Sysprep, opprette brukerkonto.

6 innlegg i emnet

Skrevet

Er det noen som vet om det er mulig å konfigurere sysprep slik at sluttbrukeren må opprette egen brukerkonto, og samtidig slippe å skrive inn produktnøkkel?

Jeg får bare til det ene eller det andre. (Ved å bruke/ikke bruke sysprep.inf og mini-setup)

Det er snakk om flere hundre maskiner til skoleelever. Tenkte å benytte sysprep sammen med FOG som imageløsning.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når du ikke angir at du ønsker å kjøre MINIsetup, tvinger du sysprep til å se etter sysprep.inf fil i c:\sysprep mappen. Når du derimot ikke kjører med MINI (minisetup), vil sysprep ignorere sysprep.inf helt. Det vil si, eventuelle instillinger i sysprep.inf vil ikke bli lest i det hele tatt. Minisetup vil derimot ikke kjøre guiden i "Welcome Screen" som tillatter brukeren å opprette nye brukere etter å selv blitt kjørt.

Det betyr at du med andre ord ikke kan få både i pose og sekk der.

Et løsningsforslag for deg kan derfor være å opprette en egen bruker på alle pcer før du forsegler og speiler de med navnet "Bruker", ev "Meg", "Eier" eller lignende. Her kan du bruke blankt passord, med policy som tvinger brukeren til å endre passord ved første innlogging. Dette gjøres vel lettest i lusrmgr.msc som kan kjøres fra Start, Kjør. Når du har opprettet brukeren, dobbelklikker du på den og krysser av at Brukeren må endre passord ved neste pålogging, og ev legger til brukeren i forskjellige grupper i Medlem Av fanen. Et annet tips kan være å gå inn i gpedit.msc (etter brukeren er opprettet) og legge inn policy på at brukerkontoer ikke kan ha blanke passord. Dette vil forindre eleven å angi seg selv et blankt passord ved endringen.

Håper dette kan være til noe hjelp for deg, og beklager mitt litt for raske svar i går (var noe overtrøtt etter litt for mye arbeid).

-ZnarreZ-

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det var det jeg var redd for. Da får vi fortsette med den flotte brukeren "Bruker" :)

Elevene får admin-rettigheter, så det er egentlig ikke noe stort problem. Vet du forresten om det er administratorkontoen som benyttes som Default User eller må jeg kopiere profilen fra brukeren "Bruker"? Ønsker at alle nye brukere som opprettes skal få noen standard favoritter, lenker og slikt.

Takker for svaret!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det var det jeg var redd for. Da får vi fortsette med den flotte brukeren "Bruker" :)

Elevene får admin-rettigheter, så det er egentlig ikke noe stort problem. Vet du forresten om det er administratorkontoen som benyttes som Default User eller må jeg kopiere profilen fra brukeren "Bruker"? Ønsker at alle nye brukere som opprettes skal få noen standard favoritter, lenker og slikt.

Takker for svaret!

Det går jo alternativt an å legge inn (kopiere) ting til All Users, for det du kopiere til Default User vil bare spre seg når nye brukere blir opprettet.

Slik jeg har forstått prosessen til sysprep vil den slette alle midletidige filer og tømme en del standard windows-logger før alt (i kontoen du er innlogget med) blir kopiert inn til kontoen Default user.

-ZnarreZ-

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Can du ikke bruke CSVDE eller ldif.exe da for å opprette brukerne da? Hvis du har brukerne i Excel ark eller text fil burde jo det være en relativt enkel sak :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive