Bærbar til økonomistudier og avspilling av HD-film.

10 innlegg i emnet

Skrevet

Hei!

Skal kjøpe meg ny bærbar pc til sommeren siden jeg skal begynne å studere. Ser selv for meg at jeg bør ha numpad siden det er økonomi jeg skal studere. Er det andre ting jeg bør se etter?

I tillegg til å bruke den til studier vil jeg bruke den til å spille av film i HD-kvalitet (koble til TV med HDMI-kabel), og til å surfe på nettet.

Jeg ser for meg å bruke mellom 5000 og 8000 kroner på pcen. Noen som har noen anbefalinger og tips å komme med?

- Nils

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=106495

Denne burde være god til det meste du ser etter. Den har dog 15.6" størrelse som gjør at den er litt småtung å drasse med seg (ca 3kg). Den takler også litt spilling, om du plutselig får lyst til det innimellom studiene. ;)

Ellers kan du også ta en titt her, om du føler for å lete litt selv (og kanskje lære litt om hva man bør se etter).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

svarte visst i feil forum post:S

Endret av Meoint
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=106495

Denne burde være god til det meste du ser etter. Den har dog 15.6" størrelse som gjør at den er litt småtung å drasse med seg (ca 3kg). Den takler også litt spilling, om du plutselig får lyst til det innimellom studiene. ;)

Ellers kan du også ta en titt her, om du føler for å lete litt selv (og kanskje lære litt om hva man bør se etter).

Takk for svar! Er den du foreslår helt lik denne bortsett fra harddisken? Vet ikke om jeg betaler 1000 kroner ekstra for 150 GB.

Stor forskjell fra denne?

Endret av TurboNils
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Helt lik bortsett fra harddisk og optisk stasjon. Det som gjør at den fra lefdal er 1000kr billigere er at den fra lefdal ikke har blu-rayspiller. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ok, bluerayspiller er jo greit å ha. Er det LED-skjerm på begge? Hvordan er LED-skjerm i forhold til vanlig skjerm?

Se slutten på forrige innlegg. Er det stor forskjell på denne kontra de to andre? Ser grafikkortet er forskjellig hvertfall. Jeg kommer nok aldri til å spille de heftigste spillene, men har grafikkortet noe å si for avspilling av HDfilm?

Endret av TurboNils
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er det noen her inne som har studert økonomi som har noen formening om hvor nødvendig det er med numpad på laptopen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ok, bluerayspiller er jo greit å ha. Er det LED-skjerm på begge? Hvordan er LED-skjerm i forhold til vanlig skjerm?

Se slutten på forrige innlegg. Er det stor forskjell på denne kontra de to andre? Ser grafikkortet er forskjellig hvertfall. Jeg kommer nok aldri til å spille de heftigste spillene, men har grafikkortet noe å si for avspilling av HDfilm?

Det står ikke om det er LED-skjerm på noen av disse (elprice og lefdal), men det gjør det i beskrivelsen hos MPX. Forskjellige butikker kan ha forskjellig maskinvare på samme PC, slik at det slettes ikke er sikkert at lefdal og elprice har LED-skjerm. Du kan jo alltids ringe/sende mail til butikken å spørre. :)

Den hos elprice er en eldre versjon av den du finner hos lefdal og mpx. Det ser man på bl.a skjermkortnavnet og modellnavnet til PCen. Det er samme skjermkort, men Geforce 9400GS fikk skiftet navn til Geforce 105M for ikke så alt for lenge siden. Ellers ser PCene forholdsvis likt spesifisert ut, med noen få unntak.

Angående numpad, så har du det på PCer uten et fullverdig tastatur også. Du får vanligvis numpad ved å trykke FN og numlock (skrevet med annen farge enn dem vanlige tastene). Numpad-tastene vil da befinne seg et sted midt på tastaturet. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er det noen her inne som har studert økonomi som har noen formening om hvor nødvendig det er med numpad på laptopen?

Når du jobbar med excel baserte fag så er det jo nesten eit must å ha numpad. Men det betyr gjerne at enten er pc'en stor, eller så blir tastaturet veldig komprimert og ubehagelig. (Men det er jo kanskje ei vanesak.)

Men dei gongane du treng numpad, så har du berre eit usb numerisk tastatur i sekken, så er problemet løyst. Kostar vel eit par-tre hundre kroner på Elkjøp.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive