Checking NVRAM.. Feilmelding under oppstart.

10 innlegg i emnet

Skrevet

Specs:

Asus P5N32-SLI SE Deluxe

E8400 Dual Core

DDR2 ram (1 brikke på 2gig, 2 brikker på 1)

1 TB samsung disk, 7200 rpm

Har installert komponentene. Ved oppstart henger den seg opp etter at den viser "checking nvram". Dette har jeg prøvd så langt:

- Tatt ut biosbatteri

- Satt bios tilbake til standard

- Koblet fra DVD. Koblet fra Harddisk

- Koblet fra alle komponenter, kun gjenstått cpu, ram og skjermkort

- Prøvd forskjellig antall ram-brikker og størrelser på forskjellige dimmer

Kommer helt fint inn i biosen. Jeg lurer på om det kan være en instilling der som jævler med meg...? Har helt ny harddisk, setter i windows xp pro cd og setter bios til å boote fra den. Når jeg hadde komponentene installert fant biosen hele pakka, ram, cpu, harddisk og dvd (disk og dvd tilkoblet med sata på henholdsvis sata1 og 2)

Etter exit i bios piper hovedkort som det skal. Alt later til å boote normalt, ser også sånn ut på skjermen. Så stopper det.

Rimelig frust nå, må bare komme meg forbi den forbanna nvram-greia før jeg kan starte installasjonen. Men neeeida... :nope:

Help anyone?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ut ifra denne linken så klarer jeg ikke å finne hovedkortet ditt. Dette er da for Rev.E0-cpuen.

Ut ifra denne linken så klarer jeg heller ikke å finne hovedkortet ditt. Dette er da for Rev.C0-cpuen.

Og cpuen er heller ikke listet i linken som du la opp her, ergo hovedkortet ditt støtter ikke den cpuen du har nei.

Hadde du f.eks hatt bare Asus P5N32-SLI eller Asus P5N32-SLI Plus, så hadde cpuen passet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det var det jeg fryktet. Og hvis cpu'en ikke støttes kan man få en slik hengende melding (checking nvram)?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis du har mulighet;

Bruk en annen CPU

oppdater til nyeste BIOS

Prøv CPUen din igjen.

Lykke til!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det hjelper lite når vi allerede har stadfestet et det hovedkortet ikke støtter E8400. ( Listen skal være oppdatert i forhold til støtten i nyeste BIOS-oppgradering )

Et lite forbehold om feil på sidene til Asus da.... Man vet jo aldri...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette skal være link til den siste biosen til hovedkortet. Den kan muligens ha kommet etter at E8400 ble sluppet.

ftp://ftp.asus.com/pub/ASUS/mb/socket775/...EDeluxe0901.zip

Jeg får oppdatere biosen og se hva som skjer. Det fungerer altså slik at en bios-oppdatering i visse tilfeller kan få en ny type prosessor til å virke på kortet?

:huh:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det fungerer altså slik at en bios-oppdatering i visse tilfeller kan få en ny type prosessor til å virke på kortet?
Ja, det er ofte slik.

Men jeg tviler sterkt på at det nytter i dette tilfellet. (se på datoen)

Du må ha en fungerende cpu til hovedkortet før du kan tenke på å flashe bios btw...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har en cpu som nok vil funke, en eldre enkel type. Mener å huske at den står på kompatible prosessorer. Jeg tester i kveld, så får me sjå. B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da har jeg oppdatert, og som ganske riktig antydet, til ingen nytte. Jeg fikk lett bootet med den andre cpuen (pentium4, 3,2mhz), men med E8400 var det tilbake til checking nvram gitt...

Finner ikke noen nyere bios enn "0901" som iflg bios-siden kom 19/12/07. Så hvis ingen vet om nyere utgave er det bare å gå til innkjøp av et annet kort.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive