Forslag til konkurranser?

26 innlegg i emnet

Skrevet

Heisann

Jeg ville bare si at vi har litt hardwaresnacks liggende, hvor planen var å gi bort dette i en eller to konkurranser.

Derfor, er jeg interessert i å få litt tilbakemeldinger på hva slags konkurranser dere kunne ønske dere?..

Kom med tips her!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hmm. hva med beste geekbilde med en touch av våren?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg ser gjerne at itpro.no fokuserer på å dra til seg dyktige skribenter. Det er desverre nedslående lite aktivitet på forumet for tiden. Årsaken til dette er trolig at brukere med litt fartstid på har forlatt oss til fordel for andre forum; derav vil aktiviteten falle i samsvar med tråder som får dårlige eller ingen svar.

Fortsett med gode og aktuelle artikkler på forsiden og vinn gjerne tilbake "tapte skribenter" som har vært en uvurderlig resurs tidligere.

Derfor: Fokuser på å premiere virkelig gode artikler som omhandler IT.

Jeg tror gode artikler fører til flere aktive brukere :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er desverre nedslående lite aktivitet på forumet for tiden. Årsaken til dette er trolig at brukere med litt fartstid på har forlatt oss til fordel for andre forum; derav vil aktiviteten falle i samsvar med tråder som får dårlige eller ingen svar.

Nå vet ikke jeg om det er bare "meg" som sitter med inntrykket at de fleste brukere på forumet gir pokker i å følge opp

egne tråder/Online cv ved å sette tråden løst etter å ha fått et svar som løste problemet.

Propoeng gir jeg stort sett pokker i, men minstekravet burde være å sette tråden løst.

Personlig overveier jeg å avslutte mitt engasjement på forumet uten at jeg tror at det blir noe tap for itpro.no :)

Tror neppe det kommer til skje for det er utrolig artig og lærerikt å løse dataproblemer(fortrinnsvis andre's)

men det er mulig at en kanskje begynner å sjekke online cv for å avgjøre om en gidder å engasjere seg i TS sitt problem.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Om dere har ideer til forandringer ellers, utenom konkurranse-forslagene i denne tråden, bare kom med dem i idedugnad-tråden. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Forslag til konkurranser:

• Månedens beste bakgrunnsbilde, enten laget selv, eller funnet annen plass (funnet krever oppgitt kilde og tillatelse til å bruke det, bla, bla, bla)
  • Premiere flere kategorier under publisering av artikler, eksempel en premie for beste guide, beste "nyhet", beste test osv. Bør vel være kriterie at der er flere alternativer å velge mellom, om ikke faller artikkelen i lag med alle artikler hvor den beste av de alle blir plukket ut (som vanlig).
  • Hva med konkurranse med å tidsfordriv (les SPILL) i java/flash eller lignende som kan ligge under ITpro? Dagbladet har flere eksempler på tidsfordriv jeg har kastet bort alt for mange timer på, skal vel ikke så mye til at ITpro kan få noe slik også (helst egenprodusert konsept, gjerne også idé).
  • Månedens beste forumhjelper (BØR IKKE DØMMES ETTER POENG, men positiv aktivitet), om dette ikke lett kan filtreres ut, så kan det opprettes mulighet til å foreslå kandidater.
  • Og siste forslaget mitt, konkurranse på månedens beste datatips. (kan være windows-tips, hardware, linux, mye brukt program-tips) osv, osv. Dette kan lages i egen kategori på forum eller lignende. (i så fall, bonuspoeng for riktig plassering, hehe)

-ZnarreZ-

Edit: -la til noen punkt-

Endret av ZnarreZ
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Støtter delvis opp forslaget til ZnarreZ med dette å ta bilder. Bare at du tar bildene selv, jeg synes det blir litt teit om noen skal ta andres bilder og at du selv tar bildene. Er litt forskjell på det.

men en slik type konk. vil være topp og medlemssøkende!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

vi kan ha konkuranse om kuleste print screen!

det går utpå å laste opp kuleste print screen bilde =)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Heisann

Jeg ville bare si at vi har litt hardwaresnacks liggende, hvor planen var å gi bort dette i en eller to konkurranser.

Derfor, er jeg interessert i å få litt tilbakemeldinger på hva slags konkurranser dere kunne ønske dere?..

Kom med tips her!

Det er nå mye en kan konkurere om, men syns at det må være noe som alle kan være med på.

Da mener jeg også de som ikke er så kyndige i data og programvare.

Det kan være som dette: Kort rim om itpro som igjen kan brukes som motto for siden?

Eller noe i den rettningen.

:rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Favoritten min blant konkurranser som har vært var "Innlegg nummer 500.000".

Her er diverse begrunnelser for at denne konkurransen var egnet:

• Vinner ble kåret pga. normal aktivitet i forumet - poste eller besvare tråder.
    Mange konkurranser drar folk vekk fra forumet, og over på "annen type aktivitet".
  • Alle hadde like sjanser - her hadde ingen fordeler av kunnskapsnivå, innsats eller noe annet.
  • Ingen krav til tidkrevende forberedelser, men en viss mulighet for å peile seg inn på forhånd.
    Jeg klarte å treffe innlegg 500.001, og "annonserte" også på forhånd at jeg lå i trening for konkurransen.
  • Selve innspurten var kjapp, ikke noe langdrygt arbeid.
  • Premien holdt et OK nivå, hverken for mye eller for lite.

Dette er riktignok ikke noe forslag som kan brukes nå. Det er temmelig sikkert bedre å spare denne type konkurranse til neste runde tall.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Konkurransen "Feteste gameshot" seiler opp som favoritt.

Dette er en konkurranse som "treffer" godt på en stor og variert gruppe - svært mange liker spill.

Den gir relativt like betingelser til alle som ønsker å delta.

Det er kjapt gjort å få oversikt over bidrag (slippe å lese omstendelige forklaringer).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Beste PAINT bildet man har laget selv ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Gammel tråd, men ny idé(?)

Internettet er ikke det enkleste stedet å finne frem på, men påstanden dukker opp med at alt er mulig å finne ut.

Hva med spørrekonkurranse med spørsmål (uten nødvendigvis en fasit) hvor meningen er å bruke internett for å finne frem til svarene. For å kunne være kvalifisert må også kilde hvor svaret er funnet oppgis for å kunne etterkontrolleres. F.eks.

Hvor mange mennekser lever det i Norge (ev. på en bestemt dato)? (den med nærmest riktig folketall til dagens dato scorer best)

Hvilken norsk by opplevde nest mest regn i 2008?

Hvor mange kriger pågår akkurat nå, per (velg en dato)?

Hva betyr ordtaket "Ikke selg skinnet før bjørnen er skutt" og hvem kom med det?

Hvor mange partier deltar i den norske valgkampen?

Hvor mange utenlandske oppdrag deltar det norske Forsvaret i?

Hva er PLU koden: 5449000052230 for og hva er det originale opprinnelselandet til PLU-koden?

osv. osv.

Det hadde også vært greit med spørsmål som også er i fra artikler, nye som gamle, publisert på IT-Pro. Dog ser at Google og Wikipedia ødlegger mye av morro nå til dags med fremgraving av fasit veldig lett, men finnes vel måter å formulere spørsmålene så det i det minste krever litt strategi for å putte inn queryene der.

-ZnarreZ-

PS: Hvor blir det av en reklamefilm om ItPro? Slår det skikkelig an på f.eks. youtube, så kan jo det fort ramle inn flere besøkende, kanskje skribenter også, på domenet.

Endret av ZnarreZ
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

God ide ZnarreZ

Men som også andre i denne gamle tråden har sagt, at det er mildt sagt irriterende at folk gir f... i egne tråder som ikke blir satt som løst (har sikkert gjort det selv) kan ikke itpro.no sette folk på det da ? eller er det kanskje en jobb moderator har ? Greit å sjekke tråder og lukke dem liksom.. hvis det er en angitt løsning uten tilbakemelding .. i stedet for løst.. så kunne det bare ha vært [lukket]

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har en premie til på lur som vi kunne tenke oss å gi ut.

Vi klarte å kjøre igang to flotte konkurranser forrige gang basert på forslag fra nettopp denne tråden.

Selv var jeg veldig fornøyd med populæriteten til disse, og jeg håper også at dere satte pris på både "Feteste Gameshot"- og "Hvem er jeg?"-konkurransen.

Sleng gjerne ut flere forslag om dere har lyst! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Beste wallpaper? Vet at det er flere dyktige folk her på itpro som vil kunne levere meget anstendige wallpapers.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

PS: Hvor blir det av en reklamefilm om ItPro? Slår det skikkelig an på f.eks. youtube, så kan jo det fort ramle inn flere besøkende, kanskje skribenter også, på domenet.

Venter spendt på noe i den duren, jeg ;)

-ZnarreZ-

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Her kommer en fin en som kommer til å holde folk opptatt i lang tid. :)

496573.jpeg - her var det kun 1 feil

Oppgaven:

Du er elektriker og skal trekke en kabel gjennom alle vegger i et hus (blå strek er kabelen).

- Kabelen skal gå 1 gang gjennom alle vegger i alle rom (mer enn 1 gang er ikke tillatt).

- den skal gjennom både innervegger og yttervegger - 1 gang pr. vegg

- du skal ikke krysse din egen linje (kabelen)

- linjen (kabelen) skal være ubrutt - "ikke løfte blyanten fra papiret"

- du kan selvfølgelig starte hvor du vil - ute eller inne

I følge historien stammer oppgaven fra et ukeblad på 1950-tallet en gang, og det ble lokket med relativt fete premier. Oppgaveforfatteren døde før han fikk avslørt løsningen (hvis det ER noen løsning?).

Lykke til.

------

Mens folk er opptatt med denne ...

Det er kanskje lettere å få inn forslag hvis man tillater annet enn bare konkrete forslag til konkurranser? Det er sikkert mange som kan ha fornuftige ideer om f.eks. hvilke typer konkurranser de tror kan passe inn, men som mangler konkret forslag.

Andre kan ha fornuftig ideer om hva som gjør en konkurranse "verd å delta i" - hva som har APPELL i ulike typer konkurranser.

"Feteste gameshot" ble satt sammen av ideer som allerede var lansert tidligere i tråden. "Feteste printscreen" hørtes for diffust ut, så "Feteste gameshot" var bare en omskrivning av den samme ideen.

Endret av Morten58
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

- her var det kun 1 feil

Som regel er yttervegger sammenhengende, så i teorien gjorde du feil fra børjan av.. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Så du mener at innervegger IKKE er sammenhengende? At de er "LØSE" eller "frittstående"? :)

EDIT:

Konkurransen er hentet fra mer enn 30 år gammel hukommelse, så det er mulig at jeg husker beskrivelsen litt "ukorrekt". Derfor tegning for å illustrere oppgaven.

Pointet var at konkurransen skulle være underholdende, og den har jo utviklet seg i riktig retning ihvertfall.

EDIT 2:

Og der lurte jeg deg med en liten endring:

- Kabelen skal gå 1 gang gjennom alle vegger i alle rom (mer enn 1 gang er ikke tillatt).

Endret av Morten58
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei, men om du ser på f.eks den sørlige ytterveggen, så har du krysset den tre ganger. Din hustegning har fire yttervegger, og du har krysset ytterveggene tilsammen ni ganger. Man bygger normalt sett ikke en innervegg gjennom en yttervegg.. :P

Her f.eks:

plantegning_hus.gif

*bare for å pirke, og skape en offtopic-diskusjon*

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Her har dere en å bryne dere på mens dere tenker ut nye konkurranser ...

En bonde skjærer ut en 100 kg blokk med torv fra en myr.

Vanninnholdet i blokken er 90 prosent, resten er tørrstoff.

Han legger blokken til tørk i sola før han skal frakte den videre.

Ferdig tørket er vanninnholdet på 80 prosent.

Hvor mye veier blokka med torv nå?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

50 kg

10Kg tørrstoff som utgjør 20% av vekten ( resten er 80% )

20% er lik en femtedel av en hel....

Dermed: 10kg x 5 ( for å få 100% ) = 50Kg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Korrekt med 50 kg, men mange svarer 90 kg eller kommer med kompliserte utregninger som ikke stemmer.

Hensikten var å dra igang "konkurransestemningen" blant folk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Her kommer en fin en som kommer til å holde folk opptatt i lang tid. :)

496573.jpeg - her var det kun 1 feil

Oppgaven:

Du er elektriker og skal trekke en kabel gjennom alle vegger i et hus (blå strek er kabelen).

- du skal ikke krysse din egen linje (kabelen)

- linjen (kabelen) skal være ubrutt - "ikke løfte blyanten fra papiret"

- du kan selvfølgelig starte hvor du vil - ute eller inne

I følge historien stammer oppgaven fra et ukeblad på 1950-tallet en gang, og det ble lokket med relativt fete premier. Oppgaveforfatteren døde før han fikk avslørt løsningen (hvis det ER noen løsning?).

Oppgaven bygger på et enda eldre problem: "Broene i Königsberg" som ble løst (d.v.s. bevist at det ikke fantes noen løsning) i 1735 av Leonhard Euler.

Huset kan "oversettes" til en graf med noder og kanter. Hvert rom og utenfor huset blir hver sin node, og hver vegg er kanter/stier mellom nodene. En vegg er sti mellom 2 noder.

500175.jpeg

Nå er det, ifølge Euler, bare å se om alle noder eller alle noder unntatt 2 har et like/partall antall tilkoblede stier (om det finnes en Eulersk sti) for å se om problemet er løsbart. (Hvis kravet var at man måtte ende opp i samme rom som man startet måtte alle rommene ha et like antall tilkoblede stier --> Eulersk krets)

Som vist på grafen har rommene NV, NØ, S, samt "Ute" et odde antall tilkoblede stier, ergo problemet er ikke løsbart (Med forbehold om at grafen er korrekt avledet fra problemstillingen)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive