RescueDisk-løsninger (kladd)

1 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Tråden er ment å danne grunnlag for en felles tråd om ulike løsninger for å komme seg forbi problemer.

• harddisk som ikke vil boote
  • harddisk som booter, men hvor det oppdages feil
  • generell redning av data
  • info om vanlige bootproblemer i XP og Vista
    NTLDR mangler, HAL.DLL osv.
    Bootmgr is missing, BCD-problemer
  • diverse løsninger og hva de er rettet mot

• enten mot boot-problem eller mot å redde data
    • enten mot XP eller mot Vista
    • eller mer diffus "generell problemfikser"

For å dra igang en slik tråd bør jeg bidra med noe selv.

- Foreløpig ligger nivået mitt på at jeg kun har prøvd "recovery CD" på bærbare maskiner (destruktivt når det gjelder data).

- Jeg skal utvide erfaringen med å prøve minst 1 av løsningene jeg finner på nettet, og bruke denne tråden som kladd for dette.

- Jeg skal gi nødvendig info om boot-prosessen for Vista og XP, slik at man kan identifisere hvor maskinen stopper i boot-prosessen (og velge rett verktøy for å fikse det). Her kommer jeg til å hente inn info fra Wikipedia, men sortere og tydeliggjøre denne slik at den kan brukes for å identifisere sannsynlig krasjpunkt (og løsninger).

Etter å ha fått litt oversikt skal jeg dra igang en felles tråd om dette temaet - hvor jeg ber folk spesifisere detaljer om de ulike løsninger.

Krav til rescue disk:

Bootbar disk (USB-disk, CD, DVD eller lignende)

som inneholder et "brukergrensesnitt" som tillater å dra igang verktøy-programmer.

Relevante verktøyprogrammer er inkludert, eller kan inkluderes av brukeren

bør være lett å forstå når den skal brukes (gi nødvendig info)

Bør kunne håndtere både NTFS og FAT filsystemer (komme inn på disker og fikse problemer)

Fremstillings-prosessen for å lage disken må kunne gjentas av "tilfeldig bruker" (ikke for sær metode)

Det vil være fordel å få oppgitt om disken kun tilbyr grafisk grensesnitt eller kommandolinje, eller om den tilbyr begge deler.

------

Eksempler:

Jeg har testet {program/oppskrift for å lage rescuedisk}. {Link til nettside}

Det er rettet mot å lage {bootbar rescudisk} for {Windows Vista, XP, andre}

Boot og brukergrensesnitt er basert på {Windows PE, Linux, andre}

Det er beregnet på å installere på {CD eller DVD, USB minnepenn, annet}

Det støtter {NTFS, FAT32, annet} filsystem (du kommer deg inn på slike disker)

Man trenger {full versjon CD eller DVD?}, {program for å lage ISO-fil?} når rescuedisk skal lages.

Om det tilbyr "standardisert løsning" eller om brukeren selv skal velge hvilke tools som er ønsket?

Resten må jeg tenke gjennom før jeg skriver.

Jeg kladder en slik test her - EasyBCD for Vista 32-bit.

Programmet ble funnet på søk "Vista USB rescue disk", deretter spesialisert søk "easybcd vista". Treff på Download EasyBCD 1.7.2 fra neosmart.net.

Beskrivelser av programmet på andre nettsider gir inntrykk av at programmet er rettet mot andre formål enn å lage rescuedisk? Dual boot og slike ting?

EasyBCD: Adjust the Vista boot process

Siden det virker som om jeg har bommet litt på temaet her dropper jeg denne inntil videre.

Søk på nettet var altså litt diffust når man søker på slike løsninger. Jeg får heller prøve å lete internt på forumet (under "Guider" eller "Nedlastinger" ?) og se hva som tilbys.

------

Info om boot-prosess generelt:

POST Power On Self Test

How to enter BIOS setup, og andre alternativer for å velge å boote fra en bestemt enhet.

Boot-prosess i XP

Boot-prosess i Vista

Info om dataredning:

Når kan data reddes og når kan de ikke? (for kompisert å redde).

Når bør du heller la være å forsøke å redde data? (ikke verd innsatsen)

------

Dette holder foreløpig som "planlegging".

Endret av Morten58
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive