Den nye, store chattetråden

14 873 innlegg i emnet

Skrevet

Vurderer å hoppe på jeg også :) men først er det noen ting jeg gjerne vil høre deres formening om... (fra den gjennomsnittlige ITpro-er)

Jeg var mer eller mindre hardbanka VPN bruker i en periode for en del år tilbake pga #personvern, men etter at VPN populariteten eksploderte, og antall aktører ble mangedoblet på kort tid, kunne en samtidig lese rapporter om at trafikken lett kunne avlyttes. Logger ble lagret, betalingsinformasjon enkelt kan assosieres med IP adresser, og ikke minst at enkelte leverandører var mer eller mindre sponset av f.eks. NSA. (om jeg uansett  overvåkes av noen, vil jeg heller at norske myndigheter gjør det, enn at USA eller Tyskland gjør det)...

Da dette kom frem i media, var jeg rask med å si opp VPN abonnementet. Gikk man etter seriøsitet og krypteringsteknologi, samtidig som en unngikk enhver som assosierte seg med torrent-trafikk, ble prisnivået relativt høyt. Hvorfor betale for økt risiko tenkte jeg den gang...
Har VPN tilbyder-bransjen forandret seg, eller er står problemstillingen på stedet hvil også den dag i dag?

Hey.

Ingen som svarte på det her. Så jeg kan jo si mitt standpunkt her. Ellers

Først ditt punkt i parantes: "om jeg uansett  overvåkes av noen, vil jeg heller at norske myndigheter gjør det, enn at USA eller Tyskland gjør det"

Myndigheter samarbeider og deler informasjon. Ergo, er du overvåket av en myndighet er du overvåket av alle. og selv om du ikke skulle være det, så er jo defakto mange av servere i dag uansett hostet i USA eller av amerikanske selskaper, dvs at selv uten VPN til USA så vil NSA kunne overvåke hva du gjør.

Ellers syns jeg du er litt vel kritisk til VPN her. Selv om du ja kan overvåkes er det fremdeles et ekstra lett som myndigheter/overvåkere må igjennom i forhold til bare å lytte til trafikken din direkte. I tillegg har sider som torrentfreak lister over VPN tilbydere som går langt i å ikke utlevere noe informasjon whatsoever. Disse tjenesteleverandørene er gjerne noe dyrere, men et godt sted å starte når man leter etter VPNtilbyder.

Jeg vet at mange av de amerikanske VPNtilbyderne logget alt og gav loggene til alle som spurte (litt slik du skisserer), og da er jeg enig i at VPN ikke er like mye verdt. Etter at dette ble påpekt så har disse mistet mange kunder og du bør bare gå etter torrentfreak sin liste for å unngå dette.

For å svare på ditt siste spørsmål vil jeg derfor påstå at VPNbransjen har bedret seg igjen, og at VPN er mye bedre enn ikke VPN.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hva med webserver, virtuelle servere eller en egen skyløsning slik som ownCloud. Du sparer penger, og du vet at du har dine data tilgjengelig hjemme, eller andre plasser. 

Hmmm... Jeg hadde tenkt å sette opp Own Cloud, men ikke kommet så langt. Har server og domene, men der stoppa det...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ikke lenge til black friday. Lurer på om jeg skal benytte annledningen til å oppgradere skjermkortet. Har et Nvidia Geforce ROG 680 i stasjonæren som begynner å bli noen år.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hva med webserver, virtuelle servere eller en egen skyløsning slik som ownCloud. Du sparer penger, og du vet at du har dine data tilgjengelig hjemme, eller andre plasser. 

Takker.  Jeg har eget domene med rimelig datalagring så jeg har forlengst en backup der.  Det burde holde i tillegg ukentlig automatisk backup fra C til D og månedlig total backup til ekstern hdd.  I tillegg har jeg IMAP på all mail og 2 pc-er har altså de samme mail.  Det samme gjelder dokumenter o.lign. hvor jeg har automatisk synkronisering via domenet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg tror min 280x er kaputt, får ikke startet live usb debian med den satt inn, uten virker det helt fint.

Var det noen som fant noe på denne svarte fredagen?

Det eneste jeg så når jeg sjekket like etter midnatt i går kveld var fra komplett.
8tb berracuda disk til 1999,-, og i5-4690k til 1549,-
8tb-disken er borte fra komplett nå, og i5-en er tilbake til 2279,-

Synd jeg ikke hadde bruk for noen av de, men det var de eneste jeg fant som faktisk var noe å se på.

Endret av Deni
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er det noen som vet av en nettleser (ikke IE) som ikke maser om at man skal sette Google som startside og lese igjennom personvernet hele tiden?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja Google Chrome maser ikke om dette, og Google.com er jo standard startside der :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Haha, kanskje jeg spurte litt feil. Er det noen muligheter som gjør at man slipper det maset? Bruker Firefox, så kanskje det finnes en config? 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ikke logge deg på Google-kontoen din, så bruke Bing, eller en annen søkemotor.

Tror ikke du slipper unna dette ellers, uansett nettleser.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

wut?! Hvorfor må jeg bruke disquis brukeren min og ikke ITpro sin på julenøttene?

I alle år har jeg da kunne brukt denne brukeren og ikke diquis.

I tillegg. Er det mulig å få unntak fra regelen om å måtte være bosatt i Norge? Bor for tiden i Dublin, Irland, men evt abonnements tjeneste i Norge kan jeg da gi bort i julegave, og jeg betaler gjerne ekstra frakt til Dublin for harde pakker :)  Gitt at jeg vinner da, er et par år siden jeg har vunnet noe nå...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er vel ganske lenge siden vi byttet til Disqus, tror det er over et halvt år siden, om ikke lenger. Grunnen var enkel, folk flest har etter hvert en Disqus konto, i tillegg til at de aller fleste ikke-faste-besøkende heller lar være å kommentere enn å opprette en ITpro konto.

Teknisk sett burde vi få rekord mange deltakere i årets julekalender, men jeg er i grunn i tvil, tror heller at Disqus demper frafallet...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vi klarer nok å gjøre et unntak, Henriko.. :) 

Og hva Disqus angår, er det som JPG sier, et forsøk på å tiltrekke oss flere brukere utenfor ITpro-systemet. Disqus er det lang flere som bruker, og man har flere innloggingsmuligheter enn vårt låste system. Dessuten er integreringen enklere å håndtere enn å opprettholde egenproduserte script med forumintegrasjon. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

4. uken uten cola. Virker som om det går greit, merker ikke noe særlig til abstinenser, heller ikke mye hodepine. Så tror dette går bra :D

Endret av Åsmund
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Drikker du pepsi max istedet nå da? :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Drikker du pepsi max istedet nå da? :P

Hvordan visste du det? :P

Går en del i det ja. Prøvde ColaZero men det har jo 0 smak, så jeg skjønner ikke hvordan de kan reklamere med "Zero sugar - more taste" eller noe sånt, som det står. Føler meg ikke så trøtt og tung lengre som jeg følte da jeg drakk cola.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hehe :P 

Bør holde inntak av aspartam på et moderat nivå også. Blir fort veldig "avhengig" av det i tillegg... :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Så det er her det er liv? Ser det skjer noe et par steder på forumet, men jammen ikke mye aktivitet. Bare dere som skravler ;)

Bra jobba med Cola detox forresten, jeg må kvitte meg med Red Bull vanen min :o 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har vært borte fra forumet en god stund nå, da jeg har hatt fullt opp med jobb og familie, men tenkte prøve bli litt mere aktiv igjen nå :) Så, hei til alle gammle kjente og nye jeg ikke har sett før :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Velkommen tilbake til dere begge :) 

Jeg har vært borte fra forumet en god stund nå, da jeg har hatt fullt opp med jobb og familie, men tenkte prøve bli litt mere aktiv igjen nå :) Så, hei til alle gammle kjente og nye jeg ikke har sett før :P

Så flott - det liker vi :) 

Så det er her det er liv? Ser det skjer noe et par steder på forumet, men jammen ikke mye aktivitet. Bare dere som skravler ;)

Bra jobba med Cola detox forresten, jeg må kvitte meg med Red Bull vanen min :o 

Ja, det er dessverre en trend at brukerne ikke spør så mye for tiden. Vi jobber med å løse dette med å publisere tyngre artikler, og et par andre overraskelser på forumet, og forsiden. SÅ mye spennende i året som kommer. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, det er dessverre en trend at brukerne ikke spør så mye for tiden. Vi jobber med å løse dette med å publisere tyngre artikler, og et par andre overraskelser på forumet, og forsiden. SÅ mye spennende i året som kommer. 

Da gleder jeg meg til å følge med! Prøvde å være litt aktiv her for 2 år siden, etter at jeg fant dere og julenøttene for første gang. Men så kom denne virkeligheten og dro meg unna, og det ble lite tid til noe som helst egentlig... Ikke at det er så mye bedre nå, med små barn og fulltids studier, men jeg skal gjøre mitt beste for å henge med likevel :) 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for velkomsten :) Høres spennende ut med neste år, gleder meg til og se hva det nye året bringer :) Fått ubeskrivelig mye hjelp på dette forumet og er jo også en god følelse når du får hjulpet andre også, så håper virkelig det blir liv i forumet igjen, det hadde vært gøy ;) Er vel mye av grunnen at alle her inne er ganske gode på pc, så lite problemer oppstår :P velvel, nå skal jeg koke meg kaffe og dra på jobb, snakkes senere alle sammen ;)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er stor fan av steelseries siberia headset og dessverre har mine unger ødelagt nokk et av de, så tenkte ønske meg nytt av fruen, er det noen som har erfaring med dette? http://www.elkjop.no/product/spill-og-konsoll/gaming-headset/SSSIBERRAWPRI/steelseries-raw-prism-gaming-headset-hvit

Personlig har jeg brukt masse headset. Men jeg har faktisk hold meg unna steelseries, enkelt og greit fordi for min del er lyden for lav og den knekker fort.

Jeg har testet og vært meget fornøyd med disse.

Jeg brukte Tritton kjempelenge i ca 2 år og var knallfornøyd, dog etter 2 år så sa det takk for seg, og testet da roccat det fungerte faktisk i en hel uke. Fikk da byttet til Razer som jeg har nå brukt i vel ca 1 år og super fornøyd med både lyd og hvordan det sitter!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Personlig har jeg brukt masse headset. Men jeg har faktisk hold meg unna steelseries, enkelt og greit fordi for min del er lyden for lav og den knekker fort.

Jeg har testet og vært meget fornøyd med disse.

Jeg brukte Tritton kjempelenge i ca 2 år og var knallfornøyd, dog etter 2 år så sa det takk for seg, og testet da roccat det fungerte faktisk i en hel uke. Fikk da byttet til Razer som jeg har nå brukt i vel ca 1 år og super fornøyd med både lyd og hvordan det sitter!

Merkelig, de steelseries jeg har hatt har det vært veldig bra lyd, samt de har holdt en god stund, men tålte ikke barneleken tilslutt :P største grunnen til at jeg liker steelseries er at de er behagelige og ha på i timevis, dette er for meg viktigere enn noe annet, da det ikke er gøy og spille i flere timer med vondt og ubehag i ørene :P bruker de mest til kommunikasjon i spill, så det viktigste er: mikrofon som fungerer bra, behagelig over tid og gjerne slitesterk i tilfelle ungene finner de :P

Edit: Siste jeg kjøpte var Soundblaster og de klarte sønnen og rive av hele venstre øret xD

Endret av ©ordante
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive