Stasjonær data henger! Hjelp til feilsøking.

10 innlegg i emnet

Skrevet

Min stasjonære data har siden jeg kjøpte den innimellom hengt seg opp, Den henger seg sånn at musepekeren og alt henger, men jeg får ingen bluescreen. Jeg har sjekket alle temperaturer, men det har seg slik at den kan henge seg 10min etter den starter opp, eller 20 timer. Er helt random. Alle temperaturer er helt fine. Jeg kjører Windows 7 rc 32bit. Datamaskinen har blitt sendt på verksted før hvor det ble funnet feil på ene minnebrikken. så den har blitt byttet ut.

Noen som vet om noe mer som kan feilsøkes? Jeg mistenker feil på hardisken, men vet ikke hvordan jeg kan få testet det ut.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har du prøvd sikkerhetsmodus?

Muligens noen drivere eller programvare som gjør det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Noen ganger kan det jo ta dager før den henger seg? Mener du at jeg skal prøve å bruke dataen i sikkerhetsmodus så lenge? Uansett, om den ikke henger seg i sikkerhetsmodus hvordan finner jeg ut hva som gjør at den henger seg?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Noen ganger kan det jo ta dager før den henger seg? Mener du at jeg skal prøve å bruke dataen i sikkerhetsmodus så lenge? Uansett, om den ikke henger seg i sikkerhetsmodus hvordan finner jeg ut hva som gjør at den henger seg?

Jeg har det samme problemet, en av grundene til at jeg skal kjøpe ny, kan muligens være feil på hovedkortet, det er det jeg har.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

prøv med en og en RAM-brikke.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Alle minnebrikkene har blit feilsøkt hos autorisert pc verksted. Jeg har også selv testet 1 og 1 brikke, ingen forskjell. Det har heller ikke hatt noe effekt å stress-teste komponentene ettersom mangen timer med hardt kjør verken har vist høye temperaturer eller ustabilitet. Dataen henger seg bare rett og slett ca 1 gang om dagen, og det er helt tilfeldig. Virkelig plagsomt siden dette altid skjer når jeg jeg holder på med en samtale, redigerer film og ikke har lagret på en stund, mitt i et spill o.l, nesten hver gang mister jeg noe arbeid jeg holder på med.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Er Windows 7 det eneste operativsystemet du har på denne maskinen? Husk at dette er et OS under utvikling. Du kan ikke regne med at alt går på skinner, og en bør ikke bruke det som hovedoperativsystem ennå.

Hvis maskinvaren din er noe foreldet i forhold til Windows 7, så må du nesten regne med at du vil oppleve feil av noe slag.

Men på en annen side, har du problemer med maskinvare så vil nok ikke det bli bedre av seg selv...

Du har en innebygd funksjon i Windows som sjekker for og retter opp feil i filsystemet og sjekker etter og prøver å rette opp skadede sektorer.

Høyreklikk på harddisken du har Windows på (sannsynligvis C:), velg Egenskaper og åpne videre fanen Verktøy. Klikk på Kontroller ved feilsøking og sette en hake for begge valg (visuelt vil dette være noe annerledes i Windows 7, jeg tar gjennomgangen med en XP-maskin nå, men du vil nok skjønne fremgangsmåten på din maskin).

Du får ikke kjørt denne sjekken mens du er pålogget, så du må hake av for valget om å kjøre chkdsk ved neste oppstart. Restart maskinen og la den jobbe i fred. Den restarter i normalmodus når jobben er ferdig.

Du kan jo prøve å kjøre HD Tune i tillegg: http://www.hdtune.com/download.html

Om ikke dette løser noe, har du sjekket maskinen for grums?: http://itpro.no/supportforum/index.php?act=SR&f=253

Endret av pijano
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg foreslår at du kjører et annet OS på maskinen noen dager og ser om feilen fortsetter å komme. F.ex en eldre windows, type XP eller Vista. Bare å laste ned trialversjon fra MS. Spiller ingen rolle så lenge du bare skal bruke det til testformål.

Og pijano har et poeng. Vet at Xp og eldre windowsversjoner slutter å virke (fryser) idet harddisken slutter å kommunisere.

Hadde selv en gammel disk en gang som var slik at den "tålte ikke" at man kopierte for mye fra og til. Da døde den bare, og med dertil frys av pc'n.

Endret av Geir_HK
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har ikke hatt mye fritid i det siste til å teste, men jeg tror først å fremst jeg tester Hardisken, jeg har ikke en gang delt den opp i partisjoner, den er på 1 partisjon C: på 1TB :blush:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ikke tenk så vanskelig, gå i oppgavebehandlingen for så å se om det er noen "ikke windows" prosesser som stjeler mye minne og prosessorkraft

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive