FAH langsiktig (kladd)

1 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Her samles noen kortsiktige og langsiktige oppgaver som omhandler Folding@home. Dette er forslag som skal presenteres i en ordinær tråd over et lengre tidsrom, men som kladdes og redigeres her. Påbegynt 19.6.2009.

"Avansert bruk" av sandkassa til slike formål er forhåndsklarert for flere måneder siden i en forslagstråd for forumet.

---------

Velkomstinnlegg for nye deltakere som blir med på Team ITpro / FAH ?

Vi bør vel egentlig ha en slik velkomstside som inneholder noen flere opplysninger og linker til nyttige nettsider. Jeg samler noen slike linker her:

ITpro.no - Team summary - Extreme Overclocking

Oppdateres kl. 01 - 04 - 07 - 10 - 13 -16 - (19) - 22 Europeisk tid

Tidssone europeisk tid minus 7 timer (USA sentral tid CST eller CDT). Alltid minst 4 timer forsinkelse før oppdatering.

ITpro,no - Team summary - Kakaostats

Oppdateres ca. 15 minutter over 02 - 05 - 08 - 11 - 14 - 17 - 20 - 23

Viser korrekt tidssone. Oppdateres raskere enn listen til Extreme Overclocking.

ITpro.no - Team summary - Xtreme CPU

Oppateres ?

Tidssone ?

Fylle inn flere relevante opplysninger etter hvert.

------

Langsiktig prosjekt.

Ta stikkprøver fra andre lag for å se på sammensetning av lag, motivasjon og fremdrift. Gi en kort analyse med 3 måneders mellomrom.

Type lag: Gamere, overclockere, osv.

Driftstid eller i hvilken fase laget er.

Poeng pr. dag i snitt.

Antall aktive medlemmer og totale medlemmer.

Spesielle særtrekk (militær stil, GPU-orientert, osv.)

Noe å legge merke til ?

Formålet med dette er å få vurdert ulike løsninger og hvilken effekt de har. Noen lag klarer seg bedre enn andre på lang sikt.

------

Vurdering av ulike forslag (langsiktig prosjekt):

Formålet er å få ideer "ned på papiret", og finne ut hvilke ideer som bør utelukkes istedenfor å postes.

Splitte maratontråd i flere deler ?

- Hente ut "Vil du være med ..." og installasjonsveiledning til en ny tråd. Føye til nye opplysninger.

- la resten av maratontråden dø ut.

- egen tråd for teknisk kommunikasjon internt mellom medlemmer (nye drivere, problemer, osv.)

- egen tråd for seriøse forslag om ikke-tekniske ting

- egen tråd for kommunikasjon og fleip.

Begrunnelse:

Vi behøver ikke dra frem "Vil du være med ..." i alle typer kommunikasjon. Å splitte dette opp i flere tråder vil gjøre det viktige stoffet mer oversiktlig, og skape rom for mer uhøytidelig kommunikasjon.

Svært få gidder å lese gjennom en lang maratontråd for å sette seg inn i en sak. Vi "mister" trolig mange som kunne ha vært interessert.

Anbefalt tid for fornyelse er august/september. Sommeren er ikke den mest egnede tid til å være offensiv på dette området.

Hvilke løsninger som kan være egnet må vurderes nøyere før dette presenteres som et forslag.

Finpussing av detaljer i "Vil du være med ..." tråd ?

Henvisning til kreft er en såkalt "hjertesak" for mange. Temaet har masse appell, men beskrivelsen bommer litt på saklighet. Datasimulering av proteiner er rettet mot et mye større spekter enn kreftforskning, og er også mye mer langsiktig enn å finne en kur mot kreft i løpet av få år.

Begrunnelse:

Stikkprøver fra forumet til FAH viser at enkelte har helt urealistiske forventninger til denne saken her, mens andre kan ha svært så personlige motiver.

"Jeg folder fordi søstrene til kona alle har blitt rammet av brystkreft".

"Jeg håper at innsatsen min nå skal bidra til å kanskje kunne redde livet mitt om 20 år."

Vi er et supportforum for datarelatert stoff og ikke en kreftforening. Vinklingen bør være rettet mot vår virksomhet og ikke mot en tilfeldig hjertesak som har appell.

Siden jeg mangler gode ideer om alternativ vinkling må jeg rable ned noen underveis. Jeg kommer trolig også til å sette opp ulike grunnregler som bør følges, og hvorfor vi bør følge visse regler.

Kartlegging av område ?

Formålet med dette er å identifisere ulike ytterpunkter i oppgaven vi driver med, for klarere å kunne se hvilke tiltak som er egnet for oss.

Blant det jeg skal avdekke (i andre lag) er de som for ensidig eller offensivt satser på poeng og plassering, og de ulike effektene av dette. Som et annet ytterpunkt plasserer jeg det som er den opprinnelige ideen bak å distribuere arbeid på denne måten - "tilby ledig prosessorkraft".

Her skal jeg avsløre eventuelle tegn på sekt-miljø ("jo mer vitenskap jo bedre"), men også være åpen for de positive sidene. Eksemplet "jo mer vitenskap jo bedre" er et tilfeldig valgt eksempel fra en diskusjon. Det jeg reagerte på var bruk av predefinert slagord og ensidig fokus. Fyren som kom med utsagnet hadde trolig dårlig tid eller var lite gjennomtenkt, for resten av saken var konkret og saklig.

En annen ting å se etter er feilmotivering av typen "Jeg har puttet inn en haug av penger og foldet millioner av poeng. Derfor bør jeg behandles med mer respekt enn andre."

Et kart som tydelig identifiserer noen ulike ytterpunkter kan være godt egnet i langsiktig planlegging - rettet mot å styre unna det som kan være blindspor på lang sikt.

I tillegg til ytterpunkter skal jeg identifisere spesielle områder hvor denne oppgaven kan være i konflikt med andre interesser.

- strømsparing

- gamer og FPS ?

- levetid på hardware ?

- krasj med motivasjon på andre områder ?

Historisk perspektiv ?

Formålet er å vise at poengsummer er sterkt økende i forhold til arbeidstid. Lag som startet tidligere har hatt langt mer slit med å oppnå de samme poengene, mens lag som starter etter oss har det lettere.

Lag vi passerer bør få respekt for innsatsen de har gjort - vi er ikke nødvendigvis "bedre" selv om vi passerer dem. Samme prinsipp gjelder også for lag som passerer oss.

Ved å sette dette i et historisk perspektiv forsøker jeg å dempe fokus på poeng og plassering. "Vi er i stadig fremgang" fungerte greit til omtrent plass 600 (mai 2009), men bør nå erstattes av mer langsiktige motiver som er mindre følsomme for fremgang/motgang.

Vi møter snart supercomputere. Mindre fokus på plassering og poeng er nødvendig for å takle fremtidig konkurransesituasjon uten å måtte koste på eget utstyr. Å håndtere en situasjon kan være vel så egnet som å ta opp konkurranse.

Lage en FAQ ?

Temaet er litt for teknisk for meg når det gjelder en FAQ av vanlig type. Mye er dessuten omtalt i installasjonsveiledning.

En "alternativ FAQ" som tar opp andre typer spørsmål kan være verd å vurdere - besvare spørsmål som "Er dette gøy ?" og andre ting som vi normalt ikke blir fortalt.

Q: Er dette noe gøy ?

Q: ... men hvorfor driver dere med dette da ?

A: (her er det rom for mange gode svar, både seriøse og fleipete)

Endret av Morten58
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive