, men ikke lastet ned, og derfor ikke kopiert inn i minnet av mottakerenheten.

Hei og takk for god voksenopplæring!

Jeg får jo svar av Filezilla at filen(e) er lastet ned og når jeg kopierer URl så får jeg som du sier en ftp lenke. Når denne kopieres over til hjemmeside editoren så blir jeg da spurt om passord. Så det er kanskje ikke bare et lenkeproblem men å få til en innstilling hvor den ikke spør om passord?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå bruker jeg ftp via min isp, men du kanskje hoster din egen ftp og webserver?

Alterantivet kan være å opprett en konto i filezilla med navn anonyme og påse at passordet boksen ikke er merket på denne kontoen.

Anonymekontoen linkes mot mappe/filen som skal lastes ned fra websiden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive