Den nye, store chattetråden

14 873 innlegg i emnet

Skrevet

22 grader ute og jeg ligger syk inne...

God bedring :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da har jeg bestilt meg en Peltierkjøler :) Blir litt imponert om noen andre enn Andrull vet hva det er... :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

God bedring :)

Takker for det. Er oppe på beina igjen nå... Litt redusert bare,kan være noe med at iløpet av de siste 56 timer så hadde jeg bare spist 2 skiver og en yoghurt...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da har jeg bestilt meg en Peltierkjøler :) Blir litt imponert om noen andre enn Andrull vet hva det er... :P

En sånn? http://uit.no/tavla/artikkel/278367/minikjoleskap_4_liter_med_billader_kr_50_-

Takker for det. Er oppe på beina igjen nå... Litt redusert bare,kan være noe med at iløpet av de siste 56 timer så hadde jeg bare spist 2 skiver og en yoghurt...

Det var litt mye mat tror jeg.. Du kunne godt ha kuttet ut den yoghurten :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da får du bli litt imponert :P har vurdert det selv jeg :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hehe, jeg har en sånn i skuffen, men den passer bare til socket 754 om jeg husker rett. Fikk en del problemer med kondens da jeg brukte den. Jeg var ikke så flink til å klippe ut neoprenpakninger. :/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tror jeg endrer spørsmålet mitt.... Bli skikkelig imponert om noen her IKKE vet hva en peltierkjøler er...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Varm på ene siden og iskald på den andre?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Varm på ene siden og iskald på den andre?

Og er en relativt brukbar, semikul og nerdete måte for å steke speilegg på laben når man ikke har lov til å ha kokeutstyr der inne. Funker også til en viss grad til å steke tynn pizza hvis man har en stålplate som stekebrett og mange peltierelementer under.

Endret av Azathoth
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jaja. Da har man spilt igjennom Skyrim :).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

He he.., ja akkurat en sånn!

Det er en thermoelektrisk kjøler, som i utgangspunktet både kan varme og kjøle.

Den er til CPU, regner jeg med...?

Det finnes et bruk som kanskje ikke er like åpenbart, men ganske gøy på hobbybasis, og det er til strømproduksjon. :=)

Og er en relativt brukbar, semikul og nerdete måte for å steke speilegg på laben når man ikke har lov til å ha kokeutstyr der inne. Funker også til en viss grad til å steke tynn pizza hvis man har en stålplate som stekebrett og mange peltierelementer under.

For å være ærlig så synes jeg peltierelement høres ganske overkill ut om hovedegenskapen man bruker den til er oppvarming. :P

En fordel er dog at den faktisk kan spare deg bittelitt penger, da de vil hente energi fra omgivelsene og vil teoretisk sett kunne ha en effektivitet over 1. (altså det en vanlig ohmsk ovn har). Aka. 100W inn og 100W ut som varme.

Peltierelementer er KULT, og godt å høre flere enn meg som synes det er høy. :D Har veldig lyst å kombinere et peltierelement med fasekjøleren, for å få lavere enn -20/-30 ish.

Hva skal du bruke/eksperimentere peltierelementet til da Fade?

Til CPU-bruk så er den nok tilnærmet ubrukelig med mindre det er en liten ARM-CPU eller kanskje i beste fall de svakeste modellene til Intel ATOM serien. Med sine 6-7W (og ganske labre kjøleytelse) så ville nok en normal CPU på 70-80W "tatt fyr". :lol: Til sammenligning så er kjøleytelsen til kompressoren jeg trenger, på over 3500W. :ph34r:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hehe, nei blir ikke til CPU-kjøling nei. Var vel bare for å få tak i en for å teste hvordan det virker. Leste om det for en stund siden og synes det hørtes kult ut så kom jeg over en mens jeg bladde på dx.com.

Fikk nettopp et Arduino one starter kit også :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

oooOOooOo... Kakeshoma hopper raskt på rankingen på Folding@Home, ser han ligger bare 20 plasser bak meg nå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hmm, fant ut at CryENGINE ikke var noe for meg. Bruker heller Unreal da det har en del flere og mer avanserte muligheter :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hmm, fant ut at CryENGINE ikke var noe for meg. Bruker heller Unreal da det har en del flere og mer avanserte muligheter :)

Ja, akkurat som at du har klart å finne ut alle mulighetene bare ved å fikle med det et par dager...? Tror det går ganske mange år før du kommer opp i et nivå med kompetanse der CryENGINE kasnkje kan sette begrensninger for deg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Joda, sant det :) Liker bare å prøve forskjellige enginer. 3D modellering er 0 problem, men så skal man jo egentlig ikke modellere 3D i en engine i det heletatt. Det er bare kodingen av AI osv. som jeg sliter med.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvor er alle sammen? Vi har brukt 6 dager på å fylle en side her... i tidligere glansdager var det side på side hver eneste dag.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har blitt litt vel rolig i det siste ja :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Mye å gjøre jeg har!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Samme her. Innleveringsoppgave som tar mye av tiden gitt.

To nye 24" og headset var ikke helt feil gitt :D Liten oppgradering fra 2 stk. 19" 4:3 skjermer og koss porta pro.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har forresten spilt igjennom Skyrim. Main questen, så nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvor er alle sammen? Vi har brukt 6 dager på å fylle en side her... i tidligere glansdager var det side på side hver eneste dag.

For å være helt ærlig synes jeg ikke forumet er så attraktivt som den en gang var : /

--

Har pre-orderet Metro: Last Light. Kommer 17. Mai, så da blir det ikke mye utetid før jeg springer inn og setter meg ned for å spille :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

SYnes og synes. Det er vel et rimelig faktum.

I sine glansdager, 2005-2010 elns kan jeg tippe aktiviteten var på maks. Og da kunne jeg jo poste et 30-40 talls innlegg om dagen og fortsatt få respons. Nå er det noe ala 100 ganger mindre aktivitet, og det er sjelden du ser noe annet enn stamgjester/VIP's.

Det er veldig synd, men jeg tror det skal godt gjøres å snu denne tønna. Nå vet jeg ikke nøyaktig hva som hendte internt på ITpro, men etter at en mr. Aune, grunnleggeren av ITpro/redaktøren valgte å kjøre full stil med konspirasjonsteorier så falt nettstedet kraftig, og derfra tror jeg (sett fra utsiden) har ITpro gått nedover. Problemer med nytt design og utrulling, og sikkert enda mer svinnende inntekter gjorde jo at siden ble nede i dagesvis om ikke ukesvis etc.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive