Ekstern hardisk funker ikke

5 innlegg i emnet

Skrevet

Hei jeg har et problem med min eksterne hardisk.

Den funker ikke i det helle tatt. Jeg kommer inn på den, men det funker ikke å gjør noe på den.

Jeg kan ikke legge noe inn eller ta noe ut i fra hardisken.

Når jeg prøver å legge noe inn kommer denne feilmeldingen: "Finder kan ikke fullføre fordi noe informasjon i <eksempel.dox> ikke kunne lese eller skrives. (Feilkode -36)"

Jeg har sett på innstilingene på hardisken, men hardisken står som les/skriv.

Denne feilen kom på hardisken når jeg skulle ta backup av datan på macen min med "Time machine". Fordi da kom det en feil melding om at jeg måtte endre ekstern hardisken til ett eller annet format sån at den støttet og ta backup på. Og det gjorde jeg, men etter det så vet dere jo hva som har skjedd.

Jeg bruker mac sån at dere vet det:)

En ting jeg lurte på om det er mullig å ta og restarte heile hardisken sån at alt blir satt opp på nytt igjen. Funker det og vis det åssen gjør man det?

Jeg takkker fo alle svar og håpper at det er noen som kan hjelpe meg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Litt vrien for meg siden jeg ikke bruker MAC selv.

I følge beskrivelser på nettet bruker MAC filsystemet HFS Plus på harddisker.

Ekstern harddisk leveres vanligvis med FAT32 filsystem, og dette burde være både lesbart og skrivbart for en MAC. Jeg er mindre sikker på om det er anvendelig for en backup eller "mirror" av en disk. Jeg tror rett og slett at backup-programmet gjorde en dårlig jobb med konvertering av filsystemet, eller at du prøver å åpne filer enkeltvis fra en backup.

Backup er stort sett ment for å sikkerhetskopiere en mengde filer i en jafs, og gjenopprette filer i en annen jafs. Den er ikke beregnet på enkeltfiler - du kan ikke åpne en enkelt fil. Da må du heller KOPIERE filene til harddisk og ikke bruke backup. For å gjenopprette filer fra BACKUP bruker du RESTORE i de fleste operativsystemer.

Et alternativ til backup kan være å bruke et pakkeprogram. Disse kopierer filer til en stor fil og pakker størrelsen slik at den blir mindre. Filene kan åpnes enkeltvis eller pakkes ut enkeltvis. Det er egentlig ikke meningen at du skal åpne filer for å REDIGERE når de er pakket, men pakkeprogrammer "håndterer" dette også (litt tungvint for programmet).

Jeg synes backup+restore er uhyggelig klønete for privatpersoner, og anbefaler heller å KOPIERE eller å bruke pakkeprogram. Backup er godt egnet for bedrifter som trenger regelmessig sikkerhetskopi av all data i tilfelle krasj, men for en privatperson er metoden temmelig uegnet. Vi har mer behov for å kunne gjenopprette filer enkeltvis, og har liten nytte av en kjempestor fil som inneholder alt mulig rart.

Om filsystem:

HFS var tydeligvis for MAC, men detaljene kjenner jeg ikke

NTFS er for Windows 2000, XP, Vista, og Win 7 (litt sært dette også, men godt egnet for Windows)

FAT eller FAT16 er uegnet på større disker, dette var for disker på mindre enn 528MB

FAT32 er et allsidig filsystem som kan leses av de fleste, men har begrensning på filstørrelse (max 4GB filer)

CDFS er format for CD og DVD, og kun for disse.

Om behandling av en ny harddisk:

Partisjonering brukes for å dele en stor harddisk inn i flere deler (partisjoner) - max 4 partisjoner er vanlig.

Formatering brukes for å klargjøre disken med et filsystem,

Du kan godt partisjonere en stor harddisk til 2 mindre deler, og ha FAT32 på 1 del og HFS på en annen del (hvis du ønsker dette)

Endret av Morten58
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Litt vrien for meg siden jeg ikke bruker MAC selv.

I følge beskrivelser på nettet bruker MAC filsystemet HFS Plus på harddisker.

Ekstern harddisk leveres vanligvis med FAT32 filsystem, og dette burde være både lesbart og skrivbart for en MAC. Jeg er mindre sikker på om det er anvendelig for en backup eller "mirror" av en disk. Jeg tror rett og slett at backup-programmet gjorde en dårlig jobb med konvertering av filsystemet, eller at du prøver å åpne filer enkeltvis fra en backup.

Backup er stort sett ment for å sikkerhetskopiere en mengde filer i en jafs, og gjenopprette filer i en annen jafs. Den er ikke beregnet på enkeltfiler - du kan ikke åpne en enkelt fil. Da må du heller KOPIERE filene til harddisk og ikke bruke backup. For å gjenopprette filer fra BACKUP bruker du RESTORE i de fleste operativsystemer.

Et alternativ til backup kan være å bruke et pakkeprogram. Disse kopierer filer til en stor fil og pakker størrelsen slik at den blir mindre. Filene kan åpnes enkeltvis eller pakkes ut enkeltvis. Det er egentlig ikke meningen at du skal åpne filer for å REDIGERE når de er pakket, men pakkeprogrammer "håndterer" dette også (litt tungvint for programmet).

Jeg synes backup+restore er uhyggelig klønete for privatpersoner, og anbefaler heller å KOPIERE eller å bruke pakkeprogram. Backup er godt egnet for bedrifter som trenger regelmessig sikkerhetskopi av all data i tilfelle krasj, men for en privatperson er metoden temmelig uegnet. Vi har mer behov for å kunne gjenopprette filer enkeltvis, og har liten nytte av en kjempestor fil som inneholder alt mulig rart.

Om filsystem:

HFS var tydeligvis for MAC, men detaljene kjenner jeg ikke

NTFS er for Windows 2000, XP, Vista, og Win 7 (litt sært dette også, men godt egnet for Windows)

FAT eller FAT16 er uegnet på større disker, dette var for disker på mindre enn 528MB

FAT32 er et allsidig filsystem som kan leses av de fleste, men har begrensning på filstørrelse (max 4GB filer)

CDFS er format for CD og DVD, og kun for disse.

Om behandling av en ny harddisk:

Partisjonering brukes for å dele en stor harddisk inn i flere deler (partisjoner) - max 4 partisjoner er vanlig.

Formatering brukes for å klargjøre disken med et filsystem,

Du kan godt partisjonere en stor harddisk til 2 mindre deler, og ha FAT32 på 1 del og HFS på en annen del (hvis du ønsker dette)

Takk for hjelpen, men jeg har prøvd dette, men det funker ikke å endre på det.

Det kommer bare en feil melding.

Men har du en annen løsning på å få hardisken til å funke. Det er ikke noe nøye med innholdet på hardisken.

Så lurte på om det var mullig å restarte heile hardisken. Sån at alt blir slettet og instalert på nytt igjen.

Og da funker det kansje?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Noen som vet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg foreslår (som en test eller permanent) at du formaterer disken din til NTFS. deretter installerer du paragon ntfs driver på mac'en. Denne tror jeg ikke er gratis men du får testet den og se om det fungerer bra.

Permanent er det sikkert bedre å ha fat32 og hfs på disken (jeg tør ikke garantere stabiliteten med ntfs på mac) slik som Morten58 anbefaler.

hvilken feilmelding nøyaktig er det du får når du prøver det som Morten58 anbefalte om to volumer?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive