[LØST] Ny middels pc

12 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Hei, jeg vil ha en ny stasjonær pc til en pris på 4000 - 5000kr. Jeg vet at det ikke er mye men jeg trenger heller ingen gaming pc. Det jeg bruker pc mest til er vel skolearbeid, film og musikk (det vanlige), og så noen ganger kjører jeg litt tyngre program som Photoshop, derfor hadde det vært bra å ha en middels prosessor. Grafikk er ikke så viktig, for jeg spiller kun av og til. Har egen skjerm, tastatur og mus fra før av. Jeg vil gjerne kjøpe en komplett pc, med mindre noen bygger sammen en pc for 2 til 3 hundre kr.

Endret av jiaxin
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

http://www.multicom.no/SystemConfigurator....0;c:100582;fl:0 God 4-kjerner (velg evt denne Phenom II X4 810 2.6GHz, 6MB Cache, Socket AM3), hvor skjermkort er valgfritt. Du bør velge billigste alternativ av skjermkort om du vil ha muligheten til å spille bittelitt. Vil dog bli dyrere enn 5000kr.

Ellers kan jeg eller noen andre sette opp en PC , som du må bygge selv. :) Det er seriøst ikke noe problem å bygge selv, med mindre man er veldig uheldig å støter på problemer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Man kan nok velge oppgradering?

Hvis du har en stasjonær maskin fra før av som ikke er eldre en 8 år?

Om du velger budsjett alternativ bør det gå greit, men du ender med å måtte bytte ut det beste, hvis ikke maskinen du har fra før av er 1-4 år gammelt.

KongKlykken sitt forslag går greit om du ønsker å kjøpe alt klart til bruk.

Men om du ønsker litt stiligere kabinett så tror jeg du må bygge en maskin.

Beste er å gjør det selv, er ikke så vanskelig, så sant du har en maskin som er noe år gammelt, se hvordan de har gjort det.

Eller så kan du lese litt på http://www.home.no/byggpc/

Bare den er en del utdatert, selv om mye av fremgangs måten er lik.

AM2/AM3 sokkelen for AMD prosessor er den mest likt som veilederen på byggpc siden.

Angående deler.

Bør en AMD ATHLON II X2 250 3.0GHZ Dual Core AM3

ASUS Mainboard S-AM2+ AMD780G ATX VGA(512) PCI-E Audio GbLAN Raid VGA/HDMI Retail (M4A78 PRO)

DDR2 800 mhz ram 4 GB

Harddisk og kabinett ATX midi tower, vel etter behov.

være tilstrekkelig til ditt behov.

Desverre så hender det at enkelte komponenter er defekt, når man kjøper det.

Det er som regel ram, harddisk, skjermkort som er størst sansynlig er defekt i så fall.

Hovedkort kan også være defekt.

Men så sant man gjør det riktig og er forsiktig med statisk elektrisitet bør det går greit.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvis jeg kjøper pc'en som Kongklykken foreslo over, altså pc uten operativsystem, er det bare å kjøpe en OEM cd og putt inn på cd-rom og installere? Med det kunnskapet jeg har, må jeg nok vente til jeg får en ødelagt pc og studere den nøye, før jeg eventuelt skal bygge en selv. Kan noen forklare kort om hvordan man sammenligner forskjellige prosessorer? Hva er f.eks best av AMD Phenom X3 Triple-Core 8550 , Intel Pentium Dual-Core E2220 og AMD Athlon 64 X2 5200B / 2.7 GHz . Kom gjerne med flere forslag på pc'er.

Endret av jiaxin
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Den beste sammenlikningen er å søke etter tester via f.eks google.com eller bing.com. :)

Bruk "Modellnevn Review"som søkestreng. Fe.eks AMD Phenom X3 8850 Review

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

La oss ta i utgangspunkt fra Kongklykkens forslag, bør jeg oppgradere prosessoren til "Phenom II X4 810 2.6GHz, 6MB Cache, Socket AM3", eller bør jeg velge det billigste skjermkort i stedet for?(Hvis jeg bare får velge en av de for å holde budsjettet). Hvis jeg velger " Levert med standard skjermkort, VGA + HDMI", vil skjermkort takle FIFA 08 for eksempel med middels kvalitet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Heller tvilsomt at det går med god flyt. I så fall bør du velge skjermkortet.

Standardprosessoren er ikke dårlig den heller, så du får ganske mye for pengene her. Samtidig er det mulig å oppgradere skjermkort ved en senere anledning, om du føler for å spille litt tyngre spill med høy grafikkinstilling en gang i fremtiden. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ok, skjønner, da tror jeg heller velge standar skjermkort, og sparer noen hundrelapper. Men heller satser på et godt skjermkort når jeg begynner å spille mye, da tror jeg at jeg nesten må også bytte ut prosessoren, eller takler standarprosessoren de fleste spillene problemfritt? Hørt at skal man først spille bør man heller velge to kjernes prosessor med høy frekvens. Det å bytte ut skjermkort er vel ikke verre enn å dra ut kortet og sette inn et nytt, eller må alt tilpasses og sånt?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når du byttet skjermkort.

Så bør du fjerne skjermkort driverene før du bytter.

Om du går fra intel til nvidia eller til ATI.

Kan det oppstå noe feil, hvis du ikke fjerner drivere, i verste fall kan du bruke sikkerhetsmodus også fjerne gamle drivere, og installere nyer.

Og starte maskinen på nytt.

Om du er ute etter kraftigere skjermkort bør du se etter størrelsen i kabinettet og om du vil ha nok strøm for å kunne bruke skjermkortet.

De fleste skjermkort i dag (budsjett) eller bedre pleier å bruke 6 pins strømkabel. noen også 8 pins.

Phenom 9650 vil nok takle de meste av spill.

Men en raskere 2 kjerne vil nok gi bedre ytelse i fleste tilfeller.

Så sant du ikke overklokker.

Men Phenom II X4 810 prosessoren bør takle de fleste spillene i dag uten problemer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når du byttet skjermkort.

Om du er ute etter kraftigere skjermkort bør du se etter størrelsen i kabinettet og om du vil ha nok strøm for å kunne bruke skjermkortet.

De fleste skjermkort i dag (budsjett) eller bedre pleier å bruke 6 pins strømkabel. noen også 8 pins.

Hva mente du med se etter størrelsen i kabinettet? Det er PSU(eller hva det kalles) man ser på for å vite om man har nok strøm? Holder massevis med 500W? Om man f.eks har en 6 pins kabel fra før, og nå kjøper et skjermkort som bruker 8 pins, så er det ikke noe å verre enn å bare kjøpe en strømkabel til?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Noen skjermkort er store, andre er ikke fult så store,

F.eks bruker 2 PCI-E utvidelelsekort plasser.

F.eks http://howtobuycomputer.net/images/GeForce...0_GTX_angle.jpg kan bli litt trangt i noen mindre kabinett.

Det finnes skjermkort som krever opp mot 300 watt som er ganske så mye.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-265409_15_0.html

500 watt kan bli litt lite hvis man skal overklokke og ha en GeForce GTX 295 i sli. Og tillegg ha en del harddisker.

Så vil nok anbefale 650 watt strømforkyning eller mere hvis du skal gå for et High end skjermkort,

I budsjett klassen bør 500 watt strømforskyning holde. (f.eks enkelt Nvidia 9800 GS eller HD 4870.)

Det er mulig å kjøpe overgangs kabel ja, noen ganger følger det også med.

Men det kommer en del ann på strømforskyningen om den er kraftig nok.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

500W holder da vel fint til de aller fleste skjermkortene idag, hvis den nå er av litt kvalitet... Såfremt man ikke velger de mest hardcore skjermkortene med 2 kjerner, går det nok fint. Skjermkortene som har to kjerner per dags dato er ATI 4850x2, ATI 4870x2, Nvidia GTX 295 og Nvidia 9800GX2. 4850x2 vil du kunne ha uten problemer, men de andre kan kanskje være på grensen. Ikke pga effektforbruk, men strømmen dem krever (Ampere) ut av railene (kontaktene ut av strømforsyningen). 500W strømforsyning har gjerne litt svakere rails, eller utganger, enn de som har mer effekt.

Det heter seg at man totalt sett ikke bør ha et totalt effektforbruk på mer enn 80% av strømforsyningens effekt. De aller fleste strømforsyninger med litt kvalitet begynner å tape effekt over til varme når dem belastes over 80% av sin effekt. :)

Men nå skal det sies at det er sjeldent man presser maksimalt ut av alle komponentene samtidig, med mindre man bruker programmer som er spesielt beregnet for å gjøre det. Som oftest ligger man på mellom 2-400W på en god gamerPC under normal belastning.

Tar man en rask titt på de mest effektkrevende komponentene i PCen, som er skjermkort og prosessor, og legger til ca 20-30 watt på hver av de resterende komponentene (hovedkort, harddisk, optisk stasjon osv), vil man kunne få et anslag om hva den maksimale effektforbruken vil bli under 100% belastning på alle komponentene samtidig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive