[LØST] Generielle erfaringer med Ipod touch

17 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Har sett litt på ipod touch som virker ut som en stilig lomme enhet som både har MP3 spiller, video spiller, trådløs nettverk og mulighet til spill.

Men har ikke testet den noe særlig, annet enn å sett noen filmer, på apple.

Men lurer litt på om det blir ganske så lik som en lomme pc i bruk, bare at den mangler bluetooth, og kamera.

Men hvordan er med batteriet hvis det trenger å skiftet etter å ha ladet det 1000 ganger, mulighet å bruke andre programmer?

Finnes det mulighet å legge inn SD kort for å øke minnet?

Finnes det mulighet til å oppdatere lille oset som er i ipod?

Hva med passordbeskyttelse?

Trenger man bare USB for å bruke Ipod touch for å overføre data og lade ipod?

Hvor mye minne (lagringplass) er brukt opp etter Ipod touch systemet er installert?

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvorfor gidde å kjøpe iPod Touch når iPhone har akkurat de samme egenskapene pluss mer? I tillegg koster jo iPhone ikke så altfor mye heller da.

Hadde foresten for en stund siden tenkt til å kjøpe iPod jeg også, helt til jeg leste noen tester av iPhone. Nå venter jeg bare spent på når Telenor endelig skal begynne å selge disse.

Endret av bimbo
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvorfor gidde å kjøpe iPod Touch når iPhone har akkurat de samme egenskapene pluss mer? I tillegg koster jo iPhone ikke så altfor mye heller da.

Hadde foresten for en stund siden tenkt til å kjøpe iPod jeg også, helt til jeg leste noen tester av iPhone. Nå venter jeg bare spent på når Telenor endelig skal begynne å selge disse.

Så sant ikke prisen er dyrere, så.

Men har greie mobil telefoner, med kamera. Touch har vel ikke det.

Så er mere for å bruke på trådløs med internett. Bruke med musikk, og kanskje høre på radio gjennom internett.

Har ipod touch støtte for java, og flash? på internett?

Men hadde den hatt skype hadde det nok vært en grei løsning, vet ikke om det er mulig å legge inn?

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Joda. Jeg er ganske sikker på at det finnes Skype til iPod Touch. Men, jeg tror ikke iPod har noen form for mikrofoner, men dette tror jeg skal fås kjøpt til en eller annen pris...

Endret av bimbo
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Har sett litt på ipod touch som virker ut som en stilig lomme enhet som både har MP3 spiller, video spiller, trådløs nettverk og mulighet til spill.

Men har ikke testet den noe særlig, annet enn å sett noen filmer, på apple.

Men lurer litt på om det blir ganske så lik som en lomme pc i bruk, bare at den mangler bluetooth, og kamera.

Men hvordan er med batteriet hvis det trenger å skiftet etter å ha ladet det 1000 ganger, mulighet å bruke andre programmer?

Finnes det mulighet å legge inn SD kort for å øke minnet?

Finnes det mulighet til å oppdatere lille oset som er i ipod?

Hva med passordbeskyttelse?

Trenger man bare USB for å bruke Ipod touch for å overføre data og lade ipod?

Hvor mye minne (lagringplass) er brukt opp etter Ipod touch systemet er installert?

Batteriet fungerer vel og lenge om du kjører kun musikk. Når du ser på film blir levetiden lenger pga skjermen selvfølgelig. Jeg har ikke merket noen form for at batteriet har blitt dårligere gjennom utallige ladinger.

Det er ingen mulighet til å øke minnet på noen som helst enkel måte. Du kan bytte harddisk, og det er den eneste måten.

I en iPod så er det en firmware som liksom styrer hele greia. Denne oppdateres enkelt i iTunes. Du får opp en melding, og klikker oppdater. Enkelt og greit.

Du får passordbeskyttelse på den. Når du går til Innstillinger - >Generelt - > Kodelås

Da må du skrive inn et passord for å 'komme' inn i selve menyen.

Du kan lade iPod-en i veggen. Du får med en omformer. - Du overfører data i iTunes, men det finnes også en annen måte. Dette krever jailbreak. Du må laste ned noe som heter SSH. Dette skrur du på via BossPrefs. Dermed bruker du en FTP-klient på din datamaskin og kobler deg inn i iPoden.

Brukernavn : root

Passord : alpine

Port : 22

Da skal du være inne i registeret i iPoden. Det lønner seg å ikke tukle for mye med ting man ikke har så god peiling på der.

Systemet som iPod Touch bruker vet jeg ikke hvor mye plass som brukes. På mine iPhones, så tar det en 500 mb, og regner med at det er parallellt med iPoden. Noe mindre på iPoden da den har noen ferre funksjoner.

Ellers vil jeg si at du må legge til litt til om du skal ha en iPhone. iPhone med 8gb er det en minstepris på 4189,- UTEN abonnement. Dvs at du kan bruke hvilket som helst sim-kort.

iPod Touch er slettes ikke noe dårlig kjøp, og du blir neppe skuffet! Du får det råeste som finnes på markedet av iPoder per dags dato. Anngående jailbreak etc, så er ikke dette nødvendig for brukere av iPod, om ikke du vil ha en 'fancy' iPod som er stasjet opp. Det meste av dill dall finner du i App Store, og ikke lenger i Installer/Cydia. Brukere av iPhone jailbreaker for å få programmet BossPrefs. Dette for å skru av edge helt, slik at du ikke sitter igjen med en skyhøy regning ved bruk av det. Altså, det er ingen grunn til å jailbreake en iPod Touch.

Jeg gjør oppmerksom på at jailbreak av 2. gen iPod Touch ikke er sluppet ut enda.

Endret av chillphil
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Batteriet fungerer vel og lenge om du kjører kun musikk. Når du ser på film blir levetiden lenger pga skjermen selvfølgelig. Jeg har ikke merket noen form for at batteriet har blitt dårligere gjennom utallige ladinger.

Det er ingen mulighet til å øke minnet på noen som helst enkel måte. Du kan bytte harddisk, og det er den eneste måten.

Nå tenker jeg mere på hvor lenge den funger om ett noen år?

Litt kjedelig om batteriet blir fysisk defekt bare etter 1 - 2 år om det ikke er mulighet å bytte. Og ofte på sånne enheter er batteri garanti tiden på bare 6 måneder, samme som batteri på bærbare.

Har hørt om apple er bland de verste på garanti i følge norsk lov, siden de følger mest amerikansk lovgiving.

Så er det en harddisk i Ipod touch som kan byttes?

I en iPod så er det en firmware som liksom styrer hele greia. Denne oppdateres enkelt i iTunes. Du får opp en melding, og klikker oppdater. Enkelt og greit.

Du får passordbeskyttelse på den. Når du går til Innstillinger - >Generelt - > Kodelås

Da må du skrive inn et passord for å 'komme' inn i selve menyen.

Du kan lade iPod-en i veggen. Du får med en omformer. - Du overfører data i iTunes, men det finnes også en annen måte. Dette krever jailbreak. Du må laste ned noe som heter SSH. Dette skrur du på via BossPrefs. Dermed bruker du en FTP-klient på din datamaskin og kobler deg inn i iPoden.

Brukernavn : root

Passord : alpine

Port : 22

Da skal du være inne i registeret i iPoden. Det lønner seg å ikke tukle for mye med ting man ikke har så god peiling på der.

Systemet som iPod Touch bruker vet jeg ikke hvor mye plass som brukes. På mine iPhones, så tar det en 500 mb, og regner med at det er parallellt med iPoden. Noe mindre på iPoden da den har noen ferre funksjoner.

Følger det med noen spill og programmer? Annet en enkel musikk og film spiller?

Er det enkelt å legge til flere programmer fra denne http://www.apple.com/ipodtouch/showcase/ ?

Ellers vil jeg si at du må legge til litt til om du skal ha en iPhone. iPhone med 8gb er det en minstepris på 4189,- UTEN abonnement. Dvs at du kan bruke hvilket som helst sim-kort.

iPod Touch er slettes ikke noe dårlig kjøp, og du blir neppe skuffet! Du får det råeste som finnes på markedet av iPoder per dags dato. Anngående jailbreak etc, så er ikke dette nødvendig for brukere av iPod, om ikke du vil ha en 'fancy' iPod som er stasjet opp. Det meste av dill dall finner du i App Store, og ikke lenger i Installer/Cydia. Brukere av iPhone jailbreaker for å få programmet BossPrefs. Dette for å skru av edge helt, slik at du ikke sitter igjen med en skyhøy regning ved bruk av det. Altså, det er ingen grunn til å jailbreake en iPod Touch.

Jeg gjør oppmerksom på at jailbreak av 2. gen iPod Touch ikke er sluppet ut enda.

Takk for godt svar, skal dele ut propoeng når jeg får vite mere.

Syns 4189,- UTEN abonnement for Iphone. blir litt vel mye. Bør ikke bli mere enn 2000 kr. Men kan iPod Touch konkurere ut alle lomme pcene på markedet i dag? hvis vi tenker mest på funksjoner og pris?

Hva er best å handle på apple sine hjemmesider og få gravert inn navn eller handle i butikk?

Mens tanke på service, og nyere generasjon.

Har hørt om Ipod touch er i (2. generasjon) men vet ikke hvilken versjon som selges nå. eller hvor mye bedre den nye er?

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nå tenker jeg mere på hvor lenge den funger om ett noen år?

Litt kjedelig om batteriet blir fysisk defekt bare etter 1 - 2 år om det ikke er mulighet å bytte. Og ofte på sånne enheter er batteri garanti tiden på bare 6 måneder, samme som batteri på bærbare.

Har hørt om apple er bland de verste på garanti i følge norsk lov, siden de følger mest amerikansk lovgiving.

Så er det en harddisk i Ipod touch som kan byttes?

Følger det med noen spill og programmer? Annet en enkel musikk og film spiller?

Er det enkelt å legge til flere programmer fra denne http://www.apple.com/ipodtouch/showcase/ ?

Takk for godt svar, skal dele ut propoeng når jeg får vite mere.

Syns 4189,- UTEN abonnement for Iphone. blir litt vel mye. Bør ikke bli mere enn 2000 kr. Men kan iPod Touch konkurere ut alle lomme pcene på markedet i dag? hvis vi tenker mest på funksjoner og pris?

Hva er best å handle på apple sine hjemmesider og få gravert inn navn eller handle i butikk?

Mens tanke på service, og nyere generasjon.

Har hørt om Ipod touch er i (2. generasjon) men vet ikke hvilken versjon som selges nå. eller hvor mye bedre den nye er?

Jada, den vil da fungere. Det kommer ann på hvor mange apps du har på den og litt sånn, men. Hadde min smekket fullt med apps fra Installer/Cydia før, og hadde en levetid på ikke mer enn 3-4 timer. Med kun 2 apps installert varer den i 12-13 timer. Om jeg lader den gjennom pc-en blir batteriet svakere kontra om du lader den gjennom veggen. Ikke spør meg hvorfor. ?! Batteriet på min iPhone som jeg kjøpte i november 2007 fungerer like godt som da den var ny. Jeg merker ingen forskjell. Nå skal det sies at iPhone og iPod Touch bruker to forskjellige batterier, men på iPod Touch har jeg heller ikke merket store forskjellen.

Ja, du kan bytte harddisk. Kjøp en f.eks på eBay.

Det følger med App Store. Det er en tjeneste fra Apple som gir deg muligheter til å installere alt fra spill til nyttige kokebøker fra gilde. Det eneste du trenger er en iTunes-konto.

Selv syns jeg ikke at iPod Touch kan sammenlignes med en lomme-pc. Både iPod Touch og iPhone er litt oppskrytt når det gjelder funksjoner kontra pris, men som en Apple-fan, så syns jeg det er konge. Tastaturet på iPoden er jo så som så. Du kommer inn i det etterhvert, og da syns du det er okei. Men en lomme-pc ville jeg ikke sett på denne som. Dette er mer en multimedia greie, ikke noen lomme-pc.

Jeg syns alltid det er deilig å få kjøpt det i butikk da jeg sannsynligvis får med meg produktet hjem med en gang, men dette er jo min mening.

2. generasjon av iPod Touch er utstyrt med Firmware 2.x. Per dags dato så er siste Firmware 2.2.1.

Om du kjøper deg en 1. generasjons iPod, så får du den utstyrt med Firmware 1.x. Firmware 1.x har noen små bugs kontra 2.x. Alt av bugs blir rettet opp for hver Firmware som kommer. Om du skal ha firmware 2.x på en 1. generasjons iPod, så må du kjøpe dette i iTunes. Ellers er forskjellen på 1.- og 2. generasjons iPod Touch designet.

Endret av chillphil
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jada, den vil da fungere. Det kommer ann på hvor mange apps du har på den og litt sånn, men. Hadde min smekket fullt med apps fra Installer/Cydia før, og hadde en levetid på ikke mer enn 3-4 timer. Med kun 2 apps installert varer den i 12-13 timer. Om jeg lader den gjennom pc-en blir batteriet svakere kontra om du lader den gjennom veggen. Ikke spør meg hvorfor. ?! Batteriet på min iPhone som jeg kjøpte i november 2007 fungerer like godt som da den var ny. Jeg merker ingen forskjell. Nå skal det sies at iPhone og iPod Touch bruker to forskjellige batterier, men på iPod Touch har jeg heller ikke merket store forskjellen.

Så det bruker en del mere strøm ved flere programmer på Ipod touch?

Jeg syns alltid det er deilig å få kjøpt det i butikk da jeg sannsynligvis får med meg produktet hjem med en gang, men dette er jo min mening.

2. generasjon av iPod Touch er utstyrt med Firmware 2.x. Per dags dato så er siste Firmware 2.2.1.

Om du kjøper deg en 1. generasjons iPod, så får du den utstyrt med Firmware 1.x. Firmware 1.x har noen små bugs kontra 2.x. Alt av bugs blir rettet opp for hver Firmware som kommer. Om du skal ha firmware 2.x på en 1. generasjons iPod, så må du kjøpe dette i iTunes. Ellers er forskjellen på 1.- og 2. generasjons iPod Touch designet.

Høres litt rart om man må betale for å oppgradere spillerens firmware, hva om det hadde vært kritiske bugs som trenger å oppdatere?

Hva koster det å oppdatere? Mest i tankene hvis jeg skulle finne 1. generasjons iPod til 500 kr billigere. Som selges som ny.

Har ipod den samme type smarte magnet laderen som man kan finne i macbook og batteri måler under?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Så det bruker en del mere strøm ved flere programmer på Ipod touch?

Høres litt rart om man må betale for å oppgradere spillerens firmware, hva om det hadde vært kritiske bugs som trenger å oppdatere?

Hva koster det å oppdatere? Mest i tankene hvis jeg skulle finne 1. generasjons iPod til 500 kr billigere. Som selges som ny.

Har ipod den samme type smarte magnet laderen som man kan finne i macbook og batteri måler under?

Ja. Det er jo flere prosesser som kjøres, og da sier det jo seg selv at den må jobbe litt mer og bruke mer strøm.

Mulig jeg var litt uspesifik, men jeg tror du misforstod. I firmware 1.x så hadde ikke App Store kommet ut enda. Så det du betaler for er egentlig App Store når du betaler for 2.x. Når du har betalt for Firmwaren så trenger du ikke å betale for neste oppdatering igjen. Altså, la oss si at du har betalt 55 kroner for Firmware 2.1. Du trenger da ikke å betale igjen for å få Firmware 2.2. Så når du først har betalt, så har du betalt om du skjønner meg. Firmwaren koster 55 kroner og betales gjennom din iTunes konto.

Laderen til iPod Touch/iPhone ser slik ut;

ce30d3bfa311000f28c4a6cae7b19fdb.image.260x222.jpg

Endret av chillphil
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er Ipod touch like sårbar for virus og spyware som mac generielt er?

Har hørt det har både finnes virus i iturnes, og generielt i mac f.eks The Opener men er vel liten sansynlighet. sammenlignet med mac.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er Ipod touch like sårbar for virus og spyware som mac generielt er?

Har hørt det har både finnes virus i iturnes, og generielt i mac f.eks The Opener men er vel liten sansynlighet. sammenlignet med mac.

Nei. Aldri hørt om noe sånt problem med iPod Touch. Mulig det er en måte å bli infisert på, men viruset vil i så fall ikke ha noen effekt, da det ikke har noe spesielt på iPoden å infisere.

Ser du har spurt om støtte for flash tidligere her. Adobe og Apple samarbeider nå med støtte for flash på iPod Touch/iPhone. Dette kommer sannsynligvis i juni da det dukker opp en ny iPhone. MEN, det er en mulighet å få flash-player nå også, men dette avhenger at du har jailbreaket og installert Cydia. Legg til sourcen http://d.imobilecinema.com i Cydia, og bla deg til iMobileCinema 2.X under kategorien 'changes'. Dette fungerer riktig nok ikke optimalt, men blir stadig bearbeidet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan slenge inn en liten ting jeg også.. Jeg kjøpte meg en iPod Touch 2. generasjon nå nylig. Inntill nå har jeg ikke hatt noen problemer, alt var lett å forstå og finne ut hvordan ting fungerer. Det finnes forøvrig guider på hvordan ting gjøres osv.. 2. generasjon iPod Touch har volumknapper på siden, noe som jeg mener er veldig praktisk. Det som jeg syntes var litt merkelig er at det kun følger med en USB-kabel til ladding av iPoden. Ladder som man stikker i veggen må kjøpes separat, noe som i og for seg er ganske greit. Jeg kjøpte bare en som USB-kabelen enkelt stikkes inn i.

Noe som jeg også brukte en del tid på var hvordan man kunne bruke iTunes App Store uten å oppgi kredittkort og slike opplysninger. Det gikk forsåvidt fint det og jeg fikk det til. Hvis du er interessert i spill og sånt så er 2. generasjon helt utmerket, med innebygde sensorer og høytalere. Sensorene gjør slik at du kan bevege selve iPoden for å styre spillet. For eksempel; skal du spille et bilspill så bruker du hele iPoden som ratt.

Det som følger med av apps er blant annet YouTube, kart, klokke (verdensklokke, alarm, stoppeklokke, tidsur), kalkulator (enkel kalkulator i loddrett posisjon og litt mer avansert kalkulator i vannrett posisjon), akskjer, notater, mail (kjempeenkelt oppsett), safari, kalender, kontakter, vær og app store.

Dette vil jeg tro er akkurat det samme med iPhone, er dog litt usikker på sensorer på iPhone, men 2 generasjons iPod Touch er heeelt fantastisk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Noe som jeg også brukte en del tid på var hvordan man kunne bruke iTunes App Store uten å oppgi kredittkort og slike opplysninger. Det gikk forsåvidt fint det og jeg fikk det til.

Dette står jo til og med på Apple sine supprt-sider :Phttp://support.apple.com/kb/HT2534?viewloc...mp;locale=no_NO

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, var jo der jeg leste. :P Men jeg måtte snike inn adressen til en av Apple-butikkene.. ^^

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Noen som vet når 3 generasjon av Ipod touch vil komme?

Er litt kjedelig om jeg kjøper en ny nå, hvis den nye blir veldig mye bedre, eller en del større lagringplass. Til samme pris.

Skulle tro 8 GB versjonen holder nok til en del musikk, bilder, også litt filmer.

Er displayet av glass eller plast? litt kjedelig om den skulle falle i gulvet.

Så på internett at noen har klart å legge inn en linux Openiboot på Ipod touch, er det vanskelig?

Endret av LMH1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

3. generasjon iPod Touch er det ingen som har hørt noe om siden 2. generasjon nettopp har kommet. 8 GB holder nok. Jeg har 16 GB som er nok for meg ihvertfall. Til slutt er det hvor mye penger du har til rådighet som avgjør valget. :P

Skjermen er ihvertfall ikke av plast. Om det er glass er jeg litt usikker på, men det skal være vanskelig å få riper og knuse skjermen har jeg hørt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

La merke til noen som nevnte noe med jailbreak her.

Husk at om du jailbreaker telefonen med 3 parts programmer vet du aldri hva som blir lagt inn på telefonen. Sjangsen er større for mulig malware trusler en det den er når den ikke er jailbreaket.

Videre så dropper batterikapasiteten din med 30% ca. Grunnet bakgrunnsprosesser som kjører.

Jeg jailbreaket min første og jeg syntes den var dårlig måtte lade den mye og mye styr.

etter at jeg har hatt min på reperasjon (hodetelefonutgangen var ødelagt) så har den lengre batteri kapasitett. Grunnen ? Apple byttet ut hele ipod touchen min.

Så jeg holder meg til en standard Ipod Touch 1st gen. Ingen jailbreak bare en plain mp3 / video spiller.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive