Blue screen på ny PC. Hjelp!?

6 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Dette er litt krise for meg. Jeg kjøpte ny datamaskin i forrige uke (Tråd på ITpro) og har satt denne sammen, og installert Windows XP Professional x64. Men jeg har støtt på 2 store problemer nå..

1. Jeg får ikke installert drivere for lydkortet mitt da det mangler en HDA bus-driver (HDA - High Definition Audio) som skulle vært installert i Windows. Dette gjelder lydkortet som følger med Asus Rampage II som er SupremeFX X-Fi - 7.1 surround. Driver-pakken som kalles KB888111 fra Microsoft har jeg prøvd, men denne pakken får jeg ikke installert grunnet feilmelding om at pakken er ment for ett annet operativsystem/plattform (jeg valgte selvfølgelig riktig pakke). Det finnes også andre pakker som også skal gjøre samme nytte, men de er som regel ment for Service Pack 1, da jeg har SP 2.

Spørsmålet mitt da er om jeg bare kan bytte om codec fra HDA til AC'97 i BIOS og dersom det er mulig, om kvaliteten ved normal bruk da blir betydelig redusert? Evt. om dere vet om andre løsninger?

2. Jeg får hyppige blue screens. Dette plager meg veldig, da jeg har forhørt meg med mange kyndige PC-byggere om denne PC'en. Som regel er vel blue screens relatert til hardware-kompatibilitetsproblemer. Jeg har jo store problemer med å faktisk skjønne hva problemet er, da blue screen forsvinner etter ett sekund. Dersom jeg skulle gjette på hva dette kan være for noe, så vil jeg tro at det kan være minne, harddisker eller relatert med problemet over (ingen HDA bus-driver). jeg har vel ingen grunnlag til å tro at minne jeg valgte skulle gi meg problemer, men mange artikler forteller om at minne oftest er synderen av hardware. Jeg kjøpte 2 stk 1 TB harddisker. Jeg tenkte da å kjøre OS og programvare på den ene, og generell lagring av media på den andre. Det jeg ikke tenkte på før jeg bygde PC'en er at man skal sette en jumper mellom pinnene på diskene for å sette disse til master og slave. Dette er altså ikke gjort, men systemet ser jo ut til å fungere ved boot allikevel. Det var heller ikke store problemer å formatere diskene ved installering av OS. Så har dere noen gode forslag til å diagnosere og evt. forbedre det?

Jeg har slitt i mange timer med dette nå, og trenger profesjonell hjelp! :wacko::unsure::o

Endret av UniTiQ
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Windows XP Professional x64

Problemet er nok her,skal du ha 64bit bør du bort fra xp(32bit er selvfølgelig er topp)

Driver støtten til xp 64bit er alt for dårlig,har vært borti dette mange ganger med lange poster om problemer med xp 64bit.

Som du vet må drivere være korrekt til 64bit eller blir det bare surr.

Når det er sakt må du alltid teste minne på ny pc.

http://www.memtest.org/

Kan nok debbuge noen dmp-filer for deg,men du får tenke på det med xp64bit.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Har nå kjørt WinDbg (første gang).

Dette er hva alle dump-filene forteller (7 stk.)

DUMP (klikk for å vise/skjule)

1: kd> !analyze -v

* *

* Bugcheck Analysis *

* *

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA (50)

Invalid system memory was referenced. This cannot be protected by try-except,

it must be protected by a Probe. Typically the address is just plain bad or it

is pointing at freed memory.

Arguments:

Arg1: fffffadee3fd6258, memory referenced.

Arg2: 0000000000000000, value 0 = read operation, 1 = write operation.

Arg3: fffffadec1fe0290, If non-zero, the instruction address which referenced the bad memory

address.

Arg4: 0000000000000000, (reserved)

Debugging Details:

------------------

Could not read faulting driver name

READ_ADDRESS: fffffadee3fd6258

FAULTING_IP:

disk!DiskMediaTypes+a0

fffffade`c1fe0290 488b040a mov rax,qword ptr [rdx+rcx]

MM_INTERNAL_CODE: 0

CUSTOMER_CRASH_COUNT: 2

DEFAULT_BUCKET_ID: DRIVER_FAULT

BUGCHECK_STR: 0x50

PROCESS_NAME: €úÿÿ¹

CURRENT_IRQL: 0

LAST_CONTROL_TRANSFER: from 0000000000000000 to fffff8000102e890

STACK_TEXT:

fffffade`bdf7d448 00000000`00000000 : 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 : nt!CcPurgeCacheSection+0xda

STACK_COMMAND: .bugcheck ; kb

FOLLOWUP_IP:

disk!DiskMediaTypes+a0

fffffade`c1fe0290 488b040a mov rax,qword ptr [rdx+rcx]

SYMBOL_NAME: disk!DiskMediaTypes+a0

FOLLOWUP_NAME: MachineOwner

MODULE_NAME: disk

IMAGE_NAME: disk.sys

DEBUG_FLR_IMAGE_TIMESTAMP: 45d69708

FAILURE_BUCKET_ID: X64_0x50_disk!DiskMediaTypes+a0

BUCKET_ID: X64_0x50_disk!DiskMediaTypes+a0

Followup: MachineOwner

---------

Så da søkte jeg og fant Microsoft sin artikkel på dette

Kan dette være relatert med at harddisker ikke er satt master og slave? Jeg hadde forresten ikke formatert disk nr 2., noe jeg nå har gjort - har ikke opplevd noe blue screen foreløpig i dag. :wall: :thumbd:

Endret av UniTiQ
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du må teste minne med memtest86+ 2.11

Lurer på chipset drivere(sata disk controll drivere)du har kan lage dette eller feil på minne.

Har du bare sata disker?

Da trenger du ikke og tenke på master slave,rekkefølge styrer du i bios.

Jeg er som sakt veldig skeptis til xp64bit p.g.a darlig driver støtte.

Jeg gir kun et råd at skal man ha 64bit må man over til vista 64bit.

Nogenlunde samme melding.

http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=129359

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når det gjelder drivere,har du jo alle på en cd som følgte med hk,men du kan laste ned fra Asus Rampage II Extreme,slett de lyd driverne du har prøvd,og bruk de fra asus,se også i Enhetsbehandling om du mangler noen drivere.

Bruk også siste skjermkort driver fra nvidia.

Når det gjelder rammen,må du bare bruke de blå ram slottene,når du bruker ram på 1600 MHz og oppover.Jeg kan heller ikke se atTR3X6G1600C8D er i "Qualified Vendor List" som er fra 24/12-08,så kanskje du skulle prøve å flashe siste bios 1204,hvis ikke noe annet hjelper.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Liten notis:

QVL-listen tester ikke alle minnebrikker som finnes. At noen brikker ikke er listet opp der, betyr ikke at dem ikke fungerer med hovedkortet. :) Men om man velger brikker ut i fra den listen, er man garantert at dem vil fungere ut i fra det som står der.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive