Rotering av RAW-bilder i DigiKam

5 innlegg i emnet

Skrevet

Vet ikke om dette er rette avdeling å poste i, men tar en råsjanse.

Problemet i dag er: Hvorfor får jeg feil når jeg prøver å rotere et RAW-bilde i DigiKam?

Feilen som kommer opp er rett og slett: "Cannot rotate RAW file".

Kipi-utvidelsene er installert så vidt jeg kan se.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis du ønsker å redigere direkte på raw bilder er jeg ikke sikker på hvor mye som er implementert i Digikam ennå. For alt jeg vet kan dette avhenge av hvilket raw format du har (digikam støtter hundrevis). Jeg vil tro Digikam primært er lagt opp til å konvertere bildene over til et vanlig format før du gjør endringer på dem.

Får se om jeg kan hjelpe deg å spore dette når jeg kommer hjem.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Setter pris på at du vil ta deg tid, for dette er faktisk det eneste som holder meg litt tilbake i Windows (+ spill da men der kan jeg jo bruke dualboot). Det mest fantastiske er jo at jeg SER hvor bra Linux kan være og det er morsomt og interessant å holde på med. Det eneste er at man står fast om noe "skjer" - og da mener jeg BOM fast.

Er helt avhengig av å redigere RAW-format da jeg kun bruker dette. Eksport skjer kun dersom jeg skal bruke bildene online etc.

Så vidt jeg kan se støtter DigiKam kameraet mitt også (Canon 350D), så det er nok kun en plugin som ikke er helt med.

Endret av kjelle392
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg tror nesten dette er et bevist valg fra utviklernes side. RAW-formatet er et digitalt negativ; før du kan begynne å redigere på det må du konvertere (fremkalle) det til et "positivt" format som JPEG eller TIFF. Det er mao. heller ikke meningen å drive redigering / manipulering direkte på RAW-filen.

Wikipedia omtaler RAW-formatets funksjon som negativ:

Raw image files are sometimes called digital negatives, as they fulfill the same role as negatives in film photography: that is, the negative is not directly usable as an image, but has all of the information needed to create an image.

Nå er jo kanskje roteringen ikke regnet som redigering, men allikevel; RAW-filen skal ikke tukles med. Mitt kamera legger i alle fall ved en EXIF-tagg som sier om bildet er tatt i bredde- eller lengdeformat. Dermed roterers det automatisk ved visning, selv om ikke selve filen endres. Vet ikke om andre kameraer gjør det samme. Dog gjøres ikke denne automatiske roteringen i Windows Utforsker, men på f.eks. Picasa, Photshop Elements og Nautilus.

Digikam skulle vel også gjort dette, men en bug-report fra juni 2007 sier at det i hvert fall er problemer med dette ved Nikons NEF-format. Kanskje dette problemet også gjelder Canons.

Einar :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Editering av RAW bilder er støttet fra og med versjon 0.10.0 av Digikam.

General : Support of XMP metadata (require Exiv2 library >= 0.16).

General : Raw metadata can be edited, changed, added to TIFF/EP like RAW file formats (require Exiv2 >= 0.18). Currently DNG, NEF, and PEF raw files are supported. More will be added in the future.

ref. http://www.digikam.org/drupal/node/434

Endret av Del
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive