Hvordan lager jeg partisjoner?

15 innlegg i emnet

Skrevet

Heisann :)

Jeg hadde tenkt å laste ned Windows 7 i dag, og kjøre det på en egen partisjon i tilfelle krasj osv.

Har bare et problem. Hvordan lager jeg en ny partisjon?

Har 2 harddisker, en på 80 Gb ( kjører bare Windows XP der) og en på 750 Gb. Sistnevnte tenkte jeg å lage en egen partisjon på med ca 400 Gb plass til OS + musikk, filmer osv.

Hvordan lager jeg ny partisjon?

Takker for alle som gir tips ! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du kan høyreklikke på "min datamaskin", velg "behandle". der har du noe som heter diskbehandling. Der kan du ta nye disker, dele opp i flere mindre disker etc.

Lag deg en partisjon på 50 gb som du har windows7 på, du trenger ikke noe mer. Så benytter du resten av disken til å lagre filer på tilfelle kræsj. Har du filer som film og musikk på samme disk som OS kan du i værste fall miste alt dette om OS partisjonen ryker eller skades. Så lenge du har alle filer du vil ta vare på på en egen disk, er dem mye mer sikkre.

Aldri legg windows 7 eller vista på samme os disk som windows XP..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du kan høyreklikke på "min datamaskin", velg "behandle". der har du noe som heter diskbehandling. Der kan du ta nye disker, dele opp i flere mindre disker etc.

Lag deg en partisjon på 50 gb som du har windows7 på, du trenger ikke noe mer. Så benytter du resten av disken til å lagre filer på tilfelle kræsj. Har du filer som film og musikk på samme disk som OS kan du i værste fall miste alt dette om OS partisjonen ryker eller skades. Så lenge du har alle filer du vil ta vare på på en egen disk, er dem mye mer sikkre.

Aldri legg windows 7 eller vista på samme os disk som windows XP..

Jeg kommer meg til Datamaskinbehandling og så til Diskbehandling Finner bare ikke ut hva jeg skal gjøre derfra. Finner ingen måte å lage ny partisjon på

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Heisann :)

Jeg hadde tenkt å laste ned Windows 7 i dag, og kjøre det på en egen partisjon i tilfelle krasj osv.

Har bare et problem. Hvordan lager jeg en ny partisjon?

Har 2 harddisker, en på 80 Gb ( kjører bare Windows XP der) og en på 750 Gb. Sistnevnte tenkte jeg å lage en egen partisjon på med ca 400 Gb plass til OS + musikk, filmer osv.

Hvordan lager jeg ny partisjon?

Takker for alle som gir tips ! :)

Tipper du har allerede formatert og lagt hele disken som en partisjon. Hvis du har gjort det kan du først kjøre en defragmentering for å få organisert alle dataene på disken i en "bolk". Så laster du ned Gparted som er et program for å endre partisjoner. (link til side med nedlasting)

Og her er en link til en side som forteller hvordan du skal går fram.

Men er du usikker så LES MER PÅ GOOGLE før du begynner... Dette er en gylden mulighet til å ødelegge alt du har på disken så pass på!!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tipper du har allerede formatert og lagt hele disken som en partisjon. Hvis du har gjort det kan du først kjøre en defragmentering for å få organisert alle dataene på disken i en "bolk". Så laster du ned Gparted som er et program for å endre partisjoner. (link til side med nedlasting)

Og her er en link til en side som forteller hvordan du skal går fram.

Men er du usikker så LES MER PÅ GOOGLE før du begynner... Dette er en gylden mulighet til å ødelegge alt du har på disken så pass på!!!

Har ikke gjort noe spesielt med hardisken enda. (den på 750 GB) Hitill har jeg bare brukt 1,4 Gb av den, så regnet med at jeg ikke trengte gjør enoe spesielt med den. Har diskfragmatert den noen ganger

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Defragmenter den UANSETT før du skal bruke noe partisjonsprogram!!! Det jeg mente med at du har formatert er at du har EN disk i min datamaskin som du ser er 750GB NFTS. Da har du Partisjonert disken til en stasjon. Det Gparted gjør er at den deler opp den partisjonen slik at du får dem så store du vil!.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Defragmenter den UANSETT før du skal bruke noe partisjonsprogram!!! Det jeg mente med at du har formatert er at du har EN disk i min datamaskin som du ser er 750GB NFTS. Da har du Partisjonert disken til en stasjon. Det Gparted gjør er at den deler opp den partisjonen slik at du får dem så store du vil!.

Den vises som " Nytt volum (E:) " i min datamaskin. Og den er på 750 Gb. Ikke delt opp der i alle fall.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Derfor du må laste ned programmet Gparted og brenne det på en cd og starte mskinen fra det og følge den guiden som jeg linket til lengre opp for å dele opp den ene partisjonen til flere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ok, da prøver jeg det :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Linkene nedenfor viser forsellige metoder for å endre partisjoner. men husk at Wondows XP,Vista og Win7 bruker NFTS!!!

Her er en bedre guide for å gjøre den partisjonen du har fra før mindre:

Link til guide

Her kan du også se hvordan du kan gjøre det:

Link

Her er en annen guide som viser hele prosessen:

Link til guide

Og til sist en fil som også viser prosessen (Klikk på (HQ)-knappen forå få bedre kvalitet.det er en fordel å se filmen på en annen pc mens du går gjennom stegene.:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ok, da prøver jeg det :)

Men husk at du kan ødelegge alle dataene du har på disken hvis du gjør feil og jeg står ikke ansvarlig hvis noe hender!!! Det er bedre å vente og lese til man er sikker enn å måtte formatere opp hele disken etter det har gått galt! Og sikkerhetskopi før en begynner på en annen disk er å anbefale hvis det ikke er store datamenger det er snakk om!!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tuesn takk :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Si ifra om det gikk eller ikke da :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Si ifra om det gikk eller ikke da :P

Fant ut at jeg ikke har brenne cd'er. Må vente til i morgen og se. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fant ut at jeg ikke har brenne cd'er. Må vente til i morgen og se. :P

Du er ikke den første som har blitt hindret av det :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive