Vista og ekstra skjerm

2 innlegg i emnet

Skrevet

HJELP! Jeg klarer snart ikke mer, dette går kraftig utover min tålmodighet. Sitter hver dag når jeg kommer hjem fra jobb og kobler min bærbare Dell XPS M1710 til en BenQ 24" LCD. Det kan ta alt ifra 3 -10 minutter på det verste før vista klarer å rote seg til å vise bilde på begge skjermene, Og det skjer ikke automatisk, jeg må alltid inn og stille på dette, utgangspunktet er forskjellig hver gang. Noen ganger har kun PCen bilde, andre ganger kun den eksterne skjermen, og oppløsningen er det ikke lett å gjette riktig, Helt utrolig, på XP var dette aldri noe problem.

PCen lager konstant masse sånn "funnet ny hardware" lyder og plugger jeg i en usb dongle til eksternt tastatur eller en mic i micinngangen (etter at jeg har konfigurert det riktig) kan du vedde på at den klarer å messe det opp igjen. (Altså når jeg adder ny hardware blir det tull, mic inngangen er både inline og mic inngang, derfor skjer det en hardware "insert", antar jeg)

Prøver både å stille på skjemene i windows sitt eget program og i Nvidia sitt. Begge 2 er like håpløse. Jeg stiller inn riktig 1900x1200 opplsøning på begge, trykker bruk, *lager noen ny hardware lyder*, bling, neida, nå sitter jeg kanskje plutselig med bare en skjerm aktiv med 640x480 opplsøning. JADDA!

Prøver igjen, nytt håpløst resultat. Må jo bare forsette til lykkehjulet velger å innfri mine ønsker, som regel rett før det går skikkelig galt og jeg smeller en hammer inn i skjermen og forbanner den dagen bill gates ble født. :P

Og nei ikke kom med forklaring for hvordan jeg skal sette opp 2 skjermer, det klarte jeg fint før i XP. Dette er noe annet. Enten en vista feil generelt eller så mistenker jeg at det er en driverkonflikt eller noe. Inne i nvidia kontrollpanelet så står det av og til at skjermen heter benq, som er riktig, men av og til står det også dell.

Kan dette være problemet og isåfall hvordan løse det? Andre ideer?

Ellers kan det og nevnes at jeg har en analog skjerm koblet til på jobben og, den er det ikke problemer med. Samt at jeg som regel bare slår PCen i hvilemodus istedenfor å slå den av. Dette fungerte fint på XP, den husket som regel de 2 instillingene, og hvis den ikke gjorde det så var det ihvertfall kjapt å stille det inn riktig igjen, uten tull!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei!

Dette hørtes veldig kjent ut. Jeg har samme problem som deg men da med en Lenovo bærbar som oppfører seg helt likt når jeg setter denne i docking stasjonen når jeg er på kontoret. Uansett om jeg har brukt den eller ikke, så roter Vista til skjermoppsettet. Jeg bruker å sette den i hvilemodus slik at det ikke tar vinter og votter å starte den hver gang jeg får lyst til å bruke en pc på jobb (noe jeg alltid må...) og når jeg da skal prøve å finne ut av skjerm oppsettet, så er det samma greia hver gang. Den finner ingen ekstern skjerm og jeg må igjennom oppsettet med to skjermer osv osv....

Meningen er vel at man skal bidra med en løsning når man svarer i forumet her, men jeg måtte bare dele frustrasjonen.

Jeg løste problemet svært enkelt hjemme med min private pc og da la jeg inn linux og Virtualbox med en XP versjon innstallert. Da kan jeg når jeg absolutt må starte en XP versjon og enkelt og greit stenge den etterpå.

Ikke mye hjelp i meg, men jeg føler med deg!

Digi <_<

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive