Lag din egen BitTorrent Tracker

24 innlegg i emnet

Skrevet

Som en avsluttning på min karriere med å legge ut informasjonstråder skal dere få et tips hvordan en bruker sin egen pc og ipadresse som tracker.

Metoden er ikke å anbefale for massedistribusjon, men for nær "familie" har jeg brukt fremgangsmåten sammen med 10-15 familemedlemmer og det fungerte utmerket.

Anbefaler å gjøre en avtale når prosjektet gjennomføres.

Du trenger ikke å laste opp torrent-filen til en nettside eller en tracker.

Dette betyr at du har kontrollen over hvem som får filen, og ikke gjør det, og den vil ikke være synlig for andre enn familien.

Åpne port:SpeedTouch 546i Nextgentel

Start>Kjør>skriv cmd , Skriv inn ipconfig trykk enter

Da vil du få frem dette

Microsoft Windows XP [Versjon 5.1.2600]

© Copyright 1985-2001 Microsoft Corporation

C:\Documents and Settings\Dittbrukernavn>ipconfig

Windows IP-konfigurasjon

Ethernet-kort Lokal tilkobling:

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks : lan

IP-adresse . . . . . . . . . . . : 10.0.0.4

Nettverksmaske . . . . . . . . . : 255.255.255.0

Standard gateway . . . . . . . . : 10.0.0.1

Åpne din nettleser skriv http:// og det som står i standard gateway.

Har du nextgentel skriver du: 10.0.0.1

Du vil da komme inn på din ruter

Her velger du Hjemmenettverk fra menyen på venstre side.

Etter dette, velger du Tilordne et spill eller en applikasjon til en lokal nettenhet

Du vil da få opp en ny side, med informasjon om eksisterende NAT oppføringer, samt mulighet til å legge inn nye.

Videre velger du hvilken nettverksenhet din NAT oppføring skal gå mot.

Eksempel bilde.

183182.jpeg

Jeg valgte å sette opp en ny applikasjon til en lokal nettenhet hvor det ble opprettet et portnr over 50000

Oppsett av Vuze(Tidligere Azureus)

I vuze trykk verktøy>konfigurasjon>Trykk Tracker>server,da får du frem dette.

413749.jpeg

Trykk på Automatisk dektektering av ekstern Ip-adresse, det dukker da opp et vindu hvor du velger hvor du henter din ekstern Ip fra.

Huk av aktiviser tracker på HTTP-port, skriv in portnr du satte opp i din ruter.Husk å trykk lagre.

Marker Overføring

Frivillig>Juster hastigheten så du ikke overbelaster din linje.

Bruker selv auto-Speed for å unngå overbelasting av nettverket.Trykk + i overføring og du finner auto-speed.

Du har også mulighet til å justere antall tilkoblede når det kun spres.Husk å trykk lagre.

183127.jpeg

Opprette en torrent.

Trykk fil>Opprette torrent>Nytt vindu> huka av Bruk innebygget Azureus-tracker

Velg om du skal dele en enkel fil eller mappe>trykk neste>Velg fil/mappe>trykk neste

I avsluttingsvinduet får du noen valg, to av de må du huke av>Åpne torrenten for deling når ferdig og Host torrenten i innebygd tracker.

Privat tracker/Tilat desentralisert blir du selv som avgjør, begge fungerer.Trykk avslutt for å generere torrentfilen.

413759.jpeg

Lagringsstien til torrent, så du kan lokalisere og sende filen til dine familiemedlemer.

C:\Documents and Settings\dittbrukernavn\Programdata\Azureus\torrents\xxx.xxxxx.torrent

Hvis din ekstern ip skulle forandre seg har du mulighet for redigering, åpne torrenten i vuze>velg fanebladet Generelt>høyreklikk på Tracker-URL.

413758.jpeg

Hvordan du setter opp µTorrent som din egen Tracker.(Engelsk)

Fildeling-Vet du hva som egentlig er lov?

Hvordan gjøre kunder til pirater.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Som en avsluttning på min karriere med å legge ut informasjonstråder skal dere få et tips hvordan en bruker sin egen pc og ipadresse som tracker.

Hvorfor, hvorfor? Hvorfor gi seg med noe som andre lærer av? hmm...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vel, jeg prøvde nettopp dette, og det fungerer, i hvertfall på internnettverket. Men er ikke dette ulovlig? Jeg mener, kan ikke andre folk bruke min tracker også, bare opprette en .torrent og bruke f.eks min eller din som en tracker?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vel, jeg prøvde nettopp dette, og det fungerer, i hvertfall på internnettverket. Men er ikke dette ulovlig? Jeg mener, kan ikke andre folk bruke min tracker også, bare opprette en .torrent og bruke f.eks min eller din som en tracker?

Ulovlig nei, leste du ikke "Fildeling-Vet du hva som egentlig er lov?" Her er det snakk om hjemmevideoer. :rolleyes:

For at de skal greie å opprette en torrent med din tracker må de kjenne din ip og hvilket portnr du bruker.

I tillegg må de få deg til å aktivere eksterne torrenter.Se bilde nr 2

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

jeg brukte uTorrent sin tracker funksjon jeg :rolleyes:

men men

Får sjekke om utorrent har samme mulighet til å deaktivere torrents utenifra da

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå har jeg ikke satt meg inn i µTorrent, da jeg fortrekker Vuze som jeg har deaktiver alle tillegg som jeg synes er unødvendig.

For øvrig har du en annen mulighet i denne guiden hvis du er bekymmret for at noen skal bruke din tracker.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

ja nå vet jeg at jeg kan bruke andre sine trackere. Bare tenkte det var en slik funksjon i uTorrent også, Men hei, er ikke så viktig. Trengte jeg det ikke før, trenger jeg det ikke nå heller :P

Bare at det hadde vært tøft kanskje :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvorfor, hvorfor? Hvorfor gi seg med noe som andre lærer av? hmm...

For å gi deg et svar så sliter jeg med motivasjon til å skrive imformasjonstråder og gi support til brukere(Trådstartere) som ikke følger opp sine tråder.

Målet er å sette tråden løst, hvis ikke får de komme med tilleggs-spørsmål om problemet forsatt er til stede

og hvis ts har løst problemet selv, synes jeg at det hadde vært på sin plass med en tilbakemelding.

Det er mulig jeg kan virke sær, men det er min oppfattning.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Skjønner deg godt Bajazz :)

Er ikke noe gøy og drive på når folk bare "forsvinner" uansett om saken er løst eller ei, og ikke gidder å informere om løsning/takke for hjelp.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Joiner deg med den kommentaren!

Skjønner deg godt Bajazz :)

Er ikke noe gøy og drive på når folk bare "forsvinner" uansett om saken er løst eller ei, og ikke gidder å informere om løsning/takke for hjelp.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Forsettelse av informasjomstråden. :P

How to Make the Best Torrents>Gidder ikke skrive den om til norsk, men google har en oversetter som gjør det selv om det ofte blir helt ubegripelig.

http://torrentfreak.com/how-to-make-the-be...orrents-081121/

Er det trygt å laste ned med torrent eller P2P?

Det er ingen tvil om at P2P er den mest nedlastede programvaren i verden.

Selv om P2P teknologien er for lovlig deling, men den brukes også for distribusjon av piratkopierte filer.

Det har vært rapportert at MPAA og RIAA har infiltrerer torrent nettsteder, laster opp falske torrenter og setter opp falske torrent trackers.

De gjør alt de kan for å få logget IP-adresser som bryter lover om opphavsretten.

Dette er en veldig viktig informasjon som du bør kjenne til og "Det er ikke trygt" å laste ned fra torrent eller P2P.

Ifølge en insider som har jobbet for flere anti-piratkopiering organisasjoner, er det en betydelig risiko for å bli tatt.

Deres viktigste konklusjon er en bruker som ikke bruker sperreliste program er garantert til å bli overvåket.

En av de populære og gratis sperreliste program som gir beskyttelse mot overvåking er PeerGuardian 2.

PeerGuardian 2 er gratis og åpen kildekode-program utviklet av Phoenix Labs.

Den er i stand til blokkerer innkommende og utgående tilkoblinger basert på IP blocklists.

Deres formål er å bidra til å beskytte brukerens personvern fra organisasjoner, mens du bruker fildelingsnettverk osv.

PeerGuardian er også i stand til å blokkere reklame, spyware, regjering og utdannings-senter, alt avhengig av brukerens valg.

Du kan også lage dine egne IP blokkeringslister i notisblokk om du ønsker. F.eks Devilip:xx.99.252.0-xx.99.253.200

Last ned og installert PeerGuardian 2, som er svært enkelt å bruke.

Etter installasjon PeerGuardian 2, vil du få noen valg.

Første spørsmål er hva du vil bli beskyttet mot. Som standard, er bare P2P huket av.

Jo mer du blokkerer, desto mer problemer får du mens du surfer på vanlige nettsteder.

Neste spørsmål er om Automatiske oppdateringer.

Det er veldig viktig å alltid holde sperrelisten oppdatert ellers blir det som å kjøre et antivirusprodukt som har gamle definisjoner.

For å være på den sikre siden, velger du Hver dag.

Det er et alternativ i PeerGuardian som kan blokkere HTTP (nettside) tilkoblinger.

Legg merke til at den blokkerte en rekke nettsteder og resulterte at nettsiden ikke ble lastet inn.

Hvis du får dette problemet, klikk på "Allow HTTP"-knappen for å stoppe blokkering av HTTP.

En annen metode er kan du høyreklikke på IP-adressen i loggvinduet og tillate IP-adressen manuelt,

PeerGuardian 2 vil automatisk opprette en ny liste for deg. IP-adressen kan være tillatt for 15 minutter, 1 time eller permanent.

Når du ser PeerGuardian2-ikonet i systemstatusfeltet blinke 3 ganger, betyr det PeerGuardian2 blokkerer et "dårlig" IP-område.

Ifølge en ekspert på feltet, som arbeidet med flere anti-piratkopieringsorganisasjoner,

inneholder Blocklists ca 75 - 80% av IP-adresser som brukes av anti-piratorganisasjonene.

Dette betyr at de gir noen beskyttelse, men ingenting er "sikkert". Uansett er det bedre enn ingenting.

Kilder

http://arstechnica.com/news.ars/post/20071...f-the-time.html

http://blog.wired.com/music/2007/04/riaa_and_govern.html

http://torrentfreak.com/do-p2p-blocklists-keep-you-safe/

Peerguardian veiledning: http://www.webfrik.com/veiledning-31.html

Skap din egen blokkeringsliste i notisblokk, lagre den til et passende filnavn.

F.eks Devilip:xx.99.252.0-xx.99.253.200

Trykk add i list manager.

152798.jpeg

Browse filen du har laget.

152802.jpeg

Hvis du senere vil legge til ip'r, marker din fil i list manager>Klikk open list

152805.jpeg

Nok et eks på blokkeringsliste>MPAA Fake IP Ranges

MPAA Tracker:66.172.60.1-66.172.60.255

MPAA Tracker:66.177.58.1-66.177.58.255

MPAA Tracker:66.180.205.1-66.180.205.255

MPAA Tracker:209.204.61.1-209.204.61.255

MPAA Tracker:216.151.155.1-216.151.155.255

Dette er på ingen måte en oppfordring til piratkopiering, men å beskytte seg mot overvåking uansett hva det måtte gjelde.

BitTorrent settings calculator: http://infinite-source.de/az/az-calc.html

Kalkulatoren gir noen gode forslag som kan forbedre den samlede nedlastingshastigheten.

Bare skriv inn det høyeste upload hastigheten på din tilkobling, og kalkulatoren vil gi deg anbefalte upload hastighet,

høyeste forbindelser per torrent, og noen andre innstillinger. Kalkulatoren kan brukes av alle torrent klienter.

Høyeste opplastingshastighet er langt fra det viktigste.

Det kan høres rart for noen, men du bør alltid sette ned opplastingshastigheten for å få de beste nedlastingshastigheter.

Tilkoblingen er som en rørledning, hvis du maxer ut opplastingshastigheten vil røret bli fullt, noe som betyr at det ikke er nok ledig plass til filene du laster ned.

Kalkulatoren anbefaler å sette den på 80% av din maksimale opplastingshastighet.Personer med høyhastighets-tilkoblinger kan gå litt høyere, og sett den på 85% eller 90%.

Noen mennesker opplever at når de seeder, blir surfing på Internett tregt.

Dette er på grunn av dårlig konfigurert opplastinghastighet på sine BitTorrent klienter.

Når du har riktig opplastingshastighet satt i klienten din, surfer du på Internett merkbart raskere og seeding blir nesten perfekt.

Sett opplastingshastigheten til ca 60% når det lastes ned filer, 80% ved bare seeding.

Slik konfigurerer høyeste opplastingshastighet.

µTorrent: Alternativer> Innstillinger> forbindelse

Azureus: Verktøy> Innstillinger> Overføring

Azureus har et tillegg (autospeed) som justerer din upload/download etter hastigheten på nettverket.

Ta også en brannmurstest.

238512.jpeg

238513.jpeg

Noen ISPer har aktivert begrensninger på p2p aktiviteter for å redusere sine båndbredde krav. Dette fører til fildelings-clienter blir trege.

Test om din ISP manipulerer BitTorrent trafikk.

http://broadband.mpi-sws.mpg.de/transparency/bttest.php

For å unngå dette, har µTorrent kryptering protokoll for å forebygge Internett-leverandører fra å identifisere BitTorrent trafikk.

µTorrent:Alternativer> Innstillinger> BitTorrent. Sett Utgående under Protocol Encryption til Aktivert, huk av "Tillat innkommende legitime tilkoblinger.

Azureus:Verktøy> Alternativer> Tilkobling> Transport kryptering og aktivere kryptert transport.

Sharing is Caring.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tusen takk for denne infoen Bajazz :) men skal ikonet for peerguardian vises hele tiden ved klokken? Eller vises det kun om det sperrer ip adresser? Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke har fått noe nytt ikon ved klokken..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå bruker jeg Xp-Pro, men Ikonet skal være i systemtray hele tiden og bare blinke når den blokkere.

Om du har Vista, så vet jeg ikke om den fungerer med Peerguardian, det får du eventuelt sjekke selv. :)

Google:peer guardian*vista

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

fikk til å installere og det kjører og. men den versjonen er visst bare beta release enda. Men takk for svaret :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hva er DHT og er du avhengig at den er aktivert?

Distributed Hash Tracker, det betyr at hvis det ikke er nok "seeds" for torrenten vil dette hjelpe Vuze å finne andre kilder å laste ned fra.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Distributed_hash_table < Kort forklaring, velg engelsk for detaljert beskrivlse.

På en ny (god) torrent betyr ikke det så mye, da det er mange som laster opp/ned.

Min erfaring er at det er ikke noen merkbar forskjell, men du blir bare tilkoblet de fra tracker.

En "fordel" ved å deaktiver DHT:Hvis tracker teller ratio blir alt du laster opp til noder som ikke

går gjennom tracker ikke bli regnet med, noe som resulterer i dårligere seed-ratio.

Jeg har nesten alltid DHT avslått, uansett om det er private eller public trackers.

Det hjelper ikke så mye på public trackers, men jeg bruker denne innstillingen: godkjenn kun kilder fra trackeren,

for å luke vekk noder som ikke går gjennom tracker.

Bruk aldri DHT på torrents fra "websider" med private tracker's.

Hvis en bruker privat tracker, skal du bare godta noder(tilkoblinger) fra tracker.

Deaktivering av DHT i Vuze

Verktøy> Innstillinger> Tjener> under "Kilder-Peers" - Velg tillat kilder for peer-tilkoblinger: bare huk av "Fra en tracker"

Verktøy> Innstillinge> programtillegg> Distributed DB> fjern merket for "Aktiver distribuert database"

Verktøy> Innstillinge> programtillegg> Distributed Tracker> fjern merket "Track kun vanlige torrents når tracker ikke er tilgjengelig"

Verktøy> Innstillinge> Deling> huk av "Privat torrent - godkjenn kun kilder fra trackeren.

Lagre> start Azureus(Vuze) på nytt.

Endret av Bajazz
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

fikk til å installere og det kjører og. men den versjonen er visst bare beta release enda. Men takk for svaret :)

Et alternativ til Peer Guardian.

Peer Block støtter Windows 7, Windows Vista og Windows XP.

PeerBlock File-Sharing Safety Tool Clocks 100,000 Downloads

http://torrentfreak.com/peerblock-file-sha...wnloads-091111/

Peer Block Continues Where Peer Guardian Left Off

http://www.ghacks.net/2009/08/07/peer-bloc...rdian-left-off/

How to run PeerBlock on startup if UAC is enabled

http://forums.peerblock.com/read.php?3,1053,1053

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg føyer til en opplysning i guiden din. Dette er knyttet til "generell nedlasting" og ikke til hovedtemaet i guiden

"Internett som lagger" skyldes minst like ofte andre menneskers settinger. Jeg har testet dette som del av en annen test i ca. 4 uker, og har funnet en del typiske eksempler på hvordan problemet oppstår. Mye av dette må regnes som "teorier" som kanskje må modifiseres noe, men jeg har faktisk testet dette på betydelig datamengde (50 GiB ned, 100 GiB opp) og på et variert utvalg av torrenter. Testing på dette nivået blir litt avgrenset av at jeg ikke aner hvilke settings andre mennesker bruker, og at jeg må gjette på hva som kan være "naturlige valg" i de enkelte situasjoner.

Alt er testet på en "Telenor mini" linje på 1500/350Kbits (160 Kbytes down, 26 KBytes up under download, 38 Kbytes up under seeding) - med 1 eller 2 torrents aktive samtidig.

"Internett som lagger" var egentlig ikke formålet med testen, og det er årsaken til at jeg ikke har testet ting veldig grundig. Jeg holder egentlig på å teste effekten av shareratio på hvor man har mest nytte av et godt delingsforhold.

Torrentsettings "Limit upload" og "Limit download"

Her ble problemer forårsaket av mine egne settings.

Autospeed beta" kombinert med torrent "Limit upload (klikk for å vise/skjule)

Jeg startet med å sette uploaden til 24 under seeding, men Autospeed fikk grensen for upload til å "krympe" stadig nedover. Jeg måtte gi opp denne metoden da uploaden var sunket til 11. Denne metoden har jeg kun testet 1 gang, så her er det også mulig at jeg var "uheldig" med noen andre forhold som medvirket til at upload "krympet".

Samme metode brukt på å begrense downloadhastighet førte til samme resultat på downloaden. Den krympet fra 64 og helt ned til 9 da jeg kombinerte "Autospeed beta" med torrent-innstillinger "Download limit". Denne ga ikke lagging på internett, men hastigheten var tragisk. Her lagde jeg så mye problemer underveis med testingen at jeg valgte å restarte alt - både PC-en og Vuze. :)

Globale innstillinger for hastighet medfører ikke de samme problemene, de fungerer greit sammen med Autospeed.

Globale innstillinger + torrentinnstillinger fungerer trolig greit de også (droppe Autospeed, bruke beregnet global hastighet isteden)

Torrents som er "parkert" med upload satt til 1 eller 2

Andres "Limit upload" settings (klikk for å vise/skjule)

Dette var det mest typiske eksemplet jeg fant på årsaker til at internett lagger. Disse kan skape problemer i en hel sverm og føre til betydelig redusert hastighet.

Den typiske situasjonen hvor folk "parkerer" torrents er hvis nedlastingen går tregt, og enkelte kan ha mange slike torrents i "parkert tilstand" hvor de knapt flytter seg.

Det som forårsaker lagging er når andre med mer normal hastighet overfører data til disse. En så trang ramme for upload gir svært lite rom for kommunikasjon, så den parkerte torrenten bruker altfor lang tid på å bekrefte overførsler av data. Mangel på respons fører til "kork i systemet" (lang responstid) hos den som overfører data, og denne "korken" kan spre seg videre til andre.

I noen av disse tilfellene hadde jeg null forbindelse med internett i 30-60 sekunder. I de aller verste tilfellene ble jeg frakoblet trådløst nettverk og fikk ikke koblet meg til igjen. "Null forbindelse med internett" ble målt ved å pinge itpro.no uten å lykkes.

Problemet er egentlig verst der en mottaker med slike settings prøver å "matche" upload fra deg ved å tilby deg upload på samme nivå. Jeg kjører med relativt rask upload, og dette gir masse problemer hvis jeg er tilknyttet noen med lang responstid.

Seeding samtidig med download.

Den beste løsningen jeg fant var å åpne en torrent for seeding - for å redusere upload_per_slot på den torrenten som skapte problemer. Dette førte også til at jeg fikk et større antall connections med "flyt". Problem med de trege ble "svelget" av et større antall connections som fungerte greit. Her lønner det seg selvfølgelig ikke å åpne en "problem-torrent" med en haug av folk som har "parkert".

Å seede en torrent er en betydelig bedre løsning enn å manuelt redusere upload. Her beholder du opplastingshastighet, og hastigheten blir fordelt på en måte som gjør at mye av problemet blir "svelget". En manuell reduksjon av upload vil mest sannsynlig også senke hastigheten på download når du nærmer deg slutten på en nedlasting. Jeg ble spart for dette problemet da jeg valgte å seede en torrent samtidig med nedlastingen.

NB. Uploaden min pr. slot er ikke veldig høy, men selv en upload på 5-6K kan skape problemer på noen trege connections. Noen tåler mindre enn 2K, og noen må ha det delt opp i små sekvenser.

Konklusjonen min i disse sakene er at det er brukerne selv som skaper de største problemene. Enkelte "intelligente løsninger" vil gi stikk motsatt effekt av hva man ønsker i bittorrent-programmer (med mindre folk faktisk ønsker treg nedlasting og laggete internett).

EDIT:

- "Global upload" og "Global download" hastighet er via Verktøy --> Konfigurasjon --> Overføring

- "Torrent upload" og "Torrent download" limits er enten via detaljfane for torrenten --> Torrent innstillinger eller ved å høyreklikke på torrenten i My library --> "Sett opphastighet" eller "Sett nedhastighet".

Endret av Morten58
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Her er enda en tilføyelse til guiden din. Også denne gjelder "generell nedlasting". Guiden her er allerede "etablert", så jeg fant det enklere å tilføye ting her enn å starte opp et nytt prosjekt.

Hvordan virker shareratio?

Her er det vanskelig å finne en eksakt formel for hvordan dette virker, men man får betydelig raskere hastighet om man laster opp mer enn man laster ned. Det anvendes trolig mange forskjellige "regler" eller "algoritmer" under nedlasting for hvordan upload skal fordeles mellom de enkelte, så det er håpløst å finne formler som kan anvendes overalt.

I fildeling kan uploaden betraktes som en "motor". Det er denne som skaper fremdrift, mens hastigheten på download er avhengig av andres upload. Shareratio kan betraktes som en "tilleggs-motor" som gir enda mer hastighet på downloads.

Seeding av torrents er kjedelig sammenlignet med nedlastinger, så dette temaet er ikke egnet for folk som ønsker å laste ned mest mulig. Seeding av torrents er egentlig en slags "byttehandel" mellom seeder og mottaker. Mottaker får overført data og kan fullføre sin nåværende nedlasting raskere, mens seederen får tilført shareratio og vil få fullført sine neste nedlastinger raskere.

Jeg henviser til "4 uker testing" her, men nivået på testene må regnes som "litt partisk" siden jeg selv har valgt hva som skal testes og hvordan tester skal utføres.

Gjennomføring av tester (klikk for å vise/skjule)

Jeg har testet dette i 4 uker nå på "varierte torrents" og på "solid datamengde", men har ikke klart å finne konkrete formler som kan anvendes for dette. I testene har jeg målt hastigheten i forhold til land som har svært godt bredbånd (Sverige, Finland, Frankrike, Nederland, Japan, Korea, tildels Romania og USA), og også målt gjennomsnittlig hastighet på sverm i forhold til egen hastighet fra start til slutt.

Nivået på shareratio under testen ble startet på 1,25:1, og har trinnvis blitt øket til litt i overkant av 2:1. Man merker først endringer etter en tid og en viss datamengde, så det er omtrent umulig å finne noen "oppskrift" på hvordan dette virker.

Med en shareratio på 2:1 har jeg normalt hastighet på 5-10 ganger gjennomsnitt i (liten) sverm. Testene utføres ved at jeg markerer 4 eller 5 av de andre mottakerne når jeg starter nedlasting, og her velger jeg konsekvent land med godt bredbånd. De som markeres er vanligvis spredd mellom 0 og 80 prosent ferdigstillelse. Hastighet beregnes flere ganger under nedlastingen, men hovedtallet beregnes når jeg passerer en som er markert eller når nedlastingen er fullført.

Effekt 1: Man blir "unchoked" av flere

Choking og unchoking (klikk for å vise/skjule)

Choking og unchoking er en del av bittorrent-protokollen, og regulerer hvem som skal få upload fra seeder eller andre mottakere. Her blir det konsekvent valgt "beste deler" som grunnlag for hvem som skal få overført data. I tillegg finnes det en regel om "Optimistic unchoking" som gjennomføres hvert 30. sekund. Denne skal sikre at data spres på noen flere enn bare de raske delerne, men her velges vanligvis de som skal unchokes blant de nest beste delerne. De som deler svært lite vil heller ikke få noe særlig.

Programmene bryr seg overhodet ikke om du har en rask linje for nedlasting, de ser kun på om du har evnen til å dele det du mottar. Evne til å motta data kommer først inn i bildet hvis de andre har problemer med dette

Choked eller unchoked vil variere hele tiden. Man kan ikke få overført data fra ALLE i en sverm samtidig, så choking skal bidra til flyt i overførsel av data. Med et høyt delingsforhold vil man være unchoked av de fleste mesteparten av tiden, og hos noen vil man være unchoked hele tiden under en nedlasting.

Bilde: Nest siste kolonne viser hvem som har meg som "* choked" og "unchoked". Antallet unchoked varierte fra 14-17 av totalt 18 connections, det vil si at jeg var "unchoked" omtrent 90 prosent av tiden hos alle.

525000.jpeg - Azureus_unchoked00

Finland som jeg har satt strek under i bildet var en av "markørene" som ble satt fra start. Finland ble markert på 68,5 prosent ferdigstillelse da jeg startet, og ble passert på 79,5 prosent. Hastigheten min var altså ca. 8 ganger raskere.

Jeg har litt vanskelig for å forstå de gutta som satser febrilsk på "mange connections" og "patching av tcpip.sys". Hva er vitsen med mange connections hvis det ikke "blir noe på deg"?

Effekt 2: Man slipper "The boring 90-ies"

Svært mange opplever at hastigheten begynner å avta etter passerte 80 eller 90 prosent ferdigstillelse. Årsaken er vanligvis at man har for lavt delingsforhold underveis i nedlastingen, men kan også skyldes "kø" forårsaket av trege delere på omtrent samme nivå av ferdigstillelse.

Med et godt delingsforhold slipper man denne reduksjonen i hastighet i omtrent alle tilfeller hvor det finnes nok av raske seedere - man beholder hastighet hele veien inn til mål. I fildeling blir omtrent 75 prosent av datamende fordelt nedover i systemet til et lavere nivå av ferdigstillelse. Når man selv er nær slutten på en nedlasting er man avhengig av seedere for å beholde hastigheten hele veien inn, men man får ikke noen særlig hjelp fra disse om delingsforholdet er for lavt.

Effekt 3: "Umulige nedlastinger" blir mulige

Her ble det testet på nedlastinger med svært skjevt forhold mellom delere og mottakere, og gjerne med svært få av begge.

Eksempel: 7 delere og 2 mottakere (klikk for å vise/skjule)

På en 700MB nedlasting med 7 delere og bare 2 mottakere hadde jeg snitt på 60 MB/s, mens absolutt alle som fulgte etter var nødt til å gi opp før de nådde 50 prosent ferdigstillelse. Jeg sjekket kun 6 stykker før jeg selv ga opp å seede mer.

Forholdet mellom delere og mottakere høres jo nesten ideellt ut, men et slik forhold er omtrent umulig å laste ned. Man kan ikke bli connected til alle delere eller mottakere i en sverm samtidig, så jeg var tilkoblet 5 delere og 1 mottaker i snitt. Mottakeren klarte bare å ta imot 4,5KB/s. Upload fra delere stopper opp tidlig hvis man selv ikke deler noe, så de fleste som prøvde å laste ned etter meg stoppet opp lenge før de nådde 50 prosent.

Høy shareratio tillater deg å få hjelp fra seedere hele veien inn til mål, men du tappes også for shareratio hvis du ikke deler tilstrekkelig. Nedlastinger av denne typen kan også løses ved å åpne en annen torrent for seeding mens man laster ned - altså at man utnytter upload-kapasitet på en annen torrent enn den man laster ned. Metoden virket der jeg prøvde den, men høy shareratio har betydelig bedre effekt.

Det er egentlig mange flere effekter av en høy shareratio, men effektene jeg nevner her er blitt målt og testet på et utvalg av nedlastinger.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bare for å bidra litt før jeg reiser bort for helgen.

Denne listen forklarer begreper som brukes i BitTorrent klienter.

How to Pick The Fastest Torrents

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Et siste tips.

Hvis familien skulle bli for stor, så velger jeg som tidligere nevnt denne fremgangsmåten.

Hvor jeg legger inn en av disse i tracker-boksen når tracker url velges.

Miniguide for å lage multi-tracker torrents i Azureus-Vuze

Gå til Fil-menyen og klikk på Ny Torrent å opprette en torrent-fil.

Da får du frem dette.

527007.jpeg

Huk av "Bruk en ekstern tracker" og angi annonserings-url og huk av "Legg til Multi-Tracker informasjon til torrent"

Klikk Neste> og du vil se dette vinduet:(Eksempel)

527008.jpeg

Nå klikker du på "Ny" knappen for å opprette en ny gruppe. Du skal nå se "Multi-Tracker redigerings-Vindu:

527010.jpeg

Skriv inn et navn du ønsker i feltet "Navn"-boksen.

For å legge til flere trackere høyreklikker du på Tracker Gruppen, husk å lagre.

Hvis du senere ønsker å legge til eller fjerne "tracker url" trykk på redigere når du skal opprette nye torrenter.

Huk av:Åpne torrenten for deling når ferdig.

527011.jpeg

Klikk Avslutt for å lage torrentfilen.

527012.jpeg

Trackon er en tjeneste som overvåker statusen og helsen til eksisterende offentlige trackere som alle kan bruke.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Pirate Bay stenger trackeren (martin.aleksander)

Hvordan lage Magnet Links.

1) Høyreklikk på en torrent i download eller upload listen (kan være aktiv eller inaktiv)

2) Du vil se et valg som heter "Kopier Magnet URI"

3) Klikk på denne og lim inn i notisblokken.

528453.jpeg

For å åpne magnet url i Vuze, klikk på fil>åpne>torrent-fil>klikk på legge til url eller legge til ifra utklippstavle.

528455.jpeg

Magnet Linken på bildet går til torrenten i Hjelp SOS-barnebyer å seede.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg tilføyer et avsnitt til i "How to pick the fastest torrents".

1. Unngå torrenter med FÅ og STORE bruddstykker, sats isteden på de som er delt inn i flere og mindre bruddstykker.

2. Unngå sammensatte torrenter som er delt inn i "Episode 1", "Episode 2" eller lignende. AzureusWiki - Sequential downloading is bad. Jeg sjekket 4 som lastet ned 1/3 av en nedlasting, og samtlige av disse brukte lenger tid enn jeg brukte på en hel nedlasting.

Størrelse på bruddstykker (klikk for å vise/skjule)

Det første tipset er saklig begrunnet i fildelingsteori (Wikipedia - BitTorrent) og er blitt testet på et utvalg av nedlastinger. Mange små bruddstykker vil gi raskere nedlasting og være enklere å seede enn en nedlasting som er delt inn i få men store bruddstykker. Eneste fordelen med store bruddstykker er at selve torrentfilen blir mindre i størrelse.

En nedlasting er typisk inndelt i bruddstykker ("pieces") på mellom 32kB og 4MB. Alle er like store, men det siste bruddstykket kan ha redusert størrelse. Hvert bruddstykke er delt inn i biter ("blocks") på 16kB hver. Den minste "adresserbare enheten" er altså på 16 kilobytes uansett størrelse på bruddstykker.

De minste bruddstykkene på 32kB, 64kB pg 128kB er velegnet til små nedlastinger på "noen megabytes" og opp til "noen få hundre megabytes" (den aller minste på 32kB har jeg aldri sett i praksis). De mellomste bruddstykkene på 256kB, 512kB og 1MB er egnet til nedlastinger opp til 8-9 gigabyte, mens de største bruddstykkene på 2 og 4 megabyte er egnet til svært store nedlastinger. 2MB bruddstykker fungerer egentlig greit nok på nedlastinger som er fra 1 gigabyte og oppover, men 4MB er forferdelig treg på så "små" nedlastinger.

Eksempler på størrelse på bruddstykker:

2 x 16kB = 32kB

┌┬┐

└┴┘

4 x 16kB = 64kB

┌┬┬┬┐

└┴┴┴┘

8 x 16kB = 128kB

┌┬┬┬┬┬┬┬┐

└┴┴┴┴┴┴┴┘

16 x 16kB = 256kB

┌┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┐

└┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┘

32 x 16kB = 512kB

Unnagjort på 160 sekunder ved 3,2kB/s upload

┌┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┐

└┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┘

64 x 16kB = 1024kB = 1MB

┌┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┐

└┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┘

128 x 16kB = 2048kB = 2MB

├┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┤

256 x 16kB = 4096kB = 4MB

256 sekunder å fullføre ved 16kB/s upload (de færreste tilbyr så mye)

Et bruddstykke regnes som "finished" når alle bitene er mottatt, og kan da videresendes til nestemann i svermen. Halvferdige bruddstykker regnes som "active" eller som "ikke mottatt" overfor andre i svermen. Uferdige bruddstykker er til liten nytte i fildeling, de er nyttige først når de kan deles videre i en "byttehandel" med andre.

Bruddstykker på 4MB kan bruke svært lang tid på å fullføres. De aller færreste klarer å tilby rask nok upload til å fullføre slike bruddstykker rimelig raskt. Omtrent 40-50 prosent er altfor trege til å håndtere slike størrelser på bruddstykker, og selv middels raske delere har problemer med å fullføre disse rimelig raskt. De som er raske nok til å dele disse videre har problem med å finne mottakere som er raske nok.

Resultatet av store bruddstykker er at du bruker lenger tid på en nedlasting, den vil bli forsinket enten gjennom hele nedlastingen eller helt mot slutten. Hvis du forsøker å seede slike nedlastinger vil du måtte "jobbe hardere" enn på mindre bruddstykker - det tar lengre tid før mottakere kan dele normalt seg imellom "a tit for a tat".

"A tit for a tat" regnes som den normale delen av fildeling, hvor mottakere fordeler bruddstykker seg imellom i et noenlunde likt forhold (den som GIR mye vil også FÅ mye). Hele den midtre delen av en nedlasting er basert på dette prinsippet, mens upload fra seedere er mest aktiv i første og siste del av en nedlasting (dette vil variere litt med hvordan svermen er fordelt eller spredd).

Endret av Morten58
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Til dere som setter opp egen tracker hjemme.

Det er nå helt unødvendig.

Jeg vet rett og slett om denne geniale siden:

http://openbittorrent.com/

Du bare skriver følgende anonserings adresse inn i torrenten så fungerer det:

http://tracker.openbittorrent.com/announce

udp://tracker.openbittorrent.com:80/announ

Enklere blir det ikke.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Til dere som setter opp egen tracker hjemme.

Det er nå helt unødvendig.

Jeg vet rett og slett om denne geniale siden:

http://openbittorrent.com/

Du bare skriver følgende anonserings adresse inn i torrenten så fungerer det:

http://tracker.openbittorrent.com/announce

udp://tracker.openbittorrent.com:80/announ

Enklere blir det ikke.

Innlegg #20 :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive