TPB - en katalysator for nye distribusjonsmetoder?

56 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg tror ikke man kan sette likhetstegn mellom artistenes inntektsnivå og prisen på en kinobillett. De følger nok i en viss grad hverandre, men husk at også "normale" arbeideistakere har lønnsøkning fra tid til annen. Det er fantasi å tro at en kinobillett i 1985 skal være retningsgivende for hva den koster i dag. Misforstå meg rett; jeg er såklart enig i at en billett nok er i dyreste laget, men prøver å nyansere bildet litt.

Hva man kan gjøre... tja si det! Tror nok at det må en omveltning til etterhvert - MEN det må en holdningsendring blandt piratene først. Ingen er tjent med arroganse og selektiv hørsel for logiske argumenter. Folk må forstå at man ikke kan få ting gratis selv om man synes det er dyrt.

Jeg synes også at avgiftsbelegging i form av skattetillegg eller ekstra avgift på båndbredde av alle nettbrukere blir totalt feil. Så da er spørsmålet; hvor mye er man villig til å betale for en sang? I dag får man vel låter til 5-6-7 kr - men dette er også tydeligvis for dyrt. Spotify er hacket slik at man kan laste ned sangene. Dette er i utgangspunktet en meget rimelig tjeneste, men til og med ikke det er bra nok for enkelte.

Forbrukernes krav til god musikk og god produksjon fører til at det MÅ være et visst apprat omkring artisten for å ivareta kravet. Dette koster penger. Derfor må artisten & co få dekket sine utgifter. Argumentasjon om at de skal ta inn inntekter på konserter holder ikke. Majoriteten av musikkelskerne bor ofte svært langt fra såpass store arenaer at de aldri kommer seg dit.

Deretter kan tilrettelegging i form av frie lisenser, men dette er det nok langt fram til. Det er bare å akseptere at det ikke er mulig å snu et system som har vært slik i umenneskelige tider...

Jeg tror den eneste løsningen faktisk er holdningsendring, og respekt for de som vil ha en snevrere måte å distribuere sitt verk på.

Veldig enig!! UTOLIG synd det med spotify... Det var en tjeneste jeg likte.

Ja, artistene trenger inntekt, dermed må også de få det. 5-6-7 kroner er ikke mye! Men det ligger vel mer med det å faktisk betale det for en sang når man kan laste ned, alt folk ikke gidder. Hadde disse personene stått i artistens fotspor hadde de nok ikke lastet ned pirat innholdet. Piratene må nok ta seg litt i nakken når det gjelder hva som skal crackes og hva som ikke bør på grunnlag av hva som er et bra allment tilbud.. Veldig synd hvis folk ødelegger det spotify har klart å fått til for folket! Jeg er veldig villig til å betale for å ha Spotify, og om de kommer med film itillegg med samme streaming prinsipp er jeg kunde.. Det handler rett og slett om å gidde. Føler det selv det at å ta å betale seg inn på noe som er graits i utgangspunktet er bare ikke noe must. Men siden det er fordelere med å betale kan jeg heller gjøre det :)

Fraction

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Folk meiner dei har rett til å laste ned fordi det er ein protest mot bransjen? I staden for å bruke 2 timar på å sjå ein piratkopiert film, bruk dei to timane til å skrive eit brev til filmselskapet om kva du meiner er gale med distribusjonsmodellen deira (og for å vere seriøs, ikkje ta TPB-stilen). Gjer det til 3 filmar (dei fleste ser langt fleire enn det i løpet av eit år), og du har 6 timar. På den tida rekk du fint å utforme eit standardbrev du kan sende til alle filmselskap for å klage, det er bare å bytte ut namnet på selskapet. Send protestbrev, mas når du ikkje får svar, spre brev og svar utover nettet, la alle vite korleis du vil at ting skal vere, og vis at du jobbar for det. Det kallar eg ein protest.

Bare for gøy, endre eksempelet til eit spel, som me kan rekne at har, la oss seie, 20 timar speletid. På den tida rekk du å organisere og gjennomføre eit protesttog. :P

Poenget mitt er at betring skjer ikkje gjennom å bryte lovar og reglar. Det skjer gjennom endring av nevnte lovar og reglar - det meiner i alle fall eg. Eg skal ikkje påstå at eg gjer alt dette til punkt og prikke, men eg har heller aldri hevda at eg, gjennom ytringsfridomen, har rett til å skaffe meg alt eg kan gratis (for å setje det på spissen).

Hvorfor skal ikke rettighetshaverne selv kunne bestemme distribusjonsmåte?

Er ikke piratnedlastning i så måte faktisk brudd på ytringsfriheten til rettighetshaver?

Eg forsvarar ikkje nedlasting blindt, men tillet meg å svare på desse likevel.

Den som har opphavsretten til eit verk bør ikkje få regulere distribusjonen ned til minste detalj så lenge det er snakk om distribusjon i allmenne kanalar. Skal eg bare få lov til å legge inn ein CD eg har kjøpt på min Sony MP3-spelar eller Sony Ericsson Walkman-telefon (merk: kun Walkman-serien, du må nemleg kjøpe musikktelefon for å ha musikk på den!), men ikkje på min Creative MP3-spelar? Får ikkje eg lov til å høyre på min kjøpte musikk på bussen, fordi sidemannen kanskje høyrer på musikken min utan å ha betalt for den? Kva om Ikea og Tine allierar seg, og du bare får lov til å drikke Tines mjølk frå originale Ikea-glas?

Ytringsfridomen til ein artist er å kunne synge akkurat det artisten vil. Å regulere distribusjonen som artisten sjølv vil er handlingsfridom, og det er ikkje det same i mine auge.

Oppsummering av mi meining: piratnedlasting er ikkje vegen å gå for å oppnå endringa ein ynskjer, men det tyder ikkje at bransjen skal hindre forbrukarar i å bruke kjøpt vare slik dei vil. Om eg vil legge inn CD-en eg har kjøpt på MP3-spelaren min skal eg ha lov til det, og det skal ikkje vere noko hindring i vegen for det. Akkurat som at det er mitt val om eg vil drikke mjølka eg har kjøpt, eller bruke den i sjokoladekake. Så langt ligg piratane langt foran bransjen, både når ein ser på utval og valfridom, og på pris. Sistnevnte er det vanskeleg å utkonkurrere piratane på, men det første er ikkje noko problem - om bransjen bare vil.

Mine meiningar, og bare for å vere jævleg kostar det 10 kr dersom du ynskjer å sitere det eg har skrive i innlegget (sitatet frå kjelle392 er unnteke, då dette er hans/hennar verk). Det er restriksjonane eg legg på distribusjonen av innlegget mitt.

Endret av enixitan
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Et meget godt innlegg enixtian!

Bare for en utdypning av hva ytringsfrihet er og hvordan jeg koblet dette opp til saken (sitat Wikipedia):

Ytringsfrihet er en avledning av tankefrihet, og er en rettighet som innebærer friheten til å ha egne meninger, til å motta og gi informasjon uten innblanding fra myndighetene eller andre personer. [...]

Jeg hevder det er brudd på ytringsfriheten dersom en artist ikke selv får bestemme hvordan hans/hennes verk skal gjøres tilgjengelig ut fra definisjonen ovenfor.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg vil da ut ifra det samme sitatet i Wikipedia påstå at det er i mot ytringsfriheten å ikke kunne høre en CD- plate hjemme på sitt eget anlegg, på sin egen MP3 spiller.

Se en film hjemme i sin egen stue, på sitt eget anlegg - før man betaler for det.

Er varen crap, så får du ikke pengene tilbake når du har kjøpt en CD-plate eller film.

Er TV'en crap, så får du lov til å returnere det hos Elkjøp.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg mener musikkbransjen har tapt, hvis de nekter å tilpasse seg vil de gå under. Nå koster et album omtrent 100 kroner. Nesten alle ungdomm idag har en mp3-spiller. Ipod er nesten blitt et status-symbol. Hvordan musikk-bransjen mener at studenter, ungdommer og barn skal få råd til å kjøpe musikk er for meg et stort spørsmålstegn! Hadde musikk kosta 1 krone per sang hadde det nok vært stor sannsynlighet for at folk hadde begynt å betale for seg.

Det er forøvrig latterlig å sammenligne nedlastning av opphavsbeskyttet materiale med f.eksempel nasking i en butikk, slik som mange gjør. For det første. Om jeg har velger å ikke kjøpe en cd: Null inntekt, null utgifter for plateselskapet. Om jeg velger å laste ned et album fra tpb: Null inntekt, null utgifter for plateselskapet. Jeg skjønner selvfølgelig at hvis ingen kjøper musikken plateselskapene utgir så vil de gå konk. Men jeg kommer aldri til å kjøpe mer enn 1-2 plater i året slik prisene er nå. Tpb i live eller ei. En annen grunn for at sammenligninen av disse to kriminelle handlingene er så latterlig er:

En butikk kjøper inn en veske for kroner 50 og selger for kroner 100.

Du stjeler en veske, butikken går med underskudd på 50 kroner.

Da må butikken selge to vesker for å dekke tapet av ditt tyveri!

Hvis du laster ned en sang fra internett taper ikke plateselskapet penger, slik som butikken gjorde.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

De taper da vel på det? Hvis du skal få tak i musikken på lovlig vis må du betale for det.

At du får tak i musikken og ikke betaler for det vil i overført betydning bety et potensielt tap for artisten/plateselskapet. Selv om det ikke er et "fysisk tap".

Vil du ikke ha musikken, kjøper du den heller ikke. Og selvsagt laster du den heller ikke ned. Og først da kan du si at dem ikke taper noe på det.

Endret av KongKlykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Niks, ikke noe tap. Som sagt, slik det er nå har jeg ikke råd! Jeg sliter med å spare opp til mc lappen. Har ikke noen mulighet til å kjøpe et album. Hvis prisen hadde vært rundt 1 krone sangen, se da ja. Men slik det er nå, nei.

Dermed kan jeg si at plateselskapene ikke taper et rødt øre om jeg laster ned et album. Så lenge musikk skal være så dyrt, er den for dyr for meg!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Niks, ikke noe tap. Som sagt, slik det er nå har jeg ikke råd! Jeg sliter med å spare opp til mc lappen. Har ikke noen mulighet til å kjøpe et album. Hvis prisen hadde vært rundt 1 krone sangen, se da ja. Men slik det er nå, nei.

Dermed kan jeg si at plateselskapene ikke taper et rødt øre om jeg laster ned et album. Så lenge musikk skal være så dyrt, er den for dyr for meg!

Det er desverre også lett å si at der er grunnen, men hadde "trenden" vært slik at man kjøpte sanger fra itunes, cdon.com, eller andre steder, ville jeg nok trodd faktisk flere hadde brukt den unnskyldningen fordi det var sant. Sitter her å tenker fakstisk på om jeg ville ha gjort det. For jeg driter heller ikke penger. men jeg vet liksom for lite rundt det å kjøpe sanger på nettet til faktisk ta tak og gjøre det. Og da er det lettere å bare gjøre slik "alle andre" laste ned ulovlig fordi det er billigst. det vil alltid være et argument for å laste ned graits. Som at "hvorfor betale 1 krone sangen når alikavel de tjener så bra, da kan eg jo heller bare ta å laste den helt gratis ned via TPB"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dermed kan jeg si at plateselskapene ikke taper et rødt øre om jeg laster ned et album.

Javel? Så det er gratis å produsere og gi ut musikk? Det var jeg neimen ikke klar over. Rart at noen gidder å betale for digital musikk, da. :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvorfor ikke rippe musikken fra radio?

Da kan ingen stoppe deg - for det har du faktisk lov til!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Javel? Så det er gratis å produsere og gi ut musikk? Det var jeg neimen ikke klar over. Rart at noen gidder å betale for digital musikk, da. :rolleyes:

Nei, men jeg påfører ikke plateselskapene noen ekstra utgifter hvis jeg laster ned et album.

Og vi er vel alle enig om at det er platebransjen som må tilpasse seg? For de millionene med pirater kommer ikke til å gjøre det! Sånn jeg ser det må platebransjen tilpasse seg- eller dø

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvorfor ikke rippe musikken fra radio?

Da kan ingen stoppe deg - for det har du faktisk lov til!

Åh? Det er ikke brudd på copyright?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei, det er ikkje brot på opphavsretten dersom du kan vise til at det er eit opptak kringkasta i eit offentleg medium. Eg trur derimot ikkje du kan distribuere det som du vil, det er eg usikker på. Men merk at du kan ikkje laste ned ein song fordi den har gått på radio, det må vere radioopptaket du høyrer på.

Velle Nordeng: Det er heller ikkje noko problem å køyre i 150 km/t i ei 30-sone, så lenge du faktisk ikkje køyrer på nokon. Du har ikkje påført skade på nokon.

Eg vil gjerne stille deg eit spørsmål: Kvifor har du rett til å skaffe deg og høyre på musikken du vil, sjølv om du ikkje har råd til den? OK, to spørsmål: er du einig i at du bryt loven når du lastar ned eit opphavsrettsverna verk?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du har her prioritert MC-lappen foran musikk. Du kan ikke legge skylda på plateselskapet for at du ikke har råd da!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei, men jeg påfører ikke plateselskapene noen ekstra utgifter hvis jeg laster ned et album.

Jeg påfører heller ikke deg noen ekstra utgifter om jeg stjeler bursdagspresangene dine, men det er uansett galt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Og vi er vel alle enig om at det er platebransjen som må tilpasse seg? For de millionene med pirater kommer ikke til å gjøre det! Sånn jeg ser det må platebransjen tilpasse seg- eller dø

Hvis majoritenen i verden hadde tenkt som deg Vetle Nordeng, så vil det når du har kommet litt opp i årene, ikke være svært mye ny musikk å laste ned.

Dette blir det en dominoeffekt av. Vi snakker om arbeidsplasser. Selv om mange tjener gode penger på populær musikk, så vil det ikke være mye å hente om svært få kjøper det.?

Disse som jobber med dette, må finne seg noe annet å tjene penger på, inklusive artistene, som muligens vil ende opp med å sitte hjemme og musisere for seg selv som en hobby.

Satt på spissen.

Eksempelet som trådstarter legger ut her, er jo et glimrende tiltak av artister. Om flere henger seg på det, vil de sikkert tjene gode penger. Mange har sikkert ikke noe i mot å betale litt mindre, for å raskt kunne laste ned. Original CD med cover kan man nok fint leve med uten.

Endret av pijano
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det må være en av de beste ideene jeg har hørt på lenge. det at man kan høre på musikk gratis reklamefinansiert, men kan også kjøpe sangene for offline bruk. om de hadde greid og legge seg litt lavere en itunes og i tilegg betale artistene en større prosent en hva apple gjør så hadde det nesten blitt en standar.

Eg høyrer gratis musikk fra Spotify pga reklameinslagene...

Hørt sikkert rundt 48 timer med musikk. og har vel hatt kun 4 reklamar til no :)

Kan ikkje sei det er så masse reklame :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvis majoritenen i verden hadde tenkt som deg Vetle Nordeng, så vil det når du har kommet litt opp i årene, ikke være svært mye ny musikk å laste ned.

Dette blir det en dominoeffekt av. Vi snakker om arbeidsplasser. Selv om mange tjener gode penger på populær musikk, så vil det ikke være mye å hente om svært få kjøper det.?

Disse som jobber med dette, må finne seg noe annet å tjene penger på, inklusive artistene, som muligens vil ende opp med å sitte hjemme og musisere for seg selv som en hobby.

Satt på spissen.

Jeg skjønner ikke hvor du vil med innlegget ditt! Tenker som meg? At jeg ikke har råd? Jeg har ikke råd, det er ikke min skyld, det er plateselskapene sin skyld. Jeg har ikke sagt noe mot det du sier i innlegget ditt, jeg er helt enig jeg (bortsett fra "hvis alle hadde tenkt som.." For det skjønner jeg ikke)!

---------

Jeg påfører heller ikke deg noen ekstra utgifter om jeg stjeler bursdagspresangene dine...

Du påfører meg materielle tap. Du tar gaven fra meg. Hvis jeg laster ned en sang du har laget så kopierer jeg den. Jeg påfører deg ingen tap. Du kan ikke engang merke at jeg gjorde det. Jeg hadde aldri kjøpt en cd du hadde laget uansett, så lenge den ikke var rimelig priset.

men det er uansett galt

Jeg kunne ikke vært mer enig! Har aldri sagt noe imot det. Det jeg prøver å få fram er at det er grunner til at piratkopiering eksisterer og er så "populært". Samtidig så mener jeg at plateselskapene må tilpasse seg, ved å støtte tjenester som Spotify og/eller senke prisene på sanger til rundt en krone sangen (ihvertfall fra kjente artister som Britney, Eminem, ACDC osv). Piratkopiering er også en av de bekenforliggende årsakene til lansering av tjenester som Spotify og de presser prisene på musikk. Sånn det er nå så mener jeg piratkopiering er nødvendig for å presse fram tjenester og løsninger som er best for oss lyttere. Plateselskapene hadde aldri godtatt å fjerne kopisperrer, senke priser og godta tjenester som Spotify hvis det ikke hadde vært for pirater. Hvorfor skulle de tillat det? Hvilke konsekvenser hadde det vært for dem å ikke oppheve kopisperrer hvis ikke piratkopiering hadde eksister? NULL! Men siden piratkopiering eksisterer så fikk det en konsekvens. Folk lastet ned fra nettet istedenfor å kjøpe lopisperrer.

Plateselskapene har godt av en kokurrent som gjør at de må tenke nytt for å gjøre lovlig musikk mer attraktivt!

---------

Velle Nordeng: Det er heller ikkje noko problem å køyre i 150 km/t i ei 30-sone, så lenge du faktisk ikkje køyrer på nokon. Du har ikkje påført skade på nokon.

Eg vil gjerne stille deg eit spørsmål: Kvifor har du rett til å skaffe deg og høyre på musikken du vil, sjølv om du ikkje har råd til den? OK, to spørsmål: er du einig i at du bryt loven når du lastar ned eit opphavsrettsverna verk?

Dårlig sammenligning. Om du kjører 150 km/t i en 30-sone kan du komme til skade for noen, det aner du ikke noe om før du gjør det.

1. Man har ingen rett til det, det har jeg ikke sagt noe om. Jeg forsvarer ikke piratkopiering, jeg kommer med grunner hvorfor det forekommer og hvem som må tilpasse seg.
  2. Ja, hvis man laster ned noe som er opphavsrettvernet så bryter man loven.
---------

Du har her prioritert MC-lappen foran musikk. Du kan ikke legge skylda på plateselskapet for at du ikke har råd da!
Jo, jeg hadde hatt råd hvis musikken hadde vært billigere. Det er en million ting som prioriteres foran musikk. Sånn tenker pirater over hele kloden. Hva er poenget ditt? Hva vil du fram til? Om det er min skyld, hva så?

Jeg håper alle nå forstår at jeg ikke er for piratkopiering, jeg prøver bare å få fram grunnene til at piratkopiering forekommer og forslag til hva plateselskapene må gjøre for å bli kvitt problemet!

Vetle

Endret av Vetle Nordeng
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er en million ting som prioriteres foran musikk. Sånn tenker pirater over hele kloden.

Og kva så? Fordi alle andre gjer det, kan du òg?

Dersom eg må prioritere pengebruken min kan eg t.d. velje å ikkje kjøpe sjokolade for å spare pengar. Då får eg ikkje sjokolade. Kvifor skal du spare pengar på å ikkje kjøpe musikk, men likevel ha musikk? Fordi det går an, seier du. Men når du ikkje kan forsvare piratkopiering, kvifor piratkopierar du likevel?

Eg er einig i at prisane i dag er for høge, men eg står ved mitt: betring skjer gjennom endring av reglane, ikkje ved å bryte dei.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Og kva så? Fordi alle andre gjer det, kan du òg?

Nei! Nå begynner jeg å bli lei av å skrive dette men kan godt gjøre det en gang til: Jeg prøver ikke å forsvare piratkopiering! Jeg prøver å få fram idder om hva som må endres og hvorfor piratkopiereng forekommer så ofte nå!

Got it?

Eg er einig i at prisane i dag er for høge, men eg står ved mitt: betring skjer gjennom endring av reglane, ikkje ved å bryte dei.

Så du mener vi skulle prøvd å gå i fakkeltog for en ny lov som sier at platene til Britney Spears skal koste under 25 kroner? <_<

Endret av Vetle Nordeng
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja. I staden for å gje platebransjen høve til å framstille alle som piratkopierar som nokon skumle kriminelle mafiafolk kan me med rette framstille dei som bakstreverske, når dei ynskjer å halde på den råtne gamle CD-modellen sin.

Eg er sikker på at det finst ein song som har 100 millionar nedlastingar, sjølv om eg ikkje har tittelen brukar eg den som eksempel. 100 millionar lastar ned ein song. Dersom me ser for oss at ingen av dei 100 millionane hadde kjøpt songen dersom det var umogleg å skaffe den piratkopiert, trur du verkeleg ikkje det hadde ført til ei forandring?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Så du mener vi skulle prøvd å gå i fakkeltog for en ny lov som sier at platene til Britney Spears skal koste under 25 kroner? <_<

Enormt bra!

Skal vi endre reglene må det jo skje innen EU og ikke norge. Eller helst på verdensbasis..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jo selvfølgelig, det sier seg selv. Men folk har lyst på musikken. Da er det den beste løsningen å laste den ned.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jo selvfølgelig, det sier seg selv. Men folk har lyst på musikken. Da er det den beste løsningen å laste den ned.

Den beste løsningen er å kjøpe den. Den nest beste er å høre på musikken via spotify (eller liknende lovlige tjenester). Det ulovlige er å kopiere (eller stjele) den, for så å forsvare det med å kalle det en "protest".

Dem aller fleste har råd til å betale 4-5kr for en MP3-fil. Må man ha mange på en gang, bør man pent finne seg i å spare som med alt annet.

Men, la oss si at all musikk plutselig hadde begynt å koste 1kr. Hadde du da vært snill gutt og kjøpt alle sangene du frem til nå hadde lastet ned?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Mitt svar var til enixitan sitt forrige innlegg. Jeg er enig i at den beste løsningen er å kjøpe musikken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive