Hva gjør du for å holde pcen kald på varme dager?

33 innlegg i emnet

Skrevet

Nå har jo sommeren kommet for fullt. Og det vippa over 30 grader her idag!

Så da lurer jeg på hva dere pleier og gjøre hvis det begynner og krype opp mot 40 grader i luften? Da blir jo pcen mye varmere, og mange får problemer!

Selv pleier jeg og ta en vanlig bordvifte, og kjøre rett inn i dataen. Og eventuelt sette dataen på gulvet der det er kaldere. Vinduer står jo også oppe!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

pleier å åpne viduer og sideplata til maskinen...nå er grafikkortet på 60 grader IDLE:P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg bare skrur opp viftene mine bittelitt jeg.

Ja, det støyer litt mer, men det kjøler mer enn bra nok til å holde sjakk på temperaturen :)

Blir det for ille så bare flytter jeg den til et kjøligere rom og kjører remote mot den :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg bare skrur opp viftene mine bittelitt jeg.

Samme her.

Det hjelper også å sørge for at PCen ikke er "innestengt" i f.eks skap o.l., samt at den er relativt fri for støv innvendig og utvendig. Rens støvfiltrene om du har det. Om du har overklokket PCen, så kan du vurdere å dempe den litt også. Bruk hovedkortets strømbesparingsfunksjoner, slik som f.eks Intel Speedstep. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg slår av PC'en og gjør noe utendørs!! F.eks. tar meg en tur på motorsykkelen, går en tur i fjellet, hjelper naboen å utvide huset sitt, skrur bil, osv osv. B)

Går jo ikke ann å sitte inne å spille data på sommeren da. :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Haha :D

Jeg satt bare og ventet på at noen skulle komme med en slik glupis kommentar

Spørsmålet var bare hvem, når og formulering :thumbs:

Ut i sola og stek dere folkens! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg slår av PC'en og gjør noe utendørs!! F.eks. tar meg en tur på motorsykkelen, går en tur i fjellet, hjelper naboen å utvide huset sitt, skrur bil, osv osv. B)

Går jo ikke ann å sitte inne å spille data på sommeren da. :rolleyes:

Om du har f.eks Folding @ Home gående brukes jo PCen til noe nyttig mens den står på, og i den sammenheng er det greit å ha den gående til alle døgnets tider. :) Selv om PCen står på trenger man ikke nødvendigvis å sitte der.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Om du har f.eks Folding @ Home gående brukes jo PCen til noe nyttig mens den står på, og i den sammenheng er det greit å ha den gående til alle døgnets tider. :)Selv om PCen står på trenger man ikke nødvendigvis å sitte der.

Word!

Jeg har pc'en min stående på 24/7 på grunn av et par programmer som kjører.

Men bruker alikevel masse tid på efta'n ute i varmen til fornuftige formål :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nå har ikke jeg så veldig varme pcer, da prosessorene jeg bruker har bruker kun 65 watt, og skjermkortet litt mindre.

Men om tempraturen blir for høy velger jeg å se på tv og vente til neste dag.

Selv merker jeg at maskinen blir 5 til 20 grader varmere når det blir varmere i rommet.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Haha :D

Jeg satt bare og ventet på at noen skulle komme med en slik glupis kommentar

Spørsmålet var bare hvem, når og formulering :thumbs:

Ut i sola og stek dere folkens! :)

Ja fan, sitter dem og klager på at det er varmt ute, må jeg bare kommentere. :666:

Selv bor jeg i Tromsø og er sjeleglad om tempen viser over +18 grader, og rimelig vindstille. Da er det deilig. B)

Men seff, det kan jo bli FOR varmt også. Lite trolig her opp da :P

Men back to topic: Kjøpte meg vannkjøling til PC'en. :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har ikke noe problem med mit 831 CMS stacker kabbinett kjøle bra med 7x 120x120 vifter grader i pc max er 22 grader og 30 ute :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du kan ikke få det kaldere enn hva omgivelsen rundt objektet er (luft i dette tilfellet), uten f.eks fasekjøling, tørris eller lignende. :) Hvis det likevel er det, er det sannsyneligvis feil på temperatursensorene.

EDIT:

http://xbitlabs.com/articles/coolers/displ...ns-roundup.html

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå har jeg laptop da, men hvis jeg skal ha den i fanget, eller på en dyne elns, så legger jeg en perm under, så får vifta "frie luftveier". :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bruker rett og slett en bordvifte som jeg kjører mot viftene (som har tatt ferie i et par uker?), om jeg ikke har denne peila inn konstant, så slår pcen seg av etter en halvtime når jeg evt. kjører spill osv.

Men ja, heller tanning enn data !

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Når det gjelder en stasjonær datamaskin så har jeg ikke problem med å holde min avkjølt. CPU'en er så kald at vifta går ikke rundt engang her. Romtemperaturen er vel på en 24 grader. Men hvis man ønsker avkjølt PC og har et problem med det, så vet jo alle at de trenger god flyt i kabinettet. Har du mange ledninger i veien for luftstrømmen vil den varme luften bare sirkulere rundt om i kabinettet.

På min maskin har jeg en 120mm og en 80mm(på strømforsyningen) som bringer varm luft ut, og 3x90mm vifter som bringer kald luft inn, disse kjøler harddiskene mine og bringer luft videre inn i kabinettet. Nå har jeg bindt opp kablene eller lagt kablene slik at jeg får god luftstrøm gjennom kabinettet og min CPU vifte trenger dermed ikke å gå rundt engang. Ja, det kan være overtrykk i kabinettet, men nå har jeg viftestyring på de 90mm viftene slik at de jobber bortimot i takt med 120mm viften.

På min laptop og dama sin laptop har vi kjøpt laptopkjølere fra Zalman. Disse kan man få i forskjellige størrelser og da ytelse. Slike kjølere fjerner den varme luften under maskinen din ved å sende den ut på alle sidene av maskinen. Den bringer også kald luft fra bordoverflaten til CPU viften din. Når du har laptopen på en bordoverflate eller i værste tilfelle, på en duk, vil du merke at det blir varmt under maskinen. Da sender du inne varm luft konstant gjennom kjølesystemet til maskinen og den vil ikke bli kjølt ned optimalt. Mine laptop kjølere heter Zalman Notebook Cooler ZM-NC1000, disse passer perfekt til 15.4" PCer, men vær forsiktig. Sjekk mål for tilpassing til DIN maskin, og sjekk om viftene på kjøleren passer til CPU kjøleren din.

Håper noen drar nytte av dette.

Mvh

En varm maskin i sommerværet :P

Endret av Aerius
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

pleier å åpne viduer og sideplata til maskinen...nå er grafikkortet på 60 grader IDLE:P

Men om du tar bort sideplata, vil du ikkje då øydeleggje luftstraumen gjennom kabinettet? Er ikkje poenget at lufta skal bli sugd gjennom heile kabinettet? Elles vil viftene ikkje 'dekkje' alle komponentane.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Men om du tar bort sideplata, vil du ikkje då øydeleggje luftstraumen gjennom kabinettet? Er ikkje poenget at lufta skal bli sugd gjennom heile kabinettet? Elles vil viftene ikkje 'dekkje' alle komponentane.

10 poeng til deg oykleppe! :)

Kabinettveggen er laget for å kunne danne et rom som lufta kan sirkulere inni.

Ja, med åpen dør så får man større tilgang til luft, MEN, det er et men, man ødelegger luftstrømmen, og det vil bli altfor mye varmluft som strømmer inn i forhold te hva viftene klarer å dytte ut, og da har viftene liten funksjon lenger.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

10 poeng til deg oykleppe! :)

Kabinettveggen er laget for å kunne danne et rom som lufta kan sirkulere inni. det vil bli altfor mye varmluft som strømmer inn i forhold te hva viftene klarer å dytte ut, og da har viftene liten funksjon lenger.

Ja men da har det ingen funksjon. For hvis luften utenfor er varm så blåses ikke kald luft inn i kabinettet. Da kommer det varm luft inn ved viftene og det kommer varm luft inn når døren er åpen. Så da er det egentlig ingen effekt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja men da har det ingen funksjon. For hvis luften utenfor er varm så blåses ikke kald luft inn i kabinettet. Da kommer det varm luft inn ved viftene og det kommer varm luft inn når døren er åpen. Så da er det egentlig ingen effekt.

Dersom kabinett-veggen er open, så får du jo 'frisklufttilgang', men varmen rundt komponentane vil ikkje bli 'tvinga' bort, Derimot, med ei god luftgjennomstrøyming så vil varmen frå komponentane bli transportert bort 'med tvang'.

Og all den tid romtemperaturen er lavare enn temperaturen på komponentane dine, så vil no luftgjennomstrøyminga ha ein kjølande effekt.

Du har jo akkurat samme effekten på kroppen med ei bordvifte. Du får ein kjølingseffekt når du sit i luftstraumen, sjølv om lufttemperaturen i rommet er uforandra enten vifta er på eller av.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Skru av pc-en og gå heller ut i finværet? ^^

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Skru av pc-en og gå heller ut i finværet? ^^

Og om den koker når du skal bruke den, da? F.eks betale regninger. Hva gjør du da? :)

Fåtallet klarer seg uten PC gjennom hele sommeren.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Og om den koker når du skal bruke den, da? F.eks betale regninger. Hva gjør du da? :)

Fåtallet klarer seg uten PC gjennom hele sommeren.

Enig.

Men fleste har nok en lomme pc(PDA) eller avansert mobil med trådløs internett forbindelse.

Noen har også Ipod Touch eller Iphone. Som ikke blir så varm med en gang.

Ha maskinen i kjelleren eller på et rom som ikke er så varmt.

Bruk maskinen til det mest nødvendlige så bør maskinen klare å overleve sommeren.

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Til dere som slår av PCen fordi den blir varm:

Det mener jeg er å gå rundt problemet enn heller å fikse det. Om man plages med varme bør man jo gjøre noe med det? Eller er jdet jeg som er sær?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hø, er bare å flytte til Nord-norge det....

Er ikke så varmt her...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg gikk til invistering av noen LANGE forlengerkabler til skjerm og tastatur mus og usb forlengerkabel. da har jeg det helt stilt fra maskinstøy. for den står i kjelleren under og har vifter på fult. en usbswitch og usb lydkort og dvd-drew gjør at jeg ikke trenger å gå ned til dataen i det hele tatt og den står på hele dognet uten problemer.. har ikke problemer med dårlig signal på skjerm.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive