Politi.no - En nasjonal skandale

Politi.no's nye nettsider   36 stemmer

1. 1.

• Ja
      34
    • Nei
      2
  2. 2.

• Ja
      16
    • Nei
      20

Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.

29 innlegg i emnet

Skrevet

logo-farger.gif

De nye nettsidene til Politi.no ble i går lansert.

Sidene er utviklet av Politiets data- og materielltjenesten (PDMT) og Sirius IT, og skal "gjøre det lettere å finne frem til aktuell informasjon og bedre mulighet for kommunikasjon mellom politi og publikum".

Nettstedet har vært under utvikling i ett år - og den totale kostnaden er på 25,8 millioner kroner.

Omlag 10 årsverk har vært med på utviklingen av det nye nettstedet.

Ifølge prosjektleder Tore Engen hos Politiets data- og materielltjeneste, har 13,9 millioner kroner gått til eksterne ressurser. 2,1 millioner til diverse prosjektkostnader som husleie, 3,4 millioner til interne ressurser, 5,8 millioner til hardware og software, og omlag 500.000 kroner til opplæring.

I en artikkel på Dagbladet.no kommer det frem at mange mener at nettstedene er en katastrofe.

Justisminister Storberget sier seg fornøyd med arbeidet, men hva mener du om Politiets nye nettsider?

Svar på meningsmålingen og kom med dine kommentarer her!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hårreisende er det der... Ikke bare ser siden stygg ut, men det er tydeligvis dårlig sikkerhet og utdatert kode som er brukt. Nå har ikke jeg noe særlig med peiling på dette feltet, men i følge ITavisen. har allerede siden blitt hacket.

Der ser man et kremeksempel på hva skattepengene går til... :nope:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hele nettsiden er jo latterlig, og ikke minst helt inni helvette overdrevent dyr. Og når den da i tillegg blir hacket av blitzere så tidlig, så tyder det på at noe ikke fungerer som det skal...

Edit: Og nå er visst siden også nede på grunn av for stor pågang, lol...

Endret av leo12321
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tror også dem lett kan bli spammet med den der "anmeld en kompis"-tjenesten... :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

En av feilene som er funnet, kan brukes til å utnytte politiets nettsted i forbindelse med svindel mener IT-eksperter.

Det vil si at politiets nettadresse kan brukes til å sende brukerne videre til ondsinnede adresser. Dersom adressen blir lagret i Google vil det ytterligere se ut som om adressen virkelig tilhører politiet.

Et eksempel er at noen forfalsker en nettside til å likne den som politiet tar i mot anmeldelser på, og sender over nettadressen som starter med politi.no.

Hos politiet bekymrer de seg ikke mye over feilen.

- Dette er ikke et sikkerhetsproblem, sier Tore Engen, prosjektleder i Politiets Data og materielltjeneste.

Kilde: VG.no

Trenger jeg å si noe mer?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Helt utrolig. Dette må jo være landets beste svindlere, som klarer å svindle politiet selv! Da kan ingen føle seg trygge lenger ...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Skandale! Mer er det ikke å si....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Dere har tydeligvis ikke sett den forrige de hadde?

Denne her var langt mer forståelig - etter et kjapt overblikk. Jeg gikk ikke inn i dybden på menyene eller prøvde meg på noen anmeldelser - det får være grenser for hvor mye man skal teste dette. :)

Den forrige de hadde var TRAGISK, nå er de ihvertfall et steg videre på veien. På den forrige klarte de å fortelle meg hvor det lokale lensmannskontoret lå (enten jeg ville vite det eller ikke). Jeg fikk også servert gamle nyheter da jeg prøvde å søke på "Interpol", men jeg fant aldri ut noe særlig bortsett fra at det har fylt 75 år. Nettsiden var godt egnet for en historiker.

Prisen her er vel fordelt på samtlige politiavdelinger rundt om i landet, men jeg er IKKE imponert ved første øyekast.

EDIT:

De 125 anmeldelsene som kom inn første dag gjaldt trolig "Kriminelt dårlig arbeid" ? :D

Jeg GLEDER meg til å få testet det nye anmeldelses-systemet, men jeg har foreløpig ikke funnet hva jeg kan anmelde ("Fiskekriminalitet" hørtes litt gøy ut, det er sikkert mye av det rundt i gatene her).

Endret av Morten58
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

At den er bedre enn den forrige er det ikke tvil om nei. Men det betyr bare at den har gått fra å være "skikkelig ræva" til " litt mindre skikkelig ræva", uten at jeg skal utdype noe mer enn det artiklene over sier.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vel, dem har kommet lengre enn han her i alle fall. :P

Men at dem legger såpass mye penger i en tjeneste og den ikke fungerer i det heletatt som forventet, burde være straffbart på ett eller annet vis. At noen har tatt "ekstra godt betalt" er ikke til å stikke under en stol. Korrupsjon?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Erik Solheim, prosjektleder i NRKs utviklingsavdeling beskriver Politiets nye nettsider som "teksttunge og uoversiktelige". Som et lite apropos så har jeg allerede nevnt unødvendig tekstbruk som et av tilbakemeldingspunktene på ITpros design her:

http://itpro.no/supportforum/index.php?s=&...st&p=561214 (siste halvdel av posten)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For 5,8 millioner i hardware, kunne jeg like godt startet et komplett datacenter, med skikkelig SAN og bøttevis av teraflops. Og allikevel takler den ikke belastning etter at siden åpnet? :P

La oss si 100 000 for en bra spec'et server til web, en server til DB, og så doble dette + SAN + litt 10 GB nettverk, da kommer jeg til litt under millionen for 4 servere + SAN + nettverk. Skulle tro det skulle holde i dette lille landet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Justisminister Storberget sier seg fornøyd med arbeidet, men hva mener du om Politiets nye nettsider?

Hvis Justisministeren er fornøyd med å bruke 28,5 millioner norske kroner, tilsvarende ca 60 årsverk, for å lage denne nettsiden, så må Justisministeren enten være full, fullstendig hjernedød, eller totalt blind.

Det går ikke ann å bruke så mye penger, og få så lite tilbake !!

Siden til Politiet bærer preg av å være laget på gutterommet av et par fjortiser. Rettere sagt, et par fjortiser vil garantert være i stand til å lage noe som er mye bedre enn hva Politiet her har klart å lage..

Det er bare ETT ord som beskriver min mistanke : KORRUPSJON !!! HVEM FAEN STAKK AV MED PENGENE?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Må si ide-en er god.

Men for å være snakk om så stor penge forbruk vil jeg heller si følgene:

Er dette en måte kommunale bruker på å lønne folk på trygd?

Velger heller personer som sløser penger?

Hvorfor betale skatt om kommunale bruker det på sløseri?

Nå er det vel lovpålagt å betale skatt, men er nok en del taxi bransjen som dropper å betale skatt.

Uansett så bruker vist politet "windows NT 4.0" så ikke så rart at det er det beste? Om de ikke har råd til å kjøpe windows XP/7 hvorfor heller ikke velge linux/unix?

Anmeldelser:

Man kan ikke legge ved vedlegg (filmer, annet bevismatrialet?)

Man kan vel ikke anmelde poltiet? Hvis de gjør en dårlig jobb?

Bør man ikke kunne logge på med personnummer ved anmeldelser?

Etter det jeg har hørt, må man alltid ta med pass om man skal til politi stasjonen, uansett om man blir hentet av politet eller om man skal anmelde noen.

Hva er egentlig vits å anmelde sykkel tyveri eller mindre kriminalitet?

Leste på en nyhetside at det var så lite som 4-10 prosent av mindre kriminalitet som blir oppklart, resten av sakene blir henlagt?

Så jeg spør, hva er vitsen å gjøre det lett å anmelde om politiet ikke prioriterer sakene i det heletatt?

Og ved å gjøre det lett å anmelde, vil flere prøve å anmelde mannen på gaten, på grunn man ikke liker personen.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vel, dem har kommet lengre enn han her i alle fall. :P

Men at dem legger såpass mye penger i en tjeneste og den ikke fungerer i det heletatt som forventet, burde være straffbart på ett eller annet vis. At noen har tatt "ekstra godt betalt" er ikke til å stikke under en stol. Korrupsjon?

Ey, ey, EY! Ikke diss Arngren.

Politiets nye nettside er en fiasko. Aper kunne fått et mye bedre resultat for en brøkdel av lønnen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Uansett så bruker vist politet "windows NT 4.0" så ikke så rart at det er det beste? Om de ikke har råd til å kjøpe windows XP/7 hvorfor heller ikke velge linux/unix?

Dette er fordi deres systemer ikke er kompatible med nyere operativsystemer, og iallefall ikke andre systemer enn Windows, så vidt jeg vet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Selve Linux er vel gratis, men når ansatte i politiet må lære seg å bruke det, sette opp/tilpasse det og i ettertid vedlikeholdet det, blir det nok ikke så billig likevel. Da ser vi sikkert nok på enda en skandale...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Skandaløst og ikke minst skammelig.

Siden skriker jo etter HTML Injections i lang vei.

Vink til skattepengene deres :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Selve layouten er vel ikke så ille. Ikke den vakreste websiden men det er heller ikke poenget. Ganske oversiktelig oppsett vil jeg si. De kunne godt droppet nyhetsmodulen, tror ikke mange besøker politi.no for å lese nyheter. Det eneste jeg reagerer på, naturligvis, er prislappen. Den er latterlig høy. Skulle gjerne visst hvor mange som var innvolvert med i prosjektet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette ser ut som en vanlig dårlig offentlig nettside...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Finnes det noen sted, muligheten å sjekke hva times prisen er å sette opp en slik side?

Når jeg ser på denne, skulle jeg tro det var noen lærlinger, som får 100 kr timen for å lage en side for politiet.

De bruke kanskje 10 timer på det.

Men de skal ha ekstra ++ for å ha bruk CSS (eller tilsvare javascript/flash) og sidene er kryptert (HTTPS) men hva er vitsen med det, når man ikke oppgir noe informasjon om brukeren?

Ved betaling med visa/mastercard eller bruke nettbank har man en god grunn for å kryptere sidene.

Men er det så hemmelig at noen av oss brukere er på nettsidens dems?

Men et stort pluss at sidene er brukevenlige, men man bør kunne lettere kontakte politet (oppgitt en e-post adresse f.eks hjelp@politet.no der man kan stille spørsmål, om straff, tips eller andre ting?)

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tråden begynner å utvikle seg til det latterlige nå, men det viser jo at for mannen i gata så er den generelle oppfattelsen at "brukergrensesnittet er applikasjonen". Det er enda ikke nevnt noe om f.eks.:

- serverside utvikling

- integrasjon

- utfordringer rundt personvern, datasikkerhet, andre krav til systemer som behandler sensitiv informasjon

Hvem sier at glossy brukergrensesnitt har vært en prioritet i de brukte 25 millionene? Andre i tråden her har nevnt at grensesnittet tydeligvis er brukervennlig og oversiktlig. Jeg sier ikke at ting ikke kunne blitt gjort bedre (det kan det alltid), men det virker som flere her tror at 25 millioner har gått med til "litt HTML og CSS".

La oss si at en eksternkonsulent koster 1000,- timen. Hun jobber 40 timer per uke i 45 uker iløpet av et år, altså

= 1,8 M i minstekostnad for 1 eksternkonsulent

La oss si at 7 eksternkonsulenter (kan være alt fra utviklere til prosjektleder) har jobbet på prosjektet i 1 år (45 uker):

= 12,6 M

De 3 resterende årsverkene er interne. La oss si at de hver har en årslønn på 500k

= 1,5 M

+ arbeidsgiveravgift, pensjon, div annet

= anslagsvis 2-3 M

Resten går med til hardware, software, og annet som nevnt i første post i tråden. 25 M går fort.

Til sammenligning kan jeg nevne at selv er jeg engasjert på et prosjekt som bl.a. innebærer utvikling av en web-frontend. Nettsidene har ikke nevneverdige visuelle bells and whistles anno 2009, men jeg kan love at prosjektet koster betraktelig mer enn 25M kr.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Men hvis du skal være ærlig?

Syns du selv, politiet sin hjemmeside er verd 25 millioner?

Tror du 1000 kr timen for de som jobber med siden, gjør en god nok jobb sammenlignet med resultatet?

Nå vet jeg ikke om politiet sin side er 100% ferdig, eller om det er snakk om mindre oppdateringer, og neste oppdatering vil bli mye mere teknisk. Slik at man slipper å dra på politi stasjonen hvis man vil snakke med politet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Men hvis du skal være ærlig?

Syns du selv, politiet sin hjemmeside er verd 25 millioner?

Jeg vet ikke hva jeg skal svare på dette. Når du sier "hjemmeside" så høres det veldig ut som du ser på politi.no som en hvilken som helst personlig blogg, laget i "litt PHP og litt MySQL". Hvis regnestykket med arbeidskraft, ressurser og totale kostnader går opp, så vil nødvendigvis et prosjekt "være verdt" det det koster. Styrer man et prosjekt på en god måte har man alle muligheter til å avbryte på et tidlig tidspunkt fordi man ser at man får ikke det man ønsker i henhold til budsjettert tid og pris. Om et annet selskap kunne fullført oppdraget på kortere tid og/eller med færre ressurser ønsker jeg ikke å spekulere i.

Tror du 1000 kr timen for de som jobber med siden, gjør en god nok jobb sammenlignet med resultatet?

Poenget mitt er at vi vet ikke nok om hva som har blitt gjort til å egentlig uttale oss så bastant om hva "nettsiden er verdt". 1000kr timen er anslagsvis pris for en fersk konsulent/utvikler med høyere utdanning. En mer erfaren konsulent koster mer. (ref: dette var for 2 år siden, i dagens marked kan nok prisnivået på en fersk konsulent være lavere.)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

La oss si at disse 25 millionene faktisk ble brukt til noe. Man kan jo undres hvorfor de ikke la til 100 000 ++ til design? Det er egentlig det som er skikkelig dårlig. Når de har råd til 25 millioner, så burde det jo vært en smal sak å få sponset et skikkelig design. Men designet var vel kanskje allerede en del av prisen. Så da sitter vi igjen med ett alternativ: designeren gjorde en dårlig jobb.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive