Kjempenoia av Windows sin sikkerhet

3 innlegg i emnet

Skrevet

Nå holder jeg på å gå amok på en død ting her (les: datamaskinen). Skulle tro Microsoft har laget Windows Server 2008 for å beskytte den mot barneskoleunger. Får jo ikke gjort en eneste ting av mine standardting når jeg setter opp en server. DU har ikke lov til ditt og datt.

Hva i #¤%& skal til for at jeg skal kunne lagre en tekstfil i c:\windows? F.eks. lagre "Journal.log" (fra notepad) i c:\windows. Om jeg på en eller annen måte skulle få lov til å lagre den først på skrivebordet og så kopiere den videre (etter å ha svart på "vil du+er du sikker på at du vil" UAC boksene. Men så, om jeg åpner notatet og så vil lagre igjen får jeg error. "Can not create the c:\windows\journal.log file. Make sure that the path and file name are correct". Og den satan av en fil vil ikke la seg lagre selv om jeg endrer filrettighetene til FULL for domain admins.

Hva er det jeg ikke har fått med meg siden windows 2003? Utenom at UAC er plagsom.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Høyreklikk på notepad og kjør som administrator. Da vil Notepad være elevated til admin og kan lagre filer hvor den vil.

Det er mulig å styre UAC: http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc709691.aspx

Hva i #¤%& skal til for at jeg skal kunne lagre en tekstfil i c:\windows? F.eks. lagre "Journal.log" (fra notepad) i c:\windows. Om jeg på en eller annen måte skulle få lov til å lagre den først på skrivebordet og så kopiere den videre (etter å ha svart på "vil du+er du sikker på at du vil" UAC boksene. Men så, om jeg åpner notatet og så vil lagre igjen får jeg error. "Can not create the c:\windows\journal.log file. Make sure that the path and file name are correct". Og den satan av en fil vil ikke la seg lagre selv om jeg endrer filrettighetene til FULL for domain admins.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Microsoft har tatt initiativ til at operativsystemer og applikasjoner skal være "secure by default". Det betyr også at standardinstillingen på UAC er å beskytte deg.

Som angitt i linken over kan dette konfigureres av, men du bør da være trygg på hva du gjør. Jeg ville beholdt det på i de fleste situasjoner, og heller høyreklikket og valgt "run as administrator" når jeg åpner applikasjoner.

-Ragnar

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive